Interferenţe – interviu în festival cu George BANU

Valentin DUMITRESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 565 din 11-17 decembrie 2014
Interferenţe – interviu în festival cu George BANU jpeg

„Am fost foarte plăcut surprins cînd astă-vară am primit un telefon de la secretariatul Academiei Franceze care mă informa că mi s-a acordat marele premiu pentru difuziunea culturii franceze în lume. E prima dată cînd un român ia acest premiu – Marele Premiu al Academiei Franceze pentru Francofonie –, unul extrem de important, decernat acum pe 4 decembrie, într-o şedinţă solemnă, avîndu-i ca intervenienţi pe filozoful Jean-Luc Marion, Hélène Carrère d’Encausse şi pe Valéry Giscard d’Estaing, care e membru al Academiei Franceze desemnat să acorde această distincţie. E o distincţie simbolică, importantă, care cred că, nu numai pentru mine, dar şi pentru România e bine să existe, pentru că acum, în urma alegerilor, imaginea României a fost reevaluată şi se înscrie, în acest moment, în această mişcare de reabilitare a imaginii României pe scena europeană. Şi cred că, oricît de simbolic ar fi acest gest, în societatea de astăzi simbolurile sînt foarte importante. E o expresie franţuzească pe care eu nu o agreez şi care sună aşa: e un cadou simbolic. Păi, un cadou simbolic e mult mai important decît un cadou nesimbolic. Deci acest premiu e un cadou simbolic pentru mine, pentru România.“ – George Banu

Sînteţi consilier al Festivalului Interferenţe şi cel ce a adus, în ediţia actuală, o sintagmă fericită. Aşadar, „Mărturiile corpului“, temă generoasă, impunînd deja – la cîteva zile lungi de la debut, cînd ne-am propus un dialog după spectacol(e) – multe surprize, unui public cultivat.

Eu am indicat cîteva spectacole care mi s-au părut importante; primul este Duşmanul poporului de la Schaubühne, pe care, cînd l-am văzut, mi s-a părut ca fiind profund legat de fenomenul Roşia Montană; dealtfel, a fost şi argumentul principal cu care l-am convins pe Thomas Ostermeier să vină la Cluj, spunîndu-i că, dacă e un loc pe lumea asta unde problema poluării solului, problema manipulării informaţiilor, extrem de violentă şi de agresivă, sînt evidente, acest loc este aici; şi, într-un fel, gestul pe care l-au făcut aceşti mari actori, acest mare regizor care este Thomas Ostermeier, e unul foarte semnificativ de recunoaştere a concordanţei între problematica piesei ibseniene şi această luptă locală şi esenţială pentru Roşia Montană.

Trecînd prin fenomenologie, tema corporalităţii rămîne, în fond, o temă perenă în teatru şi în artele vizuale, nicicînd epuizată într-o formulă. 

E o temă eternă, Gábor Tompa, directorul festivalului, susţinea acest lucru; şi în direcţia acestei problematici a corporalităţii se va prezenta, în încheierea festivalului, un spectacol extrem de important pe care l-am propus tot eu, al Teatrului Zar, un spectacol mistic, unde, într-adevăr, totul se joacă pe expresia corporală, fizică, primordială, a actorilor. Problema corpului în teatru e esenţială în măsura în care, cînd a apărut cinematograful, motivaţia pentru care teatrul putea să existe a fost tocmai prezenţa corpului. Corpul există peste tot, şi în cinematograf, şi în diverse alte domenii, dar aici este prezenţa corpului care vorbeşte.

Problema corpului se pune şi în artele plastice – aşa cum a demonstrat Gábor Tompa în expoziţia de la Muzeul de Artă din Cluj, al cărui curator este –, atît în pictură, dar mai ales în sculptură. Soţia mea (Monique Borie-Banu, n.r.) lucrează de ani de zile, şi tot nu mai termină, o carte extrem de pasionantă, despre raportul între actorul de teatru şi artele plastice, pentru că motivul sculpturii a preocupat pe foarte mulţi oameni de teatru revoluţionari, nu pe regizori-interpreţi, oameni de teatru care aveau o viziune asupra acestei arte, printre cei mai reprezentativi rămînînd Grotowski, ale cărui poziţii utilizate pentru Prinţul Constant sînt direct împrumutate din sculptura religioasă poloneză. Cei care vin acum sînt continuatorii lui Grotowski, ei animează şi conduc Institutul Grotowski din Wroclaw. Jaroslaw Fred e inspirat direct din Grotowski, propunînd un fel de teatru hibrid între dans, cîntec şi statualitate, să spunem.

În calitate de colaborator al festivalului – cum vă place să vă prezentaţi –, dacă ar fi să faceţi o radiografie a programului în care începem să ne integrăm ca participanţi, ce socotiţi a fi distinctiv aici…?

Este o programare de foarte înalt nivel, cu nume cunoscute şi necunoscute, e un echilibru greu de păstrat într-un festival, fiindcă, dacă vii numai cu nume cunoscute, nu ai nici o surpriză, dar şi cu nume cunoscute ca Pina Bausch, ca Thomas Ostermeier, şi grupuri mai puţin cunoscute, ca Babilonia, grupul lui Jaroslaw Fred, între ele aflîndu-se acest personaj tipic pentru regiunea noastră, marele coregraf Josef Nadj, care este şi ungur, şi sîrb, şi franţuz. El e o încarnare a spiritului european şi întreţine o relaţie privilegiată cu Gábor Tompa; îşi prezintă aici ultimele două spectacole şi o expoziţie. Cred că, într-un fel, festivalul e o oglindă a tendinţelor actuale din teatru, dar şi a anumitor date ale identităţii regionale. E prezent şi un regizor ungur de la un teatru din Serbia, care face un spectacol la Teatrul Kosztolani Dezso, Roses/Trandafirii, e deci o anumită pepinieră a acestei regiuni, valorizată de festival, şi alături de toate acestea sînt, bineînţeles, Ostermeier, Pina Bausch, un amestec interesant de artişti care vin din zone diferite, nu doar pentru spectacole masive, ci şi pentru mici eseuri, mici schiţe. Eu cred în determinismul zonei culturale, pentru că nu se poate face teatru la fel – deşi acum planetarizarea există – într-o regiune marginală din Serbia şi într-o regiune marginală din Italia. Şi faptul de a întîlni regizori pe care nu-i cunoaştem, venind din aceste regiuni, poate fi o decepţie sau o revelaţie. Un festival e interesant şi revelează nume noi, indiferent dacă aduce mari succese sau nu. Interesul provine şi din acest sentiment, acest simţ al descoperirii.

Cred că demn de atenţie e faptul că festivalurile româneşti, fie cel de la Bucureşti sau cel de la Sibiu, spre deosebire de festivalurile occidentale, sînt deschise culturii teatrale. Dacă în alte locuri, în Europa, la Edinburgh, la Avignon, nu vedem decît spectacole, aici au loc conferinţe, proiecţii video; într-un fel, varietatea manifestărilor e specifică acestor festivaluri. La Cluj, de exemplu, este expoziţia formidabilă pe care a organizat-o Gábor Tompa cu Călin Stegerean, împreună cu scenografa Carmencita Brojboiu, la Muzeul de Artă, expoziţia de fotografii a Mihaelei Marin, proiecţii de film Pina Bausch sau Pippo Delbono, sau sesiuni de autografe; deci nu sîntem legaţi de opera teatrală stricto sensu, ci sîntem implicaţi într-o constelaţie teatrală, fapt care îmi place foarte mult, o constelaţie a practicii şi a culturii teatrale reunite – chiar dacă vine puţină lume, asta contează în mai mică măsură, cei interesaţi nu pot fi dezinformaţi, apoi totul depinde de ei, ceea ce contează e că toate aceste tipuri de manifestări culturale sînt integrate în festival.

Poate e cumva consecinţa nevoii de informare, expresie uneori a lipsei de informaţie, a nevoii de comunicare.

Cred că ceea ce spuneţi e o formă optimistă, foarte mulţi din tînăra generaţie nu mai resimt nevoia de informare şi mai ales nu mai resimt nevoia de a-şi extinde cîmpul cunoştinţelor. La Bucureşti, eu am ţinut nişte conferinţe, la care, cu o singură excepţie, nici un coleg nu venea la Academia de Teatru şi Film, eu nu spun că acele conferinţe ale mele sau cele susţinute de Monique Borie erau extraordinar de interesante, dar erau cel puţin originale. Aici, cîţiva tineri cu care am vorbit mi-au zis că ei nu au timp să-l asculte pe Thomas Ostermeier pentru că aveau lecţia de sport. Şi nici n-au venit. Deci, asta înseamnă că nici dorinţa lor nu era foarte puternică şi, mai ales, că apetitul lor de revoltă era foarte mic. Ei spuneau – profesorul ne impune să venim la lecţia de sport. Dar profesorul nu e Stalin. Dacă vrei să-l asculţi pe Ostermeier, nu te duci la lecţia de sport. De aceea cred că se face mult în direcţia tinerei generaţii, dar, din păcate, atracţia pentru cultură e din ce în ce mai diminuată, în numele altor valori. Poate sînt eu reprezentantul unei viziuni mai arhaice asupra teatrului, dar rămîn uimit că, la Cluj, avînd ocazia să-l asculţi pe Thomas Ostermeier, nu te duci pentru că ai lecţia de sport. Nu e un dispreţ pentru sport, dar există obligaţia de a avea priorităţi. Prioritatea era, de această dată, conferinţa lui Ostermeier, ora de sport se repeta şi săptămîna viitoare. Un filozof mi-a spus că societatea noastră va fi asemenea societăţii medievale – barbarie în jur, şi în mijloc oaze de cultură. Festivalul e o oază de cultură. În rest, ora de sport.

Festivalul Internaţional de Teatru „Interferenţe“ a avut loc la finalul lunii noiembrie, La Teatrul Maghiar de Stat Cluj.  

a consemnat Valentin DUMITRESCU

Foto: Biro Istvan, Johan Persson

implant dentar 11 jpg
De ce să apelezi la implant dentar Megagen?
Dinții reprezintă o parte foarte importantă a corpului uman. Cu ajutorul acestora se produce masticația.
damian jpg
„În artă, nu ești niciodată singur” – Adrian Damian, omul din spatele SynergyX, instalația interactivă care va surprinde zecile de mii de vizitatori de la RDW 2024
Mărturisește că fuge de definiții și se ferește de etichetări. Totuşi, putem spune despre scenograful Adrian Damian că este unul dintre cei mai talentați artiști din generația lui și că superputerea lui este să transforme spațiile în personaje.
eveniment2 jpg
Sadeck Waff a semnat momentul surpriză din cadrul evenimentului IQOS Together X
Evenimentul aniversar a celebrat spiritul IQOS printr-un festival al simțurilor dedicat comunității. Toate simțurile au fost activate într-o simfonie de mișcări și culori al cărei punct culminant a fost invitatul special al evenimentului.
igiena jpg
Lucruri pe care nu le știai despre istoria igienei și a îngrijirii personale
În multe culturi tradiționale ale lumii, femeile necăsătorite trebuiau să acorde mai multă atenție aspectului și igienei corporale, decât altele.
featured image (4) jpg
Cine a fost Loki în mitologia nordică?
Loki este unul dintre cei mai cunoscuți zei din mitologia nordică. Este considerat un zeu al focului și al magiei și poate lua diverse forme, atât umane cât și animale.
Halate si prosoape de baie jpg
Cadouri pentru evenimente: prosoape de baie și seturi de halate matrimoniale
Odată cu creșterea temperaturilor, tot mai multe evenimente sunt organizate de către persoanele apropiate.
Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.

Adevarul.ro

image
România a intrat în Cartea Recordurilor cu cea mai mare paradă moto din lume. Nu mai puțin de 3.722 motocicliști au participat la parada de pe ruta Pitești-Mioveni FOTO VIDEO
Nu mai puțin de 3.766 de motocicliști din toată România au luat parte sâmbătă 15 iunie la Pitești la cea mai mare paradă moto din lume, ce a doborât precedentul record, stabilit acum aproape cinci ani în Statele Unite ale Americii.
image
Imagini greu de privit filmate pe o șosea din Marea Britanie. Un polițist lovește intenționat cu mașina un vițel scăpat pe străzi: „Ce fel de monstru...?” VIDEO
Momente îngrozitoare petrecute pe o stradă din Marea Britanie, acolo unde un echipaj de poliție a lovit un vițel scăpat liber. Bietul animal a fost lovit de două ori cu autospeciala, iar martorii au catalogat intervenția drept una brutală, potrivit Daily Mail.
image
Românii, cei mai puțin educați cetățeni ai Europei. O nouă statistică arată că tinerii noștri nu aleg să continue studiile după liceu
Proporția populației cu studii superioare este mai mare în țările nordice și baltice, femeile fiind, în general, cele mai educate.

HIstoria.ro

image
Cea mai mare operațiune amfibie din epoca modernă, în „Historia” de iunie
6 iunie 1944. Ziua Z. Nicio altă operaţiune militară din istoria celui de
Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel atât de ridicat de securitate operaţională, implicând ample acţiuni de inducere în eroare a inamicului, precum Operaţiunea Overlord (Suveranul).
image
Escrocheria „Andronic” - un precursor al Caritasului în România sfârșitului de secol XIX
Înainte de a fi marele ziarist şi marele proprietar de „Universul”, Stelian Popescu şi-a făcut meseria de jurist. Ca judecător de instrucţie la cabinetul 5, Ilfov, el a dat gata multe cazuri. Printre acestea, se numără celebra escrocherie „Andronic”.
image
A fost sau nu Alexandru Ioan Cuza membru al Masoneriei?
La un deceniu după abdicarea lui Cuza, în 1876, la București a fost înființată Loja Alexandru Ioan I, apoi, în 1882, la Dorohoi a fost înființată Loja Cuza Vodă.