Şi în Germania e ca în România
La a doua ediţie a Zilelor media româno-germane, conferinţă organizată de Ambasada Germaniei la Bucureşti, în cooperare cu Deutsche Welle pe 11 şi 12 iunie, tema a fost: Jurnalismul de calitate - de ce avem nevoie de el şi cum îl asigurăm. Un subiect arzător în România dar se pare că şi în Germania.
La una din secţiuni s-a discutat despre complicata dilemă în care se află jurnalismul, mai ales în perioada actuală, între „misiunea democratică şi logica dictată de economia de piaţă”.
Jurnalistul Manuel Preuten, freelancer din Köln, a sintetizat problemele economice prin care trec ziarele din ţara sa. El consideră că pentru a livra cititorilor un jurnalism de calitate, un ziar are nevoie de cîteva lucruri printre care şi o redacţie care să funcţioneze pe principii de echitate. Mai trebuie, spune el, timp pentru jurnaliştii care se ocupă de subiecte mai ample. Pentru a-şi duce la bun sfîrşit investigaţii sau documentare complicate, în condiţii bune, acestora trebuie să li se acorde timp mai mult.
Dar, spune Manuel Preuten, jurnalismul de calitate din Germania, aşa cum era perceput acest concept în urmă cu 15 ani, nu mai poate fi susţinut astăzi.
Numărul de jurnalişti din redacţii e tot mai redus şi se apelează la tot felul de formule ciudate de funcţionare. Există publicaţii care nu mai au nici redacţie proprie.
Jurnaliştii angajaţi cu carte de muncă sînt tot mai rari, cei mai mulţi fiind plătiţi pe formula drepturilor de autor care nu le asigură nici stabilitate şi nici o protecţie socială normală. Nici un portal online nu poate fi susţinut din publicitate şi există o cultură a gratuităţii online.
Există formule în care se oferă opt articole gratis iar de la al nouălea începe plata. Cititorii migrează însă întotdeauna spre portalurile gratuite care, în general, nu pot oferi şi o bună calitate.
Jurnalistul german observă că un concept credibil pentru rezolvarea finanţării ziarelor, fie ele pe hîrtie sau online, nu prea există. Modelul clasic de business din presă, de care multe ziare încă se agaţă nu mai funcţionează.
În Germania, unii au reuşit o finanţare în jurnalismul de investigaţie prin crowdfunding, dar cazurile sînt rare.
Cu toate astea, spune Manuel Preuten, dacă vrei să vinzi mai multe Mercedesuri din clasa S, soluţia e să le măreşti calitatea şi nu să le-o scazi prin tot felul de reduceri de personal sau de cheltuieli. Aceeaşi soluţie ar trebui să fie şi pentru presa de calitate.
După aşa o sinteză clară făcută de un jurnalist de-al lor, pot spune că am început să cred că şi Germania e tot un fel de Românie. Păstrînd nişte proporţii, uneori sînt ceva adevăruri în asemenea comparaţii.