Niu Romania
Omagiu fierbinte Joi, 28 iulie. Ţara şedea neguvernată. La Palatul Parlamentului pierea o după-amiază. În dosul Palatului, la bunul şi primitorul MNAC, Ioana Isopescu, Ştefan Cosma, Ştefan Tiron şi Vlad Nancă orchestrau o mini-revoluţie: lansarea revistei Omagiu. În ce sens revoluţie? În sensul că revista şi lansarea au luat în răspăr bunul-simţ autohton şi au dat cu el de pereţii aşteptărilor mici, după buget, ale românilor. În ce sens mici? În sensul că nu-mi fac iluzii; nici cu o revistă trimestrială de "inspiraţie contemporană" de calibrul Omagiu nu se va face primăvară în mintea criogenată a consumatorilor de galerii gen "Orizont". Dar o fisură tot s-a produs în cultura tacîmurilor de concepte congelate şi a artei tip TPL (Toamna pe lac). Pagubele au fost estimate la 208 pagini de design, artă, modă, muzică şi cultură urbană, 195 de fotografii, 25 de ilustraţii, 10 reclame personalizate şi 15 pagini de texte în limba engleză. Autorităţile au dat, ca de obicei, vina pe autorii dezastrului. Rewind. Scrie şi Despina. Joi, 28 iulie. Parcăm în faţa MNAC, colţ cu viitoarea Catedrală a Mînturii Neamului. Niciun (cf. noul DOOM) picior de parlamentar prin preajmă. În schimb, foarte multe picioare de tineri/tinere/tineri-în-spirit, care au ridicat indicele de coolness al evenimentului la nivelul atins de lansarea MNAC din toamna trecută (a ajutat, e drept, şi absenţa cuplului Năstase-Theodorescu). Între cei prezenţi pe terasa hiperaglomerată, s-au remarcat spectaculoasa Leslie Hawke (mama lui Ethan) şi graţioasa Veturia Cosma (bunica lui Ştefan). Dar şi Andreea Esca. Care s-a pupat şi pozat cu a.l.ş. Coloana sonoră a fost asigurată de Nicolae Ceauşescu & comp. (în lifturile exterioare) şi de DJ Vasile, Electric Brother, Rusu & Flore (pe terasă). Vizualurile au fost livrate de ospitalierii Casa Gontz & Harald Scherz. Vae fashion victis! Maria Lucia Hohan şi-a prezentat creaţiile într-o cameră de sticlă mobilată cu cele mai trendy piese de la Innova. Modelele Anei Maria Lungu au evadat din titlul colecţiei ("Jardin des Delices") pe terasă, într-un apus perfect regizat de organizatori. Pe catwalk s-a produs şi un model mai puţin obişnuit: în cercul lăsat liber de mulţime la încheierea defilării, a ţîşnit triumfător Milos Jovanovic, designer-ul Omagiu şi ilustratorul Hardcomics. Pe beat-ul electro, Miloş a celebrat o dublă victorie: lansarea revistei şi prelungirea vizei de şedere în România. "Dinte pentru dinte. Artă pentru artă" (cel mai inspirat slogan de reclamă pe care l-am citit în Omagiu). Tot cu ocazia lansării a avut loc la MNAC şi prima licitaţie de artă din istoria încă precoce a instituţiei. S-au licitat lucări de Anca Benera, Ştefan Cosma, Alexandra Croitoru, Suzana Dan, Dumitru Gorzo, Gili Mocanu, Vlad Nancă şi Roman Tolici. Arhitectul Dorin Ştefan şi-a adjudecat, după o luptă strînsă, stencil-ul EMINEM. The Eminescu show semnat Vlad Nancă, iar Matei Câlţia (Galeria Posibilă) stencil-ul Ceauşescu. Vin în 5 minute semnat Dumitru Gorzo. Cele două lucrări sînt primele stencil-uri vîndute în România. Semn că tinerii artişti nu sînt arghirofili, toate sumele obţinute din licitaţie au fost donate Fundaţiei "Salvaţi Copiii!" (şi duceţi-i la MNAC încă de mici!). Primul număr al noii reviste a fost adus în mijlocul mulţimii, deja impaciente, într-un cărucior de bebeluşi. Organizatorii au acreditat astfel ideea că Omagiu este papa bun pentru minte şi suflet. Ştefan Cosma a coregrafiat un moment dramatic: cîteva exemplare au fost aruncate mulţimii ţinute trei ore în tensiune, care s-a îmbulzit literalmente să prindă o revistă. Un ghiont mic pentru mulţime, dar un pas mare pentru România, care nu se mai înghesuie la banane verzi, ci la o revistă de artă şi cultură contemporană! După maratonul de arte şi şmecherii de la MNAC, felicitările, masa şi dansul s-au mutat la Terasa "Lemon Tree". În ciuda atmosferei înşelătoare de nuntă, pe malul Herăstrăului noua Românie a sărbătorit totuşi un adevărat divorţ. Le dorim cititori de piatră! Despina BĂDESCU, Dragoş BUCURENCI