Poveste cu elefant

Publicat în Dilema Veche nr. 830 din 16 - 22 ianuarie 2020
Poveste cu elefant jpeg

Credinţa ne spune că spaţiul ei propriu e interioritatea, că acolo e de căutat Interlocutorul dorit: în interioritatea omului şi a lumilor deschise către Ultim. Ceea ce ţine de sensibil, de evidenţa brută, de suprafaţa lucrurilor e insuficient, prea strîmt pentru a putea găzdui statura divinului şi întîlnirea cu El. La limită, „lumea“, în materialitatea ei grea, poate ajunge obstacol: te ţine captiv în formele ei limitative, nu îngăduie transparenţa spre transcendent.

Atunci, din perspectivă religioasă, lumea, exterioritatea sînt doar de străbătut, de lăsat în urmă? Nu pot avea ele nici un sens spiritual, nici o valoare? Nu ai faţă de ele datorii, reflecţie, faptă de împlinit? Evident, lucrurile nu stau aşa. Sensibilul, imediatul lumii de aici pot semnifica, pot simboliza logica teritoriilor de dincolo, le pot recepta mesajele. Fapta omului poate iradia în imediat ceva din libertatea plină de responsabilităţi a interiorităţii.

În fond, articularea între sensibil şi lumile de dincolo dă una dintre tensiunile definitorii ale religiilor; e una dintre problemele centrale ale gîndirii spirituale de pretutindeni. (Iar studiul soluţiilor pe care diferitele tradiţii le dau acestei articulări reprezintă, după mine, ceea ce oferă mai interesant antropologia religioasă. Ea se ocupă de felurile în care concretul – gest, act, cuvînt, construcţie, procedee de ordin sacru/religios – e activat ca simbol, poate pune în contact individul şi comunitatea cu un dincolo absolut. Ea cercetează modalităţile practice prin care realităţi calitativ incomensurabile ajung să comunice, menţinîndu-şi diferenţa de nivel.)

E drept totuşi că accentul cade în credinţă, în religii, pe interioritate. Dacă e să te orientezi spiritual, trebuie să te îndrepţi spre profunzimea lucrurilor şi a sufletului, spre dimensiunea lor ascunsă, netentată de exterioritate, nesupusă „gravitaţiei“. Acolo, formele, semnele, evenimentele pot deveni călăuzitoare, pot deschide drumul spre deschisul ultim. Eşti prevenit să nu te opreşti din drum – din drumul înţelegerii şi al transformării de sine –, să pătrunzi într-o interioritate mai adîncă decît propriul ego, să atingi locul joncţiunii cu divinul, unde – în propria ta adîncime – El se oglindeşte şi lucrează. Sînt nenumărate îndemnurile de a părăsi „omul din afară“, „omul de carne“ în beneficiul „omului lăuntric“ capabil de nesfîrşită transformare, aşa cum insistă Sf. Pavel (II Cor, 4, 16: „dacă omul nostru cel din afară se trece, cel dinăuntru însă se înnoieşte din zi în zi“). Doctrinele spirituale ale Indiei pun drept ideal luciditatea omului de a se desprinde din mreaja mayei, a jocului lipsit de realitate proprie care e manifestarea. Un poet mistic persan din secolele XII-XIII, Attar, cercetează – în Cartea încercării – toate instanţele exterioare, cosmice şi tradiţionale, pentru a-şi găsi drumul spre Cel preaiubit. Nici una nu ştie să-i dea lămurire. Abia cînd pelerinul ajunge la ţărmul mării sufletului şi se cufundă în ea, abia atunci începe adevărata călătorie. Despre adîncul inimii – pe care contemplativul îl descoperă îmbăiat în marea fără margini a lui Dumnezeu – vorbesc mistici creştini ai Răsăritului şi ai Apusului. „Despuiaţi aproape de materia noastră, ne-am scurge în Mare, cu ale ei dezlănţuite şi înalte valuri: atunci vreo făptură să ne întoarcă n-ar putea nicicînd“ – aşa îşi încheie flamandul Ruusbroec, în secolul al XIV-lea, scrierea Podoaba nunţii spirituale sau întîlnirea interioară cu Christos (traducere din olandeza veche de Emil Iorga, Humanitas, 1995).

Credinţa, religia deschid în faţa omului teritoriile interiorităţii. Îl îndeamnă să pătrundă în logica lor, pe calea unei libertăţi demne de libertatea divinului, să oglindească adecvat în imediatul lumii această logică, această experienţă. Şi totuşi, în exerciţiul credinţei, persistă mereu tentaţia de a inversa ierarhia, de a reduce interioritatea spirituală la planul lui „aici“. Persistă tentaţia de a supune ordinea nevăzutelor la ordinea plană a exteriorităţii. Aşa riscă să se întîmple atunci cînd lucrurile se rezumă la simplă gesticulaţie pioasă sau ascetică, atunci cînd adevărul ultim e încarcerat în dogmatism, cînd inspiraţia religiei devine, în viaţa unei comunităţi, tradiţionalism ori, mai grav, ideologie agresivă, fanatică, xenofobă. În aceste cazuri, insul/comunitatea îşi închipuie că au atins absolutul, că dispun de el, că pot dicta interiorităţii umane şi divine.

Tradiţiile spirituale au avertismente serioase împotriva acestei ispite. Dar au, împotriva ei, şi tratament prin umor. O seamă de anecdote din literaturile spirituale ale lumii îi pun la locul lor pe cei care se pretind deja cereşti, semn neîndoielnic de imaturitate. În colecţiile de tip Pateric, de spuse ale monahilor din primele pustii creştine, apar asemenea exemple. „Bătrînii au spus: dacă vezi pe vreun tînăr că, din voia proprie, urcă la cer, apucă-l de picior şi trage-l în jos; căci altfel nu‑i va fi spre folos“. Un altul nu mai vrea să se îndeletnicească cu lucrul mîinilor, ci doar cu ruga, să fie fără nici o grijă, asemenea îngerilor. Pleacă din mica obşte eremitică în pustie. Peste cîteva zile, bate la fereastră, cerînd să se întoarcă. Fratele dinăuntru tergiversează: „Ioan a devenit înger, n-are nevoie de hrană, nici de muncă“.

O anecdotă întrucîtva similară e citată de Heinrich Zimmer în debutul volumului Filozofiile Indiei (1951, traducere de Sorin Mărculescu, Humanitas, 1997). Discipolul unui bătrîn maestru e fermecat de lecţia privind prezenţa nezăgăzuită a divinului. A înţeles. El însuşi şi toate entităţile lumii sînt sedii ale acelei Prezenţe auguste. Plecînd de la învăţător, pluteşte pe cale plin de sentimentul găzduirii Unicului. Dimpotrivă vine pe drum un elefant uriaş, condus de cornac. „Fereşte din drum!“, îi strigă omul. Dar ucenicul e transportat: de ce m-aş da din drum, de vreme ce găzduim amîndoi, eu şi elefantul, aceeaşi realitate, acelaşi Domn? Aşa că înaintează curajos, neabătut. Însă cînd întîlnirea se produce, trompa uriaşului îl ia de după mijloc şi îl aruncă în pleavă. Cam julit fizic, dar mai ales mental, ucenicul se întoarce la învăţător şi îi povesteşte păţania. Răspunsul: „Într-adevăr, tu eşti Dumnezeu. La fel şi elefantul. De ce însă n-ai ascultat glasul lui Dumnezeu care ţi s-a adresat prin cornac şi care ți-a cerut să te dai la o parte?“.

Pildele acestea sînt pline de bună dispoziţie şi sugestii. Da, lumea în întregul ei îşi primeşte realitatea din acelaşi Principiu, de la acelaşi Pol suveran. Dar fiecare nivel al realului găzduieşte, potrivit unui mod propriu, influenţa, semnele, prezenţa Lui. Interioritatea orientată e un regim al fiinţei unde prezenţa Lui e mai intensă, mai formativă, mai atrăgătoare decît e cel al exteriorităţii. Dar nici interioritatea nu asigură joncţiunea fiinţei noastre cu divinul, dacă te opreşti în loc. Raportul cu El este de tipul căii, al unei dinamici nesfîrşite. Şi ea are o componentă de tip „hermeneutic“ căci omul are de citit, de interpretat, de lucrat cu reperele pe care El le pune în Texte, în univers, în comunităţi, în interioritatea persoanei. Ţi se cere atenţie adecvată, responsabilitate faţă de toate aceste niveluri ale prezenţei Sale.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: wikimedia commons

Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)

Adevarul.ro

image
O poliţistă i-a pulverizat colegului său spray paralizant în faţă. Reacții dure: „Din păcate de asemenea mimoze și botoxate este plină poliția”
Ceea ce trebuia să fie o intervenţie obişnuită pentru a calma o situaţie conflictuală s-a sfârşit prost pentru unul dintre poliţişti, dar şi pentru imaginea instituţiei, atunci când colega sa i-a pulveriza în faţă spray paralizant.
image
O româncă a comparat prețurile la cireșe din Londra cu cele din România. „Aici e vreo 17-18 lei doar o cireașă!”
O româncă din Londra ține să îi contrazică pe conaționalii care susțin că în România se găsesc cele mai scumpe cireșe din lume și a postat și o poză cu prețul cu care se vând două cireșe într-o piață din centrul capitalei britanice.
image
Proprietarul unei case s-a făcut stăpân pe terenul orașului și a pus taxă celor care aveau nevoie de parcare
În câteva zile pe terenul de lângă Badea Cârțan din Timișoara cei care vin la piață sau la biserică vor avea noi locuri de parcare. Spațiul a fost utilizat ilegal până acum, ca parcare contra cost.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a