Tech & Beer – un nou tip de comunitate
Nu mai este posibil să ne gândim la spațiul fizic și la cel digital ca la două lumi diferite — Angela Ahrendts, vicepreședinte Retail la Apple Inc.
Sînt la a cincea participare la întîlnire și mă simt în largul meu alături de acești oameni. Unii au venit și la anterioarele întîlniri organizate și acum vorbesc deschis cu nou-veniții, care se remarcă imediat prin comportamentul lor. La prima întîlnire eram la fel ca aceia care vin pentru prima dată: nesigur, nu priveam pe nimeni în particular și totuși priveam pe toată lumea, retras într-un plan secund unde găseam un colț mai ferit din care puteam să observ, încercînd să înțeleg cum se întîmplă lucrurile. Grupuri de oameni, formate de-a lungul salonului din cocheta clădire din Piața Victoriei. Unii stau la mese sau în picioare, iar alții la coadă la bar. Oameni de toate vîrstele, care discută despre tehnologie, noua față a omenirii în era digitală, imprimante 3D, protecția datelor cu caracter personal și big data, bitcoin și etherum. Cu o bere în mînă și un tip de entuziasm nou pentru mine, oamenii ăștia vorbesc despre ei și se abordează unii pe alții atît de direct: „Salut, eu sînt Florin. Tu cu ce te ocupi?“
Nu poți să stai retras într-un colț, privind în telefonul pe care-l ții în mînă ca pretext, încercînd să eviți intrarea într unul dintre grupuri, pentru că nu ești „genul care se bagă-n seamă“. După ce povestim despre ocupațiile noastre actuale și interesele manifestate cu precădere în zona de tech, ne mutăm fiecare la alte grupuri, dar nu înainte de a face schimb de cărți de vizită.
Organizatorii sînt cîțiva antreprenori, fondatori ai unor start-up-uri în care îmbină tehnologia, despre care vorbesc cu atîta pasiune, cu dorința de a crea un concept de interacțiune diferit. Unii dintre organizatori au trăit o perioadă în străinătate, unde au văzut astfel de comunități coagulate în jurul ideii de networking, pentru că, așa cum spunea unul dintre ei, din punct de vedere profesional, relațiile sînt cel mai de preț activ pe care îl ai!
Nu există reguli de comunicare în această comunitate digitală. Cu omul care acum îți vorbește despre imprimantele 3D, la următoarea întîlnire discuți despre providență și facerea lumii. Un tînăr blonziu mă abordează direct: „Ai avut vreodată următoarea problemă: să stai în fața televizorului, întrebîndu-te la ce film ai chef să te uiți și să nu știi ce să alegi?“ Îi răspund că este una dintre problemele mele existențiale, apoi îmi povestește ideea lui de a construi o aplicație. Am făcut schimb de cărți de vizită. Un tînăr IT-ist preocupat de o lume cu posibilități infinite, cu care poți dezvolta, într-o discuție de zece minute, o idee care poate se va materializa într-un soft revoluționar. La ultimele întîlniri, numărul participanților străini a crescut și la fel a crescut și prezența feminină. Specialiști din domenii auxiliare start-up-urilor online – de la fondatori ai unor hub-uri de companii digitale sau specialiști în marketing și publicitate la avocați și contabili, experți în protecția datelor cu caracter personal și brokeri de asigurare – încep să se alăture acestei inițiative. Subiectele abordate sînt din ce în ce mai actuale, protecția datelor cu caracter personal și asigurările de răspundere profesională fiind unele dintre preocupările actuale ale participanților de la întîlnirile Tech & Beer. Deși pare a fi cea mai relevantă, această inițiativă nu este unică în București. Din ce în ce mai multe comunități în care este abordat subiectul tehnologiei informației prind contur, cum ar fi Inside the mind of a tester sau Code4Beer. Acești oameni organizează workshop-uri în care stabilesc o temă de discuție și apoi împrăștie vorba prin rețelele de socializare, unde găsesc fără îndoială oameni care vor să vadă și să fie văzuți, să primească și să transmită informații, să își dezvolte propriile idei de afacere căutînd încurajare sau puțină inspirație. Sub ochii noștri, ia ființă o nouă mișcare, un nou tip de comunitate, o comunitate digitală, în care intri gratis și pleci îmbogățit cu relații, idei și povești. Fenomenul mi-a atras atenția în contextul unei lumi din ce în ce mai tehnologizate, în care inteligențe numite astăzi „artificiale“ sînt sau pot fi create în astfel de „subterane“.
Din momentul în care calculatoarele au fost interconectate, au fost utilizate pentru ca oamenii să vorbească între ei. De cînd a apărut Internetul, socializarea a cunoscut noi valențe, fără a trebui să ieșim în societate pentru a fi în societate, unde (teoretic) arătăm ceea ce vrem despre noi și cui vrem, fiind la fel de simplu să intri în comunitate și la fel de simplu să pleci. Internetul a apărut în 1969, iar poșta electronică (e-mail) – în 1965. În anul 1971 era dezvoltat e-mail-ul prin Internet, iar prima listă de mail-uri a fost creată în 1975. În anul 1990 a apărut conceptul world wide web sau „www“, incluzînd totalitatea site-urilor/documentelor și informatilor de tip hipertext legate între ele, care pot fi accesate prin rețeaua mondială de Internet – conform Wikipedia. În România, apreciez că abia în ultimii trei ani au prins contur primele comunități digitale, preluînd modelul unor țări specializate de mult în astfel de relații sociale. Și după ce am parcurs tot acest drum, din era digitală, ne întoarcem pînă la urmă acolo unde interacțiunea umană ne oferă cele mai mari satisfacții – înapoi în lumea fizică, înapoi în comunitate.
Foto: flickr