A devenit religia în Europa noua Cortină de Fier?

Publicat în Dilema Veche nr. 768 din 8-15 noiembrie 2018
Populismul spre noi culmi jpeg

Cu cît societăţile sînt mai educate, cu atît secularizarea lor avansează, iar aderenţa oamenilor la religii slăbeşte, se crede, adesea, în Vest. Estul e de altă părere.

Nu pare întîmplător defel că guvernele vest-europene sînt, în genere, de cu totul alte păreri decît cele central- şi est-europene pe teme contemporane cheie, cum ar fi, de pildă, migraţia şi refugiaţii sau parteneriatele homosexuale. În fond, şi est-europenii de rînd se deosebesc substanţial în sfera convingerilor şi definiţiei propriei identităţi de vest-europeni, după cum reiese dintr-un recent studiu al Institutului Pew.

Conform Pew Research Center, toleranţa faţă de oamenii de alte culturi şi religii diferă substanţial în Est faţă de Vest. Astfel, net mai mulţi occidentali admit căsniciile homosexuale şi intruziunea musulmanilor în propriile familii decît acceptă oamenii din centrul şi răsăritul Europei.

Înrudirea cu musulmani sau evrei este acceptată de aproape o treime (29%) din români şi 32% din bulgari, dar de 74% în Spania, de aproape 7 din 10 finlandezi şi de peste jumătate din adulţi în alte state din Vest. Cei mai puţin dispuşi să se încuscrească, la rigoare, cu credincioşi islamici sînt cehii, balticii şi ungurii. Investigaţia, realizată în 24 de state ale Uniunii, scoate în evidenţă şi alte deosebiri în materie de semnificaţii atribuite religiei, minorităţilor şi problemelor sociale în  genere.

Pare că aderenţa disjunctă la religie exprimă diferenţe identitare majore. Potrivit studiului în discuţie, net mai mulţi est-europeni decît scandinavi, olandezi, germani şi membri ai popoarelor gintei latine din Apus îşi consideră rădăcinile creştine de importanţă crucială pentru propria identitate. Aproape toţi românii (în speţă, 98 de procente) se identifică drept creştini. Mult mai puţini spanioli (în speţă, 66%) afirmă acelaşi lucru, deşi 92% din ei recunosc că au beneficiat de o educaţie creştină.

La fel, substanţial mai mulţi răsăriteni decît apuseni şi, nu în ultimul rînd, grecii, dar şi majoritatea românilor îşi consideră propria cultură superioară altora. Pe locul întîi în materie de egocentrism cultural se situează grecii. Succesorii genialei civilizaţii elene sînt urmaţi în statistica publicată de Pew Research Center de bulgari şi de români, apoi de polonezi şi cehi.

Or, le-ar fi în principiu mai uşor moştenitorilor unei mari culturi internaţionale, precum cea spaniolă, să-şi justifice eventualul şovinism decît, să zicem, bulgarilor.

Există o corelaţie între religiozitatea unei societăţi şi educaţie, iluminism ori gradul ei de modernizare? S-a crezut un timp, în siajul lui Max Weber, că democraţiile nu se simt prea bine decît în zone impregnate de protestantism. S-a mai presupus, aiurea, că modernitatea ar împinge credinţele către extincţie. Or, socie­tăţi occidentale foarte moderne şi avansate, precum cea americană, s-au arătat, ca şi cea israeliană, perfect compatibile cu o religiozitate puternică. Sau chiar ascendentă.

În disputa cu privire la religii, a căror importanţă pentru viaţa oamenilor şi pentru identitatea lor e, potrivit studiului Institului Pew, mult mai mare în Răsărit decît în Apus, au toate şansele să cîştige est-europenii. Pe măsură ce imigraţia musulmană, una eminamente religioasă, ia proporţii în Vest, sporeşte inevitabil şi rolul religiei în secularizatele societăţi occidentale. Această aserţiune e valabilă indiferent dacă religia în chestiune este cea importată mai nou, de la Soare Răsare sau e vorba de revitalizarea reactivă a celei transplantate, din  acelaşi Orient, cu două milenii în urmă.

Din păcate, studiul în discuţie prezintă o lacună serioasă. Căci nu doar religia, agnosticismul şi ateismul ori naţionalismele, care tind să ia amploare odată cu religiozitatea, au ţesut, identitar, noua Cortină, cea interioară, alcătuită din convingeri, credinţe şi emoţii, care, invizibilă, spre deosebire de cea „de Fier“, dar nu mai puţin polarizatoare, desparte estul Europei de vest.

Ci şi disjuncta memorie a totalitarismelor care au desfigurat in corpore Bătrînul Continent, dar s-au întipărit cu totul altfel în amintirea europenilor victimizaţi, în Est, de comunismul de extracţie sovietică, decît în cea a occidentalilor distruşi ori cotropiţi de nazism.

În timp ce americanii şi englezii i-au salvat pe occidentali de cataclismul hitlerist, est-europenii au încăput sub cizma sovietică şi i-au aşteptat în zadar pe anglo-saxoni. În imperiul minciunii comuniste, o utopie cvasi-religioasă, dar seculară, militînd sever, agresiv şi tenebros, nu arareori criminal, pentru un Weltanschauung marxist, în speţă ateu, religia le-a devenit multora un ultim refugiu, o oază de lumină şi adevăr. Ceea ce nu înseamnă că intensitatea religiozităţii est-europene (una foarte inegală, de altfel, şi la polonezi, pe de o parte, şi cehi sau est-germani, pe de alta) e pur şi simplu efectul absenţei postbelice din zonă a americanilor şi a democraţiei reconstruite de ei în Vest.

Ţine de hybris-ul occidental amplificat subit şi masiv de prăbuşirea imperiului comunist şi de slăbiciunea economică şi tehnologică, instalată în faza de tranziţie postcomunistă, în estul şi centrul Europei, că Vestul a omis să realizeze din timp deosebirile interioare uriaşe dintre societăţi.

În loc să le analizeze şi să acţioneze spre a reduce şi a elimina divergenţele, Vestul, anemiat de relativism, progresism dogmatic, hipertoleranţă şi corectitudine politică, a contribuit la amplificarea lor, fără să înţeleagă natura şi resorturile celor manifestate în ultimii ani, indirect, în raportările tot mai critice ale francezilor şi germanilor la unguri şi polonezi, de pildă.

Ar fi oare posibil ca, paradoxal, criza, nu în ultimul rînd identitară, provocată în Apus de globalizare, digitalizare, terorism şi migraţie, să declanşeze un proces de reflecţie în stare să vindece rana redeschisă şi sîngerîndă a rupturii Est-Vest? Greu de spus. Tangoul se dansează în cuplu.

În fond, nu doar vest-europenii au omis să-şi facă lecţiile în ultimele decenii. Corijenţe grave, în materie de memorie, de asumare a fascismului şi comunismului, precum şi restanţe nu mai puţin deplorabile în sfera reformei religioase, grevează extrem de puternic şi lumea est-europeană. 

Petre M. Iancu este jurnalist la Deutsche Welle.

41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.
p 20 Sf  Augustin WC jpg
De ce scandalizează creștinismul?
Scandalul creștinismului stă așadar în neverosimilul lui. Însuși Dumnezeu vorbește, dar nu o face ca un stăpîn.
setea de absolut convorbiri cu christian chabanis jpg
Setea de absolut
Atunci cînd am întrevăzut cîteva adevăruri esențiale este dureros să simțim că, în măsura în care vrem să le comunicăm oamenilor, ele capătă limitele noastre, impuritățile noastre, degradîndu-se în funcție de acest aliaj.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
O femeie din București a fost pusă sub control judiciar, fiind bănuită de săvîrșirea infracțiunii de înșelăciune prin vrăjitorie.
Edgar Allan Poe, circa 1849, restored, squared off jpg
Prăbușirea casei Usher
Una dintre cele mai emoționante descrieri de arhitectură din literatura universală este tabloul creionat de Edgar Allan Poe în debutul nuvelei „Prăbușirea casei Usher”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum e să pleci în vacanță bolnav și complet epuizat
N-am mai fost într-o vacanță parțial din cauza pandemiei, însă mai mult din cauza faptului că nu mi-am mai permis o vacanță.
p 20 Ierusalim, Muntele Templului WC jpg
Loc disputat
De curînd, la Ierusalim au izbucnit din nou – dar cînd au încetat? – tensiunile pe esplanada Cupolei Stîncii.
Theodor Pallady jpeg
Scurtă oprire în biblioteca perfectă
Cel mai adesea afli despre autorii de cărți din cărțile altor autori: circulația bibliografică prin notele de subsol asigură ventilația academică din care se compune tradiția intelectuală a oricărei societăți moderne.
Zizi și neantul jpeg
Mare, trenuri și geamantane
Senzația pe care o am călătorind cu trenul nu poate fi înlocuită cu nici o alta: poate și pentru că ești cu atîția oameni în preajmă, într-o lume mobilă, o lume care o reface, în mic, pe cea mare din exterior.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Numeroasele avertismente de furtună ale RO-Alert de săptămîna trecută, unul emis chiar în timpul spectacolului Rigoletto, de la Opera Națională din București, cînd pe scenă se auzea replica „Furtuna e aproape”, au provocat un val de glume și ironii.
Zizi și neantul jpeg
Veri și obiceiuri
Am mai fost parte a unor vizite ca din Enigma Otiliei în care erai „servit” fix cu așa ceva: dulceață într-un mic castron transparent, una-două lingurițe, cel mai des de cireșe amare, și apă într-un pahar trainic.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Un înger păzitor pentru fiecare – cum recuperăm anii ’90?
Pe vremea cînd lucram la o revistă cu pronunțate tente erotice care se vindea ca pîinea caldă, am cunoscut mai întîi un stripper, apoi un gigolo. Cu care m-am întîlnit pentru a scrie un reportaj.
p 19 WC jpg
Ce valoare mai au simbolurile naționale?
Există în România o serie de simboluri naționale care sînt mai mult sau mai puțin cunoscute, însă cu siguranță extrem de puțin vizibile.
p 20 WC jpg
Adevărul în oglindă
Ghicitura poate fi înțeleasă nu atît ca limită, cît ca o condiție de posibilitate a cunoașterii.

Adevarul.ro

image
Închisoare pe viaţă în Marea Britanie pentru şoferii care produc accidente mortale. În ce condiţii se aplică pedeapsa maximă
Marea Britanie introduce pedeapsa cu închisoarea pe viaţă pentru şoferii care ucid, în cadrul unei ample reforme a justiţiei care a intrat duminică în vigoare, potrivit informaţiilor publicate de BBC.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.