Sensul opus al cuvîntului „şcoală“
Am mai scris despre site-ul brainly.com (și probabil voi mai scrie): este una dintre cele mai importante rețele sociale dedicate învățării și temelor pentru acasă, o rețea care are filiale în 35 de țări şi este accesată, lunar, de peste 60 de milioane de elevi. Ea există, evident, și în România, unde succesul este fulminant: găsim aproape un milion de întrebări/teme de rezolvat, aruncate în universul internautic al școlarilor, și răspunsuri de la cei mai inteligenți dintre membrii comunității.
Brainly.ro este una dintre resursele cele mai la îndemînă, dar și mai bogate în informații, dacă vrei să afli cum stau cu adevărat lucrurile în învățămîntul românesc: ce teme pentru acasă primesc copiii noștri, ce înțeleg ei din ce li se predă la școală, cît de puțin este folosit, paradoxal, Internetul pentru a afla informații, ca să zic așa, la prima mînă și de cît de puțin este nevoie (o „fundă“, o „coroană“ acordată drept răsplată de beneficiarii rezolvărilor gratis) ca să devii sursă de încredere pentru colegii tăi. Iată cîteva exemple (cu ortografia și punctuația autorilor).
● O domnișoară pare lovită brusc de amnezie și roagă universul întreg să o ajute să își recupereze memoria: „Urgent! Un eseu despre cum m-am simțit în clasa a IX-a. Mulțumesc!“
● Un alt mesaj venit din lumea școlărească pare scris în limbajul incert al unor civilizații de mult dispărute: „Unde se varsă nilul de mircea senntibreanu fabula, ajutor“.
● Ora de religie vine și ea cu teme insolite: „Vă rog ajutor! Un eseu cu titlul Cu Hristos pe cărările vacanţei“.
● O altă elevă se zbate cu metaforele lui Nichifor Crainic: „Vă rog mă puteţi ajuta să comentez versurile: Sorbind nemărginirii visări de raze pline, Dorm toate acum – e clipa uitărilor de sine din poezia Amiaza de Nichifor Crainic. dau fundă pt mesajul versurilor.“ Răspunsul inspirat, al unui coleg milos, nu întîrzie să apară: „În primul rînd remarcăm prezenţa verbului sorbind (gerunziu) ce conferă dinamism textului şi verbelor dorm şi e, ce dau textului un prezent etern. În al doilea rînd autorul ne transmite sentimentele sale de… Nu am citit poezia și nu am de unde să ştiu ce sentimente transmite. Sper că te-am ajutat şi scuză mi greşala.“
Reforma în învățămînt este vizibilă la orele de ştiință: elevii nu mai încasează pur și simplu informații, ci sînt puși să contribuie cu perspective personale, impresii proprii, cercetări laborioase la îmbogățirea bagajului universal de cunoștințe despre lume și viață. Iată cîteva teme date unor copii de gimnaziu, așa cum rezultă din apelurile de pe site: „Mă poate ajuta cineva cu un minieseu tip Bac despre «Transportul gazelor respiratorii»?“, „Scrieti un eseu scurt despre: nervuri paralele, frati cariopsa, cotiledon, amidon, spiculet. (biologie clasa a 5-a). mulţumesc!“, „O compunere descriptivă în care să compar un gîndac cu un rinocer şi să fie expresivă“. O altă întrebare/temă care naște reverberații metafizice: „Care este sensul opus al cuvîntului cerb?“. Nu am știut răspunsul, așa că l-am căutat, rușinată, în subsolul postării: „elan“. Era simplu, era la îndemînă, dar nu mi-ar fi trecut prin minte.
În periplul meu printre temele date copiilor, am dat și peste una care, la prima vedere, părea să facă parte dintr-un domeniu familiar mie: psihologia. Recunosc, însă, că efortul zadarnic de a găsi răspuns m-a lăsat lată: „Exprimă-ţi opinia, într-un text de 8-10 rînduri, despre ce ar putea reprezenta un «plînset bun» şi un «plînset rău».“
Pentru final am păstrat interpretarea cel puțin neobișnuită a poeziei eminesciene „Pe lîngă plopii…“ oferită de un elev expert ca răspuns unui strigăt de ajutor: „Semnificaţia titlului «Pe lîngă plopii fără soţ» este următoarea: nostalgia autorului faţă de fiinţele necuvîntătoare, faţă de plopi, faţă de elementele ce formează cadrul natural este mare, este exprimată în mod direct, şi totodată adresată oarecum unei persoane. Autorul adresează poezia fiinţei sale iubite, care din cîte reiese şi din versurile poeziei, acesta descrie sentimentul său şi-l asemuieşte cu plopii fără de soţ, plopii care stau pur şi simplu în picioare… fără a avea parte de iubire… de sentimente primite de la cineva… de plopii singuratici ca el.“
Lăsînd gluma la o parte, din exemplele culese de pe site nu putem trage decît niște concluzii amare. Ce e greșit în învățămîntul nostru? Totul: felul în care este abordat, de autorii manualelor sau de profesor, un subiect, fie el de biologie sau română, felul în care le plastifiem copiilor limbajul cu expresii vide, temele propuse pentru reflecție etc. Dialogul copil-dascăl este un dialog al surzilor în care fiecare înțelege ce vrea sau ce poate, cu rezultate catastrofale pentru prezentul și viitorul școlii românești.
Maria Iordănescu este psiholog.