Jumătate de miliard de euro pe piaţa de publicitate
Cînd vine vorba despre scăderea audienţelor şi a tirajelor, managerii din mass-media justifică deseori acest trend descendent prin faptul că la noi piaţa de publicitate - care, precum ştim, e motorul presei - este foarte puţin dezvoltată. E adevărat, costul minutului de publicitate din pauza de la Super Bowl nu va fi atins prea curînd la televiziunile noastre, dar nici chiar catastrofal nu stăm în privinţa banilor pe care advertiserii sînt dispuşi să-i arunce pe piaţă. Că este aşa o dovedeşte şi studiul Media Fact Book, lansat luna aceasta şi realizat de agenţia Initiative RomÎnia, afiliată reţelei Initiative Worldwide şi parte din Interpublic Group of Companies (unul dintre cele mai mari holdinguri de marketing şi comunicare din lume). Media Fact Book a ajuns anul acesta la a zecea ediţie şi este singura lucrare de specialitate care analizează tendinţele industriei de media şi advertising romÎneşti. Previziunile acestui studiu pentru anul 2007 dau veşti bune pentru cei care lucrează în mass-media: piaţa de publicitate va creşte cu 34-35% anul acesta, faţă de 2006, şi va ajunge la o valoare de 485 de milioane de euro. Agenţia Initiative RomÎnia consideră că această creştere este generată de dezvoltarea zonei de afaceri de la noi şi de sporirea puterii de cumpărare a cetăţeanului. Odată cu acestea, se va mări numărul de posturi TV autohtone, se vor dezvolta zonele de media digitale, Internetul şi publicitatea outdoor. Chiar şi piaţa de print va creşte, printre altele, datorită trecerii rate card-ului de la euro la lei noi, ceea ce va compensa dispariţia reclamelor la ţigări, aşa cum cer normele Uniunii Europene. Cea mai mică creştere va fi înregistrată în domeniul presei scrise (8%), iar cea mai mare va fi în ceea ce priveşte Internetul şi cinema-ul - 52% faţă de 2006. Investiţiile publicitarilor în mass-media audio îşi vor menţine trendul ascendent de 26%, iar pentru televiziuni se estimează că vor fi cu 45% mai mulţi bani din reclame faţă de anul 2006. Oricum, trendul general al investiţiilor din piaţa de advertising este unul ascendent: în 2006, această piaţă crescuse faţă de anul 2005 cu 33% şi ajunsese la valoarea de 363 de milioane de euro. "Anul 2006 a fost unul foarte bun pentru industria de media şi publicitate în general. Rata de creştere de 33% este uimitoare pentru o piaţă care a stat mult timp în umbra vecinilor din regiune." - a declarat Veronica Savanciuc, preşedintele agenţiei Initiative RomÎnia. Media Fact Book arată că piaţa de publicitate a fost caracterizată în anul 2006 de dinamism, ca urmare a dezvoltării mediului de afaceri, mai ales în domeniile telecomunicaţii, financiar-bancar, farmaceutic, automotibile şi retail. Berea, cosmeticele, produsele lactate şi băuturile răcoritoare au pierdut în 2006 cel puţin cîte o poziţie în clasamentul investitorilor, în timp ce telecomunicaţiile mobile au urcat opt poziţii şi s-au instalat în fruntea clasamentului. În ceea ce priveşte clasamentul investitorilor din piaţa de media şi publicitate în 2006, pe primele locuri se află Procter & Gamble, European Drinks & Food şi Unilever. În 2007, studiul arată că telecomunicaţiile îşi vor creşte în continuare bugetele de publicitate şi-şi vor păstra poziţia de lider în clasament, fiind urmate de serviciile financiare şi bancare. În 2006, au continuat să se lanseze numeroase ziare, posturi de radio şi televiziuni noi, aceasta fiind un răspuns firesc la mărirea şi diversificarea bugetelor de publicitate. După cum spuneam la început, audienţele şi tirajele scad, dar asta nu împiedică să apară noi publicaţii şi televiziuni. Aceste lucruri se întîmplă pentru că, iată, bani sînt destui. Toată lumea vorbeşte de criza audienţelor la TV, de exemplu, dar cele mai importante televiziuni şi-au vîndut deja, pînă la sfîrşitul anului, spaţiul publicitar din prime-time. Unele chiar şi pe cel din afara prime-time-ului. "Vorbind din perspectiva advertiserului - a spus la evenimentul de lansare a studiului Media Fact Book Alexandra Olteanu, Buying Director Initiative RomÎnia - TV-ul aduce cel mai mare profit, pentru că e tipul de media care este foarte uşor măsurabil, care creează un impuls direct de cumpărare în momentul in care advertiser-ul vrea să-l obţină". Marea perdantă, conform analizelor şi predicţiilor formulate de studiul Media Fact Book, este presa scrisă, care continuă să cedeze teren în faţa televiziunii şi a Internetului. (C. P.-B.)