Brandurile promovează dragostea fără obligaţii

Cosmin POPAN
Publicat în Dilema Veche nr. 214 din 24 Mar 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Din Tabu se ia lună de lună pliculeţul bonus de la Garnier, la metrou te agăţi în mare grabă de cel mai proaspăt şi uşor de răsfoit "Compact", iei ultimul album Radiohead pe gratis de pe net fără să te temi în vreun fel de consecinţe, iar în străinătate vorbeşti fără vreo restrişte direct de pe Skype. Ce ţi se oferă de-a gata fără să ţi se ceară un efort la schimb se numeşte Free Love, iar trendwatching.com a inventariat cele mai în vogă mostre de dragoste gratuită. Cînd e discount, e bine. Ne-am învăţat totuşi, de prea puţină vreme, cu politica soldurilor, iar cînd vine sezonul, fie el de toamnă sau de primăvară, nu ştim dacă să dăm iama în magazine, pentru că reducerile sînt fie meschine, fie pentru produse prea ieşite din orice sezon posibil, ca să mai facă cuiva cu ochiul. Promoterii care fac sampling cu caşcaval Delaco, tăiat mărunt la intrarea în supermarket, sînt încă ocoliţi suspicios de cumpărătorii care nu-s deloc siguri dacă nu cumva li se cere ceva la schimb. Ce e însă de-a dreptul gratuit şi totodată valoros ne ia mereu prin surprindere şi încercăm pe loc să-i găsim mecanismul. Sîntem surprinşi astfel să dăm peste noi modele de business, tehnici de marketing inovative, costuri ale productivităţii extrem de reduse sau o dinamică a lumii online în care generozitatea este la ea acasă. Ce face www.trendwatching.com se numeşte vînătoare de trenduri. Compania localizată în Amsterdam numără peste 8000 de oameni vigilenţi de pe tot globul care urmăresc şi raportează cele mai noi tendinţe în tot felul de domenii. Datele adunate de către olandezi din peste 70 de ţări sînt ulterior vîndute spre companii dornice să-şi conecteze business-ul la cele mai noi porniri ale consumatorilor. Pînă acum, Coca-Cola, O2, Unilever, KLM, Sony Ericsson, Bacardi, Young&Rubicam sau Electronic Arts sînt principalii clienţi aflaţi în portofoliul trendwatching.com. Orice scuză pentru a face reclamă Cea mai la îndemînă tehnică de Free Love, după cum o prezintă autorii, are la cîrmă acele business-uri care oferă gratuit bunuri, servicii sau experienţe şi care-şi fac bani în urma reclamei. În media, pe lîngă cele 1.678.545 de site-uri care oferă ştiri pe gratis, mai sînt ziare şi reviste tipărite la fel de dezinvolte în această meserie, fără vreun cîştig aparent. În mai puţin de zece ani, ziarele gratuite au pătruns în 52 de ţări din Europa, America şi Asia, iar liderul mondial Metro distribuie peste 8 milioane de copii zilnice. În Islanda, Danemarca, Spania şi Portugalia ziarele gratuite au mai mare trecere decît cele contra cost. Pe piaţa telecomunicaţiilor mobile, Skype a făcut pionierat după ce a permis convorbirile gratuite de pe un computer pe altul. Astăzi, compania are o mulţime de rivali care se întrec să mute facilitatea pe aparatele clasice, fixe sau mobile. Serviciile Blyk, Pumbby, Talkster, Jaxtr au făcut deja acest pas; la schimb, îşi bombardează clienţii cu reclame. În spaţiul aerian, Ryanair şi Wizzair sînt companii care au început să facă loc, în aeronavele lor, pasagerilor care nu trebuie să scoată nici un ban din buzunar. Anul trecut, Ryanair a fluturat un milion de astfel de bilete, iar în numai cinci ore a reuşit să adune 5 milioane de clienţi care au blocat site-ul operatorului aerian. O idee la fel de năstruşnică a avut-o o companie care activează în Austria şi Germania şi care a decis să închirieze autoturisme Smart, timp de trei zile, la un preţ simbolic de 1 euro pe zi. Singurele reguli: o reclamă mare pe toată suprafaţa maşinii şi un minim de 30 de kilometri pe zi pentru ca aceasta să capete maximă expunere. După ce a introdus mult trîmbiţatul serviciu de închiriat biciclete Velib, primăria pariziană are în plan un nou proiect: Voiturelib, mai exact 2000 de autoturisme acţionate electric, care pot fi luate la un preţ modic şi fără vreo rezervare prealabilă. Bicicletele din Copenhaga puse la liber de municipalitate pot fi pedalate după ce fiecare ciclist a introdus în prealabil o monedă de 20 de coroane, care poate fi recuperată la sfîrşitul călătoriei. MesPhotosOffertes.com a mizat pe fotografii developate şi trimise fără vreo obligaţie, la domiciliu, în schimbul unor reclame amplasate în subsolul acestora, în timp ce www. freehandads.com a decis să distribuie studenţilor din campusurile americane coli de hîrtie cu reclame poziţionate orizontal, dar care rămîn vizibile doar pe durata unui curs. Compania are deja 3,5 milioane de studenţi din 29 de state pe care i-a dotat deja cu foi branduite. Tîrcoale date consumatorilor sătui Companiile care încă depind într-o proporţie mare de vînzarea unor produse palpabile către consumatori oferă porţii de Free Love în baza veniturilor din publicitatea făcută altor branduri din propria curte. Editura HarperCollins a anunţat recent o serie de promoţii online pentru titlurile din raft. Programul Full Access pune la dispoziţia cititorilor un număr de titluri care pot fi citite în întregime online, timp de o lună. Printre autorii "la liber" se numără Paolo Coelho, Mark Halperin sau Erin Hunter. Alt program al editurii, Sneak Peak, dă voie pasionaţilor să răsfoiască 20% din volumul unei noi cărţi, cu două săptămîni înainte de lansarea oficială. În loc să-i asalteze cu sloganuri goale, unele branduri s-au gîndit să îşi asiste consumatorii într-un mod cît mai relevant. Producătorul de maşini de spălat Zanussi se înhamă deja de ani buni să spele tricourile şi blugii murdari de la un popular festival de rock din Slovenia, iar o firmă turcească specializată în producţia de scutece s-a gîndit că ar fi bine să amenajeze cabine pentru schimbat echipamentul sugarilor în mall-uri din Istanbul, Ankara sau Antalya. În industria muzicală, artiştii îşi leagă strategiile de promovare direct de fenomenul pirateriei. Prince şi-a împachetat albumul de anul trecut Planet Earth în aceeaşi pungă transparentă cu ziarul britanic Mail on Sunday, iar rezultatul a fost spectaculos: aproape 3 milioane de cópii vîndute pe 15 iulie. Radiohead a mers şi mai departe cu albumul Rainbows, trupa britanică rugîndu-şi fanii să dea ei preţul pe care-l doresc atunci cînd îl achiziţioneză de pe net. Estimările arată că trupa a "vîndut" în acest fel aproximativ un milion de exemplare. Economia-Hobby "Generaţia C", "Economia-Hobby", "Economia-Cadou" sînt termenii cu care trendwatching.com descrie explozia de conţinut gratuit, aflat în proprietatea indivizilor din întreaga lume şi care sînt pregătiţi să-l împărtăşească, fie că e vorba de gînduri preţioase, fotografii, filmuleţe, muzică sau expertiză în toată regula. Pornind de la consacratul exemplu Wikipedia, consumatorii încep să devină producători la scară planetară şi ajung să aibă aşteptări tot mai ridicate faţă de brandurile consacrate. Couchsurfing.com ajută turiştii din întreaga lume să găsească o canapea comodă peste noapte, oferită de alţi potenţiali turişti. Aproape o jumătate de milion de "surferi" şi-au declarat disponibilitatea să ofere în acest fel un loc peste noapte. O serie de alte site-uri s-au specializat pe socializarea celor care dau de bunăvoie lucruri în schimbul altora. Cărţi, CD-uri, DVD-uri, jocuri video sau orice altceva pot fi scoase la schimb pe site-urile Swaptree.com, Zunafish.com, HitFlip.de sau SwapRocks.com. Less is more este trendul în care se înscriu cei decişi să doneze pur şi simplu o parte dintre posesiile lor oricui are nevoie de ele. Iar www.freecycle.org face deja treaba asta fără să obosească vreun pic.

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.