Operetta este fiica lui Erik, Fantoma de la Operă
Am făcut un tur rapid al jocurilor pentru copii, care pot fi accesate pe Internet. Şi m-am minunat. După scurt timp, perplexitatea s-a transformat în depresie: imaginaţia IT-iştilor în materie de personaje, acţiuni, decoruri, toate spre distracţia copiilor, este – cel puţin pentru adulţi – letală.
Iată cîteva exemple: pe site-ul „Jocuri Copii – frumuseţea copilăriei tale“, se pot găsi următoarele momente unice de veselie şi inteligenţă: „Vegan Vampire“, „Lady Gaga Frozen Makeover“, „Pathologic“, „Facial Miss Santa“, „Frozen Elsa Pedicure“ etc. Chipurile personajelor, fie ele masculine sau feminine, sînt construite după acelaşi tipic: ochi bulbucaţi, gura cît o şură, culori stridente, iar imaginea de ansamblu este ceva între reclamele pentru saloanele de masaj erotic şi cele pentru clinicile de operaţii estetice.
Pe un alt site de jocuri pentru copii, Roli.ro, regulile sînt explicate pe îndelete, astfel încît nimic din farmecul jocului să nu se piardă. Spre exemplu, într-un joc pentru fete, „jucătoarele“ sînt învăţate să se distreze curăţînd de coşuri faţa unei prietene cu sînge albastru: „Destinde-te şi tu alături de Jasmine în acest joc pentru fete. Aplică-i măşti faciale, curăţă-i tenul de impurităţi şi răsfaţ-o aşa cum merită o prinţesă. Cremele sînt la fel de importante în acest plan de relaxare.“ Sau „Draculaura(!) are cîteva probleme cu tenul, aşa că pentru început, va trebui să o ajuţi cu o mască, să o speli şi să o dai cu cremă.“
Cum îl poţi face pe copilul tău să se gîndească serios la viitorul lui profesional? Simplu: îl pui să joace „Waitress Adventures“, descris într-o păsărească romgleză: „Joacă acest joc de strategie cu restaurante şi serveşte la timp clienţii. Cîştigă bacşiş pentru a face upgrade la abilităţile personajului. Îl poţi face să arate mai bine ducîndu-l la sala de forţă, la salon sau la clinică. Arătînd mai bine personajul poate primi bacşiş mai mare.“
Din larga, aglomerata şi inutila galerie de jocuri nu lipsesc marile personaje ale cărţilor sau filmelor clasice. Spre exemplu: Cenuşăreasa, Albă ca Zăpada, Rapunzel au lăsat deoparte pantofii de cristal sau mărul otrăvit şi le cer copiilor care le „mînuiesc“ electronic să le tundă, să le îmbrace, să le distreze, să le combine cu te miri cine de prin showbiz-ul american etc.: „Albă ca Zăpada se va întîlni cu prinţul Bieber. Dă click pe mouse şi ajut-o să se penseze fără să o vadă prinţul.“ Sau: „Cenuşăreasa îşi doreşte o manichiura nouă. Joacă acest joc cu prinţese Disney şi ajut-o pe Cenuşăreasa să aibă cea mai frumoasă manichiura dintre prinţesele Disney.“ Sau: „Păpuşa Monster High, Operetta, este oaspete la un salon de lux şi îşi doreşte o coafură nouă şi un tratament facial. Operetta este fiica lui Erik, Fantoma de la Operă.“
În fapt, dacă vezi oferta de jocuri de pe site-urile de profil, imaginea pe care o au producătorii IT despre copiii noştri este următoarea: fetiţele sînt nişte mici piţipoance care nu au în cap decît farduri, gomajuri şi niscaiva reţete de clătite, adică sînt nişte obiecte decorative şi utile care să îi aştepte pe băieţeii noştri, extenuaţi de jocurile cu bătăi şi maşinuţe. Cam atît.
Maria Iordănescu este psiholog.