Cum se mută o statuie

Publicat în Dilema Veche nr. 109 din 23 Feb 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

interviu cu Virgil NIŢULESCU, secretar de stat la Ministerul Culturii Anul trecut, sub genericul "Caragiale sînt eu", ne-am fotografiat pe soclul gol din str. Maria Rosetti: statuia lui I. L. Caragiale fusese mutată în faţa Teatrului Naţional. Ni s-a părut că locul Maestrului este în str. Maria Rosetti, pentru că în faţa statuii se află o casă în care a locuit, în spate alta, la colţ începe strada care-i poartă numele, iar cartierul în ansamblu este în spiritul său, pentru că este un cartier vechi, în care cu siguranţă vor fi locuit de-alde Mache, Lache, Piscupeasca sau Protopopeasca. Am lansat un protest, am adunat semnături şi am trimis totul la Ministerul Culturii, pe adresa dlui secretar de stat Virgil Niţulescu. Acum, statuia a revenit la locul ei. Îl întrebăm pe dl secretar de stat cum au decurs lucrurile . De unde a început totul? A început de la un mesaj primit de la prietenii mei de la Dilema veche, care mi-au atras atenţia că soclul din str. Maria Rosetti a rămas orfan de statuia lui I.L. Caragiale. Trebuie să spun că, în mulţimea de probleme pe care le am în minister, nu-mi făcusem din situaţia statuii lui Caragiale o prioritate. Însă mesajul primit de la Dilema veche a declanşat rezolvarea situaţiei în folosul lui Caragiale şi al oraşului. Ce a implicat această revenire la normal? Mai întîi a trebuit să mă documentez pentru a afla cum a fost mutată statuia din Maria Rosetti în faţa Teatrului Naţional şi care este regimul ei juridic. Am aflat cu oarecare stupoare că este un monument istoric clasat în categoria B - adică monument istoric de importanţă locală - şi, în consecinţă, orice schimbare a amplasamentului fără avizul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau al Comisiei Regionale a Monumentelor Istorice este, de fapt, un act penal. Am încercat să-mi dau seama cine a făcut acest lucru, iar aici m-am prins într-un hăţiş de persoane fizice şi juridice care nu ducea nicăieri. Am înţeles ca ideea mutării statuii din str. Maria Rosetti în faţa Teatrului Naţional a aparţinut unei fundaţii private, dar că în realitate mutarea s-a făcut pe bază de dispoziţie verbală, fără nici un act. Asta înseamnă că nu a existat, în nici un registru al nici unei primării din Bucureşti, vreun document care să certifice mutarea, care să stabilească modalitatea legală prin care s-a făcut acest lucru şi să justifice fondurile necesare. Ulterior, într-o discuţie amicală cu unul dintre primarii de sector din Bucureşti, am aflat exact cum au decurs lucrurile: mi s-a confirmat că o regie autonomă din Bucureşti a primit o dispoziţie verbală de a muta statuia, lucrările de mutare şi amenajare a spaţiului din faţa Teatrului Naţional neregăsindu-se în nici un fel de document. Mi-am dat seama imediat că orice încercare de a descîlci aceste iţe, eventual de a sesiza Parchetul pentru mutarea ilegală a statuii, s-ar fi lovit de faptul că mi-ar fi fost imposibil de a identifica exact persoanele care au mutat statuia şi că aş fi împins soluţionarea juridică a acestei probleme într-un interval de timp nedefinit, în orice caz cu mult după încheierea mandatului meu de secretar de stat la Ministerul Culturii şi Cultelor. Din această cauză, am preferat să trec la restaurarea statuii, acţiune care include şi reaşezarea ei pe soclul din str. Maria Rosetti. Am însărcinat cu această problemă Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural a Municipiului Bucureşti, care s-a achitat cu onoare de sarcina primită. De această dată, absolut toate mişcările au fost făcute legal: am obţinut certificat de urbanism pentru amplasarea statuii, s-a făcut un studiu de arhitectură coordonat de arhitectul Marius Marcu-Lăpădat, lucrările de restaurare au fost coordonate de sculptorul Constantin Marinete şi, într-un tîrziu, am reuşit să amplasăm statuia acolo unde îi este locul - chiar dacă după termenul pe care mi-l propusesem, legat de 30 ianuarie, ziua de naştere a lui Caragiale. Cum stă Capitala cu monumentele? La o privire rapidă, s-ar spune că nu avem prea multe, iar fiecare regim a schimbat, a mutat, a înlocuit ce a vrut. Capitalele vechi, precum sora noastră latină Roma, sînt mult mai stabile din acest punct de vedere... La Roma există un respect vechi pentru monumentele istorice, care nu a fost întrerupt, ca la noi, de vreo cenzură comunistă... Sigur, a fost întrerupt de Mussolini, care a lăsat urme în multe mari oraşe italiene, dar după război s-a revenit la normalitate. Or, în România, în deceniile de după război n-am avut parte de normalitate. Bucureştii din ziua de azi mi se par a fi un oraş lipsit de logică în ceea ce priveşte monumentele de for public: se vede că sînt foarte mulţi decidenţi şi că nu este nici un fel de concepţie unitară la baza deciziilor. De altfel, nu este de mirare că lucrurile stau aşa, pentru că din păcate Capitala noastră duce lipsă de planurile urbanistice atît de necesare. Pentru orice construcţie, trebuie să refacem planuri de detaliu sau planuri urbanistice zonale, şi trebuie să spun cu regret că adeseori se schimbă planul urbanistic general prin modificări "de jos în sus", dinspre planuri urbanistice zonale ori de detaliu. Din această cauză, Bucureştii arată asemenea unui oraş decerebrat, asemenea unui oraş care nu are o noimă. Şi, din păcate, cel mai elocvent exemplu este actuala Piaţă a Revoluţiei (fostă Piaţa Palatului), o piaţă a cărei sistematizare a eşuat la sfîrşitul anilor '30, cînd s-a încercat reaşezarea sa într-o anumită logică, iar de atunci încoace nu numai că nu s-a întîmplat nimic pozitiv, dar lucrurile s-au agravat prin construirea a tot felul de obiecte urbane fără legătură unul cu celălalt. În ceea ce priveşte monumentele de for public, în momentul de faţă avem patru monumente într-un spaţiu foarte restrîns: bustul dedicat lui Corneliu Coposu, ansamblul dedicat lui Iuliu Maniu, micul memorial dedicat Eroilor Revoluţiei şi marele ansamblu "Glorie Eternă Eroilor Revoluţiei", foarte controversat. Toate aceste obiecte urbane sînt într-un spaţiu extrem de restrîns, motiv pentru care vizitatorul nu mai înţelege nimic: impresia este că monumentele "se calcă unele pe altele". Nu ştiu dacă cu regret sau cu bucurie, trebuie să anunţ că, la iniţiativa noastră, trebuie să mai adăugăm ceva acolo, nu chiar în apropierea acestui grup, ci în faţa clădirii fostelor Fundaţii Regale (actuala Bibliotecă Centrală Universitară): sper să reaşezăm acolo , cel tîrziu pînă în 2007, statuia lui Carol I, refăcută după macheta sculptorului Ivan Mestrovici. Este vorba tot despre o reaşezare la locul de unde statuia a fost luată: mi se pare că acest lucru este absolut normal şi cred că ar trebui să regîndim Piaţa Revoluţiei pornind de la faptul că statuia lui Carol I îşi are rostul ei acolo, vis-

Cea mai bună parte din noi jpeg
Și dacă nu o să se termine?
Sperăm că celălalt ne va accepta cu toate bandajele noastre.
Zizi și neantul jpeg
Ploi
Eram, se poate spune, invincibilă cu armura asta de plastic: torentele și bulboanele nu mă puteau doborî.
E cool să postești jpeg
Noile adicții ale adolescenților
Sînt aceste nevoi satisfăcute prin adicții? Doar temporar, însă efectele sînt copleșitoare.
p 20 Breugel, Ispitirea Sfintului Anton (detaliu) jpg
Literatură și experiență mistică
Cuvîntul poetic asigura această trecere din „mediul exterior” în „mediul interior”.
foto BTC DV bis jpeg
De ce blîndețea?
E aici ceva din alchimia virtuții la fel de veche ca natura umană.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Pe lîngă ofertele de serviciu, la mica publicitate apar uneori (ca în ziarul Libertatea de vineri, 24 martie 2023) și oferte matrimoniale: „DOMN București doresc doamnă 70 ani pt. a îi oferi feeria vieții“. De nerefuzat. (D. S.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Iubirea e testul pentru curaj
Cîteodată, îți dorești atît de mult unele lucruri încît, atunci cînd apar în viața ta, te temi că le-ai inventat chiar tu – credibil, pînă la ultimul detaliu.
Zizi și neantul jpeg
Stradale
Uneori, mai ales cînd e frumos afară, strada e pur și simplu bucurie. Te plimbi și te bucuri, fără să ai vreun motiv anume. Sau avîndu-le, de fapt, pe toate.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce șanse are copilul ăsta?
Probabil că vecina mea deduce doar că ne certăm și e îngrijorată din cauza asta.
E cool să postești jpeg
Simțire fără rațiune
„Azi, rețelele de socializare au impus emoția, în detrimentul rațiunii”
p 20 Minastirea Sfintul Mihail, Kiev WC jpg
Diferite diversităţi religioase
Întîlnirea religiilor cere, chiar mai intens decît politicul, cunoaşterea interlocutorului: cel din faţa ta şi Cel de deasupra tuturor.
Theodor Pallady jpeg
Religia în școală, o veche poveste
După mine, neîncrederea în autorități (partide politice, instituții publice, lideri) s-a transferat și în tabăra seculariștilor anticlericali.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
L-am rugat pe Siri (aplicația cu funcție de „asistent personal”) să-mi spună istoria controversatei aplicații TikTok.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Vreau să mai verific o dată
Încerc să îmi spun, cînd nu dorm de grija tuturor lucrurilor care ar putea merge prost, că este doar o încercare a minții, care vede pericole peste tot, de a mă proteja.
Zizi și neantul jpeg
Parcul Tineretului
Așa am început să ne apropriem teritoriul parcului, colțișor cu colțișor și tufiș cu tufiș, și să nu ne mai temem de el.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Am vrut să scriu
despre sărăcie, dar am scris despre cîrciumi și despre hipsteri
Oameni tineri, relaxați, care par să nu fi muncit o zi în viața lor sau în nici un caz o muncă din asta mai de duzină, numai treburi fine, intelectuale.
p 20 jpg
Sărăcia lucrurilor. Despre felul de a vedea al celor simpli
Cei simpli se află în posesia unui adevăr pe care îl știu și copiii încredințați de ocrotirea părintească: aceea că lumea, în absența lui Dumnezeu, este prea fragilă pentru a putea exista.
E cool să postești jpeg
Violența contra profesorilor
„Violența împotriva profesorilor este în creștere”, titra la sfîrșitul anului trecut și Tagesschau un articol despre un sondaj recent, potrivit căruia „Insultele, intimidarea și atacurile fizice împotriva profesorilor au ajuns să fie la ordinea zilei în multe școli din Germania”.
foto BTC DV bis jpeg
Latina la bacalaureat
Se poate începe cu pasul just și minimal al reintroducerii latinei ca materie de bacalaureat.
p 24 S  Voinescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cîndva în anii ’70, Coreea de Nord a făcut o comandă de o mie de mașini Volvo, pe care nu le-a plătit nici pînă azi. La fiecare șase luni, suedezii le reamintesc să facă plata.
Zizi și neantul jpeg
Mame și mama
Nu mi-a plăcut niciodată prea mult ziua de 8 Martie.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce film revedem astăzi?
Revizionările ne oferă confort emo­țio­nal, ne dau un sentiment de control asupra vieților noastre și ne conectează cu tre­cutul.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Scriitorul – o specie sălbatică
Am prieteni scriitori care îmi zic: lasă, bre, că scriem pentru generațiile viitoare!
p 20 WC jpg
Nimbul după Bizanţ
Ortodoxia ca model de societate – centrat pe viaţa în Biserică, pe liturghie şi monahism – a fost un model viabil în secolele post-bizantine.

Adevarul.ro

image
Regrete printre românii care au trecut la Hidroelectrica. Au fost atrași cu un preț mic, dar situația se schimbă
Cele mai multe contracte expiră în curând, iar oamenii se plâng că nici măcar nu au fost notificați de furnizor.
image
Cronica unei crime cu ucigaș cunoscut. Ancheta a durat 10 ani, deși polițiștii știau cine este făptașul
Autorul unei crime comise în urmă cu 15 ani s-a bucurat de libertate în tot acest timp, cu toate că anchetatorii aveau martori și probe care îl incriminau direct.
image
Alimentul care ar răspândi cancerul în tot corpul: „Are ceva în el care îl face un catalizator puternic“
Autorii studiului sunt de părere că acest lucru ar putea fi combătut prin medicamente sau diete speciale. Însă, pentru asta studiile clinice ar trebui să treacă la subiecți umani.

HIstoria.ro

image
Statul sovietic paralel în România. Rețeaua colonelului Zudov
Prin sintagma „stat sovietic paralel” înțelegem mecanismul clandestin prin care Uniunea Sovietică a instituit controlul total asupra suveranității statului român.
image
Povestea marilor cutremure ce au zguduit spațiul românesc
La mijlocul lunii februarie a acestui an, orașul Târgu Jiu și localitățile învecinate au fost afectate de o serie de cutremure care, deși nu au produs pierderi de vieți omenești sau pagube materiale majore, au stârnit panică în rândul populației.
image
Irina Bossy-Ghica: „Îmi consacru toate eforturile pentru a reconstrui ceea ce înaintașii mei au clădit”
Stră-strănepoata lui Ion Ghica și a lui Gheorghe Grigore Cantacuzino a plecat din România în liceu, în 1973, și s-a reîntors prima oară 17 ani mai târziu, după „Revoluția” pe care ține s-o scrie cu ghilimele.