Absolventul și piramida de diamant

Publicat în Dilema Veche nr. 194 din 28 Oct 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Unul dintre cele mai măgulitoare lucruri care i se pot întîmpla unui proaspăt absolvent de facultate economică este să primească un telefon de la profesoara sa de marketing ("îndrumătoarea" lucrării de licenţă) care să-i enumere calităţile incontestabile şi să-i propună, prin urmare, jobul viselor. Desigur, nu i se explică foarte clar în ce ar consta, dar este asigurat că e pe măsura calităţilor sale. Indiciul 1: întîlnirea nu este stabilită în vreun birou de firmă, ci într-un cadru mult mai relaxant - un bar din centru. Nu e necesar nici un CV sau vreo altă dovadă a pregătirii sale universitare. Contează recomandarea profesoarei. La bar, îmbrăcaţi cît se poate de casual şi sorbind alene din caffé frappe-uri, stau profa de marketing, împreună cu un cuplu tînăr: o femeie brunetă, intens machiată, şi un bărbat blond, cam spălăcit. Indiciul 2: toţi trei răsfoiesc cu interes nişte pliante cu poze de vis, de parcă tocmai aveau de gînd să stabilească următoarea destinaţie de vacanţă. Se fac prezentările, absolventul se aşază, uşor stingherit, şi îşi comandă, pentru început, o banală cola. I se arată pliantele şi este întrebat dacă preferă o excursie în India sau, mai degrabă, în bătrîna Europă. După o perioadă de ezitare ("oare care o fi răspunsul corect?"), alege plin de emoţie India, pentru că în adolescenţă fusese - fără să fi fost neapărat miop - îndrăgostit de Eliade. "India poate fi a ta!" - îi răspunde femeia brunetă, făcîndu-i cu ochiul. Indiciul 3: toţi trei - profa şi cuplul - schimbă priviri şi zîmbete cu subînţelesuri care-i scapă. Absolventul începe deja să aibă un presentiment ciudat. Mai fusese la cîteva interviuri şi fusese întrebat unde se vede peste cinci ani şi cum face faţă stresului, în nici un caz unde i-ar plăcea să călătorească. Cere, aşadar, voie să-şi aprindă o ţigară. Femeia brunetă continuă seria întrebărilor. "Ce-ai zice dacă ai putea să trăieşti cum vrei tu? Fără un program fix, fără şefi, fără probleme de birou? Să-ţi fii propriul stăpîn..." "Păi, da, ar fi interesant!" - răspunde absolventul. "Uite, vezi, ca noi, de pildă!" - continuă femeia brunetă, iar ceilalţi doi confirmă din priviri, cu aerul că duc într-adevăr cea mai frumoasă viaţă din lume. "Tocmai am fost la piscină, acum mergem la tenis. Şi e joi după-amiaza, oamenii sînt la serviciu, stau închişi în nişte birouri... Ce zici?" "Păi, eu chiar vreau să merg la birou!" - vine răspunsul proaspătului absolvent, căruia nici prin cap nu-i trecea că a făcut patru ani de facultate doar ca să-şi petreacă viaţa la piscină şi la tenis. Cei trei se privesc derutaţi. "Uite, noi vrem să-ţi oferim o şansă extraordinară!" - spune profa de marketing. În continuare, lucrurile se derulează rapid. Fără indicii suplimentare. Masa se umple dintr-odată de pliante şi mostre de tot soiul de produse. Pastă de dinţi, detergenţi, cosmetice, vase de gătit, chiar şi bijuterii. Absolventul află că toate sînt de o calitate "extraordinară", că sînt produse de o companie de renume mondial care funcţionează conform principiului de network marketing, că poate intra şi el în această mare familie, devenind mai întîi client şi apoi agent. În scurt timp, îşi va putea crea şi el propria reţea de agenţi, care la rîndul lor îşi vor crea propriile reţele ce vor vinde produsele companiei şi tot aşa, pînă cînd absolventul va ajunge în vîrful unei piramide de reţele interconectate (aşa-numitul "nivel de diamant"), de zeci şi sute de agenţi care vor vinde, vor vinde, vor vinde... iar el nu va mai avea nimic altceva de făcut decît să huzurească ziua întreagă la piscină şi la terasă, în timp ce conturile i se vor umple aproape de la sine. Viitorul luminează precum o firmă de neon strălucitoare, dar absolventului i se face pur şi simplu frică. Bîiguie ceva cum că "nu sînt genu’, adică, ştiţi, eu nu ştiu să vînd, eu sînt mai degrabă o persoană timidă, nu cred că m-aş descurca...". Nu-i nimic. Asta va veni de la sine. Compania organizează traininguri pentru proaspeţii "recruţi". Treaba asta e precum credinţa: zace în tine, nedescoperită, şi trebuie să vină cineva să o activeze. În plus, în Companie, îţi poţi găsi şi sufletul-pereche. Profa de marketing îl ia de mînă, demonstrativ, pe bărbatul cel blond-spălăcit. "Am fost agenţi amîndoi" - mărturiseşte ea clipind din gene - "aşa ne-am cunoscut... Acum sîntem căsătoriţi de trei luni şi am ajuns la nivelul de aur!". Bărbatul cel blond clipeşte şi el din gene, vizibil emoţionat. Absolventul simte o dorinţă violentă să-şi ia tălpăşiţa. Se ridică şi spune la revedere. Trei mîini se întind către el şi este tras înapoi pe scaun. Cei trei îi spun că îl înţeleg, dar încearcă să-l convingă să le dea agenda cu numerele de telefon ale prietenilor. El refuză categoric. "Măcar o listă cu zece numere!" Cei trei au ochii injectaţi. Absolventul se ridică îngrozit. "Măcar două-trei numere de telefon", insistă profa. Absolventul îşi ia haina şi scotoceşte în geantă după banii pentru cola. "Un număr, un singur număr de telefon!" - se tînguie femeia brunetă. "Poate că mama ta vrea să cumpere un detergent-minune? Sau un şampon care face părul precum mătasea? Sau o oală de gătit absolut incredibilă?" Absolventul fuge cît îl ţin picioarele către staţia de metrou. "Se poate plăti şi-n rate!" - mai aude, în spatele lui.

image png
Supraviețuire
Pentru că am aflat de pe Facebook că o pisică îngheață și moare de frig la -15 de grade.
image png
Autenticitatea, între parfum și mujdei
În psihologie, esența unei personalități este definită, în principiu, de cinci caracteristici centrale.
image png
Speranța
Speranţa este una dintre virtuţile teologice.
image png
Scriptura: arbore, spital, cer
Pentru că Dumnezeu însuși li se dezvăluie ca o carte care „nu se închide”.
image png
Inima casei
Acum, la facultate, împreună cu colegele mele, doctorande în arhitectură, Irina Scobiola și Silvia Costiuc, îi învățăm pe studenții noștri cum să proiecteze o locuință.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Sau că liliecii sînt, în unele privințe, niște creaturi de invidiat? Sau că bat sex e totuna cu bad sex?
image png
Moș Nicolae
Poveștile lor nu mi-au diminuat cu nimic credința în Moși.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Sărbătorile vin!”
Problema nu prea are legătură cu renul Rudolf și vorbește mai mult despre tine.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.

Adevarul.ro

image
Kim Basinger împlinește 70 de ani: iubirile pasionale ale actriței. Ce roluri i-au adus celebritatea VIDEO
Actriță și fost model, Kim Basinger a devenit celebră datorită rolurilor în filme precum Batman, L.A. Confidential și 9 1/2 Weeks. Vedeta premiată cu Oscar a avut o carieră excepțională, precum și o viață personală fascinantă. Astăzi, vedeta de la Hollywood împlinește 70 de ani.
image
Moartea misterioasă a uneia dintre cele mai mari vedete rock. Ultimele clipe din viața lui Jim Morrison, solistul trupei The Doors
Solistul trupei americane The Doors a fost unul dintre cele mai mari staruri rock din toate timpurile. La 52 de ani de la dispariția sa prematură, moartea sa este încă învăluită în mister, iar mulţi cred că Jim trăieşte şi azi.
image
Cartofii la cuptor, un deliciu. Cum faci cea mai ușoară mâncare de post, condimentele care îi fac irezistibili
Este un preparat simplu, dar deosebit de gustos. În post, cartofii la cuptor sunt o masă sățioasă și ușor de pregătit. Pot fi serviți cu murături, salată de legume ori cu sos de usturoi.

HIstoria.ro

image
Moartea lui Aurel Vlaicu. Concluziile anchetei
În cursul anchetei în cazul accidentului aeronautic în care și-a pierdut viața Aurel Vlaicu (31 august/13 septembrie 1913) s-au conturat două ipoteze, pe care locotenentul av. Gheorghe Negrescu le prezintă astfel:
image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.
image
Importanța stației NKVD de la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
În 1941, stația NKVD de la Londra era cea mai productivă din lume, comunicând Moscovei 7.867 de documente diplomatice și politice, 715 documente pe probleme militare, 127 referitoare la aspecte economice și 51 legate de activități sau operațiuni ale serviciilor de informații.