Jumătate de miliard de euro pe piaţa de publicitate

Publicat în Dilema Veche nr. 181 din 30 Iul 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cînd vine vorba despre scăderea audienţelor şi a tirajelor, managerii din mass-media justifică deseori acest trend descendent prin faptul că la noi piaţa de publicitate - care, precum ştim, e motorul presei - este foarte puţin dezvoltată. E adevărat, costul minutului de publicitate din pauza de la Super Bowl nu va fi atins prea curînd la televiziunile noastre, dar nici chiar catastrofal nu stăm în privinţa banilor pe care advertiserii sînt dispuşi să-i arunce pe piaţă. Că este aşa o dovedeşte şi studiul Media Fact Book, lansat luna aceasta şi realizat de agenţia Initiative RomÎnia, afiliată reţelei Initiative Worldwide şi parte din Interpublic Group of Companies (unul dintre cele mai mari holdinguri de marketing şi comunicare din lume). Media Fact Book a ajuns anul acesta la a zecea ediţie şi este singura lucrare de specialitate care analizează tendinţele industriei de media şi advertising romÎneşti. Previziunile acestui studiu pentru anul 2007 dau veşti bune pentru cei care lucrează în mass-media: piaţa de publicitate va creşte cu 34-35% anul acesta, faţă de 2006, şi va ajunge la o valoare de 485 de milioane de euro. Agenţia Initiative RomÎnia consideră că această creştere este generată de dezvoltarea zonei de afaceri de la noi şi de sporirea puterii de cumpărare a cetăţeanului. Odată cu acestea, se va mări numărul de posturi TV autohtone, se vor dezvolta zonele de media digitale, Internetul şi publicitatea outdoor. Chiar şi piaţa de print va creşte, printre altele, datorită trecerii rate card-ului de la euro la lei noi, ceea ce va compensa dispariţia reclamelor la ţigări, aşa cum cer normele Uniunii Europene. Cea mai mică creştere va fi înregistrată în domeniul presei scrise (8%), iar cea mai mare va fi în ceea ce priveşte Internetul şi cinema-ul - 52% faţă de 2006. Investiţiile publicitarilor în mass-media audio îşi vor menţine trendul ascendent de 26%, iar pentru televiziuni se estimează că vor fi cu 45% mai mulţi bani din reclame faţă de anul 2006. Oricum, trendul general al investiţiilor din piaţa de advertising este unul ascendent: în 2006, această piaţă crescuse faţă de anul 2005 cu 33% şi ajunsese la valoarea de 363 de milioane de euro. "Anul 2006 a fost unul foarte bun pentru industria de media şi publicitate în general. Rata de creştere de 33% este uimitoare pentru o piaţă care a stat mult timp în umbra vecinilor din regiune." - a declarat Veronica Savanciuc, preşedintele agenţiei Initiative RomÎnia. Media Fact Book arată că piaţa de publicitate a fost caracterizată în anul 2006 de dinamism, ca urmare a dezvoltării mediului de afaceri, mai ales în domeniile telecomunicaţii, financiar-bancar, farmaceutic, automotibile şi retail. Berea, cosmeticele, produsele lactate şi băuturile răcoritoare au pierdut în 2006 cel puţin cîte o poziţie în clasamentul investitorilor, în timp ce telecomunicaţiile mobile au urcat opt poziţii şi s-au instalat în fruntea clasamentului. În ceea ce priveşte clasamentul investitorilor din piaţa de media şi publicitate în 2006, pe primele locuri se află Procter & Gamble, European Drinks & Food şi Unilever. În 2007, studiul arată că telecomunicaţiile îşi vor creşte în continuare bugetele de publicitate şi-şi vor păstra poziţia de lider în clasament, fiind urmate de serviciile financiare şi bancare. În 2006, au continuat să se lanseze numeroase ziare, posturi de radio şi televiziuni noi, aceasta fiind un răspuns firesc la mărirea şi diversificarea bugetelor de publicitate. După cum spuneam la început, audienţele şi tirajele scad, dar asta nu împiedică să apară noi publicaţii şi televiziuni. Aceste lucruri se întîmplă pentru că, iată, bani sînt destui. Toată lumea vorbeşte de criza audienţelor la TV, de exemplu, dar cele mai importante televiziuni şi-au vîndut deja, pînă la sfîrşitul anului, spaţiul publicitar din prime-time. Unele chiar şi pe cel din afara prime-time-ului. "Vorbind din perspectiva advertiserului - a spus la evenimentul de lansare a studiului Media Fact Book Alexandra Olteanu, Buying Director Initiative RomÎnia - TV-ul aduce cel mai mare profit, pentru că e tipul de media care este foarte uşor măsurabil, care creează un impuls direct de cumpărare în momentul in care advertiser-ul vrea să-l obţină". Marea perdantă, conform analizelor şi predicţiilor formulate de studiul Media Fact Book, este presa scrisă, care continuă să cedeze teren în faţa televiziunii şi a Internetului. (C. P.-B.)

Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.
image png
Piața Romană
Fetele de 20 de ani de acum nu-și mai pierd vremea în astfel de bodegi.
image png
Zgomotul și furia
Drept urmare, există mai multe metode tradiționale de a riposta unui vecin zgomotos.
image png
Cîteva note despre agapa creștină
Evident că nimeni, mîncînd laolaltă, nu stătea să filosofeze. Eram însă alături de Domnul.
p 20 Arik Ascherman WC jpg
Traumă şi discernămînt
Dar, în ciuda singurătăţii şi a primejdiilor acum mult mai aspre, rabinul îşi continuă patrularea, nu părăseşte paza.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Într-un supermarket, la raionul de alimente exotice, am descoperit mămăliga ambalată în vid, „gata preparată”.
image png
Lumi fragile
Am perceput „schimbul de scrisori”, formulare care în curînd va trece și ea într-o arhivă a limbii, ca pe un fel de apel la memorie.
image png
Frig și acasă
Cert e că, în ciuda condițiilor aparent vitrege, m-am simțit acasă acolo.
image png

Adevarul.ro

image
De ce unii localnici din nordul Angliei ajung să ofere moșteniri regelui Charles atunci când mor
Ce îl leagă pe un fost miner și republican de-o viață de regele Charles al III-lea? Răspunsul surprinzător, așa cum a relatat The Guardian, este că averea fostului miner face parte acum dintr-un fond care generează venituri private pentru monarh.
image
Fenomen inedit în Vârtop: aurora boreală albastră a luminat seara în Apuseni FOTO VIDEO
Un fenomen inedit a fost surprins de un turist în Staţiunea Vârtop din Munţii Apuseni, joi seara. Aurora boreală a luminat seara, pentru câteva minute, printre nori, şi a fost imortalizat de un fotograf amator.
image
Pericolele care îi pândesc pe români într-o destinație exotică de lux. „Paza bună nu e suficientă ca să treacă primejdia”
Tot mai mulți români cu bani aleg destinații exotice, însă unele implică anumite riscuri. O familie de români a aflat acest lucru pe propria piele, iar la final părinții au aflat că cei doi copii ai lor s-au aflat într-un pericol imens, fără măcar ca ei să bănuiască.

HIstoria.ro

image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.
image
Trucul folosit Gheorghiu-Dej când a mers la Moscova pentru ca Stalin să tranșeze disputa cu Ana Pauker
Cînd merge la Moscova pentru ca Stalin să tranşeze în disputa cu Ana Pauker, Dej foloseşte, din instinct, un truc de invidiat.
image
Sfântul Andrei și Dobrogea, între legendă și istorie
Îndelung uitate de către establishment-ul universitar românesc, studiile paleocreștine încep să își facă din ce în ce mai clară prezența și la noi. Încurajarea acestor studii și pătrunderea lor în cadrul cursurilor s-au dovedit lucruri absolut necesare. Ultimii ani au dus la noi dezvăluiri arheologice privind primele comunități paleocreștine (paleoeclesii) din Scythia Minor (actuala Dobrogea), conturând două ipoteze și direcții de cercetare pentru viitor: ipoteza pătrunderii pe filieră apostolic