O comună uimire

Publicat în Dilema Veche nr. 694 din 8-14 iunie 2017
O comună uimire jpeg

De multă vreme credinţa şi filozofia sînt bine delimitate una de cealaltă. Îşi subliniază deosebirile, îşi explicitează funcţiile, domeniile, metodele, scopurile proprii. Nu calcă decît cu grijă în teritoriul celeilalte. Dar a fost o vreme cînd cele două erau atît de apropiate încît se concurau…

În anecdotele pustiei, asceţi rustici dau lecţii filozofilor veniţi să i cerceteze în aspra lor retragere. Creştinii cultivaţi din metropolele Antichităţii tîrzii savurau asemenea istorioare. Unele vorbesc de­spre Arsenie (350-445), nobil impregnat de clasicii greci şi latini, îndrumător al viitorului împărat Arcadius. Lăsînd curtea strălucită de la Constantinopol, Arsenie fuge în deşertul egiptean, devenind monah. Acolo învaţă de la „ţărani egipteni“ un „alfabet“ al inimii contemplative despre care paideia antică nu ar fi ştiut nimic.

Din acele timpuri exista prejudecata, tenace pînă astăzi în anumite medii, că pentru misterele credinţei e mai potrivită mintea nelucrată a omului simplu, rustic, frust decît mintea complicată, interogativă, cercetătoare a intelectualului. Chiar aşa să fie? Suportă credinţa o asemenea „specializare“? Stau experienţa şi tematica ei sub această stranie asimetrie?

În creştinism, ca şi în alte tradiţii, „săracul cu duhul“ sau „neştiutorul de carte“ nu indică un portret social ori cultural. E emblema unei stări spirituale. E condiţia unui „duh“ detaşat de multiplu, a unui intelect care pune cunoştinţele secunde, parţiale, plurale la locul potrivit, nelăsîndu-se stăpînit de ele. E condiţia inimii curate – ori mai degrabă radical curăţate –, netede, ajunse la o limpezită simplitate, în care se pot naşte uimirile ultime, în care se pot întipări literele ştiinţei divine. Cu observaţia că „inima“ înseamnă aici centrul profund al fiinţei, unde toate facultăţile umanului îşi încearcă şi îşi pot afla unitatea. Unde intelectul contemplativ (nous) îşi atinge sălaşul. Cunoaşterea pe care o primeşte aici direct de la sursa transcendentă cere o receptivitate totală, nemărginită şi nestingherită de cunoştinţe secunde. Această cunoaştere verticală şi limpezimea suportului pe care se întipăreşte: iată unul dintre înţelesurile simbolice ale „sărăciei cu duhul“. În islam, de pildă, profetul Muhammad e celebrat ca ummî, „neştiutor de carte“, în sensul că fiinţa lui a avut acea excepţională simplitate, acea puritate de pagină albă pe care s-a putut înscrie mesajul revelaţiei.

Dar pentru intelectualii creştini ai secolelor IV-V, anecdotele despre filozofi surclasaţi de „ţărani egipteni“ aveau nu numai un sens spiritual. Aveau şi un rost polemic. Prin ele se clama – ritos, chiar dacă pitoresc – superioritatea creştinismului faţă de înţelepciunea veche. Calea cunoaşterii creştine avea, pentru ei, cu totul altă calitate decît ceea ce adunase, în secole de strădanie şi de experienţă, cercetarea elenă. Dacă numeau adesea creştinismul „adevărata filozofie“, cealaltă fiind socotită „falsă“ ori „rătăcitoare“ sau în cel mai bun caz insuficientă ori „pregătitoare“, o făceau pentru a-i învinge pe gînditorii eleni pe propriul lor teren. Între credinţă (creştină) şi filozofie (păgînă) raportul era concurenţial…

Căci amîndouă însemnau, pe atunci, mod de viaţă. Însemnau efortul îmbunătăţirii de sine prin cercetare, studiu, prin disciplina minţii şi a traiului, prin cunoaşterea şi stăpînirea sinelui. Amîndouă însemnau elan către realităţile superioare, sete de cunoaştere unitivă, ardoare către divin. Pentru creştini, Christos, Înţelepciunea întrupată, rostea limpede cuvintele misterioase, intime ale lui Dumnezeu. Dar filozofii eleni ai vremii, în ce îi priveşte, erau foarte departe de a fi lipsiţi de orizont metafizic. Avîntul către Suprem al unor neoplatonicieni ca Iamblichos şi Damascios nu se oprea nici măcar la Unul; meditaţia străbătea către absolutul „dincolo-de Unul“. Şi ei chemau asistenţa divinului pentru efortul lor. Deja, în Theaitetos 151 d, Socrate îl încurajează pe tînăr: „dacă Divinitatea va voi şi te va îmbărbăta, vei fi în stare să spui ce e cunoaşterea.“ Pentru Iamblichos, filozofia „a fost predată la origine de Zei şi nu e cu putinţă să ţi-o însuşeşti decît prin mijlocirea lor“.

Cît despre cultură, intelectualii creştini nu se grăbeau deloc să-i imite pe „ţăranii egipteni“. Captivaţi de revelaţia christică, nu renunţau deloc la formaţia clasică, la ceea ce adunase, în secole de cercetare, studiu şi creaţie, gîndirea elenă. Numeroşi Părinţi creştini – de la Clement Alexandrinul, Origen, Grigore al Nyssei pînă la Dionisie şi atîţia alţii – se ajută din plin de (neo)platonism pentru a scruta, interpreta, elabora teologic revelaţia. În cuvîntările lui Ambrozie, episcop al Milanului se găsesc reluări din Plotin. Iar în 390, cînd trebuie să reacţioneze împotriva mîniei cu care împăratul Teodosie însîngerase Tesalonicul revoltat, Ambrozie ia atitudinea filozofului (cf. Peter Brown, Putere şi persuasiune în Antichitatea tîrzie). I se adresează suveranului ca un înţelept îndrumător care îl sfătuieşte să-şi stăpînească pulsiunile iraţionale, să regăsească armonia şi clemenţa. O miniatură chiar aşa înfăţişează scena: în faţa imperialului „pacient“, episcopul poartă mantia albă a filozofului. Le era cu neputinţă intelectualilor creştini să abandoneze paideia elenă. Depozitul acela de experienţă şi de reflecţie privind temele grave ale condiţiei umane, raportul lumii cu transcendenţa, viaţa în societate era prea preţios ca să fie abandonat… În el îşi va turna creştinismul noua sevă dată de revelaţie.

Oamenii pustiei nu sînt nici ei, sociologic vorbind, de o uniformă ruralitate. Se află printre ei nu numai ţărani egipteni, ci şi intelectuali subţiri ca aceia din grupul lui Evagrie şi Ammonios. Şi ei, oricare le-ar fi fost condiţia lumească, se ocupă tocmai cu „lucrarea minţii“. Prin rugă, meditaţie, asceză – adică exerciţiu –, ei se ocupă tocmai cu limpezirea inimii şi a intelectului pentru ca ele să devină cristaline ca „safirul cerului“, irizate de soarele Duhului.

În Antichitatea tîrzie, contemplativii creştini şi filozofii eleni scrutau, din unghiuri diferite, acelaşi paradox. De partea lor, neoplatonicieni ca Damascios exaltă antinomiile care duc pînă la limită gîndirea atunci cînd ea încearcă să conceapă „Principiul absolut“. „Absolut“, adică liber de orice legătură, Singur pe marea singurătăţii sale. Dar totodată „principiu“, aşadar origine a unor entităţi secunde, pol al sferelor şi făpturilor lumii, aflat deci „în relaţie“ cu acelea. Creştinii erau captivaţi de Dumnezeu ca mister de necuprins, „întuneric supraluminos“ (Grigore de Nyssa) şi totodată Creator, mai mult decît atît, Părinte. „De neapropiat“ şi totodată oglindit înăuntrul fiecărei persoane. Învăluit în infinitatea lui şi revelat în întruparea Fiului. Inaccesibil şi participabil.

În ambele cazuri, gîndirea umană era condusă pînă la limitele ei. Era deschisă, chemată dincolo de ele… Merită, cred, să ne amintim din cînd în cînd de acea vreme cînd filozofia şi credinţa erau atît de apropiate încît se concurau… 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Foto: wikimedia commons

Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)

Adevarul.ro

image
Franța își pune la bătaie cele 300 de rachete nucleare pentru a apăra Europa. Moscova amenință cu scufundarea Insulelor britanice
Europa ar putea fi pregătită să creeze o umbrelă de protecție nucleară în fața Rusiei, formată din 300 de rachete balistice franceze.
image
Ce pensie va avea Klaus Iohannis. „Are 42 de ani de muncă și 10 de președinție”
Preşedintele Klaus Iohannis a depus cererea de pensionare de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, lucru deja confirmat de Administraţia Prezidenţială.
image
Cum s-au îmbogățit peste noapte sute de mii de români în anii sărăciei crunte. „Am vândut o vacă și am băgat banii acolo”
Sute de mii de familii din România s-au îmbogățit în anii 90, la scurt timp după Revoluție, în timp ce milioane sărăceau de la o zi la alta. Pentru asta, oamenii stăteau la cozi și noapte ca să își depună banii la Caritas, iar câteva săptămâni mai târziu ridicau o sumă de opt ori mai mare

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.