Bizanţul blogurilor în vizualizări virale

Publicat în Dilema Veche nr. 289 din 27 Aug 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Conform unui raport al Comisiei Europene, România este pe ultimul loc la majoritatea indicatorilor legaţi de evoluţia Internetului în Uniune. Deşi sîntem pe locul 5 la rapiditatea serviciilor, sîntem pe locul 25 la pătrunderea reţelelor broadband (mare viteză) şi pe 27 la numărul de utilizatori. În 2008, doar 26% dintre români utilizau Internetul cel puţin o dată pe săptămînă, media europeană în acest sens fiind de 56%. Ca imaginea să fie completă, doar 14% din populaţie utilizează mediul online pentru a citi ziare sau reviste. Media pe continent este de 25%. Pentru unii, din subsolurile partidelor şi pînă pe crengile cele mai înalte cu ciripeli de Twitter nu e distanţă prea mare în comunicarea politică. Un simplu zvon scăpat pe Internet poate escalada în breaking news, fără posibilitatea de a mai controla sursa sau volumul de date. Din acest punct de vedere, alegerile prezidenţiale de la toamnă se anunţă interesante, mediul internaut fiind, cel mai probabil, preferat şi susţinut ca sursă a zvonisticii, a articolelor şi a reportajelor de campanie. Problema care se ridică ţine de utilizarea mediului, în diferitele sale ipostaze. Dacă 24% dintre români au un cont de e-mail pe care-l folosesc cel puţin o dată pe săptămînă, conform statisticii CE, atunci poate că acesta ar fi sub-mediul cel mai propice de campanie. Nu există partid politic însă care să deţină o bază de date serioasă în acest sens. O campanie pe site-urile ziarelor online este prohibitivă din punct de vedere financiar şi nu garantează rezultate serioase, deşi încercări în acest sens s-au tot făcut de la alegerile locale încoace. Pe scurt, metodele directe de comunicare nu asigură schimbări fantastice de percepţie, mai ales în preajma unor alegeri atît de importante precum cele din toamnă. Un viral, două virale… Dacă modalităţile de transmitere a mesajului nu ajută, atunci conţinutul poate reprezenta cheia comunicării politice pe Internet. O înregistrare neautorizată a discuţiilor dintr-o comisie parlamentară a făcut înconjurul blogurilor româneşti înainte ca aceasta să apară pe site-ul unui ziar. A fost element de viral înainte să fie breaking news. Interesant de observat că publicarea înregistrării a fost atribuită ziarului respectiv, şi nu blogurilor care atacau problema de ore bune. Justificarea cea mai probabilă rezidă în continua lipsă de încredere a formelor de mass-media tradiţionale în capacităţile de investigaţie şi raportare ale blogurilor. Atracţia pentru intrigă bizantină însă rămîne aceeaşi, indiferent de mediu. Viralul internaut devine cea mai puternică formă de comunicare prin şocul pe care-l provoacă. Termenul a devenit utilizat în România cu preponderenţă la clipuri video, deşi o definiţie mai exactă ar fi a unui mesaj de orice format (audio, video, text), care are capacitatea de a se transmite cu de la sine putere pe Internet. Conţinutul este atît de important, încît utilizatorii de Internet devin nu doar receptori, ci şi transmiţători, iar mesajul atinge uşor masa critică. Nu există o cuantificare exactă care să definească viralul, deşi cifra care ar putea indica un mesaj cu potenţial de viral este în jurul a 10-20.000 de vizitatori, în primele 48 de ore de la lansare. În trecut, a durat pînă la două zile pentru ca mass-media tradiţionale să preia un astfel de conţinut. În campanie, ne putem aştepta ca această perioadă să se scurteze dramatic… Maximum şase! În situaţia în care alegerile prezidenţiale din toamnă vor avea, în final, doi candidaţi frumoşi înhămaţi la căruţa ultimului tur, ambii cu destulă notorietate la nivel naţional, Internetul nu va mai fi folosit pe post de simplă oglindă a campaniei din offline. În trecut, un site de campanie mima mesajele transmise în viaţa reală. Se adunau fani de Facebook sau Hi5, se făceau conturi de Yahoo! Messenger şi se încerca, fără succes, să se transmită mesajele în piaţă prin folosirea vizitatorilor şi fanilor. Împreună cu cîteva articole scrise în grabă sau copy-paste-uri ale declaraţiilor politice (lungi şi neinteresante), acestea erau elementele campaniilor internaute de pînă acum. Problema, evident, este că degeaba se chinuiau echipele de campanie să adauge sute sau mii de fani în creaţii virtuale ale notorietăţii, dacă popularitatea candidatului lipsea cu desăvîrşire. Dacă pînă acum am observat o serie întreagă de candidaţi care s-au zbătut să înţeleagă mediul internaut, să-l folosească " de cele mai multe ori fără succes " ca pe sursă de voturi, în noiembrie situaţiunea va favoriza tactici de comunicare virale, de tabloid şocant. Majoritatea covîrşitoare a celor care accesează Internetul ar trebui, cel puţin statistic, să cunoască nume precum Traian Băsescu, Sorin Oprescu sau Crin Antonescu, automat nemaifiind nevoie de creşterea notorietăţii. Fragmentarea audienţei în mediul de resort înseamnă că nu vor exista soluţii unitare de comunicare, drept pentru care concentrarea va fi pe conţinutul mesajului, pe aspectul viral, tabloid, grobian sau şocant pe care-l poate transmite, sperîndu-se ca interesul maselor de internauţi să poată transmite comunicarea mai departe. Tabloid la viteza luminii Se poate discuta la nesfîrşit pe tema unui potenţial "pericol" pe care-l reprezintă un cetăţean cu un reportofon digital la o comisie parlamentară, dar acel om este, pînă la urmă, un creator de conţinut viral, needitat. Treizeci de minute este mult pentru un blogger să publice un astfel de material pe Internet şi să-i facă minimum de reclamă necesar pentru a fi, mai apoi, preluat, transmis pe e-mail, Twitter, Facebook şi aşa mai departe. Este realitatea în care trăim. Dacă respectivul conţinut este cu adevărat senzaţional, atunci potenţialul unui astfel de sistem este fantastic, deoarece transmiterea sa, tocmai capitolul la care specialiştii de campanie online sînt slabi, este asigurat. Unii politicieni ne-au obişnuit, deja, cu gafe monumentale făcute în momentele în care camerele se credeau închise. Cum este puţin cam tîrziu să ne mai aşteptăm de la clasa noastră politică să se schimbe şi să îmbrăţişeze bunul-simţ şi rezerva, şansele pentru tot felul de surprize tabloide, transmise cu o viteză fantastică, sînt maxime. Mihnea Dumitru scrie pe codexpolitic.us despre influenţa Internetului în politica românească.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.