Publicistica orbilor sau postacii de partid

Publicat în Dilema Veche nr. 295 din 8 Oct 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În spatele unei campanii politice pe Internet există întotdeauna resursa umană necalificată, persoanele care publică unele comentarii în favoarea sau în detrimentul candidaţilor. Unii îi numesc "activişti online", alţii, mai puţin înţelegători, "postaci de partid". Oricare ar fi nominalizarea, ideea generală se referă la tineri care îşi petrec campania electorală în faţa computerului, monitorizînd şi intervenind acolo unde strategia de comunicare le-o cere. În general, dacă vorbim de mediul privat şi de o ofertă cuprinzătoare, firma care îi construieşte politicianului prezenţa pe Internet oferă şi ceva numit "activism politic online". Sintagma ascunde tocmai acest gen de activitate. Dacă vorbim de partide cu departamente dedicate unor astfel de activităţi online, atunci activiştii sînt membri ai organizaţiilor respective. Istoria vorbelor Postacii virtuali şi-au cîştigat notorietatea în timpul campaniei de suspendare a preşedintelui Traian Băsescu, deşi existenţa şi activitatea lor poate fi identificată de prin 2004. Abia în ultimii ani această modalitate de campanie a devenit mai structurată, în linie şi cu evoluţia Internetului în România. În nici un caz nu îşi găsesc originea pe plaiurile mioritice, dar, ca orice heirupism de campanie electorală, activitatea lor preia dimensiuni exagerate, îmbrăţişînd aberantul, ilogicul şi grobianul. Dacă strategia de campanie conţine o astfel de structură de postaci, atunci tactica acestora se rezumă la publicarea comentariilor: pe bloguri, pe site-urile ziarelor sau pe forumurile acestora; oriunde există posibilitatea de a-şi da cu părerea. Uneori mai include şi pagini de Facebook, conturi de Twitter sau orice alt gen de interacţiune pe reţele sociale. Ideea este să se transmită mesajele candidatului la cît mai mulţi oameni, pe cît mai multe căi. La modul realist, însă, activitatea se poate denumi şi "îngroapă-ţi adversarul", deoarece comentariile articolelor se afişează, de obicei, în ordine invers-cronologică (ultimul articol este şi cel mai nou, primul, de sus). În cazurile cronologice, vorbim mai mult de necesitatea unui volum mai mare de comentarii decît al "adversarilor". Şi cifrele vorbesc Se presupune că, în timpul campaniilor electorale, toate partidele politice utilizează aceşti postaci. În România sînt în jur de 2 milioane de oameni care citesc variantele online ale ziarelor, cam 11% din populaţie şi vreo 30% din totalul persoanelor cu acces la Internet. Nu există o ecuaţie clară a utilităţii unei astfel de activităţi. Un articol de ziar poate primi şi 200 de vizualizări fără a atrage vreun comentariu. Există, bineînţeles, şi articole foarte populare care conţin de cîteva zeci de ori textul publicat în comentariile utilizatorilor site-ului. În principiu, se presupune o medie de 1 comentariu la 10 cititori ai articolului. Singurul lucru relativ sigur şi care se bazează pe accepţiile noastre subiective este că fiecare publicaţie online atrage şi un nucleu dur de comentatori. Este logic; în definitiv, nimeni nu citeşte toată presa pe Internet, ca mai apoi să comenteze acelaşi articol pe 5 sau 10 site-uri diferite. În general, acolo unde percepţia publică referitoare la o anumită publicaţie tinde spre un anumit partid, cel mai probabil se vor găsi şi comentatorii afiliaţi aceleiaşi structuri politice. Jocul de-a păcălirea moderatorilor, precum şi introducerea unor păreri comandate pe site-urile opoziţiei definesc această activitate a postacilor. În toată această activitate, cel care scrie primul comentariu sau grupul care prezintă volumul cel mai mare de păreri cîştigă. De multe ori însă, se pierde din vedere tocmai sensul întregului exerciţiu. Nu poţi convinge un om care nu te citeşte. Or, ideea este să convingi acei 9 oameni din 10 care nu postează un comentariu, dar care au o părere, să empatizeze cu tine, postacul. Problema, de cele mai multe ori în perioadele electorale, este că heirupismul postacilor ajunge la o asemenea extremă, încît nimeni nu-i mai citeşte. Pe lîngă faptul că existenţa lor este documentată şi cunoscută de publicul larg, care automat este mai rezervat în a citi orice comentarii pro sau contra candidaţilor în perioada respectivă, injuriile, invectivele şi aberaţiile scrise de unii comentatori îi fac pe mulţi să ignore spaţiul respectiv. Literatura post-articol este cu mult mai dubioasă decît publicaţia în sine, şi aceea plasată, de multe ori, sub semnul publicităţii ascunse. Aceste cuvinte nu-i dor Din punctul de vedere al rezultatelor, metoda este dubioasă şi din cauza lipsei de atenţie a internauţilor. În principiu, o mare parte a utilizatorilor de Internet din ţară sînt tineri. Atenţia acestora rar depăşeşte 60 de secunde petrecute pe un site, de la citirea cîtorva titluri şi pînă la scanarea unor articole mai interesante. Chiar şi ca medie vorbind, din 100 de cititori ai unui articol, dintre care 10 comentează, în cel mai bun caz, restul de 90 nu vor ajunge să citească mai mult de un comentariu sau două, într-un moment de plictiseală totală. În situaţia în care ar vota, există şanse mai mari să-i convingi spre un candidat devenindu-i vecin în Farmville sau cerîndu-le prietenia pe Facebook, decît aberînd fără prea multă graţie în comentariile unor articole. Cu toate acestea, postacii dăinuie şi evoluează în timpul campaniilor electorale, în principal din cauza lipsei de idei legate de campaniile electorale pe Internet. Oamenii comentează, îngroapă părerile altora şi raportează apoi marile realizări internaute într-o doză de succes care nu poate fi definită. Rezultatele se cuantifică şi în păreri negative la adresa candidaţilor care folosesc astfel de tactici şi oameni, tocmai din cauza spam-ului creat în siajul fiecărui articol publicat pe Internet. Mai mult, deserviciul de imagine este cu atît mai grav la adresa candidaţilor cu cît postacii înşişi nu sînt motivaţi de munca pe care o prestează, multe comentarii fiind amatoristice şi, evident, comandate, deloc în linie cu propriile lor păreri. Dar dacă partidul o cere... Mihnea Dumitru postează la comanda proprie pe blogul său, codexpolitic.us.

image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.
image png
Piața Romană
Fetele de 20 de ani de acum nu-și mai pierd vremea în astfel de bodegi.
image png
Zgomotul și furia
Drept urmare, există mai multe metode tradiționale de a riposta unui vecin zgomotos.
image png
Cîteva note despre agapa creștină
Evident că nimeni, mîncînd laolaltă, nu stătea să filosofeze. Eram însă alături de Domnul.
p 20 Arik Ascherman WC jpg
Traumă şi discernămînt
Dar, în ciuda singurătăţii şi a primejdiilor acum mult mai aspre, rabinul îşi continuă patrularea, nu părăseşte paza.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Într-un supermarket, la raionul de alimente exotice, am descoperit mămăliga ambalată în vid, „gata preparată”.
image png
Lumi fragile
Am perceput „schimbul de scrisori”, formulare care în curînd va trece și ea într-o arhivă a limbii, ca pe un fel de apel la memorie.
image png
Frig și acasă
Cert e că, în ciuda condițiilor aparent vitrege, m-am simțit acasă acolo.
image png
p 20 Nichita Stanescu adevarul ro jpg
Alte vieți
Toate aceste vieți se hrănesc cu posibilul, mai mult decît cu realitatea lumii în care se petrec.
image png
Degetul lui Lazăr
Deși îl vor vedea pe celălalt Lazăr revenind din mormînt, în carne și oase, unii dintre martori nu vor crede.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Radu Cosașu ar fi împlinit săptămîna trecută, pe 29 octombrie, 93 de ani.
image png
Cine ascultă o casă? – despre reutilizarea fondului construit existent –
Pe 8 noiembrie este sărbătorită la nivel mondial Ziua Urbanismului, care aduce în prim-plan problemele și efectele urbanizării asupra societății și a mediului.
image png
Auriu și umbră
Ci păstrîndu-ne, dacă nu auriul, măcar aspirația către el. Și o portiță de acces.
image png
Avoidant sau secure? Mai există limba română?
E un cuvînt care reprezintă o categorie importantă în viața lor de cartier – deduc eu din ce povestesc ei.
image png
Prețuirea incompetenței
Această bursă de merit nu mai are nici o legătură cu valoarea sau cu succesul.

Adevarul.ro

image
Situație scandaloasă în Ungaria pentru mai mulți români care voiau să ajungă la Viena cu trenul. „Blesteme și înjurături”
Mai mulți români care călătoreau cu trenul dinspre București spre Viena au avut parte de o surpriză neplăcută la Budapesta. Întâmplarea a fost relatată pe rețelele de socializare de unul dintre călători.
image
Lacul din România care crește continuu, interzis. De ce nimeni nu mai are voie să se apropie de ape VIDEO
Un lac format natural, în ultimii 15 ani, într-o fostă carieră minieră din Hunedoara este considerat riscant, după ce a atins adâncimi impresionante, iar oamenii nu mai au voie să se apropie de el
image
Viața în cel mai mic sat de munte din România. Toate gospodăriile au fost îngrămădite pe un deal VIDEO
Merișoru de Munte se numără printre cele mai mici sate din România. Gospodăriile sale sunt înghesuite pe un deal, iar în sat locuiesc permanent câțiva vârstnici. Așezarea pitorească din Ținutul Pădurenilor îi atrage pe turiști.

HIstoria.ro

image
Unirea Bucovinei „în vechile ei hotare” cu România
Dezmembrarea Austro-Ungariei a permis și românilor din Bucovina să dispună așa cum doresc de propria soartă.
image
Vizita lui Cuza la Istanbul, după Unirea din 24 ianuarie 1859: Turcii resping, jigniți, bacșișul!
După Unirea din 24 ianuarie 1859, un eveniment major pentru Domnia lui Cuza l-a constituit vizita domnitorului la Constantinopol.
image
Japonia oferă „despăgubire de consolare” femeilor folosite ca sclave sexuale în al Doilea Război Mondial
Un tribunal sud-coreean a ordonat Japoniei să despăgubească un grup de femei care au fost forțate să lucreze în bordelurile militare în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, relatează BBC.