Alegeri în SUA sub semnul lui Orwell
Apple Corporation anunţa lansarea unui computer personal, numit Macintosh, care ar fi trebuit să revoluţioneze lumea. Un videoclip s-a distins în timpul acelei campanii publicitare: într-o atmosferă totalitară, de genul celei descrise de George Orwell în celebrul său roman 1984, Big Brother se adresa de pe un ecran unei mase de bărbaţi aliniaţi disciplinat, îmbrăcaţi în salopete similare. Mesajul era ideologic totalitar şi într-un fel golit de conţinut, fapt accentuat de preluarea unor cuvinte-cheie şi amplificarea lor: "one people, one resolve"... obişnuita abordare monolitică a socialului. Fondul este monocromatic, gri-bleu; singura pată de culoare este o femeie care intră în sala cu ecranul, alergînd, într-o ţinută de atletism cu tricou alb şi şort roşu, şi ţinînd în mînă un ciocan enorm. Ea este urmărită de gărzi de securitate. Se opreşte din fugă, învîrte ciocanul şi îl aruncă spre ecran. Acesta explodează într-o lumină orbitoare, declanşînd un vînt puternic în sală. Pe fondul devenit negru, putem citi: "Pe 24 ianuarie, Apple computer va lansa Macintosh. şi veţi vedea de ce 1984 nu va fi ca 1984". 2007 "Pe 18 ianuarie, primarele alegerilor pentru candidatul democrat vor începe. Şi veţi vedea de ce 2008 nu va fi ca 1984." Acesta este textul care încheie un videoclip produs şi postat anonim pe YouTube în sprijinul candidatului Barak Obama. Aşa cum poate intuiţi, clipul are aceeaşi desfăşurare ca cel pentru Macintosh, cu o singură deosebire: Big Brother este înlocuit de imaginea lui Hillary Clinton, iar discursul pe care îl auzim îi aparţine. Cuvintele accentuate sînt be part of a team şi this is our conversation. Răspunsul animat a lui Hillary este într-un cu totul alt registru, făcînd apel la valori americane înrădăcinate. Trei doamne în vîrstă se apropie de un hamburger, minunîndu-se de dimensiunile chiflelor. Înăuntru însă carnea şi brînza sînt minuscule, iar figura animată şi micşorată a contracandidatului democrat Obama apare din hamburger pe fondul cuvintelor scrise cu ketch-up "No Experience". Capul lui Hillary Clinton apare în stînga ecranului, explicîndu-şi mesajul electoral şi avantajele experienţei politice pe care o are. Mitul echipei şi comunicarea cu publicul Politicienii deveniţi produse de (pe) piaţa politicului nu sînt o noutate, însă dimensiunile campaniilor prezidenţiale pentru anul viitor în Statele Unite sînt fără precedent în istorie, Internetul jucînd un rol-cheie, nu numai în creaţia şi difuzarea mesajelor politice, dar şi în strîngerea fondurilor în sprijinul fiecărui candidat. Datorită Internetului, sume record au fost obţinute de cei aflaţi în cursa pentru candidatura la preşedinţia Statelor Unite ale Americii, Clinton, McCain şi Obama depăşind fiecare 20 de milioane de dolari pînă în acest moment. Revenind la spotul electoral "1984"... Anonimul creator (identificat ulterior de un blog independent) reuşeşte să surprindă în discursul lui Hillary Clinton elemente-cheie ale unei ideologii politice americane, axate pe crearea unei imagini de unitate de echipă şi conversaţie directă cu liderii. Să nu fim greşit înţeleşi, acestea sînt caracteristici ale discursului ce traversează cele două orientări majore ale politicii de peste Ocean. În alegerile care l-au opus succesiv pe G.W. Bush lui Al Gore şi John Kery, actualul preşedinte a avut avantajul stabilirii unei relaţii conversaţionale directe cu publicul, afişîndu-se un stil direct, personal şi popular; cei doi contracandidaţi democraţi păreau a fi prea educaţi, prea scorţoşi (mai ales Kery) şi le era greu "să vorbească pe limba alegătorului". Aceste cerinţe de popularitate îşi au originea în stilul "democraţiei directe" de "mic oraş", care formează de fapt coloana vertebrală a tradiţiei politice americane: tribuna de la care, înconjurat de steaguri cu stele şi dungi, omul politic se adresează direct celor strînşi să îl privească, într-o zi de duminică, eventual mîncînd un hotdog. Mitul echipei unitare formate de politicieni şi electorat