Pe malurile trecutului

Publicat în Dilema Veche nr. 681 din 9-15 martie 2017
Pe malurile trecutului jpeg

După cum spuneam și în articolul trecut, filmele documentare produse de Studiourile „Sahia“ încep să fie recuperate și transpuse pe DVD uri de către Asociația One World România. Și bine fac cei de la asociație: este vorba, în fond, de activitatea întinsă pe mai bine de treizeci de ani a uneia dintre cele mai bine puse la punct instituții de propagandă din regimul comunist. Pentru cel care nu a trăit „în mijlocul evenimentelor“ e un prilej de a observa la rece, fără emoții, iritări și prejudecăți, felul în care se desfășura viața de zi cu zi, surprinsă de camera ideologică de filmat: o viață cu minciuni, cu realități paralele, cu replici învățate pe de rost pentru momente oficiale, dar și cu mici fragmente de autenticitate, de aspirații neîmplinite și eforturi de adaptare la rigorile totalitare, cu doze mici de umor sau de speranță, toate răzbătînd cu greu, firav, pe lîngă mesajul gros al partidului.

Îmi imaginez, deci, că una dintre puținele forme de disidență la care puteau visa regizorii documentariști ai studioului „Sahia“ era aceea de a prezenta pur și simplu secvențe din viața firească, de zi cu zi, secvențe cît mai puțin cosmetizate. Cu alte cuvinte, normalul ridicat la rangul de excepțional. „Subversiv“ prin el însuși. Un astfel de film este cel realizat de Copel Moscu, prezentat pe DVD-urile despre care vorbeam. Filmul se numește Pe malul Ozanei și prezintă cîteva chipuri și fapte din orașul Tîrgu Neamț: elevi de la liceul agricol, profesori, primar și muncitori, case și drumuri etc. Cîteva comentarii:

●  Umorul. Din plin. Un umor cu totul special, care năștea o anumită complicitate între regizor și cei intervievați, complicitatea unor victime ale aceluiași regim. Umor născut în primul rînd din discrepanța dintre „idealurile înalte de construcție a lumii ideale și a omului nou“ propuse de partid și visele mărunte, firești, de om sărac dintr-o țară săracă: primarul care își trasase ca obiectiv să aducă în oraș mai mulți tineri, fiindcă localitatea era preponderent de sex feminin, profesorul de sport care se străduia să îi facă pe liceeni ceva mai viguroși, dat fiind că fetele se plîngeau de statura mică a acestora („Tinerii sînt învățați să le placă să transpire, zi de zi, în sensul bun, adică nu forțați, să transpire de plăcere, ca să aibă putere“, explică dascălul), vestea construcției unei gări care ar fi reprezentat pentru oameni legătura cu lumea largă (în fapt, doar cu cîteva mici orășele din împrejurimi) etc. Un profesor de mecanică agricolă definește, pentru copii, tractorul, într-un fel „complex“, care face de nerecunoscut, prin „tehnicitatea“ termenilor, obiectul definit. O Dacie transformată în căruță devine taxiul localității. Iar peste toate, vocea lui Iosif Sava comentînd „Simfonia a V-a“ de Beethoven, patetic, triumfal, cu trimitere spre destine de anvergură, dramatice.

●  Frînturi din viața grea a școlarilor: muncile agricole sau pe șantierele de construcție la care erau obligați să participe, izolarea și lipsa de comunicare cu țara, visurile năruite de sistemul de educație și de examinare, lipsa de perspectivă a unei vieți mai bune, teama de a nu rămîne pe veci închiși între granițele micului oraș. Una dintre elevele de la liceul agricol, un liceu care o învăța să conducă tractoare și să le producă, conchide: „Nu știu ce am să fac după ce am să termin, dar o să fie bine. Cred că am să mă mărit.“

●  Mici ironii țintind partidul comunist. Iată cum sună definiția (didactică) a tractorului: „Tractorul, ca orice mașină, este un sistem mecanic cu un singur grad de libertate, dispunînd de o sursă proprie de energie cinetică și capabilă să efectueze un anumit proces tehnologic. Prin grad de libertate se înțelege posibilitatea unui sistem de a se deplasa și roti în jurul unei axe.“ O definiție care descrie corect „gradul de libertate“ în comunism și utilitatea ei. Filmul se încheie cu fraze mobilizatoare despre un viitor luminos, fraze care însoțesc imagini cu o cale ferată neterminată.

Toate acestea într-un film de numai 12 minute. Un film care, la vremea lui, reprezenta un act de curaj, pe care îl admirai complice. Astăzi, mă bucur să aud rîsetele necenzurate ale tinerilor care îl văd. 

Maria Iordănescu este psiholog.

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.