Choros şi labirint

Indra Kagis McEWEN
Publicat în Dilema Veche nr. 168 din 30 Apr 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cînd legendarul Daedalus a plecat din Atena, locul său de naştere, pentru că fusese condamnat pentru uciderea nepotului său Thalos, din invidie pentru inventarea, atribuită acestuia, a compasului, el s-a dus la Knossos în Creta, unde a primit drept de şedere la curtea regelui Minos. Acolo a construit mult celebrata vacă mecanică în care regina Pasiphae s-a ascuns spre a seduce taurul pentru care dezvoltase o pasiune şi din a căror nenaturală unire fusese născut Minotaurul, un om cu cap şi gît de taur. Minos l-a pus apoi pe Daedalus să construiască Labirintul în care să ascundă dovada monstruoasă a infidelităţii soţiei sale. La fiecare nouă ani, şapte efebi atenieni (kouroi) şi şapte fecioare (korai) erau trimişi la Knossos drept hrană pentru Minotaur. Cînd Tezeu, fiul regelui atenian Aegeus, a fost trimis în Creta ca parte din tribut, el s-a îndrăgostit de Ariadna, fiica lui Minos, şi a sacrificat Minotaurul, firul Ariadnei ghidîndu-i întoarcerea din bîrlogul Minotaurului spre intrarea în Labirint. Daedalus a construit apoi un choros, ring de dans, pentru Ariadna. După aceea, Tezeu şi Ariadna au părăsit Knossos şi, după sosirea lor în insula sacră Delos, locul de naştere al lui Apolo, ei au dansat ceva cunoscut sub numele încifrat de "dansul cocorului". Întreaga noţiune de facere şi refacere, de apariţie şi re-apariţie devine mai transparentă în choros, considerat împreună cu Labirintul (pe care legenda le plasează undeva la jumătatea carierei lui Daedalus) şi în respectivul dans al cocorului. Cea mai timpurie referinţă la choros-ul lui Daedalus - şi singura referinţă la Daedalus din Homer - se petrece la sfîrşitul descrierii armurii lui Ahile din cartea a XVIII-a din Iliada: "Acolo mai departe zeul glorios al celor două braţe a împletit (poikille - ţesere) un ring de dans (choros) precum acela pe care în întinsul Knossos Daedalus l-a croit (e-skese-n) în vechime pentru Ariadna. Erau tineri care dansau şi fecioare preţăluind cirezi întregi, ţinîndu-se unii de încheieturile mîinilor celorlalţi. Fecioarele îmbrăcate erau în inuri bine tocmite, în vreme ce feciorii purtau tunici măiestrit ţesute şi strălucind de uleiurile cu care erau unşi; iar fecioarele purtau mîndre coroane, pe cînd feciorii aveau pumnale de aur atîrnînd de cingătorile argintii. Acum abia se roteau pe picioarele lor abile, ca atunci cînd olarul şade la roata sa ţinută între mîini şi încercînd-o dacă se roteşte; din nou şi din nou şi rînduri-rînduri se îndreaptă unii către ceilalţi. {i multă lume stătea împrejurul dansului cel minunat (choros), bucurîndu-se de el; şi doi saltimbanci făceau tumbe printre ei, în chip de conducători ai dansului". Unul din multele lucruri revelate de acest pasaj este că choros nu este doar ringul de dans, ci şi dansul însuşi. Cuvîntul choros (sau una din versiunile sale) este folosit de nouă ori în Iliada, însă o singură dată, la începutul acestui pasaj unde referinţa este la adresa construcţiei lui Daedalus, apare termenul ca referindu-se fără echivoc, la înţelesul său de loc pentru dans, şi nu la dansul propriu-zis. Acum, chiar dacă această specie de statistici poate fi privită drept cel mult neconcludentă, dacă nu cumva complet irelevantă, pentru mine este semnificativ totuşi faptul că, în mai tîrzia Odiseea, choros continuă să se refere la dans, dar apare de cîteva ori şi în ipostaza de ring de dans. Există un pasaj notabil, unde Odiseu este printre fenicienii "faimoşi pentru vasele lor", ale căror oraşe, palate şi grădini frumoase (descrise drept kosme-tai), şi ale căror porturi Homer le descrie entuziast şi cărora - spune regele lor Alcinous -, banchetul, lira şi dansul (choros) le sînt dragi: "Apoi s-au ridicat şefii listelor (aisymne-tai), nouă cu toţii, bărbaţi aleşi din rîndurile poporului (de-mioi), care erau desemnaţi să ţină ordinea lucrurilor între ai lor. Ei neteziră un loc de dans (choron) şi au marcat un cerc amplu, iar vestitorul a venit aproape, aducînd lira cea cu tonuri clare pentru Demodocus. Acesta s-a mutat apoi în mijlocul lor, iar împrejurul lui s-au strîns flăcăi cu boiul fraged, meşteri într-ale dansului, bătătorind prielnicul ring de dans (choron theion) cu tălpile lor". E semnificativ despre ce cîntă Demodocus, în vreme ce dansul continuă: legăturile inextricabile (desmoi apeirones) pe care Hefaistos, patronul meşteşugarilor, le-a făurit spre a-şi prinde în capcană soţia, Afrodita, şi pe iubitul acesteia, Ares, în flagrant-delictul îmbrăţişărilor lor adulterine. Diodor din Sicilia foloseşte acelaşi adjectiv, apeiros, spre a descrie întortocheatele fundături ale Labirintului lui Daedalos, pentru că apeiros înseamnă nu doar "fără de limită", dar, de asemenea, aporia, "fără scăpare", ceea ce vrea să spună de asemenea nemăsurat sau nemăsurabil. Este măsura dansului Ariadnei - regularitatea confuză a "războiului de ţesut umblător" trasat de "picioarele bine educate" -, cea care toarce firul care conduce spre exteriorul Labirintului şi care continuă să toarcă un altul. Grecii preclasici puteau să răspundă la cimilituri şi să interpreteze oracole, dar nu aveau cunoştinţă de rezolvarea problemelor. În naturile statice de pe pereţii minoici, subţiri efebi sar peste coarnele taurilor întărîtaţi pentru a dansa cu ei. Pentru grecii timpurii, pericolele aporiei nu erau probleme de rezolvat, ci precondiţia de bază pentru artificiu. Această înţelegere fundamentală - care face, din episteme- a perioadei arhaice, cunoaştere-ca-îndemînare şi, din sophia lui Daedalus, îndemînare-ca-meşteşug - este, de asemenea, şi cea care face din dansul cocorului sau din jocul Troian (ambele dansuri ale Labirintului sub nume diferite), în general din orice formă de labirint ceva atît de comun Eladei arhaice în ceea ce priveşte fundarea oraşelor. Labirintul - este esenţial de înţeles - apare sub două deghizări foarte diferite şi aparent contradictorii. Cînd citim despre el în sursele străvechi, naraţiunile întotdeauna accentuează complexitatea şi confuzia lui. Naraţiunile vorbesc invariabil despre fundături întortocheate din care nu se poate evada. Ca şi acele desmoi apeirones pe care le forjează Hefaistos pentru a-i surprinde pe soţia sa şi pe iubitul acesteia, sau ca şi acele daidalos peplos în nesfîrşirea cărora (en d

IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.

Adevarul.ro

image
Ucraina „fierbe“: înfrângerea teribilă cu România, descrisă într-un cuvânt de presa de la Kiev
Prezentă cu vedetele ei în SUA, echipa Ucrainei a suferit un rezultat de neconceput.
image
Mii de iranieni au ieșit în stradă în semn de susținere a atacului asupra Israelului
Mii de iranieni au ieșit duminică dimineața devreme pe străzile din Iran, în semn de susținere pentru atacul fără precedent cu drone și rachete în curs de desfășurare împotriva dușmanului înrăit Israel.
image
De ce a primit un jandarm din București în contul personal peste 1,6 milioane lei. „Ce de bani!”
Un subofiţer de la Direcția de Jandarmerie a Municipiului București, care îşi aştepta zilele acestea salariul, s-a trezit că i-au intrat în cont peste 1,6 milioane lei, adică peste 300.000 de euro.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.