Păsări evlavioase şi evocatoare

Publicat în Dilema Veche nr. 565 din 11-17 decembrie 2014
Dialoguri întrerupte jpeg

De cîte ori intru pe site-urile dedicate dascălilor şi proiectelor lor profesionale, mă întreb: de ce nu funcţionează nici urmă de cenzură? De ce administratorii site-urilor publică orice le vine pe e-mail, fără discernămînt, fără reacţii colaterale de protest, fără minime rectificări, fără limite? Planuri de lecţie haotice şi calcifiate, concursuri şcolare anchilozate de lozinci patriotice şi obiective pedagogice enorme, testări care nu reuşesc să pună la încercare decît răbdarea de a citi enunţurile etc. Toate transformă o iniţiativă, altfel extrem de utilă – aceea de a oferi profesorilor din ţară o ocazie de a deveni o comunitate de profesionişti –, într-un bazar de falsuri. 

O profesoară de chimie se gîndeşte să arunce pe piaţa didactică „Portretul profesional al pedagogului“. Şi-l aruncă. Şi te izbeşte în moalele capului: „El este un umanist care ştie să fie critic cu sine însuşi şi absurdităţile vieţi, fără a fi cinic sau disperat. Este o persoană care se autodezvălue astfel încît elevi pot vedea şi virtuţile şi imperfecţiunile. Păşind sigur pe pămînt, profesorul ajută elevi să-şi dezvolte voinţa, curajul şi speranţa în realizarea potenţialului. Profesorul e şi un bun colaborator, acordînd o mare valoare colegiabilităţi. (...) Toate se schimbă pe pămînt, dar pedagogul nu se schimbă ci creşte odată cu societatea, odată cu schimbările din ea şi cerinţele unei noi generaţi care are nevoie de tot acel cuvînt cald şi dulce al profesorului, numai că adaptat la timpurile noi. Este foarte esenţial ca un pedagog să nu fie doar o autoritate pentru elevi săi. Profesorul îi poate copleşi pe elevi cu ştiinţa lui, îi poate uimi cu personalitatea lui.“ Aş avea două sugestii pentru fraza finală: nu copleşi, ci ucide, şi nu uimi, ci ului: profilul dascălului, din textul plin de erori gramaticale, pare a fi ceva între Alida Valli şi mitropolitul Banatului. 

O altă profesoară iubeşte limba română. Şi cartea. Şi vrea ca şi elevii săi să le iubească. Pentru asta, face un plan de lecţie, cu obiective şi etape: „Elevii trebuie astfel pregătiţi încît să devină nu numai beneficiarii limbii (sic!), ci şi creatori de limbă. (...) Se citesc două scurte esee(!) cu tema: Frumuseţea limbii române. (...) Elevii sunt cei care concluzionează (sic!). (...) Unul dintre copii împărtăşeşte celor prezenţi la activitate Imnul lui Dimitrie Anghel.“

Într-un alt colţ de ţară şi de catedră, dascălul le propune elevilor să discute „despre păsări precizînd sensuri apropiate despre cuvîntul pasăre: eternitate, eter, evlavioase, evocatoare (trilul lor) etc. Şi acum, elevi, am dedus că toate aceste cuvinte sunt de fapt nişte necuvîntătoare. Deci, necuvîntătoarele sunt mereu alături de noi, ne aud, ne văd, chiar dacă nu ne înţeleg, viaţa fără de ele ar fi mai monotonă, nu atît de frumoasă.“

Un proiect de lecţie anunţă o metodă simplă, ingenioasă de implicare a elevilor în actul învăţării: un tabel cu trei coloane de completat pe parcursul orei: „ce ştiu“, „ce vreau să ştiu“ şi „ce am învăţat“. Se presupune, deci, că elevul este întrebat şi lăsat liber să răspundă. Fals: în proiect sînt trecute cu exactitate răspunsurile „corecte“: „Le cer elevilor să treacă în prima coloană tot ce ştiu în legătură cu opera (modurile de expunere, felul naraţiunii, locul şi timpul, personaje, specia din care face parte). În cea de-a doua coloană (ce vreau să ştiu), elevii vor trece: Momentele subiectului. Informez elevii că vor învăţa să consolideze conţinutul acestei opere prin identificarea momentelor subiectului.“ 

După cum vă spuneam, pe site-urile cu pricina nu protestează nimeni: nici administrator, nici dascăli cu proiecte foarte bune, nici părinţi. Nici Ministerul Educaţiei. Acceptă cu toţii, de dragul a cîtorva mii de vizualizări aducătoare de publicitate, vecinătatea unor stricători de minţi şi de limbă. Despre descurajarea interesului pentru învăţătură şi despre prestigiul şubrezit al dascălilor nu mai vorbim… 

Maria Iordănescu este psiholog. 

Zizi și neantul jpeg
Alarme, sonerii, zgomote… – din alte vremi
Aproape vii, ceasurile ne umpleau singurătățile.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
#metoo? În România?! Să fim serioși!
Nu cred că există vreo femeie, cel puțin din generația mea, care să nu fi trecut măcar o dată în viață printr-o experiență de hărțuire sexuală
p 20 N  Steinhardt jpg
N. Steinhardt despre creștinismul firesc
Creștinismul devine un regim natural al vieții, un accent care însoțește gesturile cele mai mărunte ale cotidianului.
Polul jpg
Colonialism și misionarism
Reconcilierea dintre colonialism și misiunea creștină internațională este foarte complexă.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
A ajuns acasă rîzînd, a rîs toată noaptea și nu s-a oprit nici a doua zi (joi), nimic neputîndu-i pune capăt veseliei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.
O lume a poveștilor jpeg
O lume a poveștilor
Narativele care pot subjuga națiuni întregi nu sînt o invenție modernă – după cum afirmă psihiatrul Boris Cyrulnik, în cea mai recentă carte a sa, apărută luna trecută la editura Odile Jacob.
André Scrima: Ziua una şi a opta jpeg
André Scrima: Ziua una şi a opta
Lumina Paştilor: pe cea vizibilă în biserici şi pe străzi, ucrainenii nu şi-au putut-o îngădui; pe cea spirituală, religia patriarhului Kiril o insultă, o sufocă.
Theodor Pallady jpeg
Un Sisif în robă franciscană
Camus a fost doar martorul esențial al asprelor sale vremuri și, prin revolta contra absurdului, aproape un mărturisitor.
Zizi și neantul jpeg
Iarbă verde și obligativități
Avem tendința să ne complicăm puținele zile libere. Să le încadrăm în sisteme, să le tratăm ca pe unele de lucru în alt domeniu: cel al leisure-ului, al entertainment-ului.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Care ar fi playlist-ul ce v-ar alunga pe dumneavoastră de la o demonstrație?
Blocul, strada, etajul și apartamentul jpeg
Blocul, strada, etajul și apartamentul
În locul garajului a apărut un parc, la fel de lipsit de imaginație din punct de vedere urban ca și lamele de blocuri din spatele unității militare, dar care, cu zonele sale verzi, evoca peluza spălătoriei de steaguri.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce caută americanul în Europa?
Îmi dau seama că avem de toate aici, pe bătrînul nostru continent, micul nostru paradis terestru, că este (a fost... oare?) una dintre cele mai bune lumi posibile și că mi-ar trebui vreo cinci vieți ca să văd și să trăiesc tot.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.