O interfaţă deloc prietenoasă

Publicat în Dilema Veche nr. 616 din 3-9 decembrie 2015
Din nou scandal, în loc de dialog jpeg

Cred că un ministru care își propune o misie atît de dificilă precum aceea de a reașeza școala românească poate da primul semnal de intenții serioase trimițînd spre public mesaje clare, pentru toți cei interesați, direct sau indirect, de educație.

Unul dintre instrumentele de comunicare este site-ul ministerului. Care arată precum un birou de administrație publică: la prima vedere, pare că fiecare secțiune are un rol bine determinat și un domeniu bine acoperit, dar în fapt, atunci cînd ai nevoie să găsești o informație și intri mai adînc în măruntaiele mașinăriei, te izbești de haos. Sau de vid. Dar lucrul cel mai important care i se poate reproșa administratorului site-ului este acela că nu dă semne de discernămînt în selectarea și prezentarea informațiilor: toate paginile sînt un amestec nepermis de informații vechi și noi, esențiale și secundare, de specialitate și de uz general, utile și inutile. Am să dau cîteva exemple.

Dai click pe secțiunea numită „în­vă­ță­mîn­tul preuniversitar“, la ca­pitolul planificări calendaristice pentru învățămînt primar. Ce găsești: un comunicat de presă despre întîlnirea din iunie 2012 a ministrului interimar Liviu Pop cu reprezentanți ai consiliului elevilor, în care s-a vorbit despre bacalaureat. Sub comunicat sînt afișate cîteva planificări calendaristice, din același an. Adică vechi și inutile. De fapt, pentru tot învățămîntul preuniversitar, grija de a le oferi dascălilor un instrument de lucru a sucombat în același an fatidic, 2012.

Intri în secțiunea învățămînt primar și găsești afișate următoarele titluri: proiecte de programe școlare pentru clasa a II-a, clasa pregătitoare/clasa I, planuri şi programe școlare etc. La prima vedere, pare că ultimele două clase, a III-a și a IV-a, sînt nepregătite să dea ochii cu publicul: nu au nici o informație de dat. Trebuie, însă, să ai răbdare și să cauți printre titluri și pagini deschise inutil, ca să dai peste ceea ce te interesează.

Nici la învățămîntul gimnazial lucrurile nu stau prea bine: la capitolul planuri-cadru dai peste anunțul sec „în această pagină nu este publicat momentan nici un document“ (să nu uităm că sîntem la mijlocul anului școlar). Dacă încerci să afli programele școlare pentru clasele V-VIII, dai peste următoarele anunțuri: programa pentru cursul opțional „Cultură și tradiții aromâne“ și pentru cel de „iniţiere pentru copiii străinilor care au dobîndit statutul de refugiat în România şi pentru minorii refugiaţi neînsoţiţi“ (curs realizat în 2004! – curată intuiție). Nu există, altfel spus, nici un cuvințel despre limba și literatura română, matematică sau biologie. Tot o pagină albă, melancolică, este și la secțiunea numită criterii de notare sau standarde de evaluare.

Din pagina dedicată învățămîntului liceal aflăm lucruri enorme: există 140 de programe școlare în vigoare pentru disciplina numită limbă și comunicare, pentru matematică – 44, pentru arte – tot 44, iar pentru tehnologii – 53. Aici e vorba mai puțin de felul în care este organizat site-ul, și mai mult despre cel în care este organizată materia școlară. Spre exemplu, există o programă pentru clasa cu program de studiu bilingv în care se predau limba franceză și geografia Franței, o altă programă tot pentru clase cu studiu bilingv, dar în care se predau franceza și istoria Franței, iar o alta pentru  cea în care se predau franceza și elemente de cultură și civilizație franceză. Există, pe de altă parte, o programă pentru științe, filiera teoretică, profil umanist, specializarea filologie, o alta pentru filiera vocațională, profilurile teologic și pedagogic (specializările bibliotecar, instructor animator și pedagog școlar), iar alta pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea învățător-educator. Cîtă finețe, cîtă precizie în delimitarea clară a competențelor pe care vrem să le formăm școlarilor noștri!

La capitolul „Resurse privind prevenirea și combaterea violenței școlare“, o temă, de altfel, extrem de acută a vieții școlare din România, găsim două documente: un proiect realizat de școala „Uruguay“ (?!)  din București și un ghid elaborat de un ONG, ambele din 2011.

La secțiunea „proiecte și programe“ ale Ministerului Educației, timpul s-a oprit la anul 2011: pare că departamentul care se ocupă de ele a intrat într-o binemeritată vacanță de patru ani, după ce a obosit lucrînd în van, fără rezultate remarcabile, la „dezvoltarea învățămîntului în mediul rural“ sau la cel pentru „reforma educației timpurii“.

Exemplele de neglijență și in­di­fe­ren­ță în comunicarea dintre Ministerul Educației și societate ar putea continua pe încă vreo zece pagini. Mă opresc aici, cu gîndul că nu ar fi nevoie de cine știe ce pentru revigorarea ei: ar fi destul un puștan de la liceul de informatică sau de la Facultatea de Telecomunicații, priceput în designul de pagină web, de un bun absolvent de Jurnalism sau de Litere și de o mai bună relație între departamentele ministerului.

Maria Iordănescu este psiholog.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.
image png
Piața Romană
Fetele de 20 de ani de acum nu-și mai pierd vremea în astfel de bodegi.
image png
Zgomotul și furia
Drept urmare, există mai multe metode tradiționale de a riposta unui vecin zgomotos.
image png
Cîteva note despre agapa creștină
Evident că nimeni, mîncînd laolaltă, nu stătea să filosofeze. Eram însă alături de Domnul.
p 20 Arik Ascherman WC jpg
Traumă şi discernămînt
Dar, în ciuda singurătăţii şi a primejdiilor acum mult mai aspre, rabinul îşi continuă patrularea, nu părăseşte paza.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Într-un supermarket, la raionul de alimente exotice, am descoperit mămăliga ambalată în vid, „gata preparată”.
image png
Lumi fragile
Am perceput „schimbul de scrisori”, formulare care în curînd va trece și ea într-o arhivă a limbii, ca pe un fel de apel la memorie.
image png
Frig și acasă
Cert e că, în ciuda condițiilor aparent vitrege, m-am simțit acasă acolo.
image png

Adevarul.ro

image
Criticile unui american îndrăgostit de România. „Acele creaturi cretacice cred că mai trăim sub Ceaușescu“ VIDEO
Un american a povestit pe YouTube lucrurile care le detestă la țara sa adoptivă, România. Totuși, el susține că se simte bine aici și că este îndrăgostit de România, dar nu poate închide ochii la unele probleme.
image
Dr.Vlad Ciurea, despre un obicei banal care poate ucide: „Este adevărat, mai ales dacă persoana este și hipertensivă”
Deși la prima vedere poate părea inofensivă, o ceartă între două persoane se poate încheia tragic. Emoțiile puternice și furia creează condițiile propice unei afecțiuni, care, în unele cazuri, poate fi fatală.
image
Motivele pentru care România are apartamente nelocuite. „Nu ține de vreo criză imobiliară“
Tot mai multe locuințe sunt nelocuite în marile orașe ale României, deși criza imobiliară despre care vorbesc mulți nu a sosit, cel puțin deocamdată. La mijloc ar fi vorba despre alte fenomene.

HIstoria.ro

image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.
image
Trucul folosit Gheorghiu-Dej când a mers la Moscova pentru ca Stalin să tranșeze disputa cu Ana Pauker
Cînd merge la Moscova pentru ca Stalin să tranşeze în disputa cu Ana Pauker, Dej foloseşte, din instinct, un truc de invidiat.
image
Sfântul Andrei și Dobrogea, între legendă și istorie
Îndelung uitate de către establishment-ul universitar românesc, studiile paleocreștine încep să își facă din ce în ce mai clară prezența și la noi. Încurajarea acestor studii și pătrunderea lor în cadrul cursurilor s-au dovedit lucruri absolut necesare. Ultimii ani au dus la noi dezvăluiri arheologice privind primele comunități paleocreștine (paleoeclesii) din Scythia Minor (actuala Dobrogea), conturând două ipoteze și direcții de cercetare pentru viitor: ipoteza pătrunderii pe filieră apostolic