Suma fără laude: mai încurajează școala dragul de învățătură?

Publicat în Dilema Veche nr. 985 din 23 februarie – 1 martie 2023
E cool să postești jpeg

La doar cîteva zile după ce a fost lansat, pe 30 noiembrie 2022, ChatGPT a avut peste un milion de utilizatori. După doar o lună, în ianuarie 2023, numărul acestora avea să crească la peste 100 de milioane. Și, direct proporțional cu priza sa la public, au apărut dezbateri, îngrijorări, controverse: dacă această nouă găselniță a inteligenței artificiale este drumul către iad – moartea presei, a artei, a culturii și educației? Ce nevoie mai e de oameni care să creeze, dacă această aplicație îi poate înlocui?

Au apărut, așadar, primele precauții: pe 5 ianuarie, școlile publice din New York au interzis folosirea aplicației de către elevi.

„Din cauza îngrijorărilor cu privire la impactul negativ asupra educației elevilor și a preocupărilor privind siguranța și acuratețea conținutului, accesul la ChatGPT este restricționat pe rețelele și dispozitivele școlilor publice din New York”, a declarat Jenna Lyle, purtătoarea de cuvînt a departamentului de educație. „Deși acest instrument poate oferi răspunsuri rapide și ușoare la întrebări, nu dezvoltă abilități de gîndire critică și de rezolvare a problemelor, care sînt esențiale pentru succesul academic și pe tot parcursul vieții.”

Pe 27 ianuarie, în Franța, Universitatea Science Po trimitea un e-mail studenților și profesorilor din echipa de conducere prin care interzicea utilizarea ChatGPT și a tuturor celorlalte instrumente bazate pe inteligență artificială, în cadrul universității. „Sancțiunile pentru utilizarea software-ului pot merge pînă la excluderea din instituție sau chiar din învățămîntul superior francez în ansamblu” – se specifica în comunicat.

Panica, la nivel educațional, pare deja instalată – frica de plagiat, existentă de multă vreme, s-a accentuat, de vreme ce ChatGPT poate genera eseuri pe orice temă, individualizate, fără șanse de a depista sursa. 

Astfel, Rob Reich, profesor de științe politice la Universitatea Stanford, a comentat, pentru The Guardian, că, deși „trucurile au existat dintotdeauna și există o dinamică eternă și familiară între elevi și profesori (...), acolo unde odinioară trișorul trebuia să plătească pe cineva să scrie un eseu în numele său sau să descarce un eseu de pe web, ușor de detectat de programele software de depistare a plagiatului, noua tehnologie a inteligenței artificiale facilitează producerea de eseuri de înaltă calitate. Introduceți o solicitare, apăsați Enter și veți primi înapoi paragrafe complete de text unic, nedetectabile”.

Totuși, vorbind despre această panică, despre această continuă frică de plagiat care bîntuie de ani buni domeniul educațional (la orice nivel), blamînd inteligența artificială, nu blamăm, de fapt, metehnele unei societăți înclinate spre lene intelectuală și furt? Criticînd tehnologia pentru instrumentele sale de facilitare a cercetării, prin rapiditatea găsirii și esențializării unor informații, nu ascundem sub covor esența realei probleme din interiorul sistemelor de educație?

image

Cine încurajează, de fapt, plagiatul?

Mulți aruncă vina înspre Internet, ca principal vinovat pentru scăderea performanțelor intelectuale. Cînd e mai ușor să găsești o informație folosind un motor de căutare, nu-ți mai bați capul cu statul prin biblioteci, iar asta, susțin criticii Internetului, duce la fușereală, la o aparență de educație. Copiezi informația care, primită „de-a gata”, nu ți se fixează în cap, dar te ajută să-ți vopsești o fațadă intelectuală. Iar tinerii, se spune, sînt primele victime ale acestei tehnologii – Internetul îi face superficiali și dornici doar să ia o notă de trecere, nu să învețe. Însă de ce sînt dornici tinerii să ia o notă de trecere, fără a munci pentru aceasta? Nu cumva pentru că societatea în care trăim încurajează furtul propriei căciuli?

Cu alte cuvinte, cît de mult mai încurajează școlile și universitățile dragul de învățătură, și cît de mult s-au transformat aceste bastioane ale educației în afaceri, insuflînd nu ideea de cultură, ci de tranzacție comercială?

„Eforturile de a preveni meteahna plagiatului au fost dintotdeauna considerate ca un soi de laudă adusă universităților care dau senzația că fac ceva în legătură cu asta, însă mediul academic în sine este parte a problemei plagiatului”, este de părere Frank Furedi, profesor emerit de sociologie la Universitatea din Kent, într-un articol din The Guardian, amintind că una dintre cele mai invocate cauze pentru înșelăciune este Internetul – de la școlile generale pînă la universități. 

„Tendința constantă de a devia această problemă a înșelătoriei înspre cauze externe vieții universitare este determinată de imperativul instituțional de a minimaliza semnificația acestei practici. Toate universitățile au politici cu privire la această problemă; majoritatea au pus la dispoziția personalului un software de detectare a plagiatului și problema este în permanență pusă pe tapet. Însă asta este mai degrabă atitudinea celor care doar vor să dea senzația că fac ceva, mai degrabă decît să se confrunte de-a dreptul cu problema reală – și anume că plagiatul nu este o problemă tehnică, ci una care ridică întrebări cu privire la funcționarea întregii culturi academice.”

În plus, susține Furedi, alarmantă este atitudinea studenților care nu consideră plagiatul ca fiind o nefăcută – căci au impresia că așa funcționează, de fapt, sistemul. Cu alte cuvinte, nu fac decît să joace după regulile jocului, în care s-au prins încă de pe băncile școlii generale. Acest „joc” însemnă, de fapt, o pură tranzacție economică. Elevii nu mai sînt tratați ca niște învățăcei, ci mai degrabă ca un soi de „clienți” ai sistemului de educație, drept urmare au ajuns să privească relația cu școala din această perspectivă, nu printr-o prismă intelectuală, care să le deschidă apetitul pentru studiu. Apetitul elevilor și studenților fiind, azi, unul strict pragmatic.

„Clienții caută un tîrg bun, nu stimulare intelectuală. Or, pentru clienți nu contează bucuria care se poate naște dintr-o dezbatere intelectuală, ci nota finală pe care o vor obține la un eseu sau la un examen. Sistemul universitar conspiră, astfel, pentru a-i încuraja pe elevi să fie mai degrabă obsedați de rezultatele cuantificabile, nu pasionați de acea călătorie de iluminare oferită de o educație academică. Iar asta se întîmplă deoarece universitățile însele sînt notate pe rezultate cuantificabile, deci au tot interesul să insufle studenților etosul calculului matematic în care aceștia ajung să trăiască. (...) Și dacă învățămîntul superior va continua să-și trateze studenții conform unui model de afaceri, este doar o chestiune de timp pînă cînd plagiatul își va pierde stigmatul.”

O inflație de diplome

În timp ce profesorii se plîng din ce în ce mai mult de calitatea elevilor, de faptul că nu sînt motivați să mai învețe, crește numărul de diplome care le atestă acestora un nivel superior de educație. Francezii chiar au o denumire pentru ceea ce declanșează această inflație de diplome – „diplômite”, care se referă la cerința tot mai mare pentru diplome de licență, chiar în locuri de muncă în care, în mod tradițional, nu aveai nevoie de așa ceva.

Este un fenomen extrem de răspîndit, afirmă (într-un articol publicat pe site-ul BBC) Manjari Raman, coordonatoarea unui proiect de evaluare a viitorului pieței muncii, derulat de Harvard Business School. Potrivit cercetătoarei, azi n-ai mai fi angajat, fără diplomă, pe un loc de muncă pentru care, pînă mai ieri, aveai nevoie în primul rînd de abilități și experiență. 

Cu alte cuvinte, în locul celor care ocupă în prezent un post fără să aibă o diplomă, vor fi angajați doar oameni cu diplome, chiar dacă nu au experiența necesară. „Acest lucru creează un sistem în care companiile trebuie să ocupe posturi cu oameni licențiați, lăsînd pe tușă lucrătorii cu experiență și abilități. Numărul mare de absolvenți ai studiilor universitare a fost o problemă majoră pe piața muncii de zeci de ani, iar aceasta s-a acutizat pe măsură ce ne confruntăm cu o economie post-pandemică ce are nevoie de o repornire rapidă.”

Cine sînt însă beneficiarii acestei inflații de diplome? Companiile se văd în situația de a angaja pe bază de diplomă, mai degrabă decît pe bază de experiență, studenții se văd în postura de vînători de diplome în domenii pentru care nu au neapărat abilități, dar sînt la căutare pe piața muncii, drept urmare fac orice (inclusiv plagiază) pentru a obține acea atestare. 

„De fapt, singurele care par să beneficieze de diplomă sînt instituțiile academice din întreaga lume, care și-au văzut mai mult decît dublate înscrierile între 2000 și 2014. În Marea Britanie, unde diplomele sînt clasate în funcție de rezultatele academice, acest fenomen capătă o altă dimensiune. Nu numai că universitățile din Marea Britanie și-au mărit de cinci ori numărul total de diplome, emise din 1990, dar și numărul de studenți care termină școala cu onoruri a crescut vertiginos, de la 7% în 1997 la 30% în 2019.” Potrivit lui Ray Bachan, lector la Brighton Business School, de la Universitatea din Brighton, citat de BBC, acest fenomen ar putea fi datorat unor metode de predare superioare și facilităților pentru educație, precum biblioteci mari și Internet. 

Însă profesorul este sceptic: cel mai probabil, aceasta inflație de diplome este cauzată mai ales de faptul că azi o diplomă universitară se obține mult mai ușor decît se obținea odinioară. 

Facultățile și universitățile au astfel un palmares bogat de absolvenți, indiferent de pregătirea reală a acestora. Absolvenții au patalama, indiferent dacă sînt pricepuți sau nu. Iar companiile au parte de multe CV-uri împodobite cu titluri universitare, chiar dacă penajul e mai frumos ca trilul.

eveniment2 jpg
Sadeck Waff a semnat momentul surpriză din cadrul evenimentului IQOS Together X
Evenimentul aniversar a celebrat spiritul IQOS printr-un festival al simțurilor dedicat comunității. Toate simțurile au fost activate într-o simfonie de mișcări și culori al cărei punct culminant a fost invitatul special al evenimentului.
igiena jpg
Lucruri pe care nu le știai despre istoria igienei și a îngrijirii personale
În multe culturi tradiționale ale lumii, femeile necăsătorite trebuiau să acorde mai multă atenție aspectului și igienei corporale, decât altele.
featured image (4) jpg
Cine a fost Loki în mitologia nordică?
Loki este unul dintre cei mai cunoscuți zei din mitologia nordică. Este considerat un zeu al focului și al magiei și poate lua diverse forme, atât umane cât și animale.
Halate si prosoape de baie jpg
Cadouri pentru evenimente: prosoape de baie și seturi de halate matrimoniale
Odată cu creșterea temperaturilor, tot mai multe evenimente sunt organizate de către persoanele apropiate.
Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.

Adevarul.ro

image
Panică în Ploiești. Creșteri semnificative ale concentrațiilor de hidrogen sulfurat și benzen în aer
Locuitorii Ploieștiului se confruntă cu o scădere semnificativă a calității aerului în ultimele zile, cauzată de creșteri alarmante ale concentrațiilor de hidrogen sulfurat (H2S) și benzen (C6H6).
image
De unde poate obține România un munte de bani în loc să crească taxe și impozite. Expert: „Ne-am permite tot ce avem nevoie”
România nu reușește să-și țină în frâu cheltuielile, iar deficitul crește de la o lună la alta spre cote amețitoare. Analistul economic Adrian Negrescu explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, cum ar putea fi rezolvată problema, fără să mai fie nevoie de taxe și impozite mai mari.
image
EXCLUSIV. David Petraeus, fost director CIA: „România e pregătită militar în cazul unui potențial atac al Rusiei”
Fost director CIA și comandant al Forțelor Armate ale SUA în Afganistan, generalul David Petraeus a vorbit, într-un interviu exclusiv pentru ”Adevărul”, despre importanța României în regiune și despre posibilitățile ca Vladimir Putin să fie înlăturat de la putere.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.