Ariel şi Caliban

Publicat în Dilema Veche nr. 301 din 19 Noi 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Trăim într-o perioadă istorică bizară. Prima în care nu avem o paradigmă dominantă, adică o schemă civilizaţională subsumată unei viziuni filozofice şi unei spiritualităţi distincte. Resturi amestecate ale trecutului şi prefigurări ale unui viitor neconsensual, iată lotul nostru de angoase şi rezervorul nostru de violenţe, pe care nici o instanţă critică şi nici o disciplină nu reuşesc să le raţionalizeze. Profeţiile recente " moartea ideologiilor, sfîrşitul istoriei sau globalizarea " par deja caduce. Iar eforturile politice de a pregăti, prin digitalizare şi bioştiinţe, modelul economic post-petrol, se reduc la un joc de sumă nulă: noi demagogii şi monopoluri se substituie celor tradiţionale. Sistemul internaţional, paradoxal definit ca anarhie controlată, se află şi el într-un echilibru spasmodic. Singura tendinţă " mai mult dorită, decît inevitabilă " descrie mişcarea dinspre hegemonia americană, neconstestată după căderea comunismului, spre multipolarismul "puterilor emergente": în locul unui singur lider, G20. Nici unul dintre pilonii modernităţii " laicitate, progres, drepturile omului, primatul individului " nu a rămas intact sub asaltul forţelor contrare: fundamentalisme agresive, relativismul menit să nege pertinenţa oricărei valori "universale" şi noile comunitarisme au intrat în joc pentru a demola, dinăuntru sau din afară, bătrînul edificiu al Luminilor. Democraţia însăşi este simultan exaltată ca finalitate inexorabilă şi denunţată ca sursă de corupţie sau compromitere a participării prin reprezentare... Vechii greci formulaseră etica armoniei cosmice. Pînă în secolul al XVIII-lea, creştinismul a impus etica teandriei, focalizată pe întruparea Logosului. De atunci încoace, lumea occidentală a creditat ethosul invers al umanităţii divinizate. Acum, singura noastră morală predică salvarea "mediului" şi amurgul idolilor. Planeta şi tabloidul. Pădurea amazoniană şi gaura cheii. Responsabilitate verde şi demitologizare a radicalei imanenţe în care ne-a zidit Consumul. Trebuie să vedem în acest punct startul unei alte transcendenţe? Nu mă grăbesc să răspund afirmativ, întrucît revenirile postmoderne ale "sacrului" nu au schimbat, în intimitate, datul secularizării. Retorica "deschiderii" spre orice orizont şi imperativul de a gospodări capitalismul ca pe o reţea mondială au generat sincretisme, mimetice sau structurale, fără să repună faptul religios în centrul societăţilor noastre. Unica expresie post-nihilistă a transcendenţei pierdute pare să fie lumea virtuală a Internetului, triumf al egalităţii drapate în toga unei libertăţi finalmente nelimitate. Din păcate, nu dispunem de o constituţie a lumii virtuale, pentru că ea nu şi-a primit încă fundamentul epistemologic: ce este, în sine, dar şi în raport cu individul şi societatea, acest "acolo" situat la limita mereu mobilă dintre imaginar şi real? Ce statut are textul într-un spaţiu unde colcăie mai multe opinii decît autori clari, mai multe discursuri decît idei şi mai numeroase imagini decît reguli? Totul se poate "face" pe net " de la socializare şi shopping, pînă la exhibiţionism personal şi sexualitate fantasmatică ", dar cum se poate salva echilibrul dintre autoritate şi responsabilitate pe acest teren vag, omniprezent şi totuşi imaterial? Petiţii online, civism spectral, inflaţie a sinelui în blogosferă, postări anonime pe forumuri: sînt acestea tranşeele unei angajări într-o cetate umană reconstruită? Cine e prezent pe ecrane, există, într-adevăr, dar este el mai autentic, mai real şi mai influent decît eroii de film din secolul al XX-lea? Tinerele generaţii, care cresc în faţa computerului şi se (in)formează pe Google, dau pînă una-alta dovada pasivităţii: viaţa online e o "Second Life"... în agenda căreia cultura, memoria, eul şi ceilalţi apar doar ca funcţii narcisice, triste figuri ale solitudinii colective. Noul Gavroche e mai curînd Peter Pan, în vreme ce Ariel şi Caliban îşi schimbă neîncetat măştile, într-o feerie care poate oricînd vira spre coşmar.

image png
Supraviețuire
Pentru că am aflat de pe Facebook că o pisică îngheață și moare de frig la -15 de grade.
image png
Autenticitatea, între parfum și mujdei
În psihologie, esența unei personalități este definită, în principiu, de cinci caracteristici centrale.
image png
Speranța
Speranţa este una dintre virtuţile teologice.
image png
Scriptura: arbore, spital, cer
Pentru că Dumnezeu însuși li se dezvăluie ca o carte care „nu se închide”.
image png
Inima casei
Acum, la facultate, împreună cu colegele mele, doctorande în arhitectură, Irina Scobiola și Silvia Costiuc, îi învățăm pe studenții noștri cum să proiecteze o locuință.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Sau că liliecii sînt, în unele privințe, niște creaturi de invidiat? Sau că bat sex e totuna cu bad sex?
image png
Moș Nicolae
Poveștile lor nu mi-au diminuat cu nimic credința în Moși.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Sărbătorile vin!”
Problema nu prea are legătură cu renul Rudolf și vorbește mai mult despre tine.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.

Adevarul.ro

image
Răzbunarea unui patron disperat că îl abandonează angajații. „Sunt sigur că o să-mi săriți în cap cu treaba asta”
Tot mai mulți antreprenori se plâng nu doar de faptul că își găsesc cu greu angajați, dar și că mulți dintre ei pleacă după doar câteva săptămâni și îi lasă baltă, fără preaviz și fără să suporte niciun fel de consecințe. Un patron crede că a găsit soluția la această problemă
image
Mircea Badea: „De ce să stea Simona Halep în România?! O viață ai, cu toată dragostea pentru țară”
Prezentatorul de la Antena 3 comentează decizia sportivei de se muta la Dubai.
image
Româncă gravidă în nouă luni, înjunghiată în Țara Galilor. Motivul pentru care agresorul, tot român, o urmărea de o lună
Andreea Pintili, o româncă de 29 de ani care locuiește în Țara Galilor, a fost înjunghiată de mai multe ori de un conațional care o urmărea și posta pe TikTok clipuri cu ea și cu copiii săi.

HIstoria.ro

image
Moartea lui Aurel Vlaicu. Concluziile anchetei
În cursul anchetei în cazul accidentului aeronautic în care și-a pierdut viața Aurel Vlaicu (31 august/13 septembrie 1913) s-au conturat două ipoteze, pe care locotenentul av. Gheorghe Negrescu le prezintă astfel:
image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.
image
Importanța stației NKVD de la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
În 1941, stația NKVD de la Londra era cea mai productivă din lume, comunicând Moscovei 7.867 de documente diplomatice și politice, 715 documente pe probleme militare, 127 referitoare la aspecte economice și 51 legate de activități sau operațiuni ale serviciilor de informații.