"Victoria iubirii este posibilă chiar şi deasupra mormintelor"

Publicat în Dilema Veche nr. 125 din 15 Iun 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

- interviu cu Manfred DESELAERS - Oswiecim. Numele polonez al unui orăşel din Polonia, în care cei peste 50.000 de locuitori trăiesc sub apăsarea plumburie a Golgotei moderne: Shoah-ul. Auschwitz - denumirea germanică - a devenit simbolul peren al dezolării şi al morţii. Milioane de evrei, polonezi, romi şi alte naţionalităţi şi-au găsit sfîrşitul în aceste tenebre ale modernităţii. Locurile cheamă însă şi la contemplaţie, iubire şi speranţă. Într-o lume mai bună şi mai conştientă. La cîteva sute de metri de ceea ce era cel mai vast Konzentrationlager al celui de-al Treilea Reich, a luat fiinţă Centrul Catolic de Dialog şi de Rugăciune. Instituţia, aflată sub îndrumarea unui preot german, Manfred Deselaers, şi a unui polonez, Jan Nowak, se doreşte un memorial peren al victimelor naziştilor şi un instrument în favoarea promovării respectului reciproc, reconcilierii şi păcii, precum şi o sinteză între două memorii: cea a exterminării (Shoah) şi a martiriului a zeci de mii de polonezi şi cea a reprezentanţilor a altor 22 de naţiuni. "Prezenţa Bisericii - după cum le scria Papa Ioan Paul al II-lea surorilor carmelitane de la Auschwitz - în inima locului construit tocmai pentru negarea credinţei şi a fiinţei umane înseşi, gîndit pentru trimful urii şi al morţii, nu are nevoie de nici o explicaţie. Voi mărturisiţi iubirea şi viaţa." Tocmai în locul distrugerii relaţiilor interpersonale, dialogul devine un modus vivendi pentru colaboratorii Centrului, dialog ce ia naştere din rugăciune, din respectul diversităţii, precum şi din încercarea de a găsi rădăcini comune. Părintele Manfred Deselaers, iniţiator al Centrului, declarat în 2000 de Vatican "Omul Reconcilierii", a ales să trăiască la Oswiecim pentru a oferi o lectură în cheie spirituală a sumbrului lagăr. În pofida tendinţei răspîndite de a "exorciza" amintirea ororii naziste din memoria colectivă, Manfred Deselaers promovează o etică a amintirii. Obligaţia memoriei devine apoi obligaţia păcii, a reconcilerii istorice dintre evrei şi creştini, dintre polonezi şi germani. "Întrucît - afirma părintele Deselaers - Auschwitz-ul nu trebuie perceput ca un muzeu, ci ca un loc al memoriei, al reflecţiei, de însoţire a vizitatorilor în interiorul semnificaţiilor istoriei şi tenebrelor naturii umane." Astfel, Centrul propune vizitatorilor un itinerar de meditaţie prin întîlniri cu rabini, academicieni şi preoţi. "Nu am venit aici să urîm împreună, ci să învăţăm împreună să iubim" - afirma Papa Benedict al XVI-lea, păşind printre lespezile comemorative ale nenumăratelor victime ale nebuniei naziste, catalogate Lebensunwertes ("vieţi nedemne de a fi trăite"). Pentru Deselaers, este esenţial a se transmite - tocmai în acest loc unde se simte nevoia disperată a unei mîntuitoare graţii - o mărturisire creştină a credinţei. Părinte Deselaers, avînd în vedere identitatea dumneavoastră germană, vă rog să ne împărtăşiţi cîteva reflecţii în legătură cu vizita Suveranului Pontif la această Golgotă modernă... Sînt fericit că Papa a fost primit atît de cordial în Polonia, unde este încă vie în memoria oamenilor amintirea ororilor celui de-al doilea război mondial. Locuiesc deja de foarte mulţi ani la Auschwitz, loc dificil atît pentru polonezi, cît şi pentru evrei. Faptul că unui pontif polonez îi succede un papă german consider că nu este întîmplător, ci are o adîncă semnificaţie. Relevă tocmai faptul că reconcilierea este posibilă. Primirea atît de caldă a Papei de către polonezi exprimă dorinţa adîncă a acestui popor de a construi raporturi cordiale şi cu poporul german. Iar vizita Papei la lagărul de concentrare reliefează faptul că-şi aminteşte tot răul săvîrşit în trecut şi onorează victimele... Auschwitz reprezintă o criză profundă, nu numai a credinţei şi tradiţiei noastre creştine în Europa, dar şi a celei ebraice, a credinţei în Dumnzeu, în relaţiile noastre interpersonale şi în imaginea Omului. Iată de ce este atît de important să avem o percepţie corectă în legătură cu memoria Auschwitz-ului şi să avem un răpuns clar. Întrucît soluţiile superficiale sînt deplasate, nereuşind decît să ofenseze victimele. Nu există o credinţă creştină autentică fără o atentă examinare a conştiinţei... Şi ce loc poate oferi mai mult material decît acest loc al ororii? Consider că, după Auschwitz, nu mai poate exista creştinism în Europa fără o vie memorie a Shoah-ului. Într-adevăr, departe de a încerca să uite, Papa încearcă să creeze o lume în care dragostea creează noi punţi. Dumnezeu este iubire, a spus în Enciclica sa (Deus caritas est) şi acum încearcă să arate acest lucru. Încearcă să urmeze calea iubirii, lucrul cel mai dificil pentru fiinţa umană. Iar faptul că oamenii au înţeles calea aleasă de Pontif, fapt manifestat de primirea pe care i-au făcut-o, mă face fericit. În ultimul timp Germania se confruntă cu răspîndirea unor fenomene de neonazism. Chiar în timp ce Suveranul Pontif era în Polonia, agenţiile de ştiri vorbeau de agresarea a 16 persoane de diverse naţionalităţi de către tineri germani. Ce relevanţă consideraţi că are, în acest sens, vizita Suveranului Pontif la lagărul morţii? Este foarte importantă. Întrucît vizita ne arată tuturor că trebuie să ne amintim de Auschwitz şi să învăţăm să construim o altă lume, mai bună. Arată poporului german că este esenţial să nu uite. A-şi aminti nu este un lucru negativ, dimpotrivă, este ziditor. Din această amintire pot lua naştere numai lucruri pozitive. Relevarea faptului că Auschwitz reprezintă o lecţie esenţială, precum şi a evidenţiei că opţiunea neonazismului este total aberantă. Nu ştiu care este scara de răspîndire a neonazismului în Germania, însă vizita Papei la Auschwitz va fi un semnal pozitiv în această direcţie. Ce relevanţă credeţi că ar avea această vizită pentru alte ţări europene? Este importantă rememorarea, înţelegerea profundă a contextului vremurilor respective. Auschwitz reprezintă un loc de a reflecta asupra trecutului, dar şi a prezentului. Avem în egală măsură obligaţia de a căuta adevărul, de a ne căi pentru greşelile trecutului, cît şi aceea de a acorda semenilor noştri o altă şansă. Discurs valabil nu numai pentru poporul german sau cel polonez, ci pentru întreaga lume. Auschwitz-ul devine astfel un mesaj pozitiv pentru întreaga lume. Victoria iubirii este posibilă chiar şi deasupra mormintelor. Nu se poate asculta vocea pămîntului de la Auschwitz fără a simţi în acelaşi timp vocea Domnului. Puterea forţelor întunericului, reprezentată de nazişti, nu are ultimul cuvînt în relaţiile noastre. De aceea îi sîntem recunoscători Papei pentru această vizită, prezenţa sa fiind un semn de speranţă pentru întreaga lume. Oswiecim, iunie 2006

Cea mai bună parte din noi jpeg
Vreau să mai verific o dată
Încerc să îmi spun, cînd nu dorm de grija tuturor lucrurilor care ar putea merge prost, că este doar o încercare a minții, care vede pericole peste tot, de a mă proteja.
Zizi și neantul jpeg
Parcul Tineretului
Așa am început să ne apropriem teritoriul parcului, colțișor cu colțișor și tufiș cu tufiș, și să nu ne mai temem de el.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Am vrut să scriu
despre sărăcie, dar am scris despre cîrciumi și despre hipsteri
Oameni tineri, relaxați, care par să nu fi muncit o zi în viața lor sau în nici un caz o muncă din asta mai de duzină, numai treburi fine, intelectuale.
p 20 jpg
Sărăcia lucrurilor. Despre felul de a vedea al celor simpli
Cei simpli se află în posesia unui adevăr pe care îl știu și copiii încredințați de ocrotirea părintească: aceea că lumea, în absența lui Dumnezeu, este prea fragilă pentru a putea exista.
E cool să postești jpeg
Violența contra profesorilor
„Violența împotriva profesorilor este în creștere”, titra la sfîrșitul anului trecut și Tagesschau un articol despre un sondaj recent, potrivit căruia „Insultele, intimidarea și atacurile fizice împotriva profesorilor au ajuns să fie la ordinea zilei în multe școli din Germania”.
foto BTC DV bis jpeg
Latina la bacalaureat
Se poate începe cu pasul just și minimal al reintroducerii latinei ca materie de bacalaureat.
p 24 S  Voinescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cîndva în anii ’70, Coreea de Nord a făcut o comandă de o mie de mașini Volvo, pe care nu le-a plătit nici pînă azi. La fiecare șase luni, suedezii le reamintesc să facă plata.
Zizi și neantul jpeg
Mame și mama
Nu mi-a plăcut niciodată prea mult ziua de 8 Martie.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce film revedem astăzi?
Revizionările ne oferă confort emo­țio­nal, ne dau un sentiment de control asupra vieților noastre și ne conectează cu tre­cutul.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Scriitorul – o specie sălbatică
Am prieteni scriitori care îmi zic: lasă, bre, că scriem pentru generațiile viitoare!
p 20 WC jpg
Nimbul după Bizanţ
Ortodoxia ca model de societate – centrat pe viaţa în Biserică, pe liturghie şi monahism – a fost un model viabil în secolele post-bizantine.
Theodor Pallady jpeg
Paradisul învățaților din actuala patrie a deconstrucției
Războiul cultural declanșat în marja postmodernității a exacerbat contrastul ideologic dintre Epoca Luminilor, moștenitoare a Renașterii umaniste, și Evul Mediu obligatoriu „întunecat”.
p 24 I  Morosan jpg
Cu ochii-n 3,14
Fără cîini cu capul scos pe geamurile mașinilor din Florida – asta vrea să obțină o propunere de lege.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Dispariții
Mai toate cărțile de self-help sugerează să te porți cu oamenii ca și cînd i-ai vedea pentru ultima dată.
Zizi și neantul jpeg
Mărțișoare
Originale și înduioșătoare în hidoșenia lor. Ba, de destule ori, chiar în frumusețea lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Fricile mici, „fricuțele”, cum le-ar numi casiera de la supermarket
Am mai spus-o, mă consider un om fricos și îi admir pe cei care în diferite situații, de război, de epidemie de ciumă, de revoltă populară, de activism, dau dovadă de curaj.
E cool să postești jpeg
Micii răsfățați, marii neadaptați?
Copilul nu s-a lăsat înduplecat, continuîndu‑și injuriile și micile violențe, cu o atitudine de zbir, impunîndu-și, în cele din urmă, autoritatea și ronțăind ciocolata.
p 20 R M  Rilke jpg
Despre credință și tandrețe. Pornind de la Rilke
Cum sînt însă cu putință versurile lui Rilke? Cum poate poezia să răstoarne lucrurile?
foto BTC DV bis jpeg
Mihai Șora: o amintire
Nu știu cum îi vor fi recitite cărțile peste ani, dar sînt convins că lecția senectuții sale va rămîne una a înțelepciunii pe care filosofia nu o poate atinge decît în carnea unei vieți.
p 24 G  Stoica jpg
Cu ochii-n 3,14
● Pentru cei cărora nu le plac englezismele, o reclamă a tradus îndemnul „Download your app!” prin „Dă-ți jos aplicația!”. Un îndemn care poate provoca în română mici stînjeneli pudicilor. (S. G.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Se întîmplă duminica
O soluție ar mai putea fi să faci din duminici zile în întregime pentru tine, în care urgențele altora să nu devină importante în orarul tău.
Zizi și neantul jpeg
Cei mai frumoși ghiocei
Pe scurt, erau cei mai frumoși și mai zdraveni ghiocei posibili.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E necesară singurătatea?
Totuși, există mai multe tipuri de singurătăți.
E cool să postești jpeg
Suma fără laude: mai încurajează școala dragul de învățătură?
Facultățile și universitățile au astfel un palmares bogat de absolvenți, indiferent de pregătirea reală a acestora.

Adevarul.ro

image
Finala America Express, 19 martie 2023: Victorie la limită în ultimul joc de amuletă din acest sezon
În ediția 39 din 19 martie 2023, două echipe au luptat cot la cot pentru a obține un avantaj extrem de important în următoarea cursă. Una dintre echipe a încălcat o regulă importantă, iar gazda show-ului a oprit jocul.
image
Avertismentul unui economist român: „Criza este aici, nu o așteptați să vină“. Falimentele din SUA, semnalul de alarmă
Temerile cu privire la o nouă criză financiară la nivel mondial au erupt când trei bănci importante din SUA au dat faliment, iar unda de șoc se simte și în Europa. Profesorul de economie Radu Nechita a vorbit cu „Adevărul” despre riscul unei crize economice de amploarea celei din 2007.
image
Soprana Felicia Filip, despre marele regret din viața sa: „Am crescut copii ca și când ar fi fost ai mei“
Soprana Felicia Filip este căsătorită de 32 de ani cu regizorul de operă Cristian Mihăilescu, formând unul dintre cele mai longevive cupluri din muzica românească.

HIstoria.ro

image
Elena Ceaușescu a dat ordin să se dărâme cârciuma în care mergea socrul ei
Femeie cu suflet mic și foarte răutăcioasă, Elenei Ceaușescu îi plăcea să pună limite. Cumnații și nora nu o puteau vizita decât invitați. Nu l-a iertat nici pe Andruță – tată lui Nicolae Ceaușescu – care mai vorbea cu oamenii, la un țoi, despre problemele cotidiene. Sunt întâmplări relatate de Mirela Petcu și Camil Roguski, în cartea „Ceaușescu: adevăruri din umbră”.
image
Întâlnirea dintre Carol al României și Elena a Greciei şi Danemarcei
După despărţirea de Ioana Zizi Lambrino, principele moştenitor Carol e trimis într-o călătorie în jurul lumii, însoţit de colonelul Nicolae Condeescu.
image
Ce consideră o publicație de la Budapesta ca „simbol fascist la Timişoara, capitala culturală europeană”
Recent o publicație din Ungaria a iesit la rampă cu o serie de acuzații de promovare a unor simboluri fasciste, chiar în anul în care orașul este capitală culturală europeană. Dincolo de faptul că articolul denotă multă dezinfomare, o parte chiar intenționată, o doză de invidie și una de ipocrizie.