Educaţie şi poezie

Publicat în Dilema Veche nr. 299 din 4 Noi 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Ceea ce facem aici în fiecare săptămînă, adică trezirea conştiinţei concetăţenilor noştri faţă de distrugerea unui oraş care era frumos, fac şi alţii, din ce în ce mai mulţi. Şi nu se cuvine să treacă neobservată acţiunea lor civică, mai ales cînd educaţia pe care o întreprinde se uneşte cu o aleasă sensibilitate. Ele amîndouă puteau fi văzute într-o expoziţie care a durat toată luna octombrie, dar s-a terminat înainte să apară acest articol. Sfioasă expoziţie, fiindcă un singur afiş mi-a ieşit în cale, în ajunul închiderii. Se chema "Bucarest la mal-aimée: Privire de artist asupra unui oraş în pericol". Ca organizatori figurau Ministerul Culturii şi Ambasada Franţei, în parteneriat cu Preşedinţia şi cu Muzeul Naţional de Artă. Aşa scrie pe afiş; nu mai transcriu şi numele firmelor care au contribuit financiar, fiindcă n-am impresia că a fost mare cheltuială. Iniţiativa contează, şi ea a aparţinut unui grup de tineri arhitecţi şi fotografi, adunaţi în jurul unui artist franco-italian, Ferrante Ferranti. Li s-au alăturat studenţii (nu numai de la Arhitectură) care, de mai mult timp, se afirmă curajos într-o asociaţie numită "Case care plîng". Au avut ideea genială de a plasa expoziţia de fotografii în Casa Kalinderu. Aceasta, după o foarte contestată restaurare, funcţionează ca muzeu, purtînd numele celor doi fraţi colecţionari. În 1893, adresa era "Strada Renaşterii, 2" (acum, Dr. Vasile Sion nr. 2-4). Important este că stucaturile aurite, dar ştirbe, împreună cu pictura ştearsă a tavanelor şi cu tencuiala cojită sau murdară dau exact acea impresie de paragină care face atmosfera expoziţiei. Urcînd scara de marmură, cu o balustradă de bronz ciuntită pe alocuri, ajungi la etaj, unde pe podeaua de scîndură a holului central sînt întinse nişte ligheane, ca şi cum ar curge ploaia de sus, prin imensa placă de sticlă care formează plafonul acestei săli. Prin colţuri, fragmente de statui, ca într-un cimitir părăsit. Lipite pe pereţi sau chiar pe pardoseală, ca să calci pe ele, sînt fotografiile unor case din vechiul Bucureşti. Acelea, oricît de jupuite, închircite şi stîlcite ar fi, încă mai păstrează, cu aerul lor de nobleţe scăpătată, o frumuseţe de care ţi se strînge inima. Alte fotografii de case vechi sînt ascunse în "sertarele" unui decor de carton care e parodia unei faţade de bloc. În jurul lor flutură hîrtiuţe pe care sînt notate comentarii, ale vizitatorilor sau ale autorilor acestor fotografii. Cineva a scris: "Ţi se fură Bucureştiul!". Iar la subsol un proiector automat deapănă secvenţe de viaţă cotidiană sau imaginile pe care le-au descoperit tinerii de la "Case care plîng": un film de un sfert de oră. Păcat că nu avem şi fişele acestor peisaje urbane. Mizeria care apare în destule dintre ele este un certificat de paupertate intelectuală şi morală pe care şi-l dau românii de astăzi. Ne mai trebuia încă o dovadă, pe lîngă cele care ne sar în ochi, zi de zi? În orice caz, s-a adunat astfel un material documentar de mare valoare (de aceea, cred că identificarea adreselor, din care am recunoscut doar puţine, ar fi necesară, dacă, aşa cum ar trebui, expoziţia ar continua cu un album). Într-adevăr, ni se fură oraşul. Sentimentul de neputinţă resemnată cu care voi, care mă citiţi, asistaţi la scufundarea lui în neglijenţă sau la spulberarea trecutului, care nu e decît forma pe care o ia acum lupta de clasă, lasă hoţilor mîinile libere. Bine, cel puţin, că celor mai tineri le-a venit nevoia de a protesta. P.S. Am însemnat aici numele celor cărora li se datorează expoziţia: C. Bonciocat, Adrian Bulboacă, Cosmin Gogu, Camil Iamandescu, Şerban Mestecăneanu, Sergiu Mihăescu, Lucian Muntean (cu un aparat Voigtlander din 1937), Dan Pierşinaru. Apoi, Andra Antonescu, Iulia Dana Băceanu, Loredana Brumă, Călin Lupulescu, Oana Pavăl, Laura Poenar, Adrian Şandor, Cristina Tarţău. Sper că n-am uitat pe nimeni.

image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.
image png
Piața Romană
Fetele de 20 de ani de acum nu-și mai pierd vremea în astfel de bodegi.
image png
Zgomotul și furia
Drept urmare, există mai multe metode tradiționale de a riposta unui vecin zgomotos.
image png
Cîteva note despre agapa creștină
Evident că nimeni, mîncînd laolaltă, nu stătea să filosofeze. Eram însă alături de Domnul.
p 20 Arik Ascherman WC jpg
Traumă şi discernămînt
Dar, în ciuda singurătăţii şi a primejdiilor acum mult mai aspre, rabinul îşi continuă patrularea, nu părăseşte paza.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Într-un supermarket, la raionul de alimente exotice, am descoperit mămăliga ambalată în vid, „gata preparată”.
image png
Lumi fragile
Am perceput „schimbul de scrisori”, formulare care în curînd va trece și ea într-o arhivă a limbii, ca pe un fel de apel la memorie.
image png
Frig și acasă
Cert e că, în ciuda condițiilor aparent vitrege, m-am simțit acasă acolo.
image png
p 20 Nichita Stanescu adevarul ro jpg
Alte vieți
Toate aceste vieți se hrănesc cu posibilul, mai mult decît cu realitatea lumii în care se petrec.
image png
Degetul lui Lazăr
Deși îl vor vedea pe celălalt Lazăr revenind din mormînt, în carne și oase, unii dintre martori nu vor crede.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Radu Cosașu ar fi împlinit săptămîna trecută, pe 29 octombrie, 93 de ani.
image png
Cine ascultă o casă? – despre reutilizarea fondului construit existent –
Pe 8 noiembrie este sărbătorită la nivel mondial Ziua Urbanismului, care aduce în prim-plan problemele și efectele urbanizării asupra societății și a mediului.
image png
Auriu și umbră
Ci păstrîndu-ne, dacă nu auriul, măcar aspirația către el. Și o portiță de acces.
image png
Avoidant sau secure? Mai există limba română?
E un cuvînt care reprezintă o categorie importantă în viața lor de cartier – deduc eu din ce povestesc ei.
image png
Prețuirea incompetenței
Această bursă de merit nu mai are nici o legătură cu valoarea sau cu succesul.

Adevarul.ro

image
Messi, acuzat că a înșelat-o pe Antonela Roccuzzo: „Sunt în pragul divorțului”
Familia fotbalistului argentinian nu a oferit nicio reacție.
image
image
EXCLUSIV Elizabeth Debicki, Prințesa Diana în „The Crown“: „Nu cunosc niciun cuplu care ar putea îndura atenția întregii lumi“
Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru „Weekend Adevărul“, actrița povestește despre legătura pe care Diana a făcut-o între lumi, între culturi, între oameni, și ne lasă să privim în culisele realizării uneia dintre cele mai de succes producții ale secolului.

HIstoria.ro

image
Prizonierii americani în „colivia de aur” de la Timișu de Jos
La 1 august 1943, după atacul executat la joasă înălţime de aviaţia americană asupra Ploieștiului, în România au căzut prizonieri primii aviatori americani.
image
Bărbierii, felcerii și „doftorii” din Bucureștiul de odinioară
Pe vremea aceea, medicii erau rari, boierii preferând să-și vadă odraslele negustori ori funcționari la Stambul, nu murind de lepră la capul bolnavilor.
image
Istoria bojdeucii lui Ion Creangă. Căsuța cumpărată pe 50 de galbeni austrieci
S-au împlinit, la 15 aprilie 2018, o sută de ani de la restaurarea căsuţei în care şi-a trăit Ion Creangă ultimii 18 ani din viaţă şi de la transformarea ei în muzeu. Bojdeuca e astăzi cel mai vizitat obiectiv al Muzeului Național al Literaturii Române. Istoria bojdeucii se confundă cu însăşi istoria scriitorului.