Cîte puncte de rating ai făcut de Revelion?

Publicat în Dilema Veche nr. 413 din 12-18 ianuarie 2012
Cîte puncte de rating ai făcut de Revelion? jpeg

În ultimii zece ani, revelionul a devenit pentru televiziunile noastre o mare bătălie. O bătălie pe viaţă şi... pe rating. Fiecare televiziune îşi pregăteşte din timp oastea de vedete, muniţia de divertisment, strategiile surpriză (programele speciale) şi, la ora stabilită (21,30), porneşte atacul. Lupta este crîncenă pe grila revelionului pînă la ora 02,00, cînd oboseala începe să se instaleze în rîndul telespectatorilor şi euforia trecerii în noul an începe să se stingă. Cînd sună adunarea la ciorba de potroace, bătălia pentru punctul de rating a intrat deja în istorie. Urmează cîteva ore de incertitudini. Sînt aşteptate sondajele de audienţă. Pentru că aici, în sondaje, sînt înscrise victoriile sau înfrîngerile pe fiecare minut în parte, de aici se adună „morţii şi răniţii“ pe fiecare sfert de oră, tot aici se monitorizează cine a supravieţuit în prime time, cine a pierit, cine s-a văzut, cine a triumfat în primul minut al anului, emoţiile sînt mari! Spre după-amiază apar, în sfîrşit!, ratingurile. Mai întîi pe bloguri, apoi în comunicatele de presă difuzate de televiziuni. Avalanşa de cifre este năucitoare. Fiecare televiziune are cu ce să se laude: cu cea mai mare medie de telespectatori pe minut, cu cel mai tare rating la trecerea dintre ani, cu poziţia de lider pe segmentul de public cu vîrste între 18 şi 49 de ani, cu audienţa-record la nivel urban, cu „minutul de aur“ (nici un comunicat fără „minutul de aur“!), toată lumea televiziunii este călare pe rating! Iar anunţurile celor care au cîştigat bătălia revelionului, preluate şi formulate de ziare şi bloguri, sînt caraghioase: „Negru l-a bătut pe Vârciu“, „Antena 1 a zdrobit PRO TV“ sau „Etno TV a urcat în topul audienţei de Revelion“. Anunţurile trebuie neapărat strigate cu toată puterea în mass-media, să le intre bine în cap românilor, care abia se trezesc după chef, şi să fie adînc înşurubate în memoria publicului. Este un marketing agresiv şi obligatoriu, chiar dacă exprimările sînt comice şi idioate. În fond, această dezlănţuire de orgolii ce împachetează punctele de rating nu se adresează oamenilor obişnuiţi, consumatori mai mult sau mai puţin avizaţi de televiziune (cărora puţin le pasă ce audienţă a făcut Dan Negru sau Liviu Vîrciu), ci clienţilor publicitari (advertiseri) şi partenerilor de afaceri ai posturilor TV. Adevăratul mesaj al comunicatelor de presă difuzate de televiziuni este: uite, dragă clientule publicitar!, programele noastre de revelion au făcut rating, reclamele tale au fost văzute de popor în grilele noastre şi banii pentru promovarea brandurilor tale au fost cheltuiţi eficient! 

Pînă la urmă, Revelionul TV este o bătălie de imagine pentru televiziuni şi mai puţin o afacere profitabilă. Chiar aşa, n-am auzit vreo televiziune să se laude că a cîştigat, în noaptea de revelion, din vînzările de publicitate, jumătate de milion de euro! (Televiziunile noastre nu vorbesc niciodată în public despre banii pe care îi cîştigă, ci se laudă numai cu ratinguri.) Toate aceste campanii prin care canalele TV îşi laudă audienţele încheie bătălia pentru revelion. Viaţa merge înainte: hai să vedem ce accidente şi crime s-au produs în prima zi a anului, cîţi oameni au ajuns la Urgenţă, loviţi de petarde sau de indigestie...!

Dar să le lăsăm pe televiziuni să-şi vadă de ratingul cel de toate zilele şi să ne întoarcem la sondajele Revelionului 2012! (Pentru că există şi cifre care nu stabilesc ierarhii şi nici nu sînt „cărămizi bune de bătut în piept“.) Monitorizările arată că 12.154.000 de români s-au uitat cel puţin un minut la programele TV de revelion, în intervalul orar 21,30 – 02,00. Această cifră reprezintă un alt parametru al audienţei TV, care se numeşte reach. Spre deosebire de rating, care înseamnă o medie pe minut a persoanelor care au urmărit un program, reach-ul reprezintă numărul de indivizi distincţi (subliniez, distincţi!) care au urmărit cel puţin un minut respectivul program. (Îmi cer scuze pentru aceste definiţii, parcă sînt un profesoraş antipatic!) Sondajele de audienţă, din păcate, nu pot spune cum s-au comportat cei 12.154.000 de români în faţa televizoarelor. Aparatele electronice care măsoară audienţa TV (peoplemeter) nu monitorizează cîţi români au tras cu un ochi la micul ecran şi cu un ochi la paharul cu vin, cîţi au dansat pe muzica maneliştilor de la Antena 1 sau PRO TV şi cîţi au rîs cu salata de boeuf în gură la glumele la Dan Negru (mă rog, „glumele lui Dan Negru“ e un fel de-a spune). Dar să nu divagăm! 

Important de remarcat este faptul că numărul românilor (la nivel naţional) care s-au uitat cel puţin un minut la televizor, în noaptea de Revelion, s-a menţinut relativ constant în ultimii trei ani. Reach-ul Revelionului 2012 este cu 2,7% mai mare decît cel de la Revelionul 2011, dar mai mic cu 0,56% faţă de Revelionul 2010. Mai precis, Revelionul 2010 a avut un reach de 12.222.000 de persoane distincte, fiind cel mai mare în ultimele trei ediţii. Uşoara descreştere, începînd din 2010, nu cred că trebuie să-i îngrijoreze pe oamenii de televiziune. 

Şi sondajele la nivel urban arată că românii nu renunţă prea uşor la televizor, în noaptea trecerii dintre ani. În 2012, 6.568.000 de orăşeni s-au uitat cel puţin un minut la programe TV, cu 266.000 mai puţini decît în 2010 (o descreştere de 3,8%).

Cei doi rivali de pe piaţa noastră de televiziune, PRO TV şi Antena 1, n-au suferit variaţii majore de telespectatori, semn că au un public-gură-cască bine ţinut în prizonierat chiar şi de revelion. Reach-ul obţinut de Antena 1 la Revelionul 2012 a fost de 9.015.000 de persoane, la nivel naţional, cu 2% mai mare decît în urmă cu un an. În schimb, PRO TV a înregistrat o scădere de 2,2%, atingînd 8.538.000 de telespectatori. Cei mai mulţi telespectatori ai Antenei 1 au vîrste cuprinse între 55 şi 64 de ani (pondere de 22,3%). La PRO TV, categoria cu vîrste între 35 şi 44 de ani a avut cea mai mare pondere (21,1%).

Canalul public TVR 1 a reuşit cu Întrecerea vedetelor o creştere procentuală a reach-ului de 13,1% faţă de Revelionul 2011, cîştigînd atenţia a 6.875.000 de români din toată ţara. Chiar dacă se poate lăuda cu acest salt important, TVR 1 nu poate ocoli o cifră (se găseşte uşor în sondaje!) care ar trebui să pună serios pe gînduri conducerea instituţiei publice: 62% dintre telespectatorii care s-au uitat la programele TVR 1 au vîrste mai mari de 55 de ani. De asemenea, aproape 39% dintre persoanele care au văzut cel puţin un minut din Întrecerea vedetelor au depăşit vîrsta de 65 de ani! Cam descurajant pentru Iuliana Tudor, Dan Bittman şi Mircea Radu!
Tinerii cu vîrste între 19 şi 24 de ani au chiulit de la Revelionul celor trei mari televiziuni (PRO TV, Antena 1 şi TVR 1).

Această categorie de public a avut o pondere de 4,7% la PRO TV, de 4,5% la Antena 1 şi de 2,5% la TVR 1. Tinerii nu şi-au pierdut revelionul în faţa televizorului. Şi bine au făcut! 

Petre Barbu este senior editor la revista Forbes România.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.