Ortodoxia modernismului şi modernismul Ortodoxiei

Gabriel JARNEA
Publicat în Dilema Veche nr. 143 din 20 Oct 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dacă pentru cultura laică noţiunea "modernism"/ "modernitate" a avut, în ultimii 250 de ani, un sens constant pozitiv, în cultura teologică această noţiune a creat constant tabere, a polarizat spiritele chiar pînă la distincţii radicale. Noţiunea de modernism are o conotaţie negativă atît în Biserica Apuseană cît şi în cea Răsăriteană. Epicentrul modernismului în geografia spiritualităţii din Apus, începînd din secolul al XII-lea, a cunoscut o constantă alunecare spre nord. Dacă în secolele XII-XIV principalele curente moderniste, ca şi cele eretice apăreau în nordul Italiei, în cercurile aristocratice din vechile oraşe ale Ligii lombarde, treptat epicentrul modernismului avansează spre nord, apoi în Franţa, în secolul al XVI-lea şi în special în perioada Iluminismului şi a influenţei filozofilor moralişti, pentru a se stabili în secolul al XIX-lea preponderent în Ţările de Jos şi ţările germanice. Deloc întîmplătoare această alunecare a epicentrului modernismului spre nord, ea trebuie analizată, după opinia mea, paralel cu geografia secularizării protestante. În 1910 preoţii catolici depuneau jurămîntul de luptă împotriva modernismului, pe care-l identificau în mişcările sociale de emancipare a femeii, în relaxarea accelerată a eticii familiei şi a restricţiilor clasice faţă de credincioşi, în curentele relativiste îndreptate împotriva tradiţiei dogmatice tradiţionale, în unele inovaţii liturgice propuse de clerul din ţările nordice etc. Aproape toate elementele specifice modernismului de la 1910, pe care preoţii catolici jurau că le vor respinge hotărît, au ajuns după Conciliul II Vatican să fie integrate în catolicism epurate de demonul modernismului şi fără ca Biserica să devină mai sfîntă sau mai întinată prin aceasta. În aproape 50 de ani, Biserica Apusului s-a modernizat, am putea spune, împotriva programului asumat în 1910. Pe baza experimentului modernizării Bisericii Catolice din secolul XX am putea spune că ceea ce azi este respins drept modernist, în maxim 50 de ani va fi admis ca un element de normalitate al "tradiţiei în devenire". Lista elementelor moderniste pe care papa Ioan Paul al II-lea - şi probabil aceasta va fi şi direcţia noului papă Benedict XVI (Joseph Ratzinger) - le-a respins din orice tratative, cuprinde: renunţarea la celibatul obligatoriu al preoţilor, hirotonisirea şi accesul femeilor la funcţiile clericale, contracepţia şi etica sexuală, statutul homosexualilor, problema adopţiei de către cuplurile de homosexuali, problemele de bioetică în ingineria genetică, flexibilizarea dogmatică a divorţului. Aceleaşi elemente moderniste au creat vii dezbateri şi în rîndul bisericilor protestante, în urmă cu 20 de ani. Avansul modernismului protestant faţă de cel catolic, în aproape toate aceste puncte, este de aproximativ 20-25 de ani. Redus la aceste aspecte, decalajul de modernitate între Apus şi Răsărit devine mult mai mare decît este în realitate. Explicaţia acestui decalaj nu se întemeiază doar pe aistoricitatea Ortodoxiei. Dacă în Apus aristocraţia laică lombardă în secolele XI- XII a reuşit să influenţeze Biserica pînă chiar să impună celibatul preoţilor, în Răsărit, în special în Ţările Române, a lipsit o asemenea aristocraţie direct şi constant implicată în treburile sfinte. Impulsurile modernizării Ortodoxiei române au venit totdeauna nu din frămîntările interioare teologice, din conflictele de interese ale boierimii şi preoţimii moldovene sau valahe, ci ca replică la misionarismul catolic sau protestant. Acesta a fost cazul la 1642 cînd, la cererea mitropolitului Kievului, Petru Movilă, apărea prima Mărturisire de credinţă, în forma scrisă, în Moldova, ca replică la Catehismul calvinesc (1640) foarte popular în Transilvania, la misionarismul calvin promovat de patriarhul Ciril Lucaris în anii 1630-1640 în Ţările Române. Asemenea unei integrări europene, nici modernizarea Ortodoxiei române, atît cît s-a produs ea, nu a fost decît o replică a momentului, dată influenţelor misionare apusene. Dar acesta este un nivel formal de percepţie al modernismului în Apus, e drept, cu implicaţii majore dogmatice. Modernismul, prin elementele enumerate mai sus, nu preocupă deocamdată esenţial Biserica Răsăritului şi este uşor de presupus că, pe măsura apropierii laice de Uniunea Europeană, o parte din aceste probleme vor deveni acute şi în Răsărit şi nu vor putea fi întîmpinate doar cu declaraţii de presă ale cîte unui teolog zelos care joacă rolul degetului lui Dumnezeu printre păcătoşii occidentali. Nu ştiu cum se pregăteşte Răsăritul să întîmpine asemenea provocări. O scenă recentă, petrecută într-una din bibliotecile universitare germane este emblematică pentru contradicţia actuală a Răsăritului între expresia civilizatorică a modernismului şi expresia teologică a ancorării dogmatice în Absolut. Într-una din sălile de lectură de-o curăţenie desăvîrşită, de peste 50 de cititori cufundaţi în liniştea studiului, îşi face apariţia subită un chip de monah răsăritean între 40-45 de ani, înalt, corpolent, cu părul negru, lung de aproape jumătate de metru, soios şi nespălat de multă vreme, legat într-o coadă ce-i accentua sălbăticia, cu negrul straielor dominate de un luciu insalubru, întrerupt de petele recente culinare unsuroase de pe pîntec, tîrînd cu picioarele nişte bocanci militari româneşti, fluturînd nişte manşete infecte pe care le trecea ritmic peste barba-i lungă şi modelată în spectre păroase de o dizgraţie ameţitoare. Am avut pentru cîteva secunde impresia că l-am întîlnit pe Simplicissimus din romanul lui Grimmelshausen, cînd a ieşit prima dată din pădure între oameni. Avansează neglijent printre mesele de studiu şi se aşază lîngă fereastră, între alte două mese ocupate de două studente gracile, suple, cu părul blond, lung, revărsat meditativ peste umeri şi îmbrăcate jovial după normele altei epoci decît vecinul lor insalubru. În secunda următoare, ca la un semn, domnişoarele se ridică, îşi iau cărţile şi pleacă ţinîndu-se cu mîna de nas. Cufundat într-o linişte olimpiană, monahul, deja omniprezent prin mireasma-i irezistibilă, scoate o carte şi începe să citească. În drumul meu spre uşă, curios să asociez această apariţie irespirabilă cu titlul unei cărţi, îmi cad ochii pe coperta cărţii negre din mîna piosului cititor: Nicolai Berdiaev, Sensul creaţiei (Editura Humanitas), gînditorul care, după părerea mea, a urcat teologia Răsăritului, în secolul XX, la cea mai luminoasă treaptă de modernitate. Am părăsit sala speriat că pînă la 1 ianuarie 2007 mai sînt atît de puţine luni. Freiburg

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.