Jumătate de miliard de euro pe piaţa de publicitate

Publicat în Dilema Veche nr. 181 din 30 Iul 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cînd vine vorba despre scăderea audienţelor şi a tirajelor, managerii din mass-media justifică deseori acest trend descendent prin faptul că la noi piaţa de publicitate - care, precum ştim, e motorul presei - este foarte puţin dezvoltată. E adevărat, costul minutului de publicitate din pauza de la Super Bowl nu va fi atins prea curînd la televiziunile noastre, dar nici chiar catastrofal nu stăm în privinţa banilor pe care advertiserii sînt dispuşi să-i arunce pe piaţă. Că este aşa o dovedeşte şi studiul Media Fact Book, lansat luna aceasta şi realizat de agenţia Initiative RomÎnia, afiliată reţelei Initiative Worldwide şi parte din Interpublic Group of Companies (unul dintre cele mai mari holdinguri de marketing şi comunicare din lume). Media Fact Book a ajuns anul acesta la a zecea ediţie şi este singura lucrare de specialitate care analizează tendinţele industriei de media şi advertising romÎneşti. Previziunile acestui studiu pentru anul 2007 dau veşti bune pentru cei care lucrează în mass-media: piaţa de publicitate va creşte cu 34-35% anul acesta, faţă de 2006, şi va ajunge la o valoare de 485 de milioane de euro. Agenţia Initiative RomÎnia consideră că această creştere este generată de dezvoltarea zonei de afaceri de la noi şi de sporirea puterii de cumpărare a cetăţeanului. Odată cu acestea, se va mări numărul de posturi TV autohtone, se vor dezvolta zonele de media digitale, Internetul şi publicitatea outdoor. Chiar şi piaţa de print va creşte, printre altele, datorită trecerii rate card-ului de la euro la lei noi, ceea ce va compensa dispariţia reclamelor la ţigări, aşa cum cer normele Uniunii Europene. Cea mai mică creştere va fi înregistrată în domeniul presei scrise (8%), iar cea mai mare va fi în ceea ce priveşte Internetul şi cinema-ul - 52% faţă de 2006. Investiţiile publicitarilor în mass-media audio îşi vor menţine trendul ascendent de 26%, iar pentru televiziuni se estimează că vor fi cu 45% mai mulţi bani din reclame faţă de anul 2006. Oricum, trendul general al investiţiilor din piaţa de advertising este unul ascendent: în 2006, această piaţă crescuse faţă de anul 2005 cu 33% şi ajunsese la valoarea de 363 de milioane de euro. "Anul 2006 a fost unul foarte bun pentru industria de media şi publicitate în general. Rata de creştere de 33% este uimitoare pentru o piaţă care a stat mult timp în umbra vecinilor din regiune." - a declarat Veronica Savanciuc, preşedintele agenţiei Initiative RomÎnia. Media Fact Book arată că piaţa de publicitate a fost caracterizată în anul 2006 de dinamism, ca urmare a dezvoltării mediului de afaceri, mai ales în domeniile telecomunicaţii, financiar-bancar, farmaceutic, automotibile şi retail. Berea, cosmeticele, produsele lactate şi băuturile răcoritoare au pierdut în 2006 cel puţin cîte o poziţie în clasamentul investitorilor, în timp ce telecomunicaţiile mobile au urcat opt poziţii şi s-au instalat în fruntea clasamentului. În ceea ce priveşte clasamentul investitorilor din piaţa de media şi publicitate în 2006, pe primele locuri se află Procter & Gamble, European Drinks & Food şi Unilever. În 2007, studiul arată că telecomunicaţiile îşi vor creşte în continuare bugetele de publicitate şi-şi vor păstra poziţia de lider în clasament, fiind urmate de serviciile financiare şi bancare. În 2006, au continuat să se lanseze numeroase ziare, posturi de radio şi televiziuni noi, aceasta fiind un răspuns firesc la mărirea şi diversificarea bugetelor de publicitate. După cum spuneam la început, audienţele şi tirajele scad, dar asta nu împiedică să apară noi publicaţii şi televiziuni. Aceste lucruri se întîmplă pentru că, iată, bani sînt destui. Toată lumea vorbeşte de criza audienţelor la TV, de exemplu, dar cele mai importante televiziuni şi-au vîndut deja, pînă la sfîrşitul anului, spaţiul publicitar din prime-time. Unele chiar şi pe cel din afara prime-time-ului. "Vorbind din perspectiva advertiserului - a spus la evenimentul de lansare a studiului Media Fact Book Alexandra Olteanu, Buying Director Initiative RomÎnia - TV-ul aduce cel mai mare profit, pentru că e tipul de media care este foarte uşor măsurabil, care creează un impuls direct de cumpărare în momentul in care advertiser-ul vrea să-l obţină". Marea perdantă, conform analizelor şi predicţiilor formulate de studiul Media Fact Book, este presa scrisă, care continuă să cedeze teren în faţa televiziunii şi a Internetului. (C. P.-B.)

credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.

Adevarul.ro

image
Primăria Capitalei, armă pentru răfuielile din PSD | ANALIZĂ
Traian Bǎsescu acuzǎ existența unul blat între Marcel Ciolacu şi Cristian Popescu Piedone pentru ca edilul de la Sectorul 5 sǎ nu se retragǎ din cursa pentru Capitalǎ. Scopul ar fi ca Gabriela Firea sǎ nu câştige teren în PSD. Şi analiştii politici o vǎd pe reprezentanta PSD drept o amenințare.
image
image
Controversele istoriei: s-a împușcat sau nu Hitler la 30 aprilie 1945. Mărturiile naziștilor și rezervele istoricilor VIDEO
La 30 aprilie 1945, Adolf Hitler și Eva Braun s-au sinucis la o zi după ce s-au căsătorit. În aceeași zi, Armata Roșie a arborat drapelul sovietic pe clădirea Reichstagului din Berlin.

HIstoria.ro

image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.