Copiii din ultima bancă

Publicat în Dilema Veche nr. 658 din 28 septembrie-5 octombrie 2016
Copiii din ultima bancă jpeg

”Am fost încurajată de personalul centrului: Alexandra, Marius, Sanda şi, cel mai mult, Mia şi Odesa, profesoarele mele de română şi matematică. Datorită ajutorului pe care l-am primit la centru la mate şi română, la examene am luat note la care nici nu mă aşteptam: 6 la matematică şi 8,5 la limba română. Notele mele la şcoală au crescut tot mai mult, iar profesorii m-au lăudat – acest lucru mi-a plăcut mult“, spune Gabriela B., într-un mesaj scris către cei ce lucrează în centrul EveryChild, în ultimele zile cînd a mers la centru. A fost admisă în clasa a IX-a, activităţile centrului incluzînd doar copii care sînt în învăţămîntul primar.

Acum doi ani, cînd a mers pentru prima oară la centrul de zi al Fundaţiei Române pentru Copii, Comunitate şi Familie, din Cluj, Gabriela era corijentă la matematică. Profesoara de matematică, o doamnă mai în vîrstă care ţipa la copii, nu reuşea să o facă să „îndrăgească“ calculele. Nici la limba română nu avea rezultate prea bune, deşi e o materie care îi place. La centrul din strada Ilie Măcelaru, Gabriela a mers aproape zilnic. Îşi făcea temele însoţită de profesori şi voluntari, participa la tot felul de activităţi organizate. Ca fire, e mai „sperioasă“. „Cînd cineva ţipa, una-două mi se făcea frică şi nu mai ştiam nimic“, spune ea. În timp, prin jocurile şi activităţile de la centru, a prins încredere în propriile forţe, iar clasa a VIII-a a încheiat-o cu note bune. Pe 12 septembrie, a început şcoala la Liceul Teoretic „Eugen Pora“, din Cluj, la clasa de profil uman.

„Gabriela e un caz fericit, pentru care s-a intervenit la timp“, spune Alexandra Moldovan, coordonatoarea centrului EveryChild. Sînt copii care însă n-au acelaşi noroc. Pentru cele 45 de locuri disponibile în centru prin proiectul finanţat prin Fondul ONG, granturile Spaţiului Economic European, s-au primit din partea şcolilor peste 80 de recomandări pentru sprijin la teme şi alte sarcini şcolare. În general, copiii cu rezultate slabe la învăţătură, cu absenţe, corijenţe şi care proveneau din familii care nu reuşeau să îi ajute. De regulă, familii cu venituri mici, pînă în 600 de lei pentru fiecare membru, sau cu spaţii de locuit mici sau familii numeroase care locuiau mai multe persoane în aceeaşi cameră.

Atunci cînd familiile se confruntă cu dificultăţi destul de mari, mulţi dintre copii abandonează şcoala. Fără modele pozitive, cineva care să îi ghideze şi să le imprime reguli, copiii „intră în grupuri rău famate şi ajung să aibă tot felul de comportamente deviante“. Petrec mult timp pe stradă, pot ajunge să fure, să se drogheze sau să aibă relaţii distructive.

Oricum ar fi, fără puţin ajutor, majoritatea rămîn în cercuri vicioase. Sărăcia şi mediul familial îi fac să abadoneze şcoala, iar abandonul îi duce tot la sărăcie. De multe ori, problemele familiilor din zonele sărace sînt mai mari decît abandonul şcolar. Sînt părinţi abuzivi, care consumă alcool sau pentru care delicvenţa e un stil de viaţă. Mulţi dintre aceştia nu ştiu să îşi ajute copiii, au abandonat şcoala devreme, la rîndul lor, nu ştiu să scrie sau să citească. Sprijinul vine atunci din afara familiei.

La centru, copiii vin imediat după ore. Primesc o masă caldă, apoi sînt ajutaţi să-şi facă temele. „Cei din clasele I-IV lucrează cu predilecţie cu psihopedagogul şi pregătesc temele pentru a doua zi împreună cu voluntarii, iar cei de clasele V-VIII se pregătesc la română şi la matematică, cu cele două profesoare; de asemenea, îşi pregătesc lecţiile la limba engleză, geografie sau alte materii. Copiii primesc sprijin în fiecare zi pentru teme, sînt ajutaţi să-şi pregătească portofoliul sau unele lecţii. Pedagogul organizează săptămînal grupuri de consiliere psihopedagogică. Pedagogul, în consilierile de grup, lucrează cu copiii care au o motivaţie de învăţare scăzută sau nu utilizează tehnici de învăţare. La fel şi psihologul, lucrează individual cu fiecare copil şi urmăreşte dacă are probleme emoţionale, comportamentale sau anumite anxietăţi. Atacă problemele prin grupuleţe, în care învaţă cum să se comporte în grupul de prieteni, cum să facă faţă situaţiilor şcolare, atunci cînd şi-a pregătit foarte bine tema şi are emoţii, de exemplu“, povesteşte Alexandra Moldovan.

Uneori, sprijinul copiilor înseamnă mai mult decît lecţiile făcute în centru. „Urmărim care e motivul real al rezultatelor scăzute. Sînt copii care, de exemplu, nu îşi fac tema pentru că acasă nu au o masă la care să lucreze, nu pentru că nu vor să lucreze. Singura masă pe care o au e cea din bucătărie, unde mama găteşte. La centru vin, îşi fac temele, apoi singura lor grijă este să îşi facă ghiozdanul şi să se joace. (…) Cei mai mulţi dintre ei au un nivel de cunoştinţe foarte scăzut, la cele mai multe materii au note foarte mici. La cele de bază, română şi matematică, mulţi dintre ei sînt corijenţi. Dacă nu ştiu înmulţirea, nu pot face nici împărţirea. O bună parte dintre ei au stima de sine scăzută, probleme de comportament, conflicte cu profesoarele, cu diriginţii, cu colegii, ceea ce îi împiedică să ia note pe merit, pentru cunoştinţele pe care le deţin, ci mai mult pentru comportament.“ Deşi intervenţia e complexă, costurile nu sînt atît de mari: „Aproximativ 300 de lei pe lună pentru fiecare copil, cu tot cu utilităţi şi plata salariilor. Copiii din familiile defavorizate participă gratuit la activităţi.“

Pentru mulţi dintre copiii din familii sărace, un an de sprijin nu e suficient. „Ar fi nevoie de un ciclu primar şi unul gimnazial. Copiii, de multe ori, nu se descurcă nici cînd sînt ajutaţi. Dacă nu le insuflă nimeni sentimentul că pot, că au abilităţi, ajung să nu îşi facă temele, să nu mai fie interesaţi de şcoală. Şcoala valorizează de multe ori numai reuşita şcolară. Copiii au şi alte abilităţi care nu sînt validate de şcoală“, mai spune doamna Moldovan.

Dacă, în România, media abandonului şcolar ajunge la 19%, realitatea din comunităţile cele mai sărace arată că abandonul şcolar e mai mare. „Dacă stai cu capul într-o găleată cu gheaţă şi cu picioarele în foc, per total eşti bine“, spune Laura Marin, doctorand în ştiinţele educaţiei şi preşedinta Asociaţiei Human Catalyst. „Am putea lansa ideea că în mediul rural nivelul abandonului şcolar ar fi dublu.“ Dintr-un studiu realizat de Laura Marin reiese că „aproape 300.000 de elevi din învățămîntul primar și gimnazial din România învață în școli defavorizate, cu risc ridicat de abandon. Din aproximativ 5000 de școli din țară cu învățămînt primar și gimnazial, primele 414 din listă sînt încadrate în clasa 1 de risc socio-educațional, adică cel mai înalt grad de risc pe o scară de la 1 la 5.“ „Asta înseamnă că se află într-o localitate săracă, cu elevi săraci şi primării sărace, cele mai defavorizate sînt în zona rurală şi în ghetourile din zona urbană“, adaugă Laura Marin.

Una dintre soluţiile pentru prevenirea abandonului şcolar e programul „Şcoală după școală“, un program complementar cursurilor obligatorii. Oferă oportunităţi de învăţare formală şi nonformală, consolidează competenţele, este un program care are ca scop remedierea şi accelerarea învăţării. Toate aceste activităţi se pot desfăşura după programul obligatoriu, doar dacă şcoala are resursele necesare. Pînă acum, after-school-uri au existat doar acolo unde au fost susţinute financiar de părinţi. Sînt localităţi unde Consiliile Locale au alocat fonduri pentru aşa ceva, însă în comunităţile sărace, şansele sînt foarte mici. Astfel, cercul vicios apare, sărăcia din unele comunităţi duce la abandonul şcolar, iar abandonul ţine sărăcia aproape.

Alexandra Moldovan crede că un program „Şcoală după școală“ înseamnă trecerea de la „să se descurce singuri“ la „ce putem să facem pentru ei“, la o dezvoltare armonioasă. „Ar aduce sentimentul de valoare, de încredere în sine şi i-ar obişnui să depună efort zilnic. Din lipsa acestui antrenament, de multe ori ei abandonează înainte să înceapă. Sînt copiii aceia invizibili, care fie sînt puşi în ultima bancă, fie etichetaţi că nu ştiu prea multe, sînt copiii marginalizaţi. Le-ar arăta că şi ei sînt importanţi, pentru ceea ce sînt şi ştiu să facă.“ Din experienţa de la centru, mulţi dintre copii au un ritm mai lent şi probleme de concentrare, au nevoie de mai mult timp ca să înţeleagă sarcinile şcolare. „După şcoală, profesorii ar avea timpul necesar să le explice mai bine, ar fi o perioadă de exersare.“

Există comunităţi unde organizaţiile neguvernamentale au înfiinţat centre de zi sau desfăşoară activităţi de tip after-school în cele deja existente, de cele mai multe ori cu finanţare internaţională. Lucrează într-un stil mai complex, identifică toate problemele ce stau în calea evoluţiei copilului şi fac tot posibilul să le rezolve. Dincolo de faptul că sînt zone ale ţării unde nu există asemenea organizaţii sau nu au capacitatea să acopere toate problemele din zonă, apar dificultăţi pentru găsirea surselor de finanţare. Asociaţia Human Catalyst susţine finanţarea programului „Şcoală după școală“, pentru copiii din familiile defavorizate, de la bugetul de stat. Alături de CeRe – Centrul de Resurse pentru participare publică – au iniţiat anul trecut, printr-un proiect finanţat prin Fondul ONG, gestionat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, o campanie de advocacy pentru acest lucru. După mai multe întîlniri şi discuţii cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei, lucrurile au rămas la nivelul promisiunilor.

Cîţiva paşi în această direcţie s-au făcut. Pachetul naţional antisărăcie include măsuri dedicate pentru programul „Şcoală după școală“.  A fost înfiinţată Coaliţia Antisărăcie, unde un grup dedicat educaţiei, format şi din organizaţii neguvernamentale, monitorizează implementarea acestei măsuri şi propune soluţii pentru bunul mers al lucrurilor. Lipsesc însă, în continuare, fondurile. Fondurile structurale acoperă o parte dintre nevoi, însă, din nou, acolo unde are cine să le implementeze, ceea ce nu înseamnă întotdeauna şi acolo unde este cea mai mare nevoie.

Pentru toamna aceasta, Ministerul Educaţiei a anunţat finanţarea unei mese calde, pentru 50 de şcoli din zone defavorizate. Este nevoie însă de un program susţinut, cu acoperire naţională, prin care, pe lîngă o masă caldă, să se acorde copiilor şi atenţia necesară. Cu ajutorul profesorilor şi educatorilor din şcoli, sau în parteneriat cu ONG-urile care ştiu deja să facă asta. Numai prin Fondul ONG au fost finanţate aproape 30 de proiecte cu activităţi de tip after-school, experienţa lor poate fi multiplicată. Fără o investiţie din partea statului în atenţia şi răbdarea de care au nevoie aceşti copii, sînt şanse ca ei să rămînă în ultima bancă. Sau să nu mai meargă deloc la şcoală.

Vera Ularu este coordonator de comunicare la FDSC.

Vechea dilema cum protejezi bateriile auto in timpul sezonului rece jpg
Vechea dilemă: cum protejezi bateriile auto în timpul sezonului rece?
Iarna reprezintă, fără îndoială, sezonul cel mai solicitant pentru bateriile auto. Temperaturile scăzute, drumurile scurte care nu oferă bateriei suficient timp să se încarce și utilizarea intensă a sistemelor de încălzire pun o presiune suplimentară asupra alternatorului și asupra acumulatorului.
DilemaVeche (2) (2) jpg
Descoperă cele mai apreciate idei de cadouri pentru bărbați în 2024
Atât în preajma sărbătorilor, cât și atunci când au loc aniversările bărbaților din viața noastră, alegerea cadoului se poate dovedi complicată. Acest ghid te va ajuta să optezi pentru cel mai potrivit dar în 2024 pentru reprezentanții sexului masculin.
De ce sunt folosite aparate sous vide in bucatarii profesionale jpg
De ce sunt folosite aparate sous vide în bucătării profesionale?
Tehnica de gătit sous vide (din franceză, „sub vid”) este o metodă inovatoare, ce presupune ambalarea alimentelor, în special a cărnii, într-un pachet vidat și gătirea acestora la o temperatură controlată, mult sub cea obișnuită, pentru o perioadă îndelungată de timp.
Adaptogenii  aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții jpg
Adaptogenii: aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții
Adaptogenii sunt substanțe provenite din plante, care au rolul de a reduce efectele stresului asupra corpului și minții, îmbunătățind răspunsul organismului în situații tensionate.
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece jpg
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece
Sezonul rece poate aduce o serie de cheltuieli neașteptate, de la costurile crescute pentru încălzire și electricitate, până la cheltuielile pentru îmbrăcămintea de iarnă și vacanțe sau concedii.
dilemaveche ro jpg
GHID despre alegerea metodelor de plată la cazino! Ce NU știe toată lumea?
Când te pregătești să joci la cazino online, alegerea metodei de plată este un pas crucial care poate influența întregul tău parcurs.
featured image (4) jpg
Mituri și realități despre relația femeilor cu jocurile de noroc
Primele cazinouri terestre au apărut într-o perioadă în care bărbații erau figurile dominante în societate, având parte de educație și implicit fiind cei care, în mod tradițional, asigurau și gestionau partea financiară a familiei.
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură jpg
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură
Agricultura devine și în România un domeniu complex și competitiv, astfel că rentabilitatea fermelor este o necesitate pentru a supraviețui pe piață și a avea succes.
P90178 png
Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP): Un candidat multidimensional pentru cercetare
Peptida Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP), o neuropeptidă endogenă, a prezentat un interes crescut pentru cercetători pentru rolul său potențial în diverse procese fiziologice.
avocat png
Avocatura: De la oratorii Romei la stâlpii statului de drept modern
Profesia de avocat este una dintre cele mai vechi și respectate ocupații din istoria umanității. De-a lungul timpului, avocații au jucat un rol esențial în menținerea ordinii și aplicarea justiției, contribuind la protejarea drepturilor și libertăților individuale.
DilemaVeche (2) (1) jpg
Cum se reflectă identitatea culturală în preferințele pentru anumite arome
Preferințele pentru anumite arome sunt mult mai mult decât o simplă chestiune de gust. Ele reprezintă o expresie a identității culturale, influențată de istorie, geografie, ritualuri și schimburi interculturale.
creditIMG 0862 JPG
123Credit.ro își continuă expansiunea în România prin deschiderea unor noi birouri în Cluj, Baia Mare, Sibiu și Suceava
București, 10 Septembrie 2024 – 123Credit.ro, un jucător important pe piața brokerajului de credite din România, și prima companie din domeniu care a dezvoltat fluxuri full digitale de aplicare la credite, își continuă expansiunea națională prin deschiderea unor noi birouri fizice.
Ghidul începătorului la cazinouri online jpg
Ghidul începătorului la cazinouri online
Chiar dacă activitatea pe care o poți desfășura într-un cazinou online nu este foarte complicată, nu puține sunt persoanele care au nevoie de o mână de ajutor. Prin urmare, ghidurile sunt mereu bine-venite!
christin hume Hcfwew744z4 unsplash (2) jpg
Cum să îți alegi partenerii potriviți pentru crearea unui shop online
Lansarea unui shop online este un pas important în dezvoltarea unui business modern. Să ai parteneri potriviți alături în acest proces este esențial pentru succesul proiectului tău.
Importanta magneziului in sarcina si alaptare jpg
Importanța magneziului în sarcină și alăptare
Magneziul este unul dintre cele mai importante elemente pentru organism, în special pentru femei, având un rol fundamental în anumite etape ale vieții, cum ar fi sarcina și alăptarea.
credit online dv (1) jpg
Credit online sau obținut direct din sucursală? Avantajele IFN-urilor și Internetului
Într-o lume în care tehnologia digitală avansează rapid, obținerea unui credit online a devenit o opțiune din ce în ce mai populară în rândul celor care au nevoie de finanțare rapidă și convenabilă.
tima miroshnichenko 8376170 jpg
Cum să te pregătești pentru sezonul răcelilor: Produse și sfaturi
Toamna e aici, iar copiii se întorc la școală sau grădiniță, după vacanța de vară. Asta înseamnă că șansele de a răci cresc considerabil.
kristian egelund t1sTHYjSN10 unsplash (2) jpg
Cum să îți încălzești corect glezna pentru a preveni entorsele
Entorsele de gleznă sunt leziuni ale ligamentelor care stabilizează articulația gleznei, cauzate de întinderi, rupturi parțiale sau totale ale acestora
barbora polednova VRK4bIBHo1E unsplash (2) jpg
Ce trebuie să știi despre recuperarea după o fractură de gleznă
Fracturile de gleznă sunt printre cele mai frecvente cauze ale durerii de gleznă. Tratamentul poate implica imobilizarea zonei gleznei cu ajutorul unui ghips.
pexels towfiqu barbhuiya 3440682 11349880 (2) jpg
Când este necesară implantarea protezei de genunchi și care sunt etapele operației
Implantarea protezei de genunchi sau protezarea genunchiului este o procedură chirurgicală complexă, destinată pacienților cu afecțiuni severe ale articulației genunchiului, în special celor cu gonartroză avansată la care tratamentele medicamentoase sau fizioterapeutice nu au dat rezultate.
antonika chanel RJCslxmvBcs unsplash jpg
Ce presupune recuperarea după operația de blefaroplastie
Impactul acestei intervenții asupra aspectului estetic al pacientului este unul major, reducând în mod semnificativ semnele îmbătrânirii.
jelle 1dEZeW1GoOI unsplash 16x9 png
Cum să montezi șindrila bituminoasă: Instrucțiuni pas cu pas
Procesul de montare a unei table de acoperiș noi poate fi o sarcină dificilă, însă utilizarea șindrilei bituminoase poate face procesul mult mai ușor și mai eficient. În acest articol, vom oferi instrucțiuni detaliate, pas cu pas, pentru montarea șindrilei bituminoase pe acoperișul tău:
pexels cottonbro 3927233 jpg
3 idei de cadouri pe care le poți oferi în funcție de perioadele specifice ale anului
Cadourile bine alese pot avea un impact semnificativ asupra relațiilor de muncă, fie că sunt destinate angajaților sau partenerilor de afaceri.
parfum1 jpg
Rolul parfumului în cultura pop
Oamenii din Occident cred că fenomenul pe care îl definim astăzi drept „cultură pop” a existat aproape întotdeauna. Aceasta se referă la produse culturale pentru artă, muzică, modă, film, dans, televiziune, radio, literatură, animație, sport, etc

Parteneri

canabis politia romana news ro png
„Operațiunea BLIZZARD”: Peste jumătate de tonă de droguri, confiscată de la începutul lui 2024. Câți traficanți au fost arestați
În cadrul operațiunii „Blizzard”, polițiștii și procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) au confiscat cantități uriașe de droguri, arme și muniții care erau transportate ilegal de firme de curierat.
dezbatere Lasconi Simion, zoutube, captura video jpg
Lasconi şi Simion, în direct la podcastul comediantului Cosmin „Micutzu” Nedelcu. Ceilalţi candidaţi au refuzat participarea
Doar Elena Lasconi şi George Simion au fost de acord să participe la o dezbatere în direct găzduită de comediantul Cosmin „Micutzu” Nedelcu în podcastul său de pe YouTube.
coada Registrul Auto Roman RAR  Foto RAR jpg
Toate sistemele IT ale RAR au picat: ITP-ul, imposibil de realizat
Toate sistemele IT ale Registrului Auto Român au picat joi, instituția fiind pusă în impozibilitatea de a mai lucra în vreun fel cu publicul sau de a efectua inspecțiile tehnice periodice (ITP).
galeta cu mazare jpg
Galetă cu varză și mazăre
Galeta cu varză și mazăre este o alegere minunată pentru o masă savuroasă, fiind ușor de preparat și foarte versatilă.
ardei capia umpluti cu maioneza si creveti jpg
Ardei capia umpluți cu maioneză și creveți
Ardei capia umpluți cu maioneză și creveți sunt un aperitiv elegant și delicios, perfect pentru o masă festivă sau o ocazie specială.
chiftelute de varza jpg
Chifteluțe de varză
Chifteluțele de varză sunt o variantă delicioasă și sănătoasă, perfectă pentru o masă ușoară sau ca aperitiv.
Tedros Adhanom Ghebreyesus, directorul Organizației Mondiale a Sănătății, a fost acuzat de Trump că nu a reușit să gestioneze bine criza pandemiei de Covid 19 jpeg
Directorul general al OMS, spitalizat în Rio de Janeiro
Directorul general al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), Tedros Adhanom Ghebreyesus, a fost internat în spitalul Samaritano Barra da Tijuca din Rio de Janeiro, a relatat joi publicaţia locală O Globo, citată de Reuters.
tartar de orez rosu jpg
„Tartar“ de orez roșu cu dovlecel
Un „tartar“ de orez roșu cu dovlecel este un preparat inovator și sănătos, care combină texturile și aromele delicate ale orezului roșu cu prospețimea dovlecelului. Această rețetă este ușor de preparat și poate fi o opțiune excelentă pentru prânz sau cină.
supa kuzu jpg
Supă turcească Kuzu
Supă turcească Kuzu este o rețetă tradițională din Turcia, în care carnea de miel este combinată cu legume și condimente pentru a obține o supă bogată și plină de arome.