Moş Crăciun cu ATV
E nedrept ca pentru cadourile de Crăciun să avem la dispoziţie doar cîteva zile: am avea nevoie de ani întregi ca să cotrobăim printre zecile de mii de jucării, jocuri, păpuşi, maşinuţe, gadget-uri, cărţi care invadează oraşele ţării.
Dar, de departe, cea mai interesantă ofertă de Crăciun o are Internetul: tot ce (nu)-ţi trece prin minte, tot ce (nu) credeai că ai nevoie de Sărbători pentru (ne)fericirea copilului tău găseşti în rubricile special amenajate pentru inspiraţia Moşului cel generos. (Menţionez că toate exemplele de mai jos provin de pe site-uri – importante – dedicate copiilor.)
De pildă, dacă n-ai la îndemînă vreo idee de distracţie pentru cel mic, Internetul îţi stă aproape cu nenumărate jocuri de ocazie: „Moş Crăciun atacă“, „Moş Crăciun Ice“, „Moş Crăciun în cosmos“, „Elful motociclist“, „Moş Crăciun vs Jack“, „Jingle Ballistics“, „Moş Crăciun cu ATV“ şi „Bătălia pentru Crăciun“, un joc asortat la viaţa noastră politică, oferit gratis, la pachet cu următoarele instrucţiuni: „Moş Crăciun se bate cu Băsescu pentru supremaţia Crăciunului (!). Eşti cu Moşu sau cu Băsescu? Trebuie să îţi baţi oponentul cu bulgări de zăpadă, loveşte în puncte-cheie ca să îi iei multă viaţă şi aruncă cu obiecte în el pentru bonus de lovituri. Bătaia prezidenţială trebuie să determine cine coordonează Crăciunul.“ Cu nişte (mici) ajustări, pe ici-pe colo, pare întocmai reţeta de succes a recent încheiatelor alegeri parlamentare.
Mai apoi, dacă ţi pare că poeziile lui Eminescu, Alecsandri sau Coşbuc sînt perimate, tot Internetul te salvează. Poeţi pe nedrept ignoraţi de critica literară sînt gata să-ţi livreze cele mai moderne şi mai vesele rime pentru serbarea şcolară: „Ridicaţi paharele cu sucuri să golim vasul / Moşu? Îi îngheaţă nasul. / Muzica răsună, masa-i plină, totu-i de calibru / Cel mai căutat în seara asta-i Mister Echilibru“, „Bine ai venit, Moş Crăciune! / Te aşteptăm cu nerăbdare, / Căci păpuşa mea cea mică / A rămas fără picioare. / Şi căluţul lui Costică, / Cel cu numele Harap, / I l-a trîntit o pisică / Şi-a rămas fără de cap“; „La pomu’ male-mpodobit, / Sub cale-a pus Moşu’, galant / Şi giucălii şi ciocolată… / Vă povestesc io altădată / Că altceva-i mai impoltant, / Că după ce a fost el gata / Şi cum pe toate el le ştie, / Atlas din sticla de lachie / Pitită în balcon de tata…“, „Moşule, noi, copii din lumea-ntreagă / Promitem pe viitor / Demonstrîndu-ţi doar prin fapte, / Că-ţi sîntem pe veci datori“.
Dacă, însă, vrei să comanzi de pe net jucării, lucrurile sînt un pic mai complicate: va trebui să ai la îndemînă cel mai bun translator sau cel mai stufos dicţionar de pe piaţă, ca să te asiguri că dacă ai comandat o păpuşă, n-ai să te trezeşti acasă cu un excavator. Iată cîteva exemple de denumiri de produse pentru copii: „Cuccioli un animăluţ în folie“, „Sbrodolina cu role şi accesorii“, „Dinofroz 1 bucată în folie“, „Păpuşa Dasha Rubia Miel Vara“, „Mini Leu interactiv“, „Prieten Chuckimals Cocos“, „Minitribot“, „Minifemisapien“, „Bubu Glow Crazy Desenează cu Lumina“ etc.
Mă întreb dacă vechiul Moş Crăciun mai are competenţa necesară pentru a se orienta în acest labirint de noutăţi, pentru a distribui cum se cuvine toate drăciile care se inventează, se scriu, se organizează în numele lui.
Maria Iordănescu este psiholog.