Reforma cu filmuleţe

Publicat în Dilema Veche nr. 729 din 8-14 februarie 2018
Reforma cu filmuleţe jpeg

Un profesor este filmat de elevii săi în timp ce făcea la catedră, în timpul orei, gesturi incerte, în orice caz inadecvate (se scărpina, se masturba – nu putem ști). Imaginile sînt reluate în cascadă de toate televiziunile și pe toate site-urile de știri. Urmează indignări, vociferări, comentarii nemiloase etc. Profesorul își dă demisia și dispare din spațiul public. Elevii sînt sancționați pentru că au răspîndit imaginile cu pricina pe site-urile de socializare, iar opinia publică e scandalizată de sancționarea lor.

Pe de o parte, ideea de a sancționa elevii pentru ceva ce a devenit o molimă a vieții cotidiene naționale și internaționale – filmatul și „share-uitul“ – pare o ipocrizie în formă „agravantă“: elevii nu au făcut altceva decît ceea ce fac toți adulții din jurul lor, de la profesori la șefi de instituții, de la măcelari la jurnaliști, de la paznici la parlamentari: se filmează toți pe toți, se amuză cu filmulețe indiscrete în cel mai bun caz, obscene în cel mai rău, se toarnă între ei cu ajutorul imaginilor ilegale sau imorale, fac „curățenie“ în propriile ogrăzi cu „flagranturi“ bine regizate etc. Luați-vă răgaz cîteva clipe și analizați un pic spațiul public și „filmulețele“ sau imaginile care se perindă prin el: crime înfiorătoare expuse de mii de ori la ore de maximă audiență, accidente descrise cu detalii însîngerate, abuzuri dezvăluite pînă în cele mai oribile amănunte, dialoguri scabroase între politicieni, secvențe pornografice din casele „vedetelor“ etc. (Chiar de curînd, comentariul cel puțin inadecvat al unui jurnalist referitor la portretul fizic al prim-ministrului a fost dublat insistent cu imagini „sugestive“ și jignitoare din regnul animal, fără nici o cenzură, fără nici o sfială.) Ne turnăm toți pe toți, pe rețelele de socializare, pe telefoanele mobile, în revistele de scandal, în jurnalele de seară, în talk-show-uri ș.a.m.d. Elevii de ce nu ar face-o?

Pe de altă parte, însă, graba cu care mai toate incidentele din școlile românești, incidente deloc neglijabile, este adevărat, ajung în spațiul public, înainte de a ajunge la cei care ar fi putut lua măsuri de corectare a comportamentelor deviante, trebuie să ne pună pe gînduri. Da, știm cu toții, avem în învățămînt dascăli perfect incompatibili cu misiunea pe care o au de îndeplinit: dascăli prost pregătiți, agresivi, inculți, agramați, indiferenți, ignoranți și cîte și mai cîte. Este foarte bine că temele dezbaterii publice despre calitatea învățămîntului românesc pornesc de la cazurile concrete, dezvăluite de jurnaliști sau de actorii implicați. Dar:

● Cred că „filmările cu mobilul“ făcute în timpul orelor nu pot deveni arma principală împotriva erorilor din învățămînt. În orice caz, nu a elevilor. Nu le facem un bine nici lor, nici școlii, în general, dacă le propunem să devină paparazzi, în fața unui gest scandalos, reprobabil, la care nici un copil/tînăr n-ar trebui să asiste.

● A venit de mult timpul să discutăm cu tinerii sau copiii noștri despre responsabilitatea cu care răspîndesc în spațiul public informații, imagini despre cei din jurul lor. Dacă filmezi un dascăl în timp ce se masturbează la catedră ca să duci filmarea la directorul școlii, la părinți, la inspectorate, în scopul cercetării și reglementării situației, asta poate însemna un act civic, curajos, moral. Dacă o faci pentru a te amuza pe YouTube, nu faci decît să te lași contaminat de tot ce este mai toxic în mass-media autohtonă. (Mă întreb, de altfel, și ce s-ar întîmpla dacă, în urma cercetărilor, s-ar descoperi, totuși, că profesorul cu pricina poate fi acuzat mai curînd de mitocănie – pentru că se scărpina în zona inghinală – și nu de perversiune sexuală: bănuiesc că sancțiunile nu ar mai fi aceleași, dar, din păcate, am afla asta prea tîrziu pentru reputația dascălului.)

● Reforma în învățămînt este strîns legată de funcționarea regulamentară a autorității morale, ierarhice și profesionale. Dacă îi învățăm de mici pe elevi să le ocolească, să-și rezolve problemele în presa de scandal, nu vom ajuta cu nimic reforma.

Subliniez apăsat: nu de ascunderea adevărului e vorba, e foarte bine că elevii sesizează comportamentele indecente. Ci de felul în care o fac și de scopul urmărit. Are școala probleme? Au copiii noștri probleme cu dascălii? Nu avem încredere în felul în care ministerul și inspectoratele școlare rezolvă abaterile de comportament? Soluția nu este să cerem presei să curețe locul de la catedră. Soluția este să îi obligăm pe cei care au această responsabilitate (directorii, inspectorii, miniștrii) să o facă.

Maria Iordănescu este psiholog.

Zizi și neantul jpeg
Kitul de supraviețuire și exteriorul
Orice acțiune astăzi simplă era tratată, pe atunci, ca o operațiune de comando.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E cool să postești jpeg
Vioara lui Ingres
Un hobby este considerat a fi o extensie a personalității noastre dincolo de granițele profesionale și un indicator al faptului că avem pasiuni.
P 20 Sfintii Petru si Pavel WC jpg
Întoarcerea din cer. Conversiunea privirii
Proximitatea mundană a transcendenței este taina aflată în inima creștinismului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Charles de Foucauld
Accidentul – ca, de altfel, și minunea – a avut loc în biserica de lîngă școala de cavalerie unde învățase Charles de Foucauld.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Mama Natură l-a răsplătit cum se cuvine pentru profunda lui înțelegere.”
Zizi și neantul jpeg
Evadări în absolut
Intrînd în mare și înaintînd în ea, atît cît îți permiteau puterile, sfidai direct determinările.
956 08 Foto LNiculae jpg
Note şi fotografii (3)
Alte sunete vagi compun însăși tăcerea.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Capătul drumului – cum recuperăm anii ’90?
Tramvaiul 21 are o cu totul altă personalitate decît troleul 66 sau autobuzul 135.
p 19 WC jpg
Natura-n bucate
Sînt aceste panacee care promit viață lungă și sănătoasă reale sau doar o găselniță a industriei alimentare?
p 20 WC jpg
Apocalipsa la îndemînă
În orice religie, extremismul secretă o ideologie a „comunităţii aleşilor” eschatologici în luptă cu restul „decăzut” al umanităţii.
Theodor Pallady jpeg
Franciscanul de pe Bega
„Prologul” pelbartian e savuros ca un poem avangardist.
1226px Jesus walking on water  Daniel of Uranc, 1433 jpg
Aventura a doi frați ambițioși
A filozofa despre ambiție fără a ne reconsidera reperele riscă, pe lîngă prețiozitate sau cinism, să ne limiteze pur și simplu la gustul obsesiv de a parveni speculativ, intelectual, moral.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Muștele femele au mai mulți neuroni decît masculii, acesta este rezultatul unui studiu recent care a observat creierul larvelor cu o tehnică inedită.
Zizi și neantul jpeg
La piscină
Pe vremuri, în anii ’70-’80, mersul la piscină era una dintre activitățile cele mai „fancy”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Corpul
Pe la 15 ani, deja îmi pierdusem toată încrederea în mine.
p 19 Johann Sebastian Bach WC jpg
Muzica lacrimilor. Bach
Muzica nu „reprezintă“ drama christică și nu îi caută o semnificație anume: ea se naște din cutremurarea care cuprinde lumea în momentul suferinței divine și o sădește adînc în sufletul ascultătorului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Două comentarii la Geneză
Nu puțini s-au întrebat, de-a lungul secolelor, de ce ultimele trei cărți ale „Confesiunilor” lui Augustin sînt, de fapt, o exegeză la primele versete ale „Genezei”.
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
„Cînd viața se întîmplă, puiul e tot pui.“
Window through a window in Röe gård café 2 jpg
Decît un termopan, șefu’
După două ore de spart la daltă de jur împrejur, o opinteală finală a extras tocul ferestrei din perete, cu pervaz cu tot.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
O să fie bine! – recensămînt 2022 –
O să ajung eu în Albania, iar ei or să fie tot la coadă, încremeniți în așteptare.
E cool să postești jpeg
Viața fără Facebook
Cura de dezintoxicare de Facebook i-a făcut pe subiecții studiului mai toleranți față de ideile politice ale taberei adverse.
p 20 jpg jpg
La ceasul fără umbre al amiezii
Pentru viaţa spirituală, pentru căutarea şi întîlnirea cu Cel nelocalizabil, locul mai are importanţă?
Theodor Pallady jpeg
Pe terasă, cu Epictet
Greu de spus dacă stoicismul e la modă pentru că se poartă textele aspiraționale sau pentru că timpul nostru face loc unui anume neo-păgînism.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.