Dificultatea de a fi atent

Publicat în Dilema Veche nr. 716 din 9-15 noiembrie 2017
Dificultatea de a fi atent jpeg

O simt de cîte ori mă aflu într-un mare muzeu. Poţi privi, desigur, pe deasupra, panoramic, înşiruirea pieselor de artă. Dar e foarte plicticos. Sau poţi asculta la cască explicaţii, alocînd conştiincios cîteva clipe fiecărui exponat. Te alegi cu un plus de învăţătură şi ai întrucîtva senzaţia că ţi-ai făcut datoria. Dar nu prea ai nici o plăcere. Ai rămas încă pe dinafară. Nu ai „întîlnit“ tu, personal, nici una dintre opere. Nici una nu a devenit pentru tine „eveniment“ de sens, contact îmbogăţitor, lectură care să mişte ceva înăuntrul tău. Atunci? Cînd încerci să „tragi“ spre tine o piesă de artă, simţi ce rar, ce trudnic e să obţii acea atenţie care să stîrnească „dialogul“, să facă din imaginea expusă suportul unei imagini interioare, al unei descoperiri, al unei reflecţii, al unui început de drum, de semnificaţie. Vitrinele şi simezele din jur îţi fură ochiul. Stai în picioare, te preumbli printre nesfîrşite şiruri de exponate care ar trebui „vizitate“. E epuizant. O sută de capodopere pentru un scaun, îmi vine să strig. În jur e lume, multă lume şiroind necontenit. Totul împiedică singurătatea concentrată, confruntarea cu obiectul care, poate, va declanşa interior un răspuns, un sens.

E de la sine înţeles că piedicile menţionate nu sînt decît alibiuri, precipitaţii exterioare, simboluri ale obstacolelor care, în tine însuţi, se opun adunării minţii, retragerii ei din deja-dat, calmului receptiv. Îmi plac muzeele, dar mi-e şi frică de ele. Acolo e de trecut mereu testul atenţiei, peripeţia concentrării. Ţi se cere efortul de a muta mintea de la confortabilul regim al perindării la focalizarea răbdătoare. Dacă, într-o vizită la muzeu, am cîteva momente de atenţie izbutită, simt că n-am venit degeaba.

(Muzeul Ţăranului, aşa cum a fost configurat de Horia Bernea, Iri­na Nicolau şi cei din jurul lor, e, prin­tre altele, un dispozitiv de a stîr­ni atenţia, participarea, minunarea reflexivă. Prin frumuseţe, compoziţiile te atrag şi te fixează; prin alcătuirea lor expresivă, surprinzătoare, îţi pun întrebări, îţi dau pofta interpretării.)

Muzeul poate fi un exerciţiu de antrenament al atenţiei, de regrupare a minţii. Dar locul unde atenţia pare a fi cel mai intens, cel mai înalt necesară e credinţa. În fond, datul credinţei, al revelaţiei, al textelor sacre nu e o materie cu care să ai de-a face numai prin exterior: declarativ, ritualist, gesticulator, moralizant. Dacă acest dat nu lucrează înăuntrul tău, nu te pune pe un drum al înţelesului, dacă nu te transformă, el nu şi-a descoperit, pentru tine, calitatea. Nu îţi deschide ochiul spre Cel de care eşti privit. Atenţia înseamnă, în credinţă, unificare îndreptată, încordată spre un ţel care te atrage cu distanţa lui polară. Şi o asemenea atenţie e greu de obţinut.

Disciplina spirituală urmăreşte, printre altele, să înveţe sufletul să se „culeagă“ din dispersia curentă, să devină monotropos, purtat de o singură direcţie, de o singură tensiune. Despre acest fel de atenţie vorbea Plotin recomandînd să îndepărtezi sunetele „de aici“, să faci tăcere în tine, dacă vrei să auzi acordul Unului şi al lumilor „de sus“ (Enn., V.1.12). Asta nu înseamnă anulare a judecăţii, retezare a travaliului mental. Ci „deşteptare a urechii spre sunetul demn de dorit“: aşadar orientare a minţii, receptivitate faţă de influenţa verticală, muncă în acord, în colaborare cu ea. Nu ţi se cere nici să întorci spatele imediatului, să treci la non-valoare ţesătura lumii. Mai degrabă trebuie să-i sesizezi gradele de realitate, relaţia care leagă lucrurile de Pol. Lucrurile „de aici“ pot sluji foarte bine pentru antrenamentul atenţiei verticale.

Simone Weil socotea că, din punct de vedere creştin, principalul rol al instruirii şcolare ar trebui să fie deprinderea atenţiei. A unei atenţii atît de întregi, de dăruite, de pătrunzătoare încît să poată căpăta, cînd e adecvat orientată, calitatea rugii. A te familiariza cu datele unui text sau ale unei probleme de geometrie, a le da ocol reflexiv, a fi „locuit“ de ele. Şi a aştepta, într-o receptivitate concentrată, ca textul să-şi descopere logica de adîncime, ca problema să-şi livreze soluţia. Chiar dacă rezultatul nu apare, fiinţa a fost modelată de acest efort, şi-a crescut capacitatea de a rămîne adunat-orientată, de a aştepta revelaţia interioară. Pentru Simone Weil, acesta e modul în care studiile şcolare pot căpăta „o bună utilizare în vederea iubirii lui Dumnezeu“.

Kierkegaard concepea şi el credinţa într-o perspectivă similară. El, care îşi da drept misiune să trezească creştinătatea mental secularizată la creştinism, nu urmărea să expună datele credinţei, să întreţină publicul pe tema excelenţei lor. Producţia lui „estetică“ vrea să atragă cititorul pentru ca, deodată, să-l confrunte cu tematica religioasă, să i-o pună în faţă ca pe ceva de mestecat reflexiv. El nu-şi propune să convingă cititorul, ci să-l treacă în regimul atenţiei. Nu urmăreşte ca, printr-o iscusită captatio, să se atingă de libertatea omului. Poate că, în ce priveşte aşezarea spirituală, acel om se va ataşa de ea sau o va respinge sau o va concepe altfel decît autorul. Dar apelul a fost lansat. Iar din acea clipă omul trebuie să judece, să reflecteze la substanţa credinţei, spune Kierkegaard, fiindcă acel om a devenit atent. A fost constrîns la preocupare pentru domeniul credinţei, pentru calitatea, logica, exigenţele lui. Actul christic însuşi i se înfăţişează lui Kierkegaard în aceiaşi termeni. Christos, care avea de vestit plenitudinea Împărăţiei, trebuia să stîrnească în suflete „gustul“ pentru regatul transcendenţei, să mobilizeze înţelegerea către el, să obţină luciditate verticală. „Prin moartea lui, Christos i-a cîştigat pentru cauza lui pe cei care au devenit atenţi.“ Credinţa s-ar lăsa aşadar caracterizată drept o specie aparte de atenţie.

Nu tot asta spun textele revelate? Nu-şi lansează ele mesajul peste lume, sperînd să găsească „urechi care să audă“? Mărturisirea de credinţă ebraică începe cu un apel la atenţia credinciosului: „Ascultă, Israele!“ (Deut., 6, 4). Iată primul comandament: intră pe frecvenţa de sunet a Creatorului, concentrează-ţi fiinţa pe comunicarea cu El. Coranul îşi încheie o seamă de versete cu expresiile: „poate veţi pricepe!“ (II, 242), „poate veţi chibzui!“ (II, 266), „O, dacă aţi pricepe!“ (III, 118). Nu ca un stăpîn, care cu puterea lui îl covîrşeşte pe credincios vorbeşte aici Dumnezeul coranic. Ci încercînd, sperînd, insistînd să dobîndească un interlocutor, dispus să-şi îndrepte calitativ gîndirea către El.

„De va auzi cineva glasul meu“, spune Christos, „voi intra la el şi voi cina cu el şi el cu mine“ (Apocalipsa, 3, 20). Dar nu a vorbit El în pieţe şi în adunări, nu răsună cuvintele lui de secole prin religie, istorie, cultură? Atunci despre ce fel de auz e vorba? De ce îl pune Christos doar ca o posibilitate, ca pe un criteriu de selecţie? Deoarece credinţa e o formă a atenţiei? 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Foto: wikimedia commons

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.