Sinodul panortodox (III)

Publicat în Dilema Veche nr. 635 din 21-27 aprilie 2016
Sinodul panortodox (VI) jpeg

Sfîntul și Marele Sinod Panortodox, care va avea loc între 16-27 iunie 2016, la Academia Ortodoxă din Chania (Creta), are la bază șase documente discutate de-a lungul deceniilor de pregătire și de a căror adoptare depinde seria de decizii practice pe care ortodoxia le așteaptă de la păstorii ei.

Temele documentelor sînt: misiunea Bisericii în lumea contemporană, diaspora ortodoxă, autonomia și modul proclamării acesteia, Sfînta Taină a Cununiei și impedimentele la căsătorie, importanța Postului și a respectării acestuia astăzi, relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine. Textele sînt traduse în românește și pot fi găsite pe pagina oficială a Patriarhiei. Din păcate, nu am auzit/văzut să se prezinte și să se comenteze aceste documente în facultățile noastre de teologie, fapt care adîncește temerea că un criteriu esențial pentru orice act sinodal va fi cu greu îndeplinit sau, în cel mai bun caz, cu întîrziere: receptarea. Or, aceasta reprezintă un proces care precedă consultarea propriu-zisă, insuflă dezbaterile și le confirmă rezultatele. 

Să ne facem măcar o idee sumară asupra conținutului fiecărui document în parte. Textul despre misiunea Bisericii în lumea contemporană are un titlu de lucru problematic: „Contribuția Bisericii Ortodoxe la realizarea păcii, dreptății, libertății, a fraternității și a dragostei între popoare și la înlăturarea discriminărilor rasiale și de altă natură“. Înainte de toate, terminologia este evident datată, adică vine direct din epoca Războiului Rece, perioadă cînd a și fost redactată o primă variantă, menținerea ei în contextul actual trădînd un conservatorism prost plasat. Apoi, legat tot de titlu, acesta nu corespunde decît parțial agendei problemelor globale la rezolvarea cărora Biserica Ortodoxă își poate aduce o contribuție.

Preliminariile documentului insistă pe două afirmații teologice de bază. Prima: Biserica lui Hristos este în lume, dar nu din lume, adică are prin constituția ei un caracter ambivalent divino-uman. De unde rezultă că evenimentul eclezial, concretizat în adunarea credincioșilor în jurul Sfintelor Taine, este o confirmare a Creației, a faptului că Dumnezeu a făcut-o posibilă, dar și o pregustare a Împărăției de dincolo. Această stare între evidență și promisiune este tradusă prin dinamica lui deja și nu încă. A doua: tocmai pentru că ne pregătește pentru Împărăția lui Dumnezeu, Biserica nu poate ignora dificultățile prin care trece umanitatea, indiferent de epocă sau context. Dimpotrivă. Fidelitatea față de mandatul ceresc implică solidaritatea fără întrerupere cu umanitatea.

Capitolele acoperă subiecte dintre cele mai diverse: a) Valoarea persoanei umane; b) Libertate și responsabilitate; c) Despre pace și dreptate; d) Pacea și împiedicarea războiului; e) Biserica Ortodoxă în fața discriminărilor; f) Misiunea Bisericii Ortodoxe ca mărturie de dragoste în slujire. În ceea ce privește fundamentele valorii persoanei umane, acestea se împart între cele antropologice (omul creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu) și cele hristologice (omul vechi înnoit prin Întruparea lui Hristos). Documentul face trecerea nemijlocită de la demnitatea omului la importanța păcii și a colaborării interconfesionale și interreligioase în slujba acesteia. Următorul capitol constată că libertatea este un dar dumnezeiesc, fără îndoială, dar care implică responsabilitatea pe măsură.

Următoarele două capitole se dedică păcii ca expresie a seninătății și a împăcării cu sine, cu semenii și cu Dumnezeu. Simetric, războiul este expresia neliniștii, a neînduplecării și a păcatului. Textul condamnă conflictele generate de fundamentalismul religios sau/și naționalist. Semnatarii trag în continuare un semnal de alarmă privind recrudescența discriminărilor la care sînt supuși creștinii ortodocși, mai ales acolo unde sînt în minoritate, mesaj de o dramatică actualitate. Ultimul capitol trece în revistă temele care cer mărturia slujitoare a Bisericii: sărăcia, nedreptatea socială, noile forme de sclavagism, migrația motivată economic, cinismul sistemului financiar, războaiele dintre state, consumismul, manipularea ideologică prin mass-media, biotehnologia, educația copiilor și a tinerilor, apărarea familiei.

Radu Preda este lector la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca.

Zizi și neantul jpeg
Alarme, sonerii, zgomote… – din alte vremi
Aproape vii, ceasurile ne umpleau singurătățile.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
#metoo? În România?! Să fim serioși!
Nu cred că există vreo femeie, cel puțin din generația mea, care să nu fi trecut măcar o dată în viață printr-o experiență de hărțuire sexuală
p 20 N  Steinhardt jpg
N. Steinhardt despre creștinismul firesc
Creștinismul devine un regim natural al vieții, un accent care însoțește gesturile cele mai mărunte ale cotidianului.
Polul jpg
Colonialism și misionarism
Reconcilierea dintre colonialism și misiunea creștină internațională este foarte complexă.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
A ajuns acasă rîzînd, a rîs toată noaptea și nu s-a oprit nici a doua zi (joi), nimic neputîndu-i pune capăt veseliei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.
O lume a poveștilor jpeg
O lume a poveștilor
Narativele care pot subjuga națiuni întregi nu sînt o invenție modernă – după cum afirmă psihiatrul Boris Cyrulnik, în cea mai recentă carte a sa, apărută luna trecută la editura Odile Jacob.
André Scrima: Ziua una şi a opta jpeg
André Scrima: Ziua una şi a opta
Lumina Paştilor: pe cea vizibilă în biserici şi pe străzi, ucrainenii nu şi-au putut-o îngădui; pe cea spirituală, religia patriarhului Kiril o insultă, o sufocă.
Theodor Pallady jpeg
Un Sisif în robă franciscană
Camus a fost doar martorul esențial al asprelor sale vremuri și, prin revolta contra absurdului, aproape un mărturisitor.
Zizi și neantul jpeg
Iarbă verde și obligativități
Avem tendința să ne complicăm puținele zile libere. Să le încadrăm în sisteme, să le tratăm ca pe unele de lucru în alt domeniu: cel al leisure-ului, al entertainment-ului.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Care ar fi playlist-ul ce v-ar alunga pe dumneavoastră de la o demonstrație?
Blocul, strada, etajul și apartamentul jpeg
Blocul, strada, etajul și apartamentul
În locul garajului a apărut un parc, la fel de lipsit de imaginație din punct de vedere urban ca și lamele de blocuri din spatele unității militare, dar care, cu zonele sale verzi, evoca peluza spălătoriei de steaguri.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce caută americanul în Europa?
Îmi dau seama că avem de toate aici, pe bătrînul nostru continent, micul nostru paradis terestru, că este (a fost... oare?) una dintre cele mai bune lumi posibile și că mi-ar trebui vreo cinci vieți ca să văd și să trăiesc tot.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.