Horezu: carte de identitate

Publicat în Dilema Veche nr. 97 din 24 Noi 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Turism şi tradiţie "Cocoşul - a fost ceasul lor deşteptător, atuncea n-aveau ceasuri; se sculau, dădeau mîncare la boi, şi-o luau şi pe a lor la traistă şi plecau la pădure, la lemne. Cum e tradiţional să fie? Mai arţăgos, ca să semene a cocoş adevărat. Maro, negru, cu tot felul de picături." Aşa explică doamna Eufrosina Vicşoreanu, olăriţă, fiică de olar şi soţie de olar, cum e cu celebrul cocoş de Horezu, simbolul localităţii şi una din cele mai cunoscute atracţii turistice. "Programul: la 6 şi jumătate este deşteptarea. La 7 începe slujba, care se termină în jur de 9,30. Micul dejun: lapte, pentru că avem vacile noastre. Pe lîngă lapte, cîte un ou fiert. Cafea nu se dă. Seara brînză, mămăliga nu lipseşte la noi de lîngă lapte. În zilele de post - dimineaţa - gem sau cartofi fierţi. Masa de prînz: două feluri, ciorbă, felul 2 - cartofii făcuţi diferit. În zile de dulce, carne sau peşte prăjit, cu garnitura respectivă. După prînz, cine simte nevoia se poate odihni. La vecernie nu participă toate maicile. În ceasurile acelea, îmi place să citesc din scrierile religioase. Urmează pauza de masă. Utrenia. Apoi - fiecare la chilia lui este liber să facă un canon, să citească ceva. Eu sînt aici de la 28 de ani. Indicat este să vii după 20" - spune Maica Ecaterina, ghid la Mînăstirii Horezu, cea de-a doua emblemă a oraşului. Căci Horezu - spune însuşi primarul său, dl Gheorghe Niţă, liberal - are mult potenţial: "peste 9 mînăstiri şi peste 20 de schituri prinse în cataloagele astea de monumente istorice. Turismul este o mare şansă pentru noi: de asta ne-am şi luptat, am făcut documentaţia şi în 18 august a apărut Hotărîrea de Guvern prin care am fost declaraţi staţiune turistică de interes local. Aceasta deschide porţile pentru acele fonduri externe destinate numai staţiunilor". Dar nu doar monumentele istorice reprezintă dota localităţii, ci şi olăritul - de care am mai vorbit - centrul vechi şi peisajul. Împreună cu FPDL-ul (Fundaţia Parteneri pentru Dezvoltare Locală care, în colaborare cu Centrul Naţiunilor Unite UN Habitat, se ocupă de instruirea administraţiei locale din întreaga lume, cu precădere în estul şi centrul Europei) - ne explică Ancuţa Vameşu, coordonator de proiecte în cadrul fundaţiei - Primăria Horezu a stabilit patru mari direcţii de dezvoltare în domeniul turismului: Urbanismul, Spaţiile de campare, Traseele montane, Centrul de informare. Toate acestea au fost discutate la Şcoala de vară "De vorbă cu actorii locali", organizată de FPDL, în colaborare cu Universitatea de Arhitectură şi Urbanism şi Facultatea de Sociologie din Bucureşti, în august 2005. Consecinţa Şcolii de vară a fost un proiect PHARE, pe care Primăria Horezu l-a identificat, privind infrastructura regională pentru turism. "Cu ajutorul proiectului schimbăm puţin faţa oraşului" - adaugă primarul Niţă: "de pildă, în centru va apărea o parcare mare, de vreo 30-40 de maşini, iar acesta va căpăta o tentă medievală: dispar reţelele electrice, dispare asfaltul, vor fi dale, cu spaţiu verde pe mijloc, se refac faţadele la case, se pun lampadare... În faţa sălii de sport, apare un punct de informare turistică şi un mic muzeu cu cîteva elemente de olărit în el." "Un pic de activitate economică" Tot primarul conchide: "Dar nu numai turismul rezolvă problema. Nu se poate fără un pic de activitate economică". De altfel, în Programul de dezvoltare economică locală a oraşului Horezu, realizat tot de FPDL, printre cele patru mari direcţii de acţiune menţionate se numără şi "creşterea valorii adăugate în exploatarea resurselor agricole, forestiere, activitatea meşteşugărească şi mica industrie". Aceasta implică, printre altele, promovarea produselor tradiţionale de calitate, mai multe şi mai diverse decît în alte zone (brînzeturi, ţuică, miere, fructe uscate şi proaspete, ceramică, împletituri, artizanat, lînă), creşterea eficienţei activităţilor agricole, dar şi crearea unui Centru de afaceri pentru mica industrie şi meşteşugurile din zonă. În final, FPDL-ul îşi propune strategii de dezvoltare locală pentru toate aceste localităţi, mici proiecte-pilot, activităţi de colaborare şi de promovare a performanţei prin concursuri de idei de afaceri la tineri, concursuri între agenţii economici de turism, între producătorii agricoli, şi, posibil, o strategie de dezvoltare la nivelul micro-regiunii. În acelaşi program s-au înscris şi cursurile de calificare pentru administratorii de pensiuni, care au avut loc în octombrie, apoi cursurile pentru producătorii agricoli; cursuri de antreprenoriat pentru tineri - în două licee şi două şcoli din zonă. Toate acestea - speră şi primarul Niţă - vor reabilita situaţia economică a unei zone în care oamenii au gospodării destul de înstărite, dar nu mai au locuri de muncă în industrie, ca altădată. Lapte pentru toţi "Zona a venit din negurile istoriei, fiecare crescînd animale, culegînd prune, căpşuni, ţesînd, făcînd mături, mobilă - că era şi o făbricuţă de mobilă. În momentul în care a apărut bulgărele de cărbune a fost o explozie în zonă: acesta a adus şi constructorul, şi minerul cu el. Foarte mulţi din localnici s-au angajat în mineritul ăsta; erau familii unde erau 3-4 angajaţi: aici, ca şi în construcţii, se cîştiga bine înainte. Lucru care, de altfel, s-a şi văzut în toată zona. Mineritul i-a dat o altă deschidere - au apărut case noi, o altă mentalitate. La un moment dat, erau 11.000 de salariaţi. Carierele erau în jur, cu peste 2.000 de constructori. Acum, cînd stăm de vorbă, sînt sub 1.000 de mineri şi sub 200 de construcţii. Mai există o fabrică de stofe de mobilă, care adună 7-800 de salariaţi. Azi nu mai are nici unul, fabrica s-a vîndut: acuma e la a treia, a patra mînă şi n-a mai rămas nimic din ea. Una de mobilă, cu 4-500 de salariaţi: a murit. Una de prelucrare a laptelui, de caşcaval: a murit şi ea." Situaţia zonei nu pare prea veselă. Totuşi, din fericire, a venit cineva şi a investit în fabrica de lapte care începe să intre în probe: un modul de 10.000 litri pe zi. "Dacă treaba merge bine - explică primarul - pe lîngă modulul ăsta mai pot pune unul, şi încă unul. Oamenii au, acum, desfacerea laptelui, pentru că ani întregi l-au dat la porci. Era o supraproducţie în zonă, oferta mai mare decît cererea. Dacă le convine preţul, horezenii vor ţine, de la anul, în loc de o vacă, două, mai multe". Aşa vor ajunge, probabil, la fel cum i-a cunoscut primarul Niţă la început: "de o calitate deosebită - poate pentru că aici nu a fost colectiv, şi oamenii au fost mai înstăriţi. Au avut fiecare proprietatea lor, şi-au văzut de treburile lor. Nu prea au avut timp să se uite în curtea vecinului". Noua generaţie Nu toţi locuitorii din Horezu sînt la fel de tradiţionali ca doamna Vicşoreanu sau maica Ecaterina. Ionică Paloş, meşter olar, recunoaşte, deschis, că trăieşte din ceramică, care este o afacere profitabilă: "Nu mai sînt în faza în care să tai lemne sau să-mi pregătesc lutul sau culorile. Timpul meu, în faza asta e scump. Am oameni care fac asta, vin cu ziua şi-i plătesc. În timp, mi-am dezvoltat trei stiluri de ceramică numai ale mele. Împreună cu soţia, Mihaela, şi ea ceramistă şi din familie de olari, am o reţea de magazine la Timişoara, Iaşi, Bucureşti. De profit nu mă pot plînge, ba din contră". O nuntă Nu toţi tinerii sînt olari. Şi nu toţi rămîn în Horezu, mai ales dacă locuiesc în unele din satele incluse în localitate. De pildă, Tănăseştiul. Acolo dăm, întîmplător, de o nuntă, unde mă bucur să văd că tradiţiile se respectă. Mireasa, în rochie tradiţională, dă să bea oaspeţilor vin dintr-o ploscă rustică. Acesta e unul dintre destulele obiceiuri care se păstrează pe aici. Iată relatarea miresei, Camelia Brener: "Se cheamă sîmbătă seara înainte de nuntă, fetele în sat la fete, băieţii în sat la băieţi, cu lăutari, în fiecare casă. Merg doi cu acordeon. Se face bradul: cu hîrtie creponată, cu flori, cu aţă roşie. Se duce la biserică, a doua zi la cununie. Tot a doua zi dimineaţa merge mireasa la apă: trebuie să meargă la trei fîntîni care sînt în stradă; ia apă şi stropeşte, cu busuioc, invitaţii. Ginerele, cînd vine să ia mireasa, vine cu naşa. Naşa îmbracă mireasa, îi pune voalul. Apoi merg la biserică. Se face cadou la naş. Se cunună. Merg acasă la ginere. Socrul mare îi ia de gît cu prosopul ginerelui, de artizanat, îi bagă-n casă, apoi urmează petrecerea. Aceasta poate fi cu lăutari sau cu muzică pe calculator. Se mai joacă sîrbe şi învîrtite". La prima vedere, o nuntă cît se poate de tradiţională: dar, de fapt, mirele şi mireasa trăiesc în Bucureşti, unde au deja un copil. Majoritatea tinerilor din Tănăseşti, de fapt, le-au urmat exemplul şi au cam plecat din localitatea fără perspective. La bar Din cîţi au mai rămas, o parte se duc la barul lui Lucian din Tănăseşti. Acolo pot bea bere Alutus, juca popice, ping-pong şi asculta muzică românească mai veche, gen Holograf. Oricum, altceva decît manele. Asta-i ambiţia patronului, care şi-a deschis un magazin mixt şi un bar în casa socrilor, cînd a rămas fără servici de la Nova S.A. Horezu, în '95. O altă ambiţie a lui este să-şi mai facă şi terasă, unde să stea permanent masa de ping-pong, dar deocamdată nu are bani. La el ne-a dus Laurenţiu Ciocîrlan, preşedintele unei asociaţii de tineret din Horezu. Laurenţiu îşi deapănă povestea: "Am început ca o adunare de tineri care voiau să schimbe ceva în oraşul ăsta. Prima acţiune a fost să strîngem fonduri pentru un coleg de la liceu care era bolnav de leucemie. Am luat chiar un premiu la "Inimi de român". După care au urmat acţiuni ecologice, plecări pe munte, marcări de trasee: aici au făcut vetre, campinguri pentru turişti, au strîns gunoaie, au încercat să-i educe prin pliante. Au mai făcut o trupă de teatru, cu care au pus în scenă Gaiţele şi O scrisoare pierdută... Cel mai important proiect a fost însă site-ul oraşului Horezu. Laurenţiu povesteşte: "Am cumpărat domeniul, am pus un forum, un mail: www.horezuonline.ro. Am făcut galerie foto, am vorbit despre mînăstiri, cule. La ora actuală sîntem un portal. De acolo se poate intra pe site-urile ceramiştilor sau ale pensiunilor. În momentul de faţă, o parte importantă a site-ului este Primăria". Site-ul Horezu a luat premiul 3 al Asociaţiei Naţionale a Informaticienilor din Administraţia Publică. Membrii au planuri mari în continuare şi destul entuziasm.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Iubirea e testul pentru curaj
Cîteodată, îți dorești atît de mult unele lucruri încît, atunci cînd apar în viața ta, te temi că le-ai inventat chiar tu – credibil, pînă la ultimul detaliu.
Zizi și neantul jpeg
Stradale
Uneori, mai ales cînd e frumos afară, strada e pur și simplu bucurie. Te plimbi și te bucuri, fără să ai vreun motiv anume. Sau avîndu-le, de fapt, pe toate.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce șanse are copilul ăsta?
Probabil că vecina mea deduce doar că ne certăm și e îngrijorată din cauza asta.
E cool să postești jpeg
Simțire fără rațiune
„Azi, rețelele de socializare au impus emoția, în detrimentul rațiunii”
p 20 Minastirea Sfintul Mihail, Kiev WC jpg
Diferite diversităţi religioase
Întîlnirea religiilor cere, chiar mai intens decît politicul, cunoaşterea interlocutorului: cel din faţa ta şi Cel de deasupra tuturor.
Theodor Pallady jpeg
Religia în școală, o veche poveste
După mine, neîncrederea în autorități (partide politice, instituții publice, lideri) s-a transferat și în tabăra seculariștilor anticlericali.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
L-am rugat pe Siri (aplicația cu funcție de „asistent personal”) să-mi spună istoria controversatei aplicații TikTok.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Vreau să mai verific o dată
Încerc să îmi spun, cînd nu dorm de grija tuturor lucrurilor care ar putea merge prost, că este doar o încercare a minții, care vede pericole peste tot, de a mă proteja.
Zizi și neantul jpeg
Parcul Tineretului
Așa am început să ne apropriem teritoriul parcului, colțișor cu colțișor și tufiș cu tufiș, și să nu ne mai temem de el.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Am vrut să scriu
despre sărăcie, dar am scris despre cîrciumi și despre hipsteri
Oameni tineri, relaxați, care par să nu fi muncit o zi în viața lor sau în nici un caz o muncă din asta mai de duzină, numai treburi fine, intelectuale.
p 20 jpg
Sărăcia lucrurilor. Despre felul de a vedea al celor simpli
Cei simpli se află în posesia unui adevăr pe care îl știu și copiii încredințați de ocrotirea părintească: aceea că lumea, în absența lui Dumnezeu, este prea fragilă pentru a putea exista.
E cool să postești jpeg
Violența contra profesorilor
„Violența împotriva profesorilor este în creștere”, titra la sfîrșitul anului trecut și Tagesschau un articol despre un sondaj recent, potrivit căruia „Insultele, intimidarea și atacurile fizice împotriva profesorilor au ajuns să fie la ordinea zilei în multe școli din Germania”.
foto BTC DV bis jpeg
Latina la bacalaureat
Se poate începe cu pasul just și minimal al reintroducerii latinei ca materie de bacalaureat.
p 24 S  Voinescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cîndva în anii ’70, Coreea de Nord a făcut o comandă de o mie de mașini Volvo, pe care nu le-a plătit nici pînă azi. La fiecare șase luni, suedezii le reamintesc să facă plata.
Zizi și neantul jpeg
Mame și mama
Nu mi-a plăcut niciodată prea mult ziua de 8 Martie.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce film revedem astăzi?
Revizionările ne oferă confort emo­țio­nal, ne dau un sentiment de control asupra vieților noastre și ne conectează cu tre­cutul.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Scriitorul – o specie sălbatică
Am prieteni scriitori care îmi zic: lasă, bre, că scriem pentru generațiile viitoare!
p 20 WC jpg
Nimbul după Bizanţ
Ortodoxia ca model de societate – centrat pe viaţa în Biserică, pe liturghie şi monahism – a fost un model viabil în secolele post-bizantine.
Theodor Pallady jpeg
Paradisul învățaților din actuala patrie a deconstrucției
Războiul cultural declanșat în marja postmodernității a exacerbat contrastul ideologic dintre Epoca Luminilor, moștenitoare a Renașterii umaniste, și Evul Mediu obligatoriu „întunecat”.
p 24 I  Morosan jpg
Cu ochii-n 3,14
Fără cîini cu capul scos pe geamurile mașinilor din Florida – asta vrea să obțină o propunere de lege.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Dispariții
Mai toate cărțile de self-help sugerează să te porți cu oamenii ca și cînd i-ai vedea pentru ultima dată.
Zizi și neantul jpeg
Mărțișoare
Originale și înduioșătoare în hidoșenia lor. Ba, de destule ori, chiar în frumusețea lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Fricile mici, „fricuțele”, cum le-ar numi casiera de la supermarket
Am mai spus-o, mă consider un om fricos și îi admir pe cei care în diferite situații, de război, de epidemie de ciumă, de revoltă populară, de activism, dau dovadă de curaj.
E cool să postești jpeg
Micii răsfățați, marii neadaptați?
Copilul nu s-a lăsat înduplecat, continuîndu‑și injuriile și micile violențe, cu o atitudine de zbir, impunîndu-și, în cele din urmă, autoritatea și ronțăind ciocolata.

Adevarul.ro

image
„Capra cu trei iezi“, locul 1 pe Netflix. Publicul fie îl iubește, fie îl urăște: „Un film ce n-ar fi trebuit să existe“ FOTO
La fel ca alte pelicule românești lansate pe platforma de streaming, producția horror „Capra cu trei iezi“ a împărțit telespectatorii în două tabere.
image
image
Vremea se schimbă radical: un val de aer polar lovește România. Ce ne așteaptă: unde se anunță viscol și îngheț
Schimbare radicală a vremii. De astăzi, aerul tropical din nordul Africii va fi înlocuit treptat de o masă de aer rece, polar, dinspre nordul Europei. Se anunță frig neobișnuit, îngheț la sol și ninsori.

HIstoria.ro

image
Populația Bucovinei în perioada stăpânirii austriece
În perioada stăpânirii austriece s-au modificat substanțial atât structura etnică, cât și cea confesională a populației din Bucovina, iar efectul cel mai nefast a fost asupra populației românești.
image
Cauza morții lui Ludwig van Beethoven, dezvăluită de un studiu ADN / VIDEO
Examinarea unor mostre de ADN, extrase din câteva șuvițe de păr ale lui Ludwig van Beethoven, a dezvăluit cauza morții legendarului compozitor german.
image
Aventurile lui Landolfo Rufolo, un bancher medieval imaginat de Boccaccio
Deşi Landolfo este un personaj fictiv, numele familiei este cât se poate de real, Rufolo fiind, pe la 1280, una dintre cele mai bogate familii din sudul Italiei.