Încă o dată!

Wolf LEPENIES
Publicat în Dilema Veche nr. 976 din 22 decembrie – 28 decembrie 2022
image

De ce recitim o carte de două sau de trei ori? „Lire certes, mais pourquoi relire?” a fost întrebarea pusă candidaților la bacalaureat din Franța, la concursul național din 1994. Un absolvent de șaptesprezece ani al liceului iezuit „La Providence” din Amiens a primit pentru răspunsul său unul dintre premii. Era Emmanuel Macron. Viitorul președinte francez a repetat întrebarea concursului recurgînd la etimologie: „Cuvîntul lire înseamnă «a culege cu ochii», din latinescul legere (oculis). Poate fi culeasă o floare dezrădăcinată de două ori?” și rezuma: „Unii vor să retrăiască plăcerea primei lecturi. Dacă iubești o carte, o vei prețui întotdeauna. Majoritatea oamenilor care recitesc o carte vor să regăsească momentul extazului prilejuit de prima lectură”.

Macron a citat în eseul său premiat nu mai puțin de 32 de autori, o poziție importantă ocupînd Madame Bovary al lui Gustave Flaubert, romanul preferat al lui Brigitte Auzière, profesoara sa de franceză, mamă a trei copii, cu care elevul Macron tocmai începuse o poveste de dragoste. În textul său, lui Macron îi scăpase doar o singură greșeală de ortografie, dar care se repeta de două ori. A scris greșit cuvîntul „passioné”, omițînd cel de-al doilea „n”.

Valoarea unei cărți e decisă nu de prima, dar de a doua lectură. Și e, totodată, un semn de distincție să citești o carte considerată „grea” pentru a doua oară. Iată cum glumea autorul unei cărți despre „Arta lecturii”, foarte populară în Franța începutului de secol XX: „Bărbatul elegant și femeia de lume nu citesc, pur și simplu, Proust, ci îl recitesc”. Scriitorul Jean Giono a numit În căutarea timpului pierdut o „carte a recitirii”: „Trebuie să citești romanul o dată de la cap la coadă, să te rătăcești prin el, să-l detești chiar, în anumite momente, să-l arunci cît colo, să-l reiei – apoi îl deschizi din nou pe Proust, începi să citești o propoziție, o urmărești și citești cartea pînă la capăt – aceasta e experiența mea”.

La reîntîlnirea cu o carte, cititorul nu e singurul care își reamintește de prima lectură – el poate avea impresia că și cartea își reamintește de el. Exact asta simte naratorul din romanul lui Proust. Copil fiind, el descoperă romanul lui George Sand François le Champi, pe care mama i-l citește seara, la Combray. „Cititoarea infidelă” manipulează lungimea vocalelor și „insuflă acestei proze atît de comune un fel de viață sentimentală și continuă”. Devenit adult, naratorul găsește în biblioteca Prințului de Guermantes un exemplar din François le Champi și redevine „copilul care am fost odată”. Cartea își amintește de el „dar, întrucît nu știa nimic despre mine, ci doar despre copilul de odinioară, cartea l-a invocat deîndată pe copil; a vrut să fie privită doar de ochii săi, iubită doar de inima sa, și-a dorit să-i vorbească numai lui”.

Recitirea e un semn neîndoielnic al aprecierii pe care o arătăm unei cărți. Cărților noi le e greu să se impună în fața cărților mereu recitite. Ceea ce Victor Hugo a simțit usturător pe propria-i piele, atunci cînd a candidat pentru un loc în Academia Franceză. După cum era cutuma, Hugo i-a făcut o vizită, într-o duminică dimineața, bătrînului filozof Royer-Collard, pentru a-l ruga să-l susțină la următoarele alegeri. Filozoful, se vede bine, nu-l cunoștea pe poet. Putem presupune că discuția lor s-a desfășurat după cum urmează. „Sînt Victor Hugo!” Nici o reacție. „Sînt autorul romanului Notre-Dame de Paris.” ? „Drama Hernani, care a avut premiera la Comédie-Française, e scrisă de mine, sînt sigur că ați auzit de poeziile mele…” Văzînd că Royer-Collard nu are încă nici o reacție, Victor Hugo explodează: „Dumneavoastră nu citiți chiar nimic, Monsieur?”. La care filozoful răspunde calm: „Domnul meu, la vîrsta mea nu se mai citește, se citește din nou!”. Criticul Sainte-Beuve, care relatează această întîmplare, adaugă cu maliție: „Victor Hugo nu e un autor pe care să-l poți citi de două ori. Ați încercat vreodată să recitiți Notre-Dame? Distracție plăcută!”. Sainte-Beuve menționează că recitirea nu trebuie să fie întotdeauna o plăcere; sîntem adesea dezamăgiți și ne mirăm cum de a putut să ne placă o anumită carte; puține sînt romanele „care ne-au fermecat la 20 de ani și încă ne plac la 40 de ani”. Și poate părea extravagant să recitești cărți vechi, cînd sînt atîtea cărți noi de descoperit.

Într-un sondaj făcut cu ocazia evenimentului „World Book Night”, pe 23 aprilie anul acesta, 53% din respondenți au declarat că au recitit cel puțin o carte, în ultimele douăsprezece luni. Cei mai mulți „recititori” aveau, în mod surprinzător, între 18 și 24 de ani. Pesemne că la această vîrstă se citesc foarte multe romane polițiste, căci ele se aflau în topul cărților recitite. O cititoare a numit și motivul: „It’s such fun knowing who the killer is!”. Cititorilor le place să se joace de-a detectivii – mai ales dacă își amintesc indiciile care îi duc pe urmele făptașului.

Din categoria „cărților-de-recitit” tipice fac parte eseurile și aforismele – să recitești Les Essais ale lui Montaigne sau Aforismele (Sudelbücher) lui Lichtenberg e o plăcere, indiferent dacă regăsești „vechi cunoștințe” sau dacă ai sentimentul că întîlnești lume nouă. Citim aforisme nu în ultimul rînd pentru a le cita și a face o impresie bună în societate. Pentru a le putea memora, trebuie să le recitim regulat. Există cărți a căror recitire ne oferă „o lecție de umilință”, scria un critic literar: la a doua lectură, admirația pentru modul în care Goethe reușește, în Afinități elective, să întrețeasă sensibilitățile protagoniștilor și să le desfacă apoi din nou e cu atît mai mare.

Nici un autor nu a înțeles mai bine cît de valoroasă e repetarea unei narațiuni ca P.G. Wodehouse, ceea ce a adus cărților sale tiraje tot mai mari. Cînd îl recitim pe „Plum”, cum îl numesc fanii săi, nu vrem să descoperim nimic nou. Vrem să retrăim mereu aceleași situații, în care „his gentleman’s gentleman”, valetul Jeeves, cu o inteligență mult superioară stăpînului său, îl scoate din încurcătură pe decrepitul Bertie Wooster, și vrem să avem grijă, la Blandings Castle, împreună cu Lord Emsworth, de bunăstarea lui „Empress of Blandings”, scroafa grasă care trebuie să iasă pe primul loc la întrecerea agricolă din Shropshire. Cînd un critic i-a reproșat lui P.G. Wodehouse că în povestirile sale se întîmplă mereu același lucru, doar numele personajelor fiind altele, Wodehouse a reacționat în modul cel mai adecvat: din acel moment nu a mai schimbat nici măcar numele personajelor.

În Anglia și în SUA, recitirea e foarte apreciată. Blog-uri ale revistelor New York Times și The Guardian, precum „Book Riot” și „Mother Daughter Book Club”, publică liste cu cele mai recitite cărți. „Proust și Biblia” sînt enumerate adesea împreună. Comunitatea recititorilor are propriile ei ritualuri. Anumite cărți trebuie recitite numai în anumite anotimpuri.Să ucizi o pasăre cîntătoare, de exemplu, drama sudistă a lui Harper Lee, e de recitit vara, cînd au loc cele mai importante evenimente din roman. Pentru recitirea romanelor lui Thomas Hardy, care se petrec în „Wessex”, un teritoriu literar, imaginat de autor în sud-vestul Angliei, se recomandă vacanțele la țară – Margaret Atwood vorbește de „sindromul reședinței de vară”. Fanii lui James Joyce încep recitirea romanului Ulise în fiecare an, pe 16 iunie, cînd se comemorează „Bloomsday” – dar trebuie să citească rapid, dacă țin la fel de mult și la Virginia Woolf, căci acțiunea romanului Mrs. Dalloway se petrece tot în iunie. Stăpînul inelelor e recitit de fani o dată pe an. O admiratoare vîrstnică a lui George Eliot i-a citit romanul Middlemarch pentru prima oară la 17 ani și, de atunci, îl recitește la fiecare cinci ani, pentru a observa felul în care i se modifică percepția asupra evenimentelor care au loc în provincia britanică. „The Reading Agency”, o organizație caritabilă britanică înregistrată în Wales, care promovează lectura în rîndul copiilor și al adulților, vede în recitire un act patriotic: „Re-reading puts a smile on the Nation’s face!”.

Șirul scriitorilor care au considerat că recitirea e „adevărata” lectură se întinde de la Paul Valéry la Jorge Luis Borges. Cel mai departe a mers Vladimir Nabokov: „Un cititor activ și creativ e întotdeauna un recititor… Cel care citește o carte are nevoie de timp, pentru a se familiariza cu ea, căci nu avem un organ (cum ar fi ochiul, pentru pictură) capabil să perceapă întregul tablou, pentru a-l savura apoi în detaliu. Și totuși, la a doua, la a treia, la a patra lectură, ne raportăm la o carte ca la o pictură, într-o anumită măsură”.

Asemenea lui Marcel Proust la finalul și la începutul Căutării, Walter Benjamin a descris în tezele sale despre „Tehnica criticului literar” [din volumul Stradă cu sens unic] vraja plină de mister a recitirii: „Există oameni, unii avînd chiar o întreagă bibliotecă, care nu au niciodată acces cu adevărat la o carte, deoarece nu citesc nimic pentru a doua oară. Și totuși, numai cînd recitești zăbovești, ca și cum ai cerceta, ciocănind, un perete și ai găsi locuri care sună a gol, și dai de comorile pe care cititorul de mai înainte, nimeni altul decît tine, le-a îngropat acolo”.

Copiii caută aceste „comori” cu mai multă perseverență decît orice adult. Ei sînt recititorii înnăscuți. Atunci cînd citim cu voce tare, dorința repetării e, probabil, amplificată. Tații și mamele cunosc prea bine momentul în care – după ce i-au citit copilului, îndelung, dintr-o carte și vor să o închidă și să o pună, osteniți, deoparte – sînt opriți de strigătul care cuprinde întreaga magie a recitirii și a repovestirii: „Încă o dată!”.

Wolf Lepenies, sociolog și politolog, fost rector al Wissenschaftskolleg zu Berlin, este profesor emerit la Freie Universität Berlin.

traducere de Matei PLEŞU

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.