Tarkovski în oglinda creştinismului

Costion NICOLESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
Tarkovski în oglinda creştinismului jpeg

În spaţiul creştin ortodox, din care provenea Tarkovski, slujirea este însoţită nesmintit de rugăciune. Rugăciunea este modul poetic suprem de slujire a lui Dumnezeu, cea capabilă, pe de o parte, să slăvească, iar pe de alta, să capaciteze buna făptuire. Andrei Tarkovski concepe însăşi lucrarea sa artistică ca pe o rugăciune, ca pe o modalitate personală de a se raporta ardent la Dumnezeu şi de a şi-i asocia şi pe alţii în rugăciunea sa fremătătoare şi căutătoare de întîlnire plenară cu Dumnezeu, după cum îi mărturiseşte criticului Thomas Johnson: „Filmele mele nu sînt o expresie personală, ci o rugăciune. Cînd fac un film, este ca o zi sfîntă. Ca şi cînd aş aprinde o candelă în faţa unei icoane sau aş pune un buchet de flori în faţa ei“. Este atît de frumos poetic formulat, încît orice exegeze devin superflue. Nu ne putem opri să nu observăm, însă, referirea sa atît de corectă la spaţiul icoanei, specific şi reprezentativ pentru Ortodoxie. Mai tîrziu, cu un alt prilej, el va dezvolta această afirmaţie, în legătură cu arta ca rugăciune: „Ce este creaţia? În ce constă folosul artei? Răspunsul la această întrebare rezidă în formularea: «arta este o rugă». Asta-i totul. Prin artă, omul îşi exprimă nădejdea sa. Toate lucrurile care nu exprimă această nădejde, orice nu este în chip fundamental spiritual nu au nimic de a face cu arta, ci, în cazul cel mai bun, va fi numai o strălucită analiză intelectuală. (...) Repet, arta este o formă de rugăciune. Omul trăieşte numai prin rugăciune. (…) Raţiunea artei este de a fi o rugăciune, rugăciunea mea. Dacă această rugăciune, dacă filmele mele pot să-i ducă pe oameni către Dumnezeu, cu atît mai bine. Viaţa mea îşi va căpăta atunci întregul ei sens, acela, esenţial, de «a sluji». Dar eu nu-l voi impune niciodată: a sluji nu înseamnă a cuceri“. (interviu realizat de Laurence Cossé)

Obiectivul său declarat este, aşadar, de a face din arta sa un mod de a se ruga prin care să-i implice şi pe alţii în această direcţie, cum observă şi Antoine de Baecque: „Fără încetare, în spaţiu, în timp, asupra personajelor însele apar, într-adevăr, semnele divinului. Tarkovski contemplă două urmări ale sfinţeniei şi ne dă obiectivul său: filmul este o rugăciune“. Faptul că el a conceput arta sa ca pe un mod de a se ruga ar impune ca filmele sale să fie privite ca atare şi să i ne asociem, intrînd în rugăciune cu el – cum îndeamnă şi Jean-Pierre Mauriel: „Fiecare dintre noi poate să-l ajute pe Tarkovski fie şi numai văzînd filmele lui aşa cum el le-a făcut: rugîndu-se“.

Personal, Andrei Tarkovski îşi punea mereu problema, în modul cel mai dramatic cu putinţă, în ce fel era posibil ca prin arta sa să găsească acea „cale pozitivă“, prin care să-l zidească pe spectatorul său, lucru pe care-l vedem dintr-o convorbire avută cu scriitorul Irena Brezna: „Cîteodată lucrarea mea cinematografică îmi apare ridicolă. Cu adevărat ridicolă, căci sînt atîtea lucruri mai importante. Ce atitudine să adopţi în acest domeniu? Este posibil să găseşti o cale pozitivă în artă? Aceasta-i întrebarea. Dar asta este ceva ce îi înveţi pe alţii şsă facăţ. Nu eşti pregătit tu însuţi. Este ceea ce mă torturează. Poate că gîndesc de o manieră prea rusească. Acest gen de întrebări îl tracasau pe Lev Tolstoi, i-au otrăvit întreaga viaţă“. Dar orice om care-şi asumă rolul de a schimba lumea în bine însoţindu-se cu Dumnezeu, şi cu atît mai mult artistul, care are prin lucrarea sa o vizibilitate mai mare şi un impact considerabil, trebuie să se supună mai întîi el însuşi unui proces de înnoire, de primenire spirituală – aşa cum le explică, într-un interviu, lui J. Hoberman şi Gideon Bachman: „Mi se pare că, înainte să încerce să schimbe lumea, omul are nevoie să se schimbe pe sine; are nevoie să-şi schimbe existenţa sa spirituală, lumea sa interioară, s-o facă liniştită, armonioasă, sincronă cu celelalte activităţi ale sale. Marea noastră crimă este, probabil, aşteptarea de a-i putea schimba pe alţii, de a-i instrui, de a încerca să «schimbi lumea prin intermediul artei», fără ca să întreprinzi transformări asupra ta însuţi.

Funcţia socială a artei este numai al doilea pas“. Primul pas este transformarea proprie, pregătirea pentru acest al doilea pas, atît de important, care constituie, conform viziunii tarkovskiene, una dintre menirile ontologice şi eshatologice ale artei. Din păcate, în timpurile recente, referindu-se concret la arta cinematografică – în urma vizionării în 1984 a tuturor filmelor prezentate la Festivalul de la Veneţia, unde totul fusese jalnic –, regizorul constata decadenţa celei de-a şaptea arte. Dar, în acelaşi timp, considera că a te afla în acest punct nu semnifică nimic, deoarece arta, prin însăşi raţiunea ei de a fi, este mereu în criză – cum explică într-o întîlnire cu publicul român: „Arta este totdeauna într-un proces de nouă naştere, ca atare există totdeauna în ea suferinţă şi durere“. Asta şi pentru că, aşa cum consideră el, cinema-ul se situează undeva între muzică şi poezie.

Cum Tarkovski îşi asumă datoria de slujitor prin arta sa, iubirea de aproapele pune în discuţie pentru el iubirea faţă de spectatorii săi. Ea ţine de o nădăjduită prietenie livrescă cu aceia dintre ei care-i sînt pe potrivă, din punct de vedere spiritual, şi pe care-i tratează ca pe egalii lui: „Nu m-am gîndit niciodată la spectatori. Cum ar putea fi altfel? Trebuie ca eu să-i îndoctrinez? Sau trebuie ca eu să ţin cont de ceea ce va gîndi John Smith la Londra sau Vasili Ivanov la Moscova? Ar trebui să fiu ultimul dintre ipocriţi ca să pot afirma că ştiu ce gîndeşte aproapele meu, că eu cunosc lumea lui interioară. Dacă trebuie să fac ceva, asta nu se poate decît cu propriul meu limbaj şi tratîndu-l pe spectator ca pe egalul meu. De aceea nu fac compromisuri. Dacă ceva nu mi se pare clar, cred că acelaşi lucru se va petrece şi cu spectatorul. Eu nu sînt nici mai prost, nici mai inteligent decît spectatorul meu. Normal, poţi face filme vizînd numai portofelul spectatorului. Nimic nu-i mai uşor. Dar asta nu este meseria mea“. (interviu realizat de Irena Brezna)

În acelaşi timp, aspiraţia sa în legătură cu spectatorii lui este extrem ambiţioasă, pe măsura respectului şi a dragostei ce le nutreşte – cum se vede din cele spuse tot la o întîlnire cu publicul, de această dată cu cel din Londra: „Ambiţia mea este ca să fac, pe cît posibil, filme care să-i ajute pe oameni să trăiască fericiţi. Chiar dacă unele filme smulg lacrimi spectatorilor, asta nu implică că ele sînt proaste sau deprimante. Nu vorbesc, desigur, de maniera în care plîng spectatorii lui Kramer contra Kramer. Poate aţi observat că, cu cît lacrimile au mai puţină raţiune să existe într-un film, cu atît cauzele lor sînt mai profunde. Nu vorbesc de sentimentalism, ci de o manieră prin care arta poate atinge adîncurile sufletului omenesc şi să lase omul fără apărare în faţa binelui“. „Fără apărare în faţa binelui“, extraordinară exprimare! În acelaşi timp, Tarkovski nu înţelege ca prin slujirea sa să fie didactic şi moralist. Nu, calea sa de a sluji este una cu mult mai inefabilă, dar şi mai insinuantă, în acelaşi timp: „Eu nu sînt un predicator care doreşte să obţină o reacţie rapidă din partea publicului. Eu nu am această abilitate. Pentru asta se cere un soi anume de abilitate şi de talent, la care eu nu aspir. Prin urmare, nu pot conta că veţi părăsi această sală cu o aură pe cap şi, astfel, fiind transformaţi, să puteţi începe o viaţă cu totul nouă. Sarcina mea constă în a-i ajuta pe oameni să se înţeleagă mai bine unul pe altul. A fost important pentru mine ca spectatorii mei să cunoască problemele mele profesionale, cele care mă deranjează cel mai tare“. (interviu realizat de V. Işimov şi R. Şeiko)

La moartea sa, minunatul şi atît de profundul şi de poeticul teolog Olivier Clément scria: „A trebuit ca el să moară pentru a sfîrşi prin a intra în Biserică. (…) Andrei Tarkovski era omul pragului. Aparţinea generaţiei care a descoperit, în anii ’60, dimensiunea spirituală a existenţei. Pe căi singuratice, dureroase, unde se amesteca atracţia paranormalului şi cea a gnozei. El prefera să caute decît să găsească sau, mai degrabă, să fie găsit. În asta rămîne modern“. Strădania regizorului a mers în aceeaşi direcţie cu cea a marilor poeţi ai lumii şi cu cea a iconarilor de geniu: „A reprezenta inimaginabilul: acesta este întreg efortul lui Tarkovski. Pentru un artist al viziunii ca el, trecutul ţării lui se rezumă în icoană, această artă – spunea el – în care vizibilul nu este decît netezire, dîra invizibilului. (...) Icoana explică, fără îndoială, raportul tarkovskian cu timpul şi cu spaţiul, aproape invers celui care se găseşte în mod obişnuit în cinema. În mod obişnuit, spaţiul busculează într-un timp accelerat, sincopat, paroxistic. La Tarkovski, dimpotrivă, timpul este încetinit la extrem, devine spaţiu de contemplare“. La Tarkovski, spaţiul şi timpul de aici le presupun, le au în vedere pe cele dincolo, dintr-o lume mîntuită. Or, asta implică contemplare, privire lăuntrică îndreptată spre Dumnezeu.

Cum am menţionat, Andrei Tarkovski a marcat veacul lui într-un mod similar cu cel în care Dostoievski l-a marcat pe al său. Au fost veacuri cu valori culturale extraordinare relativ numeroase. Totuşi, în aceste mulţimi, ei reuşesc să spună ceva cu totul aparte, reuşesc ca în lucrarea lor să-I facă loc, la nivelul cel mai înalt, lui Dumnezeu. Un Dumnezeu care nu este Cel al teologilor, ci Acela al căutărilor lor poetice sincere şi asidue, Cel aflat prin propriile experieri, adesea de un dramatism copleşitor, lucrul acesta implicînd, totuşi, Scriptura şi Tradiţia vie a Bisericii din al cărei spaţiu spiritual provin şi căreia îi aparţin, fără doar şi poate, cu tot ce au mai bun. Este Hristos Cel tocmai născut în ieslea de la Betleem, pe cînd Andrei Tarkovski tocmai pleca la El, după ce-L slujise toată viaţa, prin lumina de rugăciune implicată a artei sale.

Ce ar mai de adăugat este că toate personajele principale tarkovskiene, fiind oarecum făcute după chipul şi asemănarea regizorului, sînt oameni în continuă slujire, într-un fel sau altul, a celor de lîngă ei, ba, adesea, chiar cu tendinţa făţişă de a salva lumea prin slujirea lor jertfitoare, în urmarea şi asemănarea modelului hristic. Spre deosebire de celebra piesă a lui Luigi Pirandello, Tarkovski şi personajele sale sînt într-o tandră conivenţă cu autorul lor, tocmai prin faptul că, prin căutarea lor sinceră şi asiduă a lui Dumnezeu, sînt împreună slujitori Lui şi oamenilor.

Costion Nicolescu este dr. în teologie la Institutul de Teologie Ortodoxă „Saint Serge“ din Paris.

Vechea dilema cum protejezi bateriile auto in timpul sezonului rece jpg
Vechea dilemă: cum protejezi bateriile auto în timpul sezonului rece?
Iarna reprezintă, fără îndoială, sezonul cel mai solicitant pentru bateriile auto. Temperaturile scăzute, drumurile scurte care nu oferă bateriei suficient timp să se încarce și utilizarea intensă a sistemelor de încălzire pun o presiune suplimentară asupra alternatorului și asupra acumulatorului.
DilemaVeche (2) (2) jpg
Descoperă cele mai apreciate idei de cadouri pentru bărbați în 2024
Atât în preajma sărbătorilor, cât și atunci când au loc aniversările bărbaților din viața noastră, alegerea cadoului se poate dovedi complicată. Acest ghid te va ajuta să optezi pentru cel mai potrivit dar în 2024 pentru reprezentanții sexului masculin.
De ce sunt folosite aparate sous vide in bucatarii profesionale jpg
De ce sunt folosite aparate sous vide în bucătării profesionale?
Tehnica de gătit sous vide (din franceză, „sub vid”) este o metodă inovatoare, ce presupune ambalarea alimentelor, în special a cărnii, într-un pachet vidat și gătirea acestora la o temperatură controlată, mult sub cea obișnuită, pentru o perioadă îndelungată de timp.
Adaptogenii  aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții jpg
Adaptogenii: aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții
Adaptogenii sunt substanțe provenite din plante, care au rolul de a reduce efectele stresului asupra corpului și minții, îmbunătățind răspunsul organismului în situații tensionate.
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece jpg
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece
Sezonul rece poate aduce o serie de cheltuieli neașteptate, de la costurile crescute pentru încălzire și electricitate, până la cheltuielile pentru îmbrăcămintea de iarnă și vacanțe sau concedii.
dilemaveche ro jpg
GHID despre alegerea metodelor de plată la cazino! Ce NU știe toată lumea?
Când te pregătești să joci la cazino online, alegerea metodei de plată este un pas crucial care poate influența întregul tău parcurs.
featured image (4) jpg
Mituri și realități despre relația femeilor cu jocurile de noroc
Primele cazinouri terestre au apărut într-o perioadă în care bărbații erau figurile dominante în societate, având parte de educație și implicit fiind cei care, în mod tradițional, asigurau și gestionau partea financiară a familiei.
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură jpg
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură
Agricultura devine și în România un domeniu complex și competitiv, astfel că rentabilitatea fermelor este o necesitate pentru a supraviețui pe piață și a avea succes.
P90178 png
Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP): Un candidat multidimensional pentru cercetare
Peptida Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP), o neuropeptidă endogenă, a prezentat un interes crescut pentru cercetători pentru rolul său potențial în diverse procese fiziologice.
avocat png
Avocatura: De la oratorii Romei la stâlpii statului de drept modern
Profesia de avocat este una dintre cele mai vechi și respectate ocupații din istoria umanității. De-a lungul timpului, avocații au jucat un rol esențial în menținerea ordinii și aplicarea justiției, contribuind la protejarea drepturilor și libertăților individuale.
DilemaVeche (2) (1) jpg
Cum se reflectă identitatea culturală în preferințele pentru anumite arome
Preferințele pentru anumite arome sunt mult mai mult decât o simplă chestiune de gust. Ele reprezintă o expresie a identității culturale, influențată de istorie, geografie, ritualuri și schimburi interculturale.
creditIMG 0862 JPG
123Credit.ro își continuă expansiunea în România prin deschiderea unor noi birouri în Cluj, Baia Mare, Sibiu și Suceava
București, 10 Septembrie 2024 – 123Credit.ro, un jucător important pe piața brokerajului de credite din România, și prima companie din domeniu care a dezvoltat fluxuri full digitale de aplicare la credite, își continuă expansiunea națională prin deschiderea unor noi birouri fizice.
Ghidul începătorului la cazinouri online jpg
Ghidul începătorului la cazinouri online
Chiar dacă activitatea pe care o poți desfășura într-un cazinou online nu este foarte complicată, nu puține sunt persoanele care au nevoie de o mână de ajutor. Prin urmare, ghidurile sunt mereu bine-venite!
christin hume Hcfwew744z4 unsplash (2) jpg
Cum să îți alegi partenerii potriviți pentru crearea unui shop online
Lansarea unui shop online este un pas important în dezvoltarea unui business modern. Să ai parteneri potriviți alături în acest proces este esențial pentru succesul proiectului tău.
Importanta magneziului in sarcina si alaptare jpg
Importanța magneziului în sarcină și alăptare
Magneziul este unul dintre cele mai importante elemente pentru organism, în special pentru femei, având un rol fundamental în anumite etape ale vieții, cum ar fi sarcina și alăptarea.
credit online dv (1) jpg
Credit online sau obținut direct din sucursală? Avantajele IFN-urilor și Internetului
Într-o lume în care tehnologia digitală avansează rapid, obținerea unui credit online a devenit o opțiune din ce în ce mai populară în rândul celor care au nevoie de finanțare rapidă și convenabilă.
tima miroshnichenko 8376170 jpg
Cum să te pregătești pentru sezonul răcelilor: Produse și sfaturi
Toamna e aici, iar copiii se întorc la școală sau grădiniță, după vacanța de vară. Asta înseamnă că șansele de a răci cresc considerabil.
kristian egelund t1sTHYjSN10 unsplash (2) jpg
Cum să îți încălzești corect glezna pentru a preveni entorsele
Entorsele de gleznă sunt leziuni ale ligamentelor care stabilizează articulația gleznei, cauzate de întinderi, rupturi parțiale sau totale ale acestora
barbora polednova VRK4bIBHo1E unsplash (2) jpg
Ce trebuie să știi despre recuperarea după o fractură de gleznă
Fracturile de gleznă sunt printre cele mai frecvente cauze ale durerii de gleznă. Tratamentul poate implica imobilizarea zonei gleznei cu ajutorul unui ghips.
pexels towfiqu barbhuiya 3440682 11349880 (2) jpg
Când este necesară implantarea protezei de genunchi și care sunt etapele operației
Implantarea protezei de genunchi sau protezarea genunchiului este o procedură chirurgicală complexă, destinată pacienților cu afecțiuni severe ale articulației genunchiului, în special celor cu gonartroză avansată la care tratamentele medicamentoase sau fizioterapeutice nu au dat rezultate.
antonika chanel RJCslxmvBcs unsplash jpg
Ce presupune recuperarea după operația de blefaroplastie
Impactul acestei intervenții asupra aspectului estetic al pacientului este unul major, reducând în mod semnificativ semnele îmbătrânirii.
jelle 1dEZeW1GoOI unsplash 16x9 png
Cum să montezi șindrila bituminoasă: Instrucțiuni pas cu pas
Procesul de montare a unei table de acoperiș noi poate fi o sarcină dificilă, însă utilizarea șindrilei bituminoase poate face procesul mult mai ușor și mai eficient. În acest articol, vom oferi instrucțiuni detaliate, pas cu pas, pentru montarea șindrilei bituminoase pe acoperișul tău:
pexels cottonbro 3927233 jpg
3 idei de cadouri pe care le poți oferi în funcție de perioadele specifice ale anului
Cadourile bine alese pot avea un impact semnificativ asupra relațiilor de muncă, fie că sunt destinate angajaților sau partenerilor de afaceri.
parfum1 jpg
Rolul parfumului în cultura pop
Oamenii din Occident cred că fenomenul pe care îl definim astăzi drept „cultură pop” a existat aproape întotdeauna. Aceasta se referă la produse culturale pentru artă, muzică, modă, film, dans, televiziune, radio, literatură, animație, sport, etc

Parteneri

cutremur seismograf depositphotos1 jpg
Cutremur cu magnitudinea 4.1. Unde s-a resimțit seismul
Un cutremur cu magnitudinea 4.1 a avut loc, duminicǎ dimineața, la ora 7.16, în zona seismicǎ Vrancea.
toamna vreme FOTO adevarul
Prognoza meteo 24 noiembrie. Vremea devine predominant frumoasă. Unde vor mai fi ninsori
Meteorologii anunță pentru duminică, 24 noiembrie, o vreme frumoasă. Temperaturile vor fi moderate pe timpul zilei, doar dimineața și în timpul nopții acestea vor fi scăzute.
vot generic mana buletin in urna alegeri prezidentiale 2020 (3) JPG
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale, prezența la vot. Câți români au votat de la deschiderea urnelor
Prezența la vot alegeri prezidențiale 2024, primul tur. Peste 18 milioane de români sunt așteptați la urne, duminică 24 decembrie. Alegătorii vor avea de ales între 14 candidați înscriși în cursa electorală. Alegerile prezidențiale au început în diaspora, de vineri 22 decembrie.
cutremur seismograf depositphotos1 jpg
Cutremur puternic în România în ziua alegerilor prezidențiale
În ziua de 24 noiembrie, la câteva minute d ela deschiderea urnelor în România s-a produs un cutremur semnificativ. Seismul a avut loc în zona seismică Vrancea-Buzău, la ora 7.16 minute.
radu dragusin tottenham getty webp
Ange Postecoglou, cucerit total de Radu Drăgușin, după ce a dat de pământ cu Manchester City
Tottenham a dat lovitura pe ”El Ittihad”, învingând cu 4-0.
zone erogene jpg
Acestea sunt zonele erogene mai puţin ştiute ale femeii!
Excitaţia sexuală este la cote maxime atunci când sunt atinse anumite puncte. În afara celor ştiute, există şi altele, care este bine să fie cunoscute.
catalin crisan gabriel cotabita jpg
Care a fost ultima dorință a lui Gabriel Cotabiță. Cătălin Crișan: „În primăvară voiam să facem un...”
Moartea lui Gabriel Cotabiță a zguduit lumea aristică din România. De la cei mai cunoscuți artiști, prezentatori TV până la celebri actori din țară, mesajele din partea colegilor săi de breaslă au curs fără oprire. Cătălin Crișan, unul dintre cei mai buni prieteni ai solistului, a dezvăluit ce planu
O lună de la intrarea în Schengen   Politia de fronntiera jpg
Chiar şi după aderare, doar cu un picior în Schengen. Controalele vor continua la graniţele terestre ale României încă şase luni
Potrivit acordului semnat la Budapesta de miniştrii de Interne ai României, Bulgariei, Austriei şi Ungariei, chiar şi după aderare, controalele la graniţele terestre ale Românei şi Bulgariei vor fi menţinute pentru încă minimum şase luni, în timp ce în Grecia vor dispărea.
sanctiuni=campanie electorala botasani jpg
Județul în care s-au dat amenzi de 7.500 de lei pentru continuarea campaniei electorale, cu o zi înaintea alegerilor prezidențiale
Polițiștii cercetează alte cinci cazuri pentru continuarea propagandei electorale pe rețelele de socializare.