"Vidanj"

1 decembrie 2005   Cultura: etaj şi parter

* Un comando de tineri, membri ai unei grupări denumite "Billboard Poets", care se ocupă cu vandalizarea panourilor publicitare prin modificări aduse afişajelor acestora, a reuşit piratarea singurului billboard electronic din Bucureşti. Tinerii, înarmaţi cu pistoale de jucărie, au pătruns sîmbătă, 19 noiembrie 2005, în birourile companiei care administrează softul billboard-ului electronic din Piaţa Unirii şi i-au forţat pe tehnicienii acesteia să difuzeze următorul mesaj: "într-o seară am cărat cu nevastă-mea / zece găleţi cu căcat / cred că din 98 nu ne-am mai simţit / unul lîngă altul atît de bine / vomam şi rîdeam rîdeam şi vomam / am jurat atunci / să nu mai mîncăm niciodată / printre cîinii înnebuniţi de duhoare / printre bibilici în bezna de sub zarzării înfloriţi / lumina lanternelor tăia picioarele ei / grosolane în uriaşii pantaloni de trening / ai lui socru-miu şi cu adevărat picioarele ei coborau / ca-n pildele lui Solomon / direct pînă-n moarte // apoi pe nespălate cum se şi face / după zdrobitul strugurilor după înmormîntări / sau după lucrările cu vidanja / pe nespălate am făcut dragoste-n draci // şi din întuneric ne fixau ochii albaştri / ai fetiţei noastre // drumul spre casă n-a fost niciodată drumul spre casă". Mesajul a rulat de-a lungul întregii după-amieze de sîmbătă, stîrnind nedumerire în rîndul trecătorilor şi al vînzătorilor de discuri-pirat din zona restaurantelor McDonald's şi KFC. Angajaţii celor două unităţi comerciale au raportat o scădere semnificativă a vînzărilor pe perioada deturnării panoului electronic. Armele de jucărie au fost găsite în posesia cîtorva copii ai străzii din zona Pieţei Unirii, care au declarat că le-au fost făcute cadou de doi bărbaţi şi o femeie îmbrăcaţi în cămăşi înflorate. Nu s-au înregistrat victime şi nici alte pagube materiale. Printr-un comunicat oficial transmis a doua zi, Serviciul Român de Informaţii a precizat că, deşi vinovaţii nu au fost încă prinşi, s-a reuşit în schimb identificarea textului. Acesta face parte dintr-un volum de poezie apărut recent la Editura Cartea Românească, intitulat cîntece eXcesive. Chemat pentru interogatoriu, autorul volumului, poetul Dan Sociu, a negat orice implicare în această acţiune. Un oficial din cadrul Direcţiei Generale de Combatere a Crimei Organizate ne-a informat însă că poetul a fost pus sub urmărire preventivă şi că Poliţia a început să monitorizeze şi celelalte apariţii din colecţiile de poezie ale editurilor Cartea Românească şi Vinea. * Peisajul artistic contemporan a fost zdruncinat de curînd de o descoperire pe care criticii de artă din întreaga lume o consideră epocală. Achiziţionînd o casă în Neuilly-sur-Seine, unul dintre directorii executivi ai Companiei Coca-Cola Franţa (care a preferat să-şi păstreze anonimatul) a găsit în garajul acesteia o cale de acces spre un nivel subteran. În spaţiul respectiv, directorul a dat peste o vidanjă de dimensiuni medii care purta pe aripa stîngă-spate inscripţia R. Mutt 1968, scris de mînă cu vopsea albă. Mare amator de artă şi un important colecţionar, autorul descoperirii a făcut imediat legătura cu ready-made-ul din 1917 al lui Marcel Duchamp. Intitulat Fîntînă, acesta este un pisoar purtînd aceeaşi semnătură, votat în decembrie 2004 drept cea mai influentă operă de artă a secolului XX, de către cinci sute dintre cei mai cunoscuţi critici de artă britanici. După examinarea substanţei folosite pentru inscripţionarea caroseriei vidanjei şi după proba grafologică, experţii francezi au confirmat autenticitatea ready-made-ului. "Vidanja este, într-adevăr, ultima operă majoră a lui Marcel Duchamp" - spune Dierry de Thuve, istoric şi teoretician al artei. Vidanja, botezată de critici Fîntînă 2, a fost expusă temporar într-un spaţiu special amenajat din parcarea Centrului "Georges Pompidou" din Paris.

Mai multe