Abecedarul violenţei

Publicat în Dilema Veche nr. 228 din 25 Iun 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cînd eram mică, stăteam cu mîinile la spate cît timp se preda lecţia. Dacă voiam să răspund, ridicam mîna, cu degetul arătător şi mijlociu ţinute în semn de "v", semnul de "victorie" al trupelor americane. Nu comentam, iar nota la purtare era sfîntă. De chiulit m-am apucat în liceu. Mă refugiam în toaletă, cu respiraţia întretăiată de emoţie, ca nu care cumva să intre vreun prof. De obicei aveam o santinelă care ne anunţa orice mişcare venită din partea cancelariei. Ţi-era teamă, dar o făceai. Te simţeai rebel şi asta dădea un surplus de adrenalină. Aveam şi conflicte. Mai ales din cauza preferinţelor muzicale. Rockerii versus depecharii. Dar erau conflicte paşnice. Mai rău era cu ţiganii. Exista rasism, desconsideram elevii ţigani, fiindu-ne totodată frică de ei, iar aceştia ne terorizau cu celebrul "pun şatra pe tine". Mai erau, ocazional, şi bătăi. Fete înamorate de acelaşi băiat, băieţi concurînd pentru inima aceleiaşi fete. Cît despre profesori? Făceam mişto de ei, dar niciodată pe faţă. Iar sentimentul predominant era unul de frică amestecat cu respectul faţă de catedră. Singurele indiscipline erau, comparativ, inocente. Cum arată "normalitatea" şcolii româneşti de azi? Aşa cum apare în ziare: "O elevă a fost înjunghiată mortal în incinta Şcolii Centrale din Bucureşti." "În Constanţa, o profesoară este ameninţată cu bătaia, în timpul orelor, de către un elev." "Într-o şcoală din Galaţi, un elev de 16 ani este omorît în bătaie, sub privirile colegilor." Se întîmplă cu adevărat? Vorbind de violenţa în şcoală în România, vorbim de un fenomen în masă, referindu-ne la manifestarea externă a unei realităţi incontestabile, sau generalizăm nişte cazuri, mediatizate (prea) mult, de dragul audienţei, în detrimentul informării obiective, cazuri care de fapt sînt incidente locale şi izolate? Dacă e să luăm atmosfera dintr-o şcoală obişnuită, de cartier bucureştean, statutul profesorului s-a schimbat. Respectul faţă de şcoală a scăzut foarte mult. Profesorul nu mai are prestanţa de odinioară şi nu mai beneficiază de acea aură de respect pe care i-o conferea mai demult poziţia. Şcoala în sine nu mai prezintă mare interes. Neschimbată e însă atmosfera: coexistă încă, în acelaşi spaţiu, aceleaşi două lumi separate: cancelaria profesorilor şi toaleta elevilor. Dincolo de interacţiunea de 40 de minute în timpul orelor, dincolo de predarea materiilor, nu se aud, nu se cunosc... pauzele îi separă total. În prea multe şcoli din România ruptura profesor-elev este clară, nu doar la nivelul statutului, ci şi la nivel uman. Devin două tabere distincte ai căror membri socializează doar între ei, refugiindu-se unii de alţii, profesorii în cancelarie, elevii, la toaletă, spaţiul underground, unde se grupează alianţe ca într-un veritabil show Survivor. În multe şcoli, WC-ul a ajuns să oglindească gradul culturii elevilor şi interesul profesorilor. Elevii fumează şi beau ca odinioară, însă nu mai au, ca pe vremuri, santinelă "de şase". Nu le mai e frică. Aici se clădesc arhetipuri de învingători, personajele cu priză, agresorii care îşi racolează adepţi pe principiul: eşti cu mine sau împotriva mea. Pereţii sînt şi ei plini de inscripţii obscene, inscripţii care au evoluat de la "Mimi Love Gigi", la mesaje violente, pline de injurii sau cuvinte obscene. Deşi toată lumea cunoaşte provenienţa fumului care se scurge pe sub pragul uşii de la toaletă, mulţi trec mai departe, iar dezinteresul faţă de o meserie condamnată din lipsa de motivaţie duce spre dezinteresul faţă de elev, spre cultura de toaletă. Realitate sau boom comercial? Conform unui raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), România ocupă primul loc în Europa privind violenţa în şcoală. Un alt raport, de data aceasta aparţinînd Organizaţiei Naţiunilor Unite, ridică şi el România pe locul 2 la violenţa în şcoală, iar "proporţia unităţilor de învăţămînt la nivelul cărora se înregistrează fenomene de violenţă a depăşit 75%" - conchide o anchetă UNICEF, demarată alături de Ministerul Educaţiei, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi Institutul de Criminalistică. Cifrele înclină balanţa "realitate sau audienţă" în favoarea unei realităţi îngrijorătoare care provoacă mai mult discursuri decît măsuri, mai multe comisii de evaluare decît soluţii concrete. Acuzele se aruncă din toate părţile, profesorii blamează părinţii, părinţii sar de gîtul profesorilor. Ambele tabere fac, din cînd în cînd, un mic armistiţiu îndreptîndu-şi nervii spre sistem. Pe un sistem nelămurit, care se află ba la Stat, via Ministerul Învăţămîntului (ăia de fac curicula), ba la mass-media (ăia care difuzează ştiri violente). Acuzat că nu se preocupă, Ministerul Educaţiei dă, la rîndul său, vina pe mass-media. Anca Petrache, inspector general la Direcţia Învăţămîntului Preuniversitar din cadrul MEC, a acuzat presa de mediatizarea excesivă a unor cazuri de violenţă petrecute în şcoală şi lipsa de profesionalism a unor jurnalişti care "vînează doar audienţa, ignorînd efectul pe care aceste ştiri îl pot avea". Cît priveşte poziţia poliţiei, criza începe din familie: neglijarea copiilor, lipsa de implicare a părinţilor în educaţie, plecarea părinţilor în străinătate, lipsa unor modele, informaţiile furnizate de mass-media, supradimensionarea fenomenului, toate urcă România pe podiumul european în competiţia "cine-i mai violent?". Despre blam, Ciprian Ciucu, PR Manager al FDSC (Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile) şi organizatorului seminarului "Şcoala spune NU violenţei", afirmă că, "deşi sînt de părere că presa a făcut foarte bine că a început să vorbească, dar trebuie evidenţiat că violenţa nu există în toate unităţile şcolare. Presa a reuşit să conştientizeze problema, ceea ce e un lucru bun, dar poate că la nivel general această conştientizare s-a transformat în percepţie. De aceea unul dintre atributele de imagine pentru portretul şcolii româneşti de azi este: violenţa. Iar mass-media a făcut şi aşa ceva". Se dă o ştire: "Un profesor dansează la bustul gol, beat, la un banchet al elevilor". Este o informaţie reprezentativă? "Statistic se poate întîmpla ca din 260.000, cîte un profesor să se îmbete, dar dacă tu, ca ziarist, vînezi asemenea subiecte, asta nu mai e informare, ci goană după senzaţional şi audienţă. Acel profesor nu este reprezentativ pentru imaginea profesorului din România, or, dacă mediatizezi asemenea cazuri doar de dragul ratingului, nu faci decît un deserviciu problemei de imagine. Cînd vorbesc de cîteva sute de mii de profesori, unul e de ajuns să strice şi să arunce o imagine proastă asupra celorlalţi. Aşa se formează percepţia." Vorbind totuşi de punctul de pornire al motorului agresivităţii, nu e nici un dubiu faptul că violenţa începe din familie, dar atît implicarea şcolii, cît şi responsabilizarea presei sînt vitale. Ciprian Ciucu mi-a mai declarat că, deşi "violenţa se întîmplă mai întîi în familie şi apoi la şcoală", pentru rezolvarea acestor probleme "ne uităm la şcoală ca la un instrument de Stat organizat pe baza unor reguli, cu oameni şi resurse, fiind una dintre puţinele modalităţi de a interveni". Cealaltă modalitate ar fi media. "Libertatea de expresie e una, dar cu ea vin nişte responsabilităţi. Că vrei să formezi sau nu, oricum o faci. În clipa de faţă, CNA-ul ar trebui să facă o analiză de conţinut pe emisiuni, cercetări pe marginea ecourilor pe care le au anumite emisiuni în formarea publicului, mai ales tînăr, pentru că în clipa cînd comunici, formezi. Mass-media trebuie să recunoască funcţia de formare (care presupune responsabilităţi) şi dacă nu o face, trebuie să luăm măsuri. Nu vorbesc de cenzură, ci despre responsabilitate." Barometrul violenţei Agresivitatea elevului se traduce, pe scurt, prin nevoia de afirmare. De vizibilitate. Fiind un apanaj, de multe ori, al mediului de provenienţă (şcolile periferiei vor semnala întotdeauna mai multe cazuri, provocate în special de copiii cu situaţii materiale şi familiale precare), violenţa este un mod mai mult de apărare, decît de atac. Formele sînt diverse. Cele mai întîlnite sînt injuriile, gesturile vulgare, ameninţările, presiunile psihice, intimidările şi gesturile agresive (care de multe ori pun victima în posturi umilitoare). De la "violenţa simbolică", care începe dinspre profesor spre elev (cînd profesorul intră în clasă şi de la bun început îşi arată puterea şi influenţa prin tipuri de comunicare para-verbală, prin tonul vocii, modul în care îi pune la punct - atitudine pe care elevii de azi nu o mai acceptă), şi "violenţă verbală" la nivelul elevilor, se ajunge la cea mai gravă, generatoare de accidente fizice şi traumatizante psihic, chiar tragedii: violenţa fizică. Societatea? Familia? Profesorul? "Din acest punct de vedere, soluţiile pentru combaterea violenţei nu sînt la minister" - susţine Ciprian Ciucu. "Sînt la firul ierbii, în cancelarie. S-au lansat legi contra violenţei în şcoală; există paznici, psihologi... dar nu ştiu cît de eficiente sînt. Mediul şcolar e dependent de responsabilizarea oamenilor. Şcoala nu are nevoie de poliţie, are nevoie de reforme care să responsabilizeze oamenii. Faptul că Ministerul semnalează şi atacă violenţa în şcoală e un pas, dar important ar fi să nu vorbim doar în abstract. S-a făcut o comisie la nivel de inspectorat, alta la nivel de şcoală... oamenii din comisie bifează cîte o activitate etc. Din păcate, lucrurile concrete - ca de pildă motivarea profesorului şi îmbunătăţirea comunicării cu elevul - nu există". Revenind la dezinteresul profesorilor faţă meserie, cercul se strînge iar la reforma din învăţămînt şi la problemele întregului sistem educaţional. "Cît timp nu va fi motivat, profesorul nu se va implica. Pe de altă parte, nici mass-media nu îşi asumă rolul formativ, spunînd că nu e rolul lor de a face educaţie. Să facă doar şcoala educaţie - e o abordare simplistă şi falsă." Tinerii de "azi", percepţia de "ieri" şi "f... la creier"? Acum, şcolile au luat vacanţă. Pe terenul de sport al unui liceu de cartier, cîteva fete sumar îmbrăcate şi extrem de fardate se fîţîie schimbînd amabilităţi cu un grup de tineri care bat mingea cu furie de zidul clădirii. Aud întrebarea "ce faci, fă?", aud o replică cu bulină roşie, aud rîsete cristaline de copii. Îi întreb despre ei... Azi trebuie să fii dur, să ai limbaj de cartier şi o purtare pe măsură. Altfel eşti luat de fraier. Cît despre profesori... sînt şi din cei la cursurile cărora nu mişcă, dar şi din cei care dorm la catedră. Ăstora le aruncă chiştoace şi le lipesc prezervative pe scaun. Vor să primească o reacţie. Cum văd şcoala ideală? Să facă ce vor şi să nu-i "f... nimeni la creier". Cît despre nota la purtare... ridică din umeri, se privesc şi rîd.

implant dentar 11 jpg
De ce să apelezi la implant dentar Megagen?
Dinții reprezintă o parte foarte importantă a corpului uman. Cu ajutorul acestora se produce masticația.
damian jpg
„În artă, nu ești niciodată singur” – Adrian Damian, omul din spatele SynergyX, instalația interactivă care va surprinde zecile de mii de vizitatori de la RDW 2024
Mărturisește că fuge de definiții și se ferește de etichetări. Totuşi, putem spune despre scenograful Adrian Damian că este unul dintre cei mai talentați artiști din generația lui și că superputerea lui este să transforme spațiile în personaje.
eveniment2 jpg
Sadeck Waff a semnat momentul surpriză din cadrul evenimentului IQOS Together X
Evenimentul aniversar a celebrat spiritul IQOS printr-un festival al simțurilor dedicat comunității. Toate simțurile au fost activate într-o simfonie de mișcări și culori al cărei punct culminant a fost invitatul special al evenimentului.
igiena jpg
Lucruri pe care nu le știai despre istoria igienei și a îngrijirii personale
În multe culturi tradiționale ale lumii, femeile necăsătorite trebuiau să acorde mai multă atenție aspectului și igienei corporale, decât altele.
featured image (4) jpg
Cine a fost Loki în mitologia nordică?
Loki este unul dintre cei mai cunoscuți zei din mitologia nordică. Este considerat un zeu al focului și al magiei și poate lua diverse forme, atât umane cât și animale.
Halate si prosoape de baie jpg
Cadouri pentru evenimente: prosoape de baie și seturi de halate matrimoniale
Odată cu creșterea temperaturilor, tot mai multe evenimente sunt organizate de către persoanele apropiate.
Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.

Adevarul.ro

image
Serbia pune Euro 2024 pe jar: amenințare cu retragere după un scandal exploziv
Turneul final din Germania poate intra în istorie din motive nedorite.
image
Cum au terorizat șapte indivizi o femeie timp de doi ani, ca să le cedeze un teren
Joi dimineaţă, la şase adrese din Ploieşti au avut loc descinderi ale mascaţilor, care au condus la sediul poliţiei, pentru audieri, şapte indivizi care, vreme de doi ani, au făcut presiuni asupra unei femei, cu scopul de a intra în posesia terenului acesteia.
image
Copil cu sindrom Down, exclus de la serbarea de final de an. „Singurul necostumat a fost Vladimir”. Replica educatoarelor
Este anchetă la o grădiniță din Gorj după ce mama unui copil cu sindrom Down a scris pe Facebook că fiul ei a fost discriminat la serbarea de final de an.

HIstoria.ro

image
Când au apărut primele bănci din Țara Românească
Pe măsură ce viața economică a Țării Românești se dezvoltă, apar numeroase proiecte și încercări pentru organizarea instituțiilor naționale de credit. Î
image
Cum a fost păcălit Hitler: Fortitude
Nicio operațiune militară din istoria celui de-Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel extrem de ridicat de securitate operațională, implicând ample și complexe acțiuni de înșelare militară și inducere în eroare a inamicului (incluzând aici manipularea, intoxicarea).
image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns: