Berlin, oraşul real şi cel ficţional

Publicat în Dilema Veche nr. 608 din 8-14 octombrie 2015
Berlin, oraşul real şi cel ficţional jpeg

Din avion, Berlinul şi împrejurimile lui par o machetă perfectă – spaţii bine delimitate, o reţea de străzi şi şosele care se întretaie şi comunică impecabil între ele, careuri de clădiri cu cinci-şase etaje, albe cu acoperişuri roşii, depozite identic aliniate, parcuri aparent egale ca dimensiuni, uneori cu lacuri rotunde în mijloc, terenuri de sport. Fiecare parcelă de pămînt îţi dă senzaţia că e folosită cu un scop bine gîndit de dinainte, nu vezi maidane, fabrici sau hale industriale abandonate, grupuri de case în paragină despărţite unele de altele de bucăţi inutile de cîmp. De parcă un arhitect şi-ar fi planificat de la bun început oraşul ca pe

un loc ideal pentru cei care trăiesc acolo. Aceasta a fost şi una dintre temele celei de-a 15-a ediţii a Festivalului Internaţional de Literatură de la Berlin – oraşe ale viitorului, oraşe ficţionale

oraşe reale. Mai arunc încă o privire, cu emoţie, oraşului pe care tocmai îl survolăm. Este pentru prima oară cînd ajung aici, deşi de cîţiva ani Berlinul exista pe lista locurilor pe care mi-aş fi dorit să le vizitez, înaintea multor alte capitale ale lumii. Am mai coborît un pic, ne apropiem de pistă – în mijlocul îngrămădirii urbane tronează Berliner Fernsehturm, turnul de televiziune redegist care s-a vrut, în anii ’60, un simbol al Berlinului de Est. Cu cei 368 de metri ai săi, este a patra structură ca înălţime din Europa, îl vezi de aproape oriunde în partea centrală a oraşului şi nu te poţi rătăci, toate drumurile duc la Alexanderplatz. 

Însă imaginea din avion nu este nici pe departe o imagine reală a Berlinului. Un oraş aparent haotic şi creativ, dar care are „la bază“ o solidă disciplină nemţească. Un oraş divizat şi reunificat unde poţi simţi, în acelaşi timp, un socialism „lejer“, familiar şi oarecum reconfortant pentru că-ţi trezeşte amintiri adînc îngropate în memorie, dar şi Occidentul „profund“, adevărat, la care visam noi, toţi cei din Est. Însă, înainte de toate, un oraş viu, efervescent, de care ţi se face dor încă dinainte de a-l părăsi, încă din momentele în care îl străbaţi, aşteptîndu-te ca la fiecare colţ de stradă să descoperi ceva nou.    

My charming Berlin 

De data aceasta am folosit o aplicaţie, stay.com, şi mi-am încropit încă de acasă un ghid virtual, ţinînd cont de recomandările altora. Am îngrămădit pe hartă „obiective“ cît pentru o lună, încercînd să apreciez distanţele, apoi am lăsat GPS-ul să-şi facă treaba. Din cînd în cînd mă uitam amuzată la turiştii americani de vîrsta a treia care îşi fluturau hărţile on paper, învîrtindu-le pe toate părţile – „Are you sure we are here?“ („Eşti sigur că sîntem aici?“). Cîte oraşe n-am vizitat aşa, cu hărţi din care nu pricepeam nimic! Însă acum mă orientam după „bulina“ mea de pe harta virtuală, mă deplasam eu, se muta şi ea. Singurul dezavantaj – acea rătăcire dulce pe străzile unui oraş străin, momentul în care te pierzi şi nu mai ştii unde eşti, încerci să refaci drumul din memorie, scotoceşti după repere şi în sfîrşit descoperi ceva cunoscut, o florărie, un fast-food, un scuar şi te bucuri ca un copil care se joacă de-a exploratorii – da, sînt pe drumul cel bun! GPS-ul îţi anulează reperele tale şi ţi le împrumută pe ale lui. 

Aşadar, aplicaţia a denumit ghidul meu virtual

un nume predestinat, aş zice, fiindcă aproape tot ce am descoperit în Berlin, în doar trei zile, mi s-a părut fermecător.  

În prima seară, după ploaie, cu nişte nori dramatici deasupra capului (toţi norii din Berlin mi s-au părut „photoshopaţi“, spre deosebire de norii pîcloşi şi otova din Bucureşti), pe străduţele cochete din Nikolaiviertel care îmi amintesc de Cluj, printre baloane de săpun şi urşi imenşi de pluş care se odihnesc pe bordură cu feţe mucalite. Comand pui, iar chelnerul neamţ, cu un şorţ lung şi alb, impecabil, şi cu o falsă atitudine extrem de serioasă, profesională, care ascunde un zîmbet uşor ironic, îmi spune că „am greşit“ localul. „Noi avem doar specialităţi de porc, puiul e peste drum!“. Doi englezi

se înfruptă din primii lor currywursti uriaşi. Turiştii reapar ca ciupercile după ploaie şi invadează localurile, mă întreb unde au stat ascunşi pînă acum. Berlinul e plin de turişti, indiferent de sezon, însă de multe ori nu-i recunoşti pe stradă, nu-i vezi bulucindu-se ca la Paris şi afişîndu-şi cu ostentaţie statutul de turist. O explicaţie ar fi faptul că Berlinul are mai multe centre de interes, culturale şi nu numai, aflate la o distanţă destul de mare unele de altele, aşa că turiştii sînt nevoiţi să folosească trenurile S-Bahn şi U-Bahn, să se amestece cu berlinezii. În plus, mai e şi senzaţia că eşti înghiţit de marele oraş cosmopolit şi că, într-un timp extrem de scurt, începi să-i aparţii.

Într-un supermarket de lîngă Alexanderplatz, alintată de berlinezi Alex, tinerii cumpără bere la 50 de cenţi doza, ca să o bea pe bordură. În Berlin poţi bea în spaţiile publice oriunde şi în orice condiţii, nu vine nici un jandarm ca să te ia la rost că ai încălcat legea şi să-ţi facă proces-verbal, cum ni se întîmpla, în adolescenţă, în parcul Cişmigiu. Aşadar, se bea bere nu doar în Alexanderplatz – loc de întîlnire şi de şuete, poţi vedea, de pildă, în S-Bahn, oameni la costum care se întorc de la job, deschid cîte o sticlă de bere rece şi dau noroc. Atitudinea berlinezilor e, în general, extrem de relaxată, par oameni fără probleme care se bucură de oraşul lor. De exemplu, se adună în Alexanderplatz seară de seară, fără vreun scop anume, aparent nu se întîmplă nimic aici, în afară de spectacolul stradal oferit de artişti de toate genurile care strîng mărunţiş pentru bere, mîncare sau „for weed“ – „pentru iarbă“ (cum scria pe o pancartă a unui hippie destul de fumat deja, însă nimeni nu avea nimic să-i reproşeze). Alexanderplatz este o piaţă oarecum gri, rece, comunistă, cu o mască occidentală, înconjurată de zeci de magazine, fast-food-uri şi buticuri cu haine de firmă şi de fiţe, mirosind amestecat a cîrnaţi, prăjeli, burgeri,

chinezeşti, condimente indiene şi a toate aromele din lume. Într-un colţ, un ucrainean cîntă la chitară şi un domn în vîrstă, în cărucior cu rotile, e un fel de

– îi face galerie şi adună public. Chiar în mijloc, un grup de artişti se joacă cu focul, jonglează spectaculos cu torţe aprinse. Într-un pasaj, un puşti spune, într-o engleză aproximativă, că n-a mai mîncat de trei zile şi desenează pe asfalt, pe teme sociale şi politice. De data asta,

-ul e un cîine. Toate aceste lucruri se întîmplă în paralel şi par să nu se sfîrşească niciodată, dacă se termină ceva, începe altceva. Şi tot în paralel se bea bere, se discută, unii se oferă să-ţi facă tatuaje, alţii se sărută şi nu neapărat cu parteneri de sex opus.  

Las în urmă Alexanderplatz cu senzaţia că am fost într-un Turn Babel, într-o lume globalizată, dar care supravieţuieşte într-o armonie deplină, cu toate ciudăţeniile ei. 

La ora 11, în timpul săptămînii, toate pub-urile şi berăriile sînt pline. Văd cupluri de 60-70 ani care se simt bine în faţa halbelor cu spuma lor regulamentară, perfectă, şi mă gîndesc cu amărăciune la părinţii mei din România şi la alţii asemeni lor care nu au parte de o astfel de normalitate. Mă aşez la o mică berărie, pe colţ, unde scrie că ei produc berea „în casă“. Sînt doar trei mese pe trotuar, însă vînzoleala de aici are ceva aparte, ori e un vad bun, ori berea e foarte bună. Observ la masa de alături doi bătrînei care îşi beau berea în tihnă, povestesc de-ale lor, probabil deapănă nişte amintiri, căci au o atitudine uşor nostalgică (pentru că nu vorbesc germana, încerc să deduc stări, poveşti, relaţii între oameni). Mă gîndesc automat la moşuleţii noştri „de cartier“, cu berea la pet în mînă, seara, în faţa buticurilor non-stop. Ca înfăţişare, nici aceştia doi nu sînt departe, iar ca relaţie pare să fie vorba despre o îndelungată prietenie. La un moment dat, unul se ridică şi pleacă. Descopăr că celălalt are un şorţ în faţă, vine la masa mea, mă întreabă dacă mi s-a luat comanda. Ne conversăm un pic, vorbeşte, ca majoritatea berlinezilor, o engleză impecabilă. E patronul, omul care face berea. Şi-mi aduce zîmbitor, cu gesturi de o lejeritate care mă emoţionează, cea mai bună bere pe care am băut-o vreodată.  

Mă întorc spre hotel, pe străduţe pustii, străbătute doar de bicicliştii nocturni, şi-mi imaginez că oraşul adoarme treptat şi că distracţia e pe sfîrşite. Însă aud un zvon de muzică. Într-o piaţetă, pe un ring improvizat de dans, se dansează samba. Mă interesez, este un mic festival de dans, în seara aceasta e samba, mîine va fi tango argentinian. Vreo zece cupluri obişnuite, oameni care în timpul zilei sînt probabil funcţionari la vreo bancă sau agenţi de vînzări, exersează cu seriozitate mişcările, în compania unui profesor latino care dansează halucinant. Prietenii lor, care n-au curaj să danseze, îi susţin de pe margine, beau vin din pahare înalte, cu picior.   

Las în urmă şi această ultimă oază de culoare şi mă gîndesc cu tristeţe în ce lume de întuneric uniform, în ce închisoare de la marginea Europei am trăit noi atîta amar de vreme. O lume care încă îşi pune amprenta asupra străzii, a oraşelor şi încă mai face ravagii în minţile noastre care se străduiesc acum să reinventeze bucuria de a trăi.  

Construcţie (şi reconstrucţie) 

La lumina zilei, sub un soare paşnic de septembrie, oraşul îşi intră în ritmul lui obişnuit. Trafic fluid, reconfortanta absenţă a claxoanelor, maşini puţine la semafoare, oamenii sînt pe la treburile lor. Întreaga zonă centrală îţi creează senzaţia unui imens şi perpetuu şantier şi asta se întîmplă, din cîte am înţeles, de ani buni. Ocoleşti clădirile în construcţie, altele în curs de restaurare, peste tot sînt macarale care îşi mişcă lent braţele deasupra oraşului, utilaje de tip

, cărămizi şi mormane de nisip, vezi chiar şi panouri cu chipurile celor care muncesc pentru oraş, pentru comunitate – bărbaţi zîmbitori, cu căşti de protecţie pe cap. Berlinezii sînt nemulţumiţi, proiectele evoluează lent, lucrările nu se mai termină. Păi, unde e lucrul bine şi rapid făcut, specific german? – întreb. Aşa ar fi – mi se răspunde –, doar că muncitorii de rînd nu sînt nemţi, sînt polonezi, cehi, unguri, letoni, obişnuiţi să mai tragă şi chiulul, ca-n comunism. Mai aflu că s-a investit enorm în Berlinul de Est, ca să ajungă la nivelul celui de Vest, şi încă se investeşte. Pînă şi pe mijlocul faimosului bulevard Unter den Linden, unde ar trebui să te bucuri de umbra şi verdele teilor care îl denumesc, cei mai mulţi dintre ei replantaţi prin 1950, după Război, se înşiră şanţurile, plasele şi cordoanele şantieriştilor. Mă uit de-a lungul unui alt bulevard din Mitte şi recunosc o imagine familiară – „mîndrele“ blocuri socialiste, aici colosale, de 10-15 etaje, renovate însă, amintesc de un trecut comun. 

Mă gîndesc la destinul atît de special al acestui oraş, distrus aproape în totalitate de bombardamente, apoi refăcut, distrus parţial de comunism, acum încă în curs de refacere, şi la faptul că reconstrucţia le-a intrat berlinezilor în sînge, au acceptat-o ca pe un dat, în timp ce mă îndrept spre Checkpoint Charlie, aşteptîndu-mă să găsesc aici măcar un fragment din Zid. Nu există, însă sînt multe fotografii, un muzeu al Zidului şi o barieră simbolică între Est şi Vest unde păzesc doi soldaţi „americani“, înconjuraţi de o mică mulţime de turişti. O fotografie cu ei costă 3 euro şi, în schimbul acesteia, soldaţii oferă un adevărat spectacol. Gîndul că te poţi amuza astăzi de nişte întîmplări grave ale istoriei e cumva liniştitor, înseamnă că trăim într-o lume normală, aparent la adăpost de conflicte. Soldaţii îi întreabă pe turişti de unde sînt. Din Canada, din Mexic, din Finlanda, din Japonia – iar răspunsurile lor te emoţionează, te simţi dintr-odată „universal“. Dar soldaţii îşi iau rolul în serios – „N-aveţi voie să treceţi, vă aflaţi în restricted area!“. Apoi, „Baby, don’t touch me!“ („Iubito, nu mă atinge!“), o doamnă se apropie timid ca să se pozeze, soldatul îi sărută mîna plin de curtoazie, în mulţime se aud rîsete. Este unul dintre cele mai relaxante momente pe care le-am trăit la Berlin, tocmai pentru că avea în spate toată acea încărcătură grea a istoriei recente, spasmele şi chinul unui oraş împărţit în două, vieţile irosite ale celor care au încercat să ajungă dincolo de Zid.  

La Monumentul Holocaustului, în labirintul de blocuri cenuşii din piatră din ce în ce mai înalte, care te apasă, te sufocă, eşti asaltat şi „vînat“ de diferiţi oameni care îţi cer să semnezi petiţii sau să faci mici donaţii pentru toţi nenorociţii lumii – de la înfometaţii din Somalia la sinistraţii din Nepal. Într-o margine, cocoţaţi pe pietre, cu doze de Cola în mînă, o clasă de copii învaţă de la o profesoară despre cei şase milioane de evrei asasinaţi în timpul Holocaustului. Vizavi, la terasele unor sud-americani „cu vedere“ la monument, asişti la o sută de moduri diferite de a-ţi agăţa clienţii din stradă. Băiatul e convingător şi nu repetă niciodată aceeaşi replică, o personalizează în funcţie de turiştii care trec pe lîngă el. Mă aşez la o masă lîngă un cuplu de polonezi, îmbrăcaţi destul de prăpădit, care îşi numără mărunţişul şi împart o pizza Margherita, şi alături de un Trabant vopsit în culori fistichii, care îţi propune un tur inedit al Berlinului de Est.

La Poarta Branderburg, se fac tradiţionalele poze (sau

cu

), în timp ce un domn cîntă nostalgic la flaşnetă. O familie numeroasă de indieni se înghesuie ca să încapă toată în poză – sînt trei generaţii, de la copii de cinci ani la străbunicii de peste optzeci, unii îmbrăcaţi în costume tradiţionale, toţi zîmbind larg, dezvelindu-şi dinţii albi.

Pe Insula Muzeelor, turiştii stau la coadă încă de dimineaţă pentru a vedea expoziţia temporară a impresioniştilor. La Dom, cea mai mare catedrală protestantă din Berlin, poţi întîlni compatrioţi – unii cîntă la acordeon, două ţigănci te abordează: „Du iu spic ingliş?“.  

Rîul Spree e navigabil, îşi are meandrele lui şi nenumărate canale. Îţi poţi pierde timpul pe mal, alături de cîţiva berlinezi care lîncezesc la soare cu o carte în mînă şi cu bicicleta abandonată alături, într-o rînă, privind vaporaşele cu turişti care trec, lăsîndu-te cuprins de o stare de lene în timp ce auzi vocile prin megafoane ale ghizilor care prezintă oraşul. Vaporaşele, în croaziera lor, îţi creează senzaţia unei lumi fluide, mişcătoare, perfecte. Eşti pe terasa cu nisip şi palmieri a unui teatru – în seara asta, de la 9,30, se joacă

.  

Exil şi, totuşi, acasă 

Mă îndrept spre noul sediu al ICR Berlin, iar pe Friedrichstraße începe să plouă. Din cauza trenului suspendat care are aici o haltă importantă, ai senzaţia că eşti în apropierea unei gări, unde timpul se dilată cumva, într-o continuă aşteptare. Oamenii îşi deschid umbrelele, un nebun îşi predică profeţiile în gura mare, în engleză: „Pentru ca America să cadă, trebuia ca mai întîi Germania să cadă. Germania conduce financiar America! Germania trebuie să cadă…“ Trecătorii îl privesc cu curiozitate, o fată îl întreabă pe prietenul ei ce spune, el îi traduce.  

Scriitorul Norman Manea susţine o lectură la sediul ICR Berlin, cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la sfîrşitul Holocaustului, în cadrul Festivalului Internaţional de Literatură. Va citi din cel mai recent volum al său, publicat de editura germană Hanser,

unde aduce în discuţie identitatea evreiască şi contradicţiile unei vieţi trăite între Est şi Vest, precum şi legătura dintre exil, limbă şi comunicare, dar şi din eseul său „Monumentele ruşinii“. Abia am fost la Monumentul Holocaustului, încă păstrez starea de apăsare. 

Pentru Norman Manea, Berlinul a marcat începutul exilului său. În 1987 era găzduit în apartamentele DAAD din Berlin, împreună cu soţia sa Cella (care îl însoţeşte şi astăzi la lectură), în acelaşi an apare, în traducere germană, şi o parte din volumul său de proză scurtă

În 1988, primea deja o bursă Fulbright la Catholic University din Washington DC, la recomandarea lui Virgil Nemoianu. Am ajuns în faţa sediului, tocmai a sosit şi Norman Manea, îl surprind spunîndu-i cuiva în română că „aici e pentru mine acasă“.  

Tocmai acest „acasă“ pare să fie tema principală a discuţiei cu publicul german care însoţeşte lectura. Despre scris şi despre limbă, despre apartenenţe şi, inevitabil, despre Nabokov. „Scriu în română şi în casă vorbesc tot în română. Dar, bineînţeles, engleza e peste tot. Şi m-a influenţat. (…) Există un schimb între interior şi exterior. Există un schimb, există o legătură, şi am avut mult de cîştigat din contactul cu o altă civilizaţie, cu o altă cultură, cu un alt mod de a gîndi şi de a scrie. E o încercare să fiu nevoit să scriu în engleză, să predau în engleză, e ca şi cum aş juca teatru“, spune scriitorul.  

Publicul de la ICR Berlin este un public de institut cultural, ceea ce la noi nu prea există sau abia începe să se formeze. După lectură, am cunoscut o doamnă în vîrstă, desprinsă din ilustraţiile cărţilor de poveşti ale fraţilor Grimm – cu părul alb, prins bătrîneşte în coc, bluză cu guler tricotat. Mi-a mărturisit, din nou în acea engleză impecabilă specifică berlinezilor, că frecventează toate institutele culturale, dar cu cel român are o legătură specială, de aproape douăzeci de ani. Şi ca să fie

se bucură că directoarea e o femeie, din moment ce directorii majorităţii institutelor sînt bărbaţi. Ar vrea să se înscrie la cursurile de limba română. Curioasă, o întreb de ce. Răspunsul e fascinant – ca să poată să cînte doinele şi alte cîntece din folclorul românesc pe care le-a auzit de-a lungul timpului în limba română.  

O centrală electrică dezafectată şi un tîrg de artă   

Merg, în sfîrşit, cu un S-Bahn, această minunăţie de tren care vine din trei în trei minute şi străbate Berlinul de la est la vest, şi ajung la Kraftwerk Berlin, o fostă centrală electrică unde are loc tîrgul anual Berliner Liste (şi unde este şi unul dintre cele mai celebre cluburi din Berlin). Spaţiul neconvenţional de expunere este cu adevărat impresionant, un interior „la gri“, pus în valoare de lumini şi plin de standuri ale galeriilor şi de lucrări, de la pictură şi fotografie la instalaţii. Mă gîndesc cîte fabrici, hale industriale, uzine şi centrale electrice stau la noi degeaba. Şi cîţi artişti n-au unde să expună.

Şi totuşi, motivul existenţei tîrgului este unul cît se poate de pragmatic şi e normal să fie aşa, din moment ce trăim într-o lume în care arta se vinde şi artiştii trebuie să trăiască. Atunci cînd intri, nu eşti doar un vizitator care cască gura, eşti un posibil cumpărător şi, chiar dacă ai blugi rupţi şi un tricou decolorat (sau cu atît mai mult), poţi fi reprezentantul unui colecţionar care sondează „piaţa“, aşa că eşti asaltat, cu delicateţe şi profesionalism însă, de galeriştii care încearcă să te convingă să cumperi lucrări de 2-3000 de euro, dar şi de 20-30.000. Important este să fii informat – ţi se expune CV-ul artistului într-un mod prietenos şi narativ, de la oraşul natal la primele căutări şi lucrări din facultate, apoi ţi se explică tendinţele şi tehnica lui din lucrările expuse şi ţi se dau repere pentru a putea să te raportezi la arta contemporană actuală. Cum a ajuns artistul să folosească anumite tuşe. Anumite materiale. Şi mai ales ce a vrut artistul să exprime. Partea bună este că, dacă nu ai nici o legătură cu acest domeniu, poţi ieşi de acolo cu o idee generală, dar destul de clară, despre ce se întîmplă astăzi în artă şi că nu e vorba doar despre abstract şi despre instalaţii, este şi mult figurativ, este şi multă măiestrie pură.  

Din partea României au fost cei de la 418 Gallery, cu sprijinul ICR Berlin. Adică Anca Bodea, Maria M. Bordeanu, Ştefan Radu Creţu, Cristian Răduţă şi Petrică Ştefan. Artişti tineri, încurajaţi să lucreze şi să expună. Am survolat planetele lui Cristian, fiecare pe orbita sa, şi ne-am insinuat printre aparatele „de zbor“ fantastice şi zumzăitoare ale lui Ştefan, care te fac să te simţi de parcă toate pietrele de pe Marte ar prinde viaţă. De fapt, fiecare poate avea propria sa interpretare.  

„Mizeria“ oraşului 

Festivalul Internaţional de Literatură de la Berlin a avut loc între 9 şi 19 septembrie în mai multe locuri din acest minunat oraş care nu are un singur centru, ci nenumărate centre culturale. A avut printre invitaţi nume precum Salman Rushdie, care m-a desfătat şi inspirat cu

Kazuo Ishiguro, care m-a tulburat profund cu

sau Javier Marías, datorită căruia am şi acum în minte „oraşul conservat în sirop“ din

Dar şi pe Mircea Cărtărescu şi pe Norman Manea. O „bază“ importantă a festivalului a fost Literaturhaus. O oază în centrul Berlinului de Vest, cel al Occidentului „profund“, o grădină fermecătoare, o casă burgheză şi elitistă, ale cărei podele scîrţîie şi în ale cărei încăperi nu intră un public mai numeros de 50 de oameni. Aici l-am ascultat pe Mircea Cărtărescu vorbind despre oraşe, reale şi imaginare, actuale sau futuriste, dar în fond despre un singur oraş căruia îi aparţine involuntar, fiindcă nu ne alegem oraşele în care ne naştem (şi din care fac şi eu parte), despre Bucureşti. „Un oraş extraordinar de poetic“, ar fi spus la final o tînără din public. Cînd mă gîndesc la hala veche de la Obor şi la modul în care se reflectă în zidurile ei roşiatice ultimele raze de soare la asfinţit, creînd iluzia unei alte lumi, poate mai bună, îi dau dreptate. Mircea Cărtărescu a povestit despre oraşele ideale,

cum spuneam la început, care ar fi bine să fie populate, alături de tot felul de oameni care muncesc cu folos în breslele lor, şi de cîţiva scriitori, pentru ca acestea să devină oraşe ficţionale. A povestit şi despre faptul că aceşti scriitori au nevoie şi de imperfecţiuni, şi de mizerie, pentru a-şi transforma oraşul în literatură. Pentru ei nu există locuri perfecte, pentru că pur şi simplu viaţa e „în altă parte“, în locul unde se termină realitatea şi începe ficţiunea. Mi-am amintit de Berlinul pe care l-am văzut de sus, din avion, şi de macheta lui impecabilă. Mi-am amintit de celălalt Berlin, văzut din stradă. Berlinul din acest articol e un oraş ficţional, o experienţă – dacă veţi ajunge aici, veţi descoperi, poate, un cu totul alt oraş. Îmi este deja dor de el, însă pînă atunci mă reîntorc la Bucureşti şi la toată „mizeria“ lui din care poţi re(crea) orice: culori, amintiri, străzi, îl poţi transforma în praf sau în fluturi.

      

e1112a509cc7882cc7e6eb8f7a53f22aaa jpg
Lucruri pe care trebuie să le știi despre hepatita C
Sănătatea ficatului contează pentru fiecare dintre noi, iar hepatita C face parte dintre afecțiunile des întâlnite, mai ales pentru adulți. Mulți nu știu că infecția poate trece neobservată mult timp, însă diagnosticarea precoce permite un control mai bun al bolii.
1762271292 TLtu jpg
5 tipuri de ghete de bărbați pentru trekking și activități outdoor
Pentru pasionații de natură, drumeții sau aventuri montane, alegerea unei perechi potrivite de ghete de bărbați pentru trekking este esențială. Acestea oferă echilibrul perfect între confort, aderență și protecție, fiind concepute să reziste la condiții dificile.
1762260163 1lhK jpg
Cum îi învățăm pe copii bucuria de a dărui
Un copil care se apropie cu un desen ținut la spate e una dintre cele mai frumoase imagini ale lumii.
pexels olly 3779713 jpg
5 semne care trebuie să te trimită la stomatolog - cum apare și cât de repede evoluează cu adevărat o carie dentară
Cariile dentare reprezintă cea mai frecventă problemă de sănătate dentară și sunt considerate o „problemă majoră de sănătate publică”. Deși prevalența cariilor a scăzut în ultimele decenii, problema rămâne răspândită atât în rândul copiilor, cât și al adulților.
pexels mvdheuvel 30002090 jpg
Top 4 destinații de weekend în România pentru iubitorii de natură
Dacă iubești natura, poți să găsești cu ușurință destinații ideale din țară pe care să le explorezi în timpul liber. România oferă o diversitate spectaculoasă de locuri perfecte pentru o escapadă de weekend.
Imagine1 jpg
Suferi de o afecțiune dentară? Beneficiază de servicii stomatologice precise și sigure, în cadrul unei clinici ce a înlocuit bisturiul cu laserul
Există o mulțime de afecțiuni stomatologice, de la cele ușor de tratat precum placa dentară sau tartrul, la probleme complexe, ce afectează atât funcționalitatea cât și estetica dentară, așa cum sunt parodontoza sau afecțiunile ortodontice severe.
Cafeaua și concentrarea  cât de mult te ajută  jpg
Cafeaua și concentrarea: cât de mult te ajută?
Cafeaua, un simplu ritual de răsfăț pentru unii, o adevărată artă pentru alții. Pentru fiecare pasionat, ea este și un aliat al concentrării și al vitalității.
1 coverfoto jpg
Jidvei lansează Vinars XO, în premieră internațională, la Paris
Degustare exclusivă în cadrul retrospectivei Radu Jude – primul regizor român celebrat integral la Centre Pompidou.
6 png
De ce paturile tapițate rămân alegerea preferată în designul modern
În ultimii ani, paturile tapițate au câștigat tot mai mult teren în preferințele celor care își doresc un dormitor modern, elegant și extrem de confortabil.
8d03f7ab62c532f5e956ca15dabf5bb9 jpg
Colmar cu bicicleta: 5 trasee și excursii de neratat în împrejurimi
Colmar, orașul de poveste din inima Alsaciei, nu este doar o destinație romantică de vacanță, ci și o regiune pe care o preferă pasionații de ciclism.
1757514744 t6sC jpg
Hanorace bărbătești: 5 modele de bază pentru garderoba casual
Fiecare garderobă masculină modernă include cel puțin câteva hanorace comode. Aceste piese nu te ajută doar în zilele reci, ci și oferă variante rapide de compunere a unei ținute.
pexels marta klement 636760 1438072 jpg
Cu ce se remarcă un campus universitar modern și de ce ar putea fi potrivit și pentru tine
În ziua de azi, campusul universitar modern poate să fie soluția ideală pentru cei care vin să studieze în Capitală sau în alte orașe ale țării.
2 Depresie   Conform datelor oficiale jpg
Depresia în România: o realitate invizibilă
Depresia este o afecțiune psihică frecventă care afectează viața personală, profesională și socială a celor care suferă de ea.
1754630459 O8fp jpg
Cum să investești inteligent în confortul de la birou
Te-ai întrebat vreodată de ce la finalul zilei resimți oboseală și lipsă de energie, chiar dacă nu ai făcut efort fizic intens? Ai observat cât de mult îți influențează confortul la birou felul în care te simți și performezi?
bfeb1365c7dc9271890fa4ba5c740891 jpg
Bullying-ul explicat: ce este, cum se manifestă și care sunt efectele asupra copiilor și adolescenților
Bullying-ul afectează mulți copii și adolescenți și poate aduce schimbări vizibile în comportamentul celor vizați. Observi că fiul sau fiica ta devine tot mai retras(ă) sau că un elev se teme să meargă la școală?
Simptome specifice psoriazisului Tratament 100 natural care stopeaza evolutia bolii jpg
Simptome specifice psoriazisului! Tratament 100% natural, care stopează evoluția bolii
Psoriazisul este o afecțiune dermatologică cronică, care se caracterizează prin apariția unor leziuni roșii, acoperite cu scuame argintii, pe diferite părți ale corpului.
pexels snapwire 46024 jpg
Beneficiile surprinzătoare de care te bucuri când ești înconjurat de animale de companie
Animalele de companie sunt acei prieteni fideli care îți sunt alături mereu, chiar și în cele mai dificile momente. Simpatice și jucăușe, reușesc să te încarce prin energia lor pozitivă și devotamentul lor.
Cum să alegi pantofii cu toc în funcție de înălțimea ta  Ghid practic și recomandări dilemaveche jpg
Cum să alegi pantofii cu toc în funcție de înălțimea ta? Ghid practic și recomandări
Alegerea unei perechi de pantofi cu toc potrivite nu ține doar de stil sau de preferințe. Felul în care tocurile se potrivesc înălțimii tale poate influența atât confortul cât și modul în care arată ținuta per ansamblu.
DilemaVeche (2) jpg
Uleiul de rozmarin: Secret antic roman pentru podoaba capilară
Din cele mai vechi timpuri, plantele aromatice au fost folosite nu doar pentru parfumul lor plăcut, ci și pentru puterea lor vindecătoare.
img 1 jpg
Don Ro Casino: Ce să faci și ce să nu faci când joci online
Lumea divertismentului digital oferă numeroase opțiuni de recreație, iar casino online reprezintă una dintre formele de entertainment care necesită o înțelegere atentă a regulilor și a etiquettei specifice.
pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.

Parteneri

Daniel Băluță Ciprian Ciucu foto facebook colaj
Sociologul Marius Pieleanu: „Daniel Băluță și Ciprian Ciucu sunt singurii care înregistrează o dinamică electorală progresivă”
Sociologul Marius Pieleanu a prezentat rezultatele unei cercetări realizate de CURS – Avangarde, menită să ofere „o măsurare științifică în vederea comparării cu rezultatele efective în urma numărătorii voturilor din data de 7 decembrie”.
mihai rosca deces  jpg
A murit Ioan Mihai Roşca, fost director general al Agenţiei Naţionale de Presă Agerpres. A fost purtătorul de cuvânt al Guvernului Văcăroiu
Ioan Mihai Roșca, fost director general al Agenției Naționale de Presă Agerpres, a murit la vârsta de 78 de ani.
Vaccin bebeluș FOTO Shutterstock
SUA oprește recomandarea vaccinului împotriva hepatitei B la naștere. „Asta îmbolnăvește America”
Un comitet federal consultativ privind vaccinurile a votat vineri pentru a pune capăt recomandării vechi de decenii ca toți nou-născuții din SUA să primească vaccinul împotriva hepatitei B chiar în ziua nașterii.
UK, foto Shutterstock jpg
O româncă dezvăluie adevărul despre traiul în Marea Britanie: „Acolo nu există timp”. Șocul cultural trăit în primele luni
O româncă stabilită de mai mulți ani în Marea Britanie a oferit detalii despre procesul de adaptare în străinătate. Alexandrina a observat diferențe evidente între traiul din România și cel din UK.
tractor fermier pesticide tratament shutterstock 2243080773 jpg
Cum și-a propus Uniunea Europeană să scadă dependența de pesticide și îngrășăminte. Noi reguli pentru plantele create prin tehnici genomice
Uniunea Europeană (UE) a ajuns la un acord provizoriu între Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European privind noile reguli pentru plante create prin tehnici genomice moderne. denumite NGT (New Genomic Techniques).
Diadema inversată (© Facebook / Υπουργείο Πολιτισμού)
Mormântul „doamnei cu diadema inversată” - o înmormântare neobișnuită în Grecia Antică
Arheologii din Grecia au descoperit mormântul unei nobile, pe care o numesc „doamna cu diadema inversată”. Înmormântarea, datând din secolul al VII-lea î.Hr., este remarcabilă pentru coroana de bronz elaborată, așezată cu susul în jos pe capul femeii.
Echipa nationala a Romaniei (Sportpictures) jpg
Tragerea la sorți a grupelor CM 2026: România și-a aflat posibilele adversare
Dacă trec de baraje, tricolorii au parte de adversari abordabili la turneul final.
Contor energie electrica curent electricitate factura FOTO Shutterstock
Investițiile insuficiente cresc facturile la energie. Comisia Europeană vrea să accelereze construcția rețelelor electrice transfrontaliere
Comisia Europeană pregătește un plan pentru a accelera dezvoltarea rețelelor electrice transfrontaliere, avertizând că ani de investiții insuficiente și o planificare fragmentată au dus la costuri mai mari ale energiei în Uniunea Europeană.
Conflict UE - Rusia - steag FOTO Shutterstock
Avertisment rusesc pentru UE. Folosirea activelor rusești înghețate pentru a finanța Ucraina, considerată furt de oamenii lui Putin
Recurgerea la activele rusești înghețate în Europa pentru a finanța nevoile financiare ale Ucrainei va avea „consecințe considerabile” pentru Uniunea Europeană, a declarat vineri ambasadorul Rusiei la Berlin, Serghei Neceaiev.