Grotowski şi apostolii

Publicat în Dilema Veche nr. 569 din 8-14 ianuarie 2015
Grotowski şi apostolii jpeg

Ce ar fi fost Iisus fără apostoli? Erou cu posteritate moderată, dispersată, controversată. Ei i-au asigurat şi persistenţa legendei şi difuzarea gîndirii, căci actele sînt, cert, esenţiale, dar totodată vorbele care le însoţesc le fac să dureze, să se difuzeze, să se constituie în referinţa mitică. Ce ar fi fost Iisus fără apostoli?... Ce ar fi fost Grotowski fără apostoli? – această întrebare mi-am pus-o în decembrie, la Pontedera, acolo unde îşi are sediul Centrul de lucru ce-i poartă numele, unde colaboratorii şi prietenii de altădată s-au reunit cu ocazia apariţiei în italiană a textelor sale. Texte uitate, regăsite, discutate, dar de acum încolo accesibile. Iată o carte esenţială, ce refundamentează legenda lui Grotowski şi permite „apostolilor“ ce eram noi, cei reuniţi acolo, să-i conserve memoria artistului, să o restituie şi să o comunice tinerilor prezenţi. Adunare mistică, mi-am spus, privindu-ne, şi tocmai de aceea unică, fără de seamăn, adunare în preajmă de Crăciun, ale cărui rezonanţe pătrundeau în Teatrul Era, creat şi condus de Roberto Bacci, cel care l-a „salvat“ pe Grotowski. Cel care transformase în anii ’60 scena modernă, graţie unor opere exemplare,

, părăsise teatrul ale cărui limite le atinsese şi îşi abandonase ţara în stare de asediu sub ameninţarea rusă. Generalul cu ochelarii negri, Jaruzelski, conducea Polonia şi îi restituia dureros vechiul statut de „martir al Europei“, de Crist rănit, crucificat... Grotowski o părăsea refugiindu-se departe în America, la Irvine, acolo unde un universitar devotat, Robert Cohen, îl primea şi îi construia o „iurta“, un edificiu de lucru, marginal, artizanal, aşa cum şi-l dorise. Acum cîţiva ani l-am vizitat şi, uimit, am admirat capacitatea lui Grotowski de a concepe un spaţiu „european“ în inima Floridei; el, străinul, îşi delimita un teritoriu propriu şi concepea un adăpost pentru aventura pe care o angajase. Acolo, emigrantul polonez se refugiase... dar prea departe, prea inaccesibil, prea lipsit de Europa, el îi resimţea nostalgia. Ea îi lipsea, şi Roberto Bacci l-a invitat la Pontedera, liber de orice constrîngeri, permiţîndu-i să-şi formuleze noul program cu serenitate şi calm, în acea instituţie toscană ce de atunci încolo îi va servi drept celulă monastică marelui ermit. Istoria rămînea departe, obstacolele culturale fuseseră depăşite, şi Grotowski, singur, în prezenţa asistentei sale devotate, Carla Pollastrelli, a constituit la Pontedera o echipă, a scris texte – pe unele le-am retranscris eu însumi –, şi-a elaborat proiectul de a dezvolta practici corporale anonime, bazate pe reînvierea unor vechi tradiţii, al căror expert unic devenise. El nu mai căuta „actorul“, ci „performerul“, cel care se împlineşte prin explorarea propriilor resurse fizice şi sonore, cel care regăseşte puterile fizice, originare, ale omului. Pontedera a fost mînăstirea grotowskiană care, rareori, îşi deschidea porţile pentru invitaţi privilegiaţi. Amintirea vizitei mele acolo rămîne definitivă. Sala cu cele două etaje, parchetul ceruit, strălucind ca o marchetărie italiană, masa lui Grotowski, retras, tăcut, într-un colţ, vocea unei actriţe vietnameze, exerciţiile... un ritual laic! 

Grotowski la Pontedera era asemeni călugărilor ce, în China, se retrăgeau în munţi ca semn al nemulţumirii faţă de exerciţiul puterii la curtea imperială. Ei nu interveneau în pratica politică, dar prin absenţa lor, îşi exprimau rezerva, îşi afirmau distanţa şi se retrăgeau în singurătate. Într-un fel, Grotowski îmi apărea ca marele revoltat marginal, a cărui intransigenţă ne invită să privim critic teatrul timpului nostru, cerîndu-ne să nu i ne dedicăm fără rezervă, să nu-i admitem limitele. Pontedera a fost deşertul lui Grotowski, care uneori îşi reunea acolo „apostolii“. Ei, doar cu acordul său, puteau vorbi altundeva despre ce au văzut... şi cînd a trebuit să o fac, la Bouffes du Nord, Grotwski nu mi-a spus decît atît: „Georges, nu uita că e important pentru mine!“ Cîtă responsabilitate în aşa de puţine cuvinte! 

Azi îi regăseam pe prietenii de altădată, ne recunoşteam, dezbăteam, şi, într-un fel, contribuiam la prezervarea „mitului“ acestui personaj unic, retras într-un modest apartament în Toscana, printre cedrii şi ruine. Îi resimţeam în secret prezenţa ce plana pe umărul meu... îi auzeam vocea şoptită, mă consolam simţind că nu l-am pierdut. Şi, fără îndoială, nu eram singur. Teatrul are nevoie de asemenea fidelităţi, căci acolo unde operele dispar, singuri „apostolii“ le atestă persistenţa şi le asigură supravieţuirea. E ceea ce făceam împreună, fără zel sectar, pentru tinerii care ne ascultau intervenţiile sau erau martorii polemicilor bizantine ce se iscau. Ce ar fi rămas din Grotowski fără „noi“ – dar „noi“ cît de rătăciţi am fi fost fără „el“? Egal necesari unii altora... aceasta-i definiţia iubirii. 

Dar Pontedera şi liderii aleşi de Grotwski însuşi, Thomas Richards şi Mario Biagini, îşi au ca dublu o contraputere ce se reclamă şi se bazează pe referinţă la începuturi, aceea a activităţii teatrale împlinite la „laboratorul“ din Wroclaw, condus azi de Jaroslaw Fret şi Monika Blige. Acolo, Grotowski a lucrat, acolo a trăit şi acolo l-am întîlnit prima oară, acolo i s-a tipărit, recent, ansamblul integral de texte. E cea de-a doua ramură, originară, unde se reunesc apostolii polonezi, în timp ce la Pontedera, italienii au prioritatea. Pînă şi această diviziune instituţională, reluînd opoziţia Bisericii Catolice şi Ortodoxe, ne confirmă importanţa pentru Grotowski a familiilor de discipoli care şi-l dispută şi, astfel, îi întreţin aura. La Wroclaw domina figura lui Ludwik Flaszen, „Mefisto“ recunoscut şi apreciat în tinereţe de Grotowski, în timp ce la Pontedera, animatorul este Thomas Richards, „moştenitorul desemnat“. 

Printre apostoli există o ierarhie şi, evident, cei care se detaşează sînt Peter Brook şi Eugenio Barba. Grotowski, cînd îl întrebam care e distincţia între ei, îmi răspundea: „Cu Eugenio nu vorbesc decît despre teatru, cu Peter – doar despre viaţă.“ Apoi pe „scara sfinţilor“ intervine comunitatea fidelilor polonezi, Osinski, Kolankiewicz, sau cea a italienilor, Renata Molinari, Marco De Marinis – cu fiecare din ei discut, şi ei mă recunosc ca aparţinînd „familiei“, dar fără a mă asocia Estului sau Vestului, Poloniei sau Italiei. Şi astfel îmi salvez libertatea. 

De Grotowski am fost apropiat – lui, artist care mi-a iluminat noaptea, lui îi rămîn fidel. Şi, aşa cum îi mărturiseam prima dată, mă lupt să caut vorbele care-mi permit să vorbesc despre el. Nu e uşor. Restitui fragmente de viaţă, evoc fraze de neuitat sau discuţii nocturne. Fără a mă dedica „glosei“ teoretice a apostolilor, îmi scriu astfel propria „evanghelie“ apocrifă! Şi am sentimentul de a nu-l trăda.

P.S. Recent, a apărut la Editura Nemira un volum original, reunind texte ale lui Grotowski din diferite perioade ale biografiei sale artistice. O carte complexă, care restituie „complexitatea“ celui care a „crezut“ în teatru şi în puterile sale de regenerare. Merită citită ca o mărturie „legendară“.  

Livada de vişini, teatrul nostru

Cea mai bună parte din noi jpeg
Iubirea e testul pentru curaj
Cîteodată, îți dorești atît de mult unele lucruri încît, atunci cînd apar în viața ta, te temi că le-ai inventat chiar tu – credibil, pînă la ultimul detaliu.
Zizi și neantul jpeg
Stradale
Uneori, mai ales cînd e frumos afară, strada e pur și simplu bucurie. Te plimbi și te bucuri, fără să ai vreun motiv anume. Sau avîndu-le, de fapt, pe toate.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce șanse are copilul ăsta?
Probabil că vecina mea deduce doar că ne certăm și e îngrijorată din cauza asta.
E cool să postești jpeg
Simțire fără rațiune
„Azi, rețelele de socializare au impus emoția, în detrimentul rațiunii”
p 20 Minastirea Sfintul Mihail, Kiev WC jpg
Diferite diversităţi religioase
Întîlnirea religiilor cere, chiar mai intens decît politicul, cunoaşterea interlocutorului: cel din faţa ta şi Cel de deasupra tuturor.
Theodor Pallady jpeg
Religia în școală, o veche poveste
După mine, neîncrederea în autorități (partide politice, instituții publice, lideri) s-a transferat și în tabăra seculariștilor anticlericali.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
L-am rugat pe Siri (aplicația cu funcție de „asistent personal”) să-mi spună istoria controversatei aplicații TikTok.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Vreau să mai verific o dată
Încerc să îmi spun, cînd nu dorm de grija tuturor lucrurilor care ar putea merge prost, că este doar o încercare a minții, care vede pericole peste tot, de a mă proteja.
Zizi și neantul jpeg
Parcul Tineretului
Așa am început să ne apropriem teritoriul parcului, colțișor cu colțișor și tufiș cu tufiș, și să nu ne mai temem de el.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Am vrut să scriu
despre sărăcie, dar am scris despre cîrciumi și despre hipsteri
Oameni tineri, relaxați, care par să nu fi muncit o zi în viața lor sau în nici un caz o muncă din asta mai de duzină, numai treburi fine, intelectuale.
p 20 jpg
Sărăcia lucrurilor. Despre felul de a vedea al celor simpli
Cei simpli se află în posesia unui adevăr pe care îl știu și copiii încredințați de ocrotirea părintească: aceea că lumea, în absența lui Dumnezeu, este prea fragilă pentru a putea exista.
E cool să postești jpeg
Violența contra profesorilor
„Violența împotriva profesorilor este în creștere”, titra la sfîrșitul anului trecut și Tagesschau un articol despre un sondaj recent, potrivit căruia „Insultele, intimidarea și atacurile fizice împotriva profesorilor au ajuns să fie la ordinea zilei în multe școli din Germania”.
foto BTC DV bis jpeg
Latina la bacalaureat
Se poate începe cu pasul just și minimal al reintroducerii latinei ca materie de bacalaureat.
p 24 S  Voinescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cîndva în anii ’70, Coreea de Nord a făcut o comandă de o mie de mașini Volvo, pe care nu le-a plătit nici pînă azi. La fiecare șase luni, suedezii le reamintesc să facă plata.
Zizi și neantul jpeg
Mame și mama
Nu mi-a plăcut niciodată prea mult ziua de 8 Martie.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce film revedem astăzi?
Revizionările ne oferă confort emo­țio­nal, ne dau un sentiment de control asupra vieților noastre și ne conectează cu tre­cutul.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Scriitorul – o specie sălbatică
Am prieteni scriitori care îmi zic: lasă, bre, că scriem pentru generațiile viitoare!
p 20 WC jpg
Nimbul după Bizanţ
Ortodoxia ca model de societate – centrat pe viaţa în Biserică, pe liturghie şi monahism – a fost un model viabil în secolele post-bizantine.
Theodor Pallady jpeg
Paradisul învățaților din actuala patrie a deconstrucției
Războiul cultural declanșat în marja postmodernității a exacerbat contrastul ideologic dintre Epoca Luminilor, moștenitoare a Renașterii umaniste, și Evul Mediu obligatoriu „întunecat”.
p 24 I  Morosan jpg
Cu ochii-n 3,14
Fără cîini cu capul scos pe geamurile mașinilor din Florida – asta vrea să obțină o propunere de lege.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Dispariții
Mai toate cărțile de self-help sugerează să te porți cu oamenii ca și cînd i-ai vedea pentru ultima dată.
Zizi și neantul jpeg
Mărțișoare
Originale și înduioșătoare în hidoșenia lor. Ba, de destule ori, chiar în frumusețea lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Fricile mici, „fricuțele”, cum le-ar numi casiera de la supermarket
Am mai spus-o, mă consider un om fricos și îi admir pe cei care în diferite situații, de război, de epidemie de ciumă, de revoltă populară, de activism, dau dovadă de curaj.
E cool să postești jpeg
Micii răsfățați, marii neadaptați?
Copilul nu s-a lăsat înduplecat, continuîndu‑și injuriile și micile violențe, cu o atitudine de zbir, impunîndu-și, în cele din urmă, autoritatea și ronțăind ciocolata.

Adevarul.ro

image
Destinul trist al Prinţesei Aiko a Japoniei, numită „Cea mai singură prinţesă din lume"
Fiica Împăratului Naruhito trăieşte izolată şi, deşi unii cred că are o existenţă privilegiată, viitorul nu sună bine, în niciuna dintre variantele acceptate de Palat.
image
Un șofer care a sărit la bătaie cu bâta, pus la respect de victimă VIDEO
În baza datelor strânse de polițiști, șoferul a fost reţinut, urmând a fi prezentat magistraţilor cu propunere legală.
image
Cele mai bune trei alimente pe care să le consumi dimineața. Sunt sățioase și nutritive
Micul dejun nu este o masă obligatorie, nu este necesară tuturor. De fapt, e chiar mai indicat să sari peste micul dejun decât să consumi ceva nesănătos. Ideal este să începi ziua cu ceva ușor, nutritiv și sățios.

HIstoria.ro

image
Apogeul și căderea lui Ernest Urdăreanu, favoritul regelui Carol al II-lea
Odată cu sfârșitul domniei Regelui Carol al II-lea, și-au pierdut pozițiile de la Curte și marii săi demnitari. Urdăreanu însă a fost singurul dintre aceștia ales de fostul suveran pentru a-l însoți într-un exil care s-a dovedit definitiv.
image
Prosecco și Macarons, două produse care au cucerit întreaga lume și altele din bucătarie
Radio România Cultural și Revista Historia, prin vocea Danielei Ivanov, vă aduc un proiect cultural inediat „Povești parfumate”.
image
Mândria națională – arma Ucrainei în război
Războiul declanșat de Vladimir Putin a arătat și o componentă importantă a relațiilor internaționale în secolul al XXI-lea, una a cărei vizibilitate a fost, până acum, scăzută, deoarece nimeni nu se mai aștepta la existența vreunui conflict armat pe teritoriul european.