Obiectivitatea, o dictatură a bunului-gust (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 457 din 15-21 noiembrie 2012
Presa locală, între embargoul informatic şi cel economic, „parţial liberă“ jpeg

Colocviul din Arcachon a fost şi un prilej de a recunoaşte o realitate franceză în domeniul obiectivităţii (sau a lipsei acesteia), similară cu cea românească. O ţară europeană care este recunoscută pentru mania de a da sfaturi democratice celorlalţi… De la tribunele acestui colocviu, Charline Vanhoenacker, corespondenta din Franţa a radioteleviziunii belgiene francofone, RTBF, a afirmat că regele este gol: „Presa exersează în Franţa un monopol al prostului-gust, al unei elite jurnalistice care propagă o gîndire unică, egoistă, care nu sfieşte să se anunţe a fi de dreapta sau de stînga, şi care violează în permanenţă abecedarul meseriei. Articolul de informaţie, comentariul – totul este amestecat, aşa-numitul zid chinezesc din presa anglo-saxonă, care diferenţiază comentariile de articole de informaţie, nu mai există“. Pentru Vanhoenacker, dramatic e faptul că jurnalismul a fost detronat, în Europa, de data aceasta, din statutul său de tehnică, de artă bazată pe reguli şi principii, pentru a fi coborît la nivelul de disciplină. „Aceiaşi profesori care la facultate ne învaţă că obiectivitatea este sfîntă, că jurnalismul înseamnă «contact şi distanţă», după cum spunea Beuve-Méry, semnează, după curs, articole în presa franceză în care nimic nu mai este sfînt.“ Mai departe, într-un interviu publicat pe blogul Ochiul Europei, în site-ul Presseurop, Charline Vanhoenacker ridică tonul: „Încetaţi să-i trataţi pe cititori ca pe nişte idioţi, ştiu să facă diferenţa. Ne vor sancţiona şi acest gest va însemna sfîrşitul presei scrise. Informaţiile crude vor trece pe web, scurte şi efemere, şi doar ziarele care vor cultiva obiectivitatea ca valoare a adevăratului jurnalism, care nu vor mai face confuzia de genuri, vor supravieţui“. Nu este necesar, poate, să mergem chiar atît de departe cu Casandrele, dar este alarmant, totuşi, că pentru această corespondentă de presă, singurele ziare europene – deci dintr-un areal care cuprinde România, Moldova, Germania, Franţa, Spania, Marea Britanie, Suedia etc. – încă obiective sînt cele belgiene: Le Soir şi La Libre Belgique.

Nu mă pot abţine să nu fac aici o paralelă cu spusele profesorului Ilie Rad, o veche cunoştinţă, de pe vremea cînd, la rîndul meu, mă formam în cadrul unor seminarii internaţionale. În urmă cu cîteva luni, vorbindu-mi despre acest simpozion de la Cluj, îmi explica, cu tristeţe, că studenţii, plecaţi din şcoli cu un bagaj de cunoştinţe din care echidistanţa, obiectivitatea, cinstea fac parte, ajung într-o viaţă reală în care aceste valori sînt puse în opoziţie cu însăşi existenţa postului. „Scrii cum vreau eu sau dispari...“

Puţină pedagogie şi întoarcere la surse

Cum să supravieţuieşti deci prostului-gust, cum să impui deci o dictatură a bunului-gust? Ei bine, vreau să cred că, pe de o parte, bunul-gust în presă este asemeni eleganţei personale: o ai sau nu. Dacă nu o ai, de mic, este extrem de greu de cucerit, fără a fi însă imposibil. Gestul este simplu, vechi şi cu rezultate concrete. Se cheamă imitaţie, repetiţie, automatism, începînd chiar cu simple reguli, didactice, vechi de cînd lumea: cînd scriu despre ceva, verific mai multe surse, în caz de conflict, cer opinia ambelor părţi, cînd citez pe cineva, dau sursa sau lucrarea citată, cînd scriu un articol de informaţie, verific sistematic că am răspunsuri la toate cele cinci întrebări clasice (cine?, cînd?, unde?, cum?, de ce?), îmi exprim propria opinie cînd scriu un editorial sau o analiză, nu folosesc cuvinte jignitoare şi recurg la DEX sau DOOM, în caz de nelămurire. Ştiu că toate acestea par banale şi că probabil le ştiţi pe de rost, dar uzura şi faptul că fiinţa umană este totuşi uşor de influenţat fac ca ele să se piardă pe drum.

Wolfgang Donsbach şi Bettina Klett, doi importanţi teoreticieni germani ai jurnalismului, au construit în 1993 cinci definiţii ale obiectivităţii:

– Nici o subiectivitate. Credinţele şi opiniile personale ale jurnalistului nu trebuie să afecteze prezentarea subiectului.

– Prezentare corectă. Jurnalistul trebuie să relateze poziţia fiecărei părţi implicate într-o controversă politică.

– Scepticism. Jurnalistul trebuie să fie sceptic. Trebuie să păstreze o distanţă critică în raport cu poziţia fiecăreia dintre părţi.

– Fapte concrete. Jurnalistul trebuie să meargă dincolo de declaraţii pentru a găsi faptele, cauzele unei controverse politice.

– Judecată de valoare. Jurnalistul trebuie să clarifice care dintre părţi exprimă o poziţie corectă.

Cazuri concrete: Transnistria, Bucureşti, Paris

Aşa cum spuneam, există însă o dictatură a pieţei media, care nu iartă şi care sancţionează. Jurnalistul nu are nimic mai sfînt şi mai important de apărat decît propria reputaţie. Ea este cea care îi deschide porţile, care i le şi închide. Ea este cheia. O să recurg la două exemple pentru a ilustra aceste afirmaţii.

Cu cîţiva ani în urmă, am întreprins două călătorii de presă, clasice, organizate de European Journalism Centre, din Bruxelles, şi respectiv de Ministerul de Afaceri Externe din România. Eram în 2009. Şcoala din Bruxelles a reunit jurnalişti veniţi din toată Europa, inclusiv din România, pentru o excursie didactică în Transnistria. Am asistat pe drum, deşi toţi jurnalişti cu experienţă, cuminţi şi disciplinaţi, la toate demersurile făcute de organizatori şi întîlnirile programate: la Tiraspol, cu reprezentanţii puterii, dar şi cu opoziţia, cu localnici românofoni, dar şi rusofoni. Cu politicieni, dar şi membri ai societăţii civile. Întoarsă la Paris, am scris mai multe reportaje, pentru diverse publicaţii.

Idem, MAE a organizat un voiaj de presă cu ziarişti din Franţa, cu ocazia campaniei alegerilor prezidenţiale. Ghidul nostru, pe atunci funcţionar în minister, astăzi actor al societăţii civile, şi jurnalistă pentru Foreign Policy România şi Dilema veche, Oana Marinescu, ne dă o sugestie: „M-am gîndit să vă prezint atît preşedintele în exerciţiu, cît şi contracandidaţii. Vă propun să vă puneţi de acord şi să le puneţi aceleaşi întrebări“. Ni s-a părut ciudat, la prima vedere, dar am făcut-o. Rezultatul a fost uimitor: la finalul întîlnirilor imaginea noastră era făcută; cu toţii, deşi extrem de diferiţi ca ziarişti şi provenind din redacţii diferite – Le Monde, Le Figaro, La Croix, Presseurop, aveam aceeaşi opinie. Anii au trecut, şi în decembrie 2012 decid să mă întorc în Transnistria, la alegerile prezidenţiale. Trimit cererea de acreditate către Duma lor şi către Ministerul Informaţiei. Primesc răspunsuri afirmative, după ce trimit dovada apartenenţei la redacţia Presseurop şi Courrier International. La Tiraspol, în ziua alegerilor, atmosferă tensionată: deja, aflăm – eu şi colega cu care am plecat – că sîntem, împreună cu Euronews, singurele publicaţii străine acceptate în ţară şi că ziare ca The Guardian, Le Monde sau The New York Times, Der Spiegel au fost respinse. Şi aflu, ulterior, şi răspunsul, în urma unei discuţii cu, pe atunci, candidul Evgheni Şevciuk: „Bineînţeles că ne amintim de dvs.“ – răspunde Nina Ştanski, pe atunci purtătoarea de cuvînt a aşa-zisului preşedinte transnistrean, astăzi ministru de Externe. „Sînteţi singura din grup care a relatat obiectiv ce a văzut în Transnistria...“ Sigur, exemplul meu ar putea fi respins printr-un argument de genul: Transnistria nu există, este un stat nerecunoscut, opinia lor nu contează. Nu cred că e aşa. Obiectivitatea, ca principiu, ca dictat pe care îl aplic şi mi-l aplic zilnic, cu riscul de a părea pedantă – nu se spune aşa, titlul este vulgar, nu toţi românii sînt romi, trebuie respectate cele cinci întrebări – a avut cîştig de cauză şi a deschis uşi, forţînd stima, chiar şi într-o ţară cu un conflict îngheţat, nerecunoscută de nimeni, cum este Transnistria.

Al doilea exemplu vine din Le Monde. În 16 octombrie, cotidianul francez declarat de centru-stînga publica un articol din care aflam că ziarul Libération, alt cotidian important de stînga, trebuie să găsească aproape 2 milioane de euro pînă la sfîrşitul anului, pentru a evita un faliment. De vină – retragerea unor anunţatori, gen Bernard Arnault (LVMH), cel care a renunţat să mai facă publicitatea promisă în acest ziar, pentru suma de 150.000 de euro. Din solidaritate, alţi mari patroni din domeniul luxului şi-au retras publicităţile. O pierdere estimată de cotidian la cel puţin 700.000 de euro. Toate consecinţe ale unei coperţi nefericite: la aflarea veştii cererii de naţionalitate belgiană a lui Bernard Arnault, Libération a titrat „Casse-toi pauvre con!“ (Tai-o de aici, idiotule!). Povestea are şi un tîlc: expresia îi aparţine fostului preşedinte Nicolas Sarkozy, iar Libération, de stînga, susţine noul sistem de impozitare al preşedintelui François Hollande, de taxare a averilor care depăşesc un milion de euro cu 75%. Motiv subliminal – considera cotidianul – al plecării bogatului francez. Morala stă într-o mică frază interogativă, retorică, la sfîrşitul articolului, pronunţată de un jurnalist de la Libération: „Dacă am fi făcut un articol bine informat, împotriva lui Arnault, n-aş fi avut nimic de zis, dar să tratezi un patron de tîmpit, este oare jurnalism?“.

În sfîrşit, mai rămîne o întrebare, pertinentă poate pentru o parte din presa românească, subit partizană şi insultantă chiar (responsabilii mei din Paris au învăţat înjurături româneşti citind, via google trad, unele articole semnate de Alina Mungiu-Pippidi, care este, totuşi, o referinţă în materie de scriitură): cum mai poate rămîne obiectiv un jurnalist care a devenit, prin forţa lucrurilor, militant? Parte a societăţii civile, indignat, cu mai mult sau mai puţină dreptate, în faţa unor nedreptăţi sau a unei stări de lucruri care nu mai iese din tranziţie, din stadiul de „temporar“? Cum mai poate fi obiectiv un jurnalist care, asemeni lui Albert Camus, unul dintre cei mai celebri jurnalişti din lume, se simte, pînă la urmă, direct implicat în tot ceea ce se întîmplă? Adevărul este că, din acest punct de vedere, obiectivitatea devine transparenţă, subiectivitate dezinteresată dacă doriţi, dar în nici un caz nu trebuie abandonată.

Manifest pentru o presă europeană, obiectivă

Obiectivitatea nu este doar o dictatură a bunului-gust, ci mai ales, ultima apărare a unui jurnalist: în faţa cititorilor săi, a responsabililor săi, a justiţiei, a lumii. Obiectivitatea va face mereu diferenţa. Şi, în cazul României, chiar ar putea genera o presă europeană, o ieşire din statutul de presă naţională şi naţionalistă, propriu atîtor ţări din Estul Europei. Directorul adjunct al cotidianului El País, Xavier Vidal-Folch, îşi exprimase deja nemulţumirea în 2011, la Tribunele Presei de la Arcachon: „Presa din statele europene are o problemă de imagine şi de atitudine. Este teribil să descoperi, cînd doreşti să preiei un citat, un text poate, să-l traduci, că jurnaliştii naţionali scriu ca şi cum ar scrie doar pentru ţara lor. Cînd o să se priceapă odată că presa nu mai este naţională, ci europeană? Că trebuie să scrii ca şi cum ai realiza că scrii pentru un public european, pentru un cititor european, care poate e la Bucureşti, cert, dar e şi în Madrid, în Paris sau Berlin...“

Un cititor în fine, care apreciază bunul-gust, dictatura obiectivităţii ca o esenţă a bunului-gust: „Nimic în plus decît o cenzură socială“ – după cum scria filologul francez Jean-Claude Carrière, bun prieten al lui Umberto Eco – căci „trebuie să putem conserva, ca cititori, o distincţie între cunoaştere, ştiinţă şi informaţie, pe de o parte, şi, pe de altă parte, să putem aprecia frumuseţea, profunzimea şi eleganţa unui text de opinie“. 

Iulia Badea-Guéritée este editor român la Presseurop.eu, Paris.

Textul a fost prezentat la Simpozionul naţional de jurnalism din Cluj şi urmează să apară în volumul Obiectivitatea în presa românească. 

Foto: wikimedia commons

sculptor jpg
„Mademoiselle Pogany”, sculptura care redă esența feminității, discreției și senzualității
Simbolul artei moderne românești, „Mademoiselle Pogany”, reprezintă iubirea „nemuritoare a lui Brâncuși”, căreia artistul i-a dedicat nouăsprezece sculpturi.
barbat cu ochelari la laptop jpg
Curiozități despre jocurile de noroc de care nu ai auzit
Jocurile de noroc au o istorie veche de mii de ani și, de-a lungul timpului, au devenit o parte semnificativă a culturilor din întreaga lume.
Vechea dilema cum protejezi bateriile auto in timpul sezonului rece jpg
Vechea dilemă: cum protejezi bateriile auto în timpul sezonului rece?
Iarna reprezintă, fără îndoială, sezonul cel mai solicitant pentru bateriile auto. Temperaturile scăzute, drumurile scurte care nu oferă bateriei suficient timp să se încarce și utilizarea intensă a sistemelor de încălzire pun o presiune suplimentară asupra alternatorului și asupra acumulatorului.
DilemaVeche (2) (2) jpg
Descoperă cele mai apreciate idei de cadouri pentru bărbați în 2024
Atât în preajma sărbătorilor, cât și atunci când au loc aniversările bărbaților din viața noastră, alegerea cadoului se poate dovedi complicată. Acest ghid te va ajuta să optezi pentru cel mai potrivit dar în 2024 pentru reprezentanții sexului masculin.
De ce sunt folosite aparate sous vide in bucatarii profesionale jpg
De ce sunt folosite aparate sous vide în bucătării profesionale?
Tehnica de gătit sous vide (din franceză, „sub vid”) este o metodă inovatoare, ce presupune ambalarea alimentelor, în special a cărnii, într-un pachet vidat și gătirea acestora la o temperatură controlată, mult sub cea obișnuită, pentru o perioadă îndelungată de timp.
Adaptogenii  aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții jpg
Adaptogenii: aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții
Adaptogenii sunt substanțe provenite din plante, care au rolul de a reduce efectele stresului asupra corpului și minții, îmbunătățind răspunsul organismului în situații tensionate.
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece jpg
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece
Sezonul rece poate aduce o serie de cheltuieli neașteptate, de la costurile crescute pentru încălzire și electricitate, până la cheltuielile pentru îmbrăcămintea de iarnă și vacanțe sau concedii.
dilemaveche ro jpg
GHID despre alegerea metodelor de plată la cazino! Ce NU știe toată lumea?
Când te pregătești să joci la cazino online, alegerea metodei de plată este un pas crucial care poate influența întregul tău parcurs.
featured image (4) jpg
Mituri și realități despre relația femeilor cu jocurile de noroc
Primele cazinouri terestre au apărut într-o perioadă în care bărbații erau figurile dominante în societate, având parte de educație și implicit fiind cei care, în mod tradițional, asigurau și gestionau partea financiară a familiei.
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură jpg
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură
Agricultura devine și în România un domeniu complex și competitiv, astfel că rentabilitatea fermelor este o necesitate pentru a supraviețui pe piață și a avea succes.
P90178 png
Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP): Un candidat multidimensional pentru cercetare
Peptida Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP), o neuropeptidă endogenă, a prezentat un interes crescut pentru cercetători pentru rolul său potențial în diverse procese fiziologice.
avocat png
Avocatura: De la oratorii Romei la stâlpii statului de drept modern
Profesia de avocat este una dintre cele mai vechi și respectate ocupații din istoria umanității. De-a lungul timpului, avocații au jucat un rol esențial în menținerea ordinii și aplicarea justiției, contribuind la protejarea drepturilor și libertăților individuale.
DilemaVeche (2) (1) jpg
Cum se reflectă identitatea culturală în preferințele pentru anumite arome
Preferințele pentru anumite arome sunt mult mai mult decât o simplă chestiune de gust. Ele reprezintă o expresie a identității culturale, influențată de istorie, geografie, ritualuri și schimburi interculturale.
creditIMG 0862 JPG
123Credit.ro își continuă expansiunea în România prin deschiderea unor noi birouri în Cluj, Baia Mare, Sibiu și Suceava
București, 10 Septembrie 2024 – 123Credit.ro, un jucător important pe piața brokerajului de credite din România, și prima companie din domeniu care a dezvoltat fluxuri full digitale de aplicare la credite, își continuă expansiunea națională prin deschiderea unor noi birouri fizice.
Ghidul începătorului la cazinouri online jpg
Ghidul începătorului la cazinouri online
Chiar dacă activitatea pe care o poți desfășura într-un cazinou online nu este foarte complicată, nu puține sunt persoanele care au nevoie de o mână de ajutor. Prin urmare, ghidurile sunt mereu bine-venite!
christin hume Hcfwew744z4 unsplash (2) jpg
Cum să îți alegi partenerii potriviți pentru crearea unui shop online
Lansarea unui shop online este un pas important în dezvoltarea unui business modern. Să ai parteneri potriviți alături în acest proces este esențial pentru succesul proiectului tău.
Importanta magneziului in sarcina si alaptare jpg
Importanța magneziului în sarcină și alăptare
Magneziul este unul dintre cele mai importante elemente pentru organism, în special pentru femei, având un rol fundamental în anumite etape ale vieții, cum ar fi sarcina și alăptarea.
credit online dv (1) jpg
Credit online sau obținut direct din sucursală? Avantajele IFN-urilor și Internetului
Într-o lume în care tehnologia digitală avansează rapid, obținerea unui credit online a devenit o opțiune din ce în ce mai populară în rândul celor care au nevoie de finanțare rapidă și convenabilă.
tima miroshnichenko 8376170 jpg
Cum să te pregătești pentru sezonul răcelilor: Produse și sfaturi
Toamna e aici, iar copiii se întorc la școală sau grădiniță, după vacanța de vară. Asta înseamnă că șansele de a răci cresc considerabil.
kristian egelund t1sTHYjSN10 unsplash (2) jpg
Cum să îți încălzești corect glezna pentru a preveni entorsele
Entorsele de gleznă sunt leziuni ale ligamentelor care stabilizează articulația gleznei, cauzate de întinderi, rupturi parțiale sau totale ale acestora
barbora polednova VRK4bIBHo1E unsplash (2) jpg
Ce trebuie să știi despre recuperarea după o fractură de gleznă
Fracturile de gleznă sunt printre cele mai frecvente cauze ale durerii de gleznă. Tratamentul poate implica imobilizarea zonei gleznei cu ajutorul unui ghips.
pexels towfiqu barbhuiya 3440682 11349880 (2) jpg
Când este necesară implantarea protezei de genunchi și care sunt etapele operației
Implantarea protezei de genunchi sau protezarea genunchiului este o procedură chirurgicală complexă, destinată pacienților cu afecțiuni severe ale articulației genunchiului, în special celor cu gonartroză avansată la care tratamentele medicamentoase sau fizioterapeutice nu au dat rezultate.
antonika chanel RJCslxmvBcs unsplash jpg
Ce presupune recuperarea după operația de blefaroplastie
Impactul acestei intervenții asupra aspectului estetic al pacientului este unul major, reducând în mod semnificativ semnele îmbătrânirii.
jelle 1dEZeW1GoOI unsplash 16x9 png
Cum să montezi șindrila bituminoasă: Instrucțiuni pas cu pas
Procesul de montare a unei table de acoperiș noi poate fi o sarcină dificilă, însă utilizarea șindrilei bituminoase poate face procesul mult mai ușor și mai eficient. În acest articol, vom oferi instrucțiuni detaliate, pas cu pas, pentru montarea șindrilei bituminoase pe acoperișul tău:

Parteneri

image png
Fiica Loredanei Groza a dat lovitura în lumea modei! Imaginile postate cu Elena Boncea i-au luat pe toți prin surprindere
Loredana Groza, una dintre cele mai bune cântărețe ale României, se bucură de un succes remarcabil atât pe plan profesional, cât și personal. Fiica sa, Elena Boncea, o face mândră cu fiecare ocazie. Cu ce reușită și-a încântat mama, descoperiți din rândurile de mai jos.
Calin Georgescu Foto Mediafax (9) jpg
Călin Georgescu recunoaște că a fost la ferma de la Ciolpani: „Am fost pentru că m-au rugat. Nu am participat la discuție”
Călin Georgescu a recunoscut în această seară, la Realitatea Plus, că a fost sâmbătă la ferma de la Ciolpani, unde s-a aflat și Horațiu Potra. Acesta a spus, însă, că nu a participat la discuțiile dintre echipa sa de pază și Potra.
congres-sua-shutterstock
Congresul SUA cere evaluarea riscurilor retragerii sprijinului pentru Ucraina
Congresmanii americani doresc ca șefii serviciilor de informații să evalueze riscurile pentru securitatea SUA dacă Washingtonul încetează să mai furnizeze arme Ucrainei și Rusia câștigă războiul.
Nicu Sârghea, toboșarul trupei VUNK Foto   Vunk   Facebook jpg
Toboşarul trupei VUNK a murit la vârsta de 48 de ani. „Lumea noastră a devenit mai tăcută”
Nicu Sârghea, toboşarul trupei VUNK, a murit joi, 12 decembrie, la vârsta de 48 de ani. „Îi vom simți mereu ritmul în fiecare cântec și îi vom purta amintirea în suflete”, au scris colegii de trupă pe pagina de Facebook.
71031783 1004 webp
România a fost admisă pe deplin în spațiul Schengen
Consiliul JAI, reuniunea miniștrilor de Interne din UE, a decis în această dimineață aderarea totală a României și Bulgariei la spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025. Austria și Țările de Jos au renunțat la veto.
georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
Klaus Iohannis și Călin Georgescu s-au întâlnit pe vremea când președintele României era primar al Sibiului. În ce context s-au cunoscut cei doi
Un articol din 2003, recent scos la lumină, dezvăluie un moment semnificativ din carierele publice ale lui Klaus Iohannis și Călin Georgescu.
Accident mortal Foto   Info Trafic 24 jpg
Șoferul care a murit în timpul unei întreceri a avut permisul suspendat de polițiști pentru conducere agresivă. Noi informații din dosar
Noi informații în cazul accidentului din Ploiești, de marți seară, în care au murit doi tineri. Șoferul care și-a pierdut viața în timpul cursei a avut permisul suspendat de polițiști. În cauză a fost audiat și celălalt tânăr care a participat la întrecere.
WhatsApp Image 2024 12 12 at 21 42 31 9c8f791e jpg
Cine este americanul dispărut care a fost găsit în Siria. A fost ţinut în închisoare, după ce a intrat în ţară ca pelerin
Un american, care a fost dat dispărut, a fost găsit în Siria. El spune că a fost ţinut în închisoare luni de zile după ce a intrat în ţară ca pelerin. Localnicii l-au văzut mergând desculţ pe străzile din sudul Damascului.
image png
Nicu Sârghea și-a prevestit sfârșitul! Ce a putut să spună cu doar o seară înainte de tragedie
Industria muzicală românească este în doliu după ce Nicu Sârghea, toboșarul trupei Vunk, s-a stins din viață la doar 48 de ani. Moartea lui fulgerătoare a iscat doar lacrimi și suferință în rândul familiei, al colegilor de breaslă și al fanilor lui. Artistul a fost activ pe rețelele de socializare c