Cu ochii-n 3,14
CUM E POSIBIL CA NIMENI SĂ NU VADĂ CE SCRIE DINCOLO DE PRIMELE 50 DE ZILE, MAI LA NORD, ÎN FAȚA CELOR CARE AR DA PESTE CAP ÎNTREAGA EPOCĂ?
● În scenariul crimei de la Mangalia, tot mă intrigă un detaliu: cum e posibil, totuși, ca nimeni să nu audă nimic într-un hotel în care o fată de 18 ani își omoară prietena și o bagă apoi într-o valiză? (A. M. S.)
● O secvență filmată cu un urs într-o grădină zoologică din China a stîrnit o nebunie de-o vară. Un vizitator al grădinii zoologice din Hangzu (oraș din estul Chinei) a filmat un urs stînd într-o poziție erectă care aduce mai degrabă cu cea a bipezilor care sîntem decît cu cea a unui patruped (chiar dacă are și obiceiul de a se ridica „în două”), care este ursul. Mai pe românește, stătea ursul în două picioare de ziceai că-i om. Filmarea a adus 20.000 de vizitatori pe zi în grădina zoologică, curioși să vadă cum stă ursul „în picioare”. Și a început controversa. Mulți spun că grădina zoologică nu are urs, ci a îmbrăcat pe cineva în urs și filmarea a devoalat „frauda”. Grădina zoologică a negat categoric: nu e om în blană de urs, e urs! Iar garanția seriozității grădinii zoologice a fost întărită, în stil chinezesc: în comunicatul care anunță că ursul e urs, grădina zoologică precizează că e o grădină de stat, adică nu-și permite minciunele specifice privatului, cum ar veni. Statul chinez, proprietar al grădinii, veghează, vigilent, ca vizitatorul să vadă chiar ce scrie pe cușcă. (S. V.)
● Fenomenul Barbie a căpătat literalmente proporții sumbre: o firmă de pompe funebre din El Salvador a pus la vînzare sicrie roz cu imaginea imprimată a celebrei păpuși. Patronul firmei a declarat că produsul se adresează tuturor celor care vor să rămînă fani și dincolo de moarte. (I. M.)
● Într-un top realizat de Taste Atlas cu cele mai apreciate restaurante din lume și felurile lor de mîncare reprezentative apar, pe pozițiile 7 și 30, două localuri cu tradiție din București, unul fondat în 1879, celălalt, în 1808. Mîncărurile care au impresionat juriul internațional nu sînt greu de ghicit: sarmalele și mititeii. Ghidul numește aceste locuri „adevărate destinații turistice”, comparabile cu muzeele, monumentele și galeriile de artă. Ar mai fi de menționat că, în primele 50 de poziții, figurează nu mai puțin de patru pizzerii din Napoli, fiecare cu „rețeta casei”. (A. A. D.)
● În București, ca în fiecare vară, apa caldă dispare pentru o perioadă, de obicei în iulie sau în august, pentru așa-numita revizie. Anul acesta, rețeaua de termoficare a anunțat că lucrările se prelungesc cu nouă zile peste termenul programat inițial. Mai bine ar recunoaște cinstit că și apa caldă are nevoie de mai multă vacanță. (A. M.)
● Ce-am avut și ce-am pierdut! Anunț la mica publicitate, Universul, 1944: „Mi-au dispărut, sînt trei săptămîni, 3 boi mari, frumoși, unul roșu cu alb în frunte, altul galben cu alb în frunte, ultimul roșu, alb pe spinare, purtînd pe coarne seriile 3400, 3401, 3134. Boii cred că sînt în regiunea Tărtășești, Brezoaia și mai la nord. Recompensă bună anunțătorului“. (A. P.)
● Într-un magazin de genți, reveria în fața celor care au respirat în voie aerul din Milano mi-a fost curmată brusc de blasfemia unei cliente: „Genți de paie aveți?”, de răspunsul cu impact de pumnal al vînzătoarei: „Desigur” și de lovitura de grație a clientei: „Da’ sînt paie autentice?”. (S. G.)
● Iată cîteva nebănuite și răsunătoare înfrățiri transnaționale ale unor orașe din România: Aiud – Cerepoveț (Rusia), Megara (Grecia), Dingelstädt (Germania); Alba Iulia – Lanzhou (China); Arad – Bethleem (Palestina), Fushun (China); Baia Mare – Hollywood (SUA); Baraolt – Bucine (Italia); Bălăușeri – Fót (Ungaria); Bîrlad – Selçuklu (Turcia); Bistrița – Besançon (Franța); Bocșa – La Valette-du-Var (Franța); Brezoi – La Boilladisse (Franța); Călărași – Hengyang (China); Cernavodă – Saint-Sébastien-sur-Loire (Franța); Cluj-Napoca – Ningbo, Zhengzhou (China), Dijon (Franța); Constanța – Sankt-Petersburg (Rusia), Havana (Cuba), Shanghai (China); Craiova – Shinyan (China); Dăbuleni – Vaugneray (Franța); Deva – Yancheng (China); Dorohoi – Cholet (Franța); Hunedoara – Argenteuil (Franța); Iași – Ispahan (Iran); Lugoj – Corint (Grecia), Monopoli (Italia), Orléans (Franța); Orăștie – Fenouillet (Franța), Rahat (Israel); Ovidiu – Küçükküyu (Turcia); Piatra Neamț – Pergamon (Turcia); Pitești – Bydgoszcz (Polonia), Chongqing (China); Ploiești – Oral (Kazahstan); Pucioasa – Cartaxo (Portugalia); Rădăuți – Ragusa (Italia); Siret – Bellagio (Italia), Susice (Cehia); Timișoara – Palermo (Italia); Tîrgoviște – Tărgoviște (Bulgaria), Nefteiugansk (Rusia); Vaslui – San Fernando de Henares (Spania) – și, țineți-vă bine, o înfrățire care ar putea da peste cap întreaga teorie despre originea COVID-19: Galați – Wuhan! (M. P.)
● Pe un site de pantofi am găsit „Papuci de vară din piele de epocă”. Nu-mi este clar ce anume era de epocă: papucii, pielea sau vara? (S. G.)
DOAR UMORUL ÎI POATE FACE PE TOȚI CEI CARE ÎȘI SCHIMBĂ NUMELE ÎN FENOMEN SĂ VADĂ SOLIDAR
● Din relatarea unui martor al recentei explozii de la malul mării ar fi de reținut apariția auzului vizual: „Am văzut doar o bubuitură puternică“. (D. S.)
# În aceste vremuri în care umorului i se reproșează deseori că ofensează și ultragiază sensibilități, iată o frază din Alain de Botton: „Umorul se naște din discrepanța dintre speranțele noastre și realitatea înconjurătoare, iar cei care știu să rîdă sînt cei care știu să dea dovadă de empatie în fața speranțelor deșarte și a visurilor eșuate.” (M. C.)
● Oamenii țin atît de mult la animalele lor de companie încît le tratează ca pe niște membri ai familiei și, uneori, îi și costumează ca atare. Un cîine îmbrăcat ca un om s-a mai văzut, scenariul invers este însă o premieră. Toco e numele unui japonez care nu-și dorea nimic altceva în copilărie decît să fie cîine și să se plimbe pe afară. La maturitate, cu 13.000 de euro, cît a dat pe un costum personalizat de collie, își trăiește visul. Clipurile postate pe canalul lui de YouTube, în care arată și se comportă ca un cîine, sînt extrem de urmărite și, deși unii oameni îl consideră nebun, iar cîinii adevărați se cam tem de el, Toco crede că, perseverînd, îi poate face pe ceilalți fericiți. (A. A. D.)
● Lanțul de restaurante Subway a lansat unul dintre cele mai stranii concursuri: sendvișuri gratis toată viața pentru toți cei care își schimbă numele în „Subway”. Se pare că, la numai cîteva zile după lansarea concursului, deja existau cîteva zeci bune de candidați. Demnitatea umană e exact un sendviș cu de toate. (I. M.)
● O știre recentă atenționează că Sistemul Solar era gata să fie distrus de o supernova. Știrea este însă despre un fenomen care ar fi avut loc acum circa patru miliarde de ani, adică atunci cînd Sistemul Solar și Pămîntul abia se formaseră. Tot așa, am putea spune că, și mai de curînd, mulți români au fost destul de chinuiți de SupeRNova pe care o aveau în proprietate. Consuma benzină și se strica des. (A. M.)
● Gheboasă, artistul trap, a fost amendat în urma scandalului de la Untold. Ceea ce e comic, oricum. Publicul lui știa deja ce cîntă, de ce se duce să-l vadă. E vorba despre tineri care, cel mai probabil, sînt deja familiarizați cu discursul politic corect, au valori corecte. Doar că ce ascultă e exact în răspăr cu ce e bine și sănătos. Vă sună cunoscut? Tiparul e clasic: americanii l-au votat pe Trump, care le-a spus exact ce contrazicea discursul mainstream, hipsterii au descoperit exotismul manelelor, fără să le pese prea tare de mesajul versurilor. Să fii diferit înseamnă să nu te împiedici în detalii. Nimic nou sub soare! (A. M. S.)
● În căutarea unor nume de firme, un popas la Huși, în județul Vaslui: Original SRL, Parcuri Verzi & Urban Trans SRL, La Noi La Gogu SRL, Seriosity SRL, Cipici Shoes SRL, Miscelanea SRL, Formația Stejărelul SRL, Milion SRL, Amurgul SRL, Nazaret Dent SRL, Bio Delicii Deshidratate SRL, Afluent SRL, Posibil Sistem SRL, Auto Amabil SRL, Solidar SRL, Frații Gemeni SRL, Kazzidaiarazvy SRL, Pentru Toți SRL, Dogma Impex SRL, Bebelin Rar SRL, Fantezia SRL, Addict Anonim SRL, Triobalnec Veritabil SRL, Casa Dulce Isolidema SRL, Arte Rezidențiale SRL, Caravana Pregătarului SRL, Perpetuum SRL, Basileus Digital SRL, Identata SRL, Spirit Soare Și Lună SRL, Bucuroșii SRL. (D. S.)