Sinodul panortodox (XII)

Publicat în Dilema Veche nr. 655 din 8-14 septembrie 2016
Sinodul panortodox (VI) jpeg

Înainte de a reveni la textele pregătite pentru Sinodul Panortodox și a vedea care sînt modificările suportate la dezbaterile din Creta, cîteva observații pe seama modului cum se poate produce receptare deciziilor sinodale.

Importanța problematicii lui receptio în procesul post-sinodal este unanim recunoscută de istoricii bisericești și de cei care văd în ecleziologie nu știința „funcționării“ Bisericii lui Hristos, ci expresia discernămîntului prin care se distinge lucrarea Sfîntului Duh de cea a necuratului. Or, momentul sinodal, de comuniune profundă în diversitate, pentru că oamenii nu sînt identici, este un exercițiu de invocare, primire și acțiune sub aripa Mîngîietorului. Acesta le-a fost promis de Domnul Apostolilor Săi, pe bună dreptate îngrijorați dacă vor mai ști să rămînă fideli Celui pe care L-au cunoscut în carne și oase, dar Care, la un moment dat, revine în cerul din care a coborît. Nu este deloc întîmplător că, dorind să cultive tocmai această fidelitate, ortodoxia este profund sinodală.

Ridicarea sinodalității la nivelul unui principiu de ghidaj, de articulare și verificare a răspunsurilor de credință date provocărilor venite de-a lungul istoriei, explică de ce teologia Bisericii de Răsărit rămîne profund sceptică față de abordările „de autor“ ale Adevărului evanghelic. Înainte de a fi o chestiune de așezare ierarhică, disputa între Răsăritul sinodal – cu scăpările sale istorice bine cunoscute – și Apusul primatului papal – la care s-a adăugat și infailibilitatea episcopului Romei – traduce dorința de a rămîne cît mai aproape, nemijlocit, lîngă sursa primară, lîngă izvorul Revelației. Iarăși, o asemenea dorință nu înseamnă că ortodoxia, în Bizanț și după, nu a avut destule inconsecvențe, ea revenind însă mereu la dezideratul de început.

Receptarea deciziilor sinodale, fie că sînt cu caracter restrîns sau larg, transformă Biserica Ortodoxă, în expresia ei locală sau universală, într-o comunitate care dezbate, încearcă să înțeleagă, pune întrebări, ascultă răspunsuri, pe care le corelează cu alte decizii și pe toate la un loc le compară cu Evanghelia lui Hristos și cu întreaga Tradiție de pînă atunci. Altfel spus, părinții sinodali nu sînt adunați în locul credincioșilor, ci reprezentîndu-i, de unde și necesitatea obligatorie de a-și testa justețea gîndirii prin ascultarea reacțiilor. Pe scurt, abia prin receptare, oricît de lentă sau de plină de polemici ar fi, se poate spune că a fost îndeplinită misiunea sinodală, că părinții sinodali au fost în consens cu Biserica.

În acest context, prezentat aici foarte sumar, contestarea Sinodului Panortodox din Creta este ea însăși o formă de receptare. Pentru a se dovedi însă folositoare credinței, critica trebuie să îndeplinească două condiții minime: să fie făcută în cunoștință de cauză și să izvorască din iubire. Altminteri, superficială și încrîncenată, adică pe cît de urechistă, pe atît de vehementă, critica se transformă din exercițiu practic al discernămîntului în gesticulație pătimașă, în tentativă de manipulare a celor mai slabi de înger, în vedetism, în autoiluzionarea de a fi în posesia Adevărului refuzat celorlalți. Uman, tipologiile sînt deja cunoscute, psihologia patristică de ieri și cea de azi știind să le descrie în detaliu: de la figura salvatorului la cea a martirului, avem o plajă extinsă.

În ceea ce privește reacțiile din mediul nostru bisericesc, real și/sau virtual, pentru moment se disting două atitudini diametral opuse: una care îndeamnă la calm și care, punînd întrebări lămuritoare, nu se precipită să și răspundă; alta care cheamă la insurgență împotriva celor care ar fi „vîndut“ ortodoxia. Cei din această a doua categorie au și produs deja proba „bărbăției“, apostrofînd cu spume la gură pe „apostați“, amenințînd cu nepomenirea ierarhului canonic și alte grozăvii. Avem de-a face, și de data aceasta, cu fenomenul straniu al smereniei agresive. Existența acestuia, chiar dacă nu corespunde majorității creștinilor ortodocși, reușește să compromită dialogul în interiorul Bisericii prin radicalizare. Adică printr-o stare de spirit care elimină medierea Sfîntului Duh. 

Radu Preda este profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Promite-mi doar ce poți
„Pot să-ți promit că voi fi atent, că voi încerca să nu greșesc, dar nu pot să-ți promit că o să mă fac bine”.
Zizi și neantul jpeg
Alte stradale
Dar astăzi strada, în general, a devenit mai agresivă. Poate la fel de plină ca-n anii ’90, dar într-un alt mod.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Două kilograme și jumătate și alte cugetări
Este un text despre lipsa de acceptare a bolii și a morții.
E cool să postești jpeg
Cum inventezi mîndria națională
Ne iubim, așadar, compatrioții? Ne simțim bine în România? Sîntem mulțumiți cu traiul nostru?
p 20 WC jpg
Din ce sînt alcătuite viețile noastre?
Altfel, lumea nu este locuită nici de păcătoși iremediabili, nici de creștini perfecți. Intervalul este numele metafizic al obișnuitului pe care îl locuim.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Marele Premiu pentru filosofie al Academiei Franceze
Anca Vasiliu a contribuit constant la crearea punților dintre cultura care a primit-o și i-a recunoscut totodată expresivitatea stilistică a scrierilor sale
p 24 1 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Gino a intrat în Cartea Recordurilor ca fiind cel mai bătrîn cîine din lume: are 22 de ani și încă se ține bine.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Biroul meu de astăzi e același
Mă întreb tot mai des dacă, în loc să devină o gazdă pentru o viață mai bună, lumea nu s-a transformat cumva într-un birou universal în care ești mereu de găsit.
Zizi și neantul jpeg
Diverse, stradale…
Omniprezenți, pe vremea de atunci, în orele de lucru, erau cerșetorii și cei care sufereau de boli psihice.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce trăiesc nemții cîte o sută de ani, sănătoși și întregi la cap?
Pentru mine, Berlinul este orașul cel mai bine organizat, ca infrastructură și ca tot, dar în care te simți cel mai liber.
E cool să postești jpeg
Unde-i tocmeală mai e păsuire?
„Pot rezista la orice, mai puțin tentației”.
p 20 WC jpg
Cafea sau vin?
La fel ca vinul, cafeaua are, în legendele ei de origine, o întrebuinţare spirituală.
Theodor Pallady jpeg
Energii divine necreate...
Teologia creștină s-a cristalizat în numeroase orizonturi lingvistice, dar ortodoxia a rămas în mare măsură tributară geniului grecesc.
640px Bucharest, Drumul Taberei (16307818580) jpg
Drumul Taberei 2030
Fidel Castro a fost plimbat pe bulevardul Drumul Taberei
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Pe o dubă destinată livrării unor produse, o adaptare a limbajului telefoanelor „fierbinți“ din anii 2000: „Livrez orice! Ia-mă! Sînt electrică!“
Cea mai bună parte din noi jpeg
Rămîi pe culoarul tău
Mi-a luat o jumătate de viață să înțeleg că oamenii nu pot fi înlocuiți și că creativitatea noastră este cea care ne legitimează unicitatea.
Zizi și neantul jpeg
Obiecte și dispariții
Țin minte că pe ultimele le-am văzut cam atunci cînd s-a născut copilul meu. Atunci au fost, la propriu, obiecte de trusou.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E cool să postești jpeg
În goana vieții
„Nu juca acel joc la care te obligă un semafor care decide pentru tine cînd e timpul să mergi, cînd să te oprești. Stai puțin nemișcat și gîndește-te.”
p 20 Walter Benjamin  WC jpg
Geografii spirituale (II): orașul
Walter Benjamin nu vorbește, desigur, despre o transcendență personală, nici măcar despre una în sens tradițional.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Hypatia. Adevăr și legend
Uciderea Hypatiei de către un grup de fanatici care-și spuneau creștini e un fapt istoric incontestabil.
p 24 E  Farkas jpg
Cu ochii-n 3,14
Altfel spus: e sexul normal „mai puțin” decît devierile anal-orale sau este perversiunea supremă?
Cea mai bună parte din noi jpeg
Povestea merge mai departe
Unul dintre motivele pentru care am dorit să mă mut în București au fost concertele.
Zizi și neantul jpeg
Călătoria prin orașul-pădure
Paltoanele noastre cu siguranță erau: parcă ne camuflau, ne făceau să ne pitim în peisaj. Într-un fel, așa ne simțeam în siguranță.

Adevarul.ro

femeie inele de aur mana bijuterii shutterstock 1966151602 jpg
Zodiile care nu trebuie să poarte aur sub nicio formă. Cum alungi ghinionul adus de bijuterii
Deși este unul dintre cele mai iubite metale prețioase, poartă ghinion. Un astrolog celebru spune de ce nu e bine să purtăm aur. Totodată, există și un ritual simplu prin care se alungă spiritele rele.
cum poti avea succes la interviul de angajare jpeg
Noua strategie folosită de angajați pentru a obține măriri de salariu
Tot mai mulți angajați se arată interesați de posturi pe care nu au nicio intenție să le accepte doar ca să își forțeze șefii de la actualul loc de muncă să le ofere o mărire de salariu, arată Business Insider.
Multe localități din Siberia nu au căldură FOTO SHUTTERSTOCK
Rușii din Siberia îngheață în case: „Ucraina supraviețuiește fără încălzire, iar aici, în Hakasia, viața este îngrozitor de grea”
Rușii din regiunile cele mai izolate ale Rusiei sunt lăsați să înghețe, în timp ce președintele țării Vladimir Putin cheltuiește zeci de miliarde de dolari purtând un război de cucerire în Ucraina.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.