În spaţiul acestei rubrici mi-am exprimat de multe ori neîncrederea în eficienţa demersurilor care critică derapajele televiziunilor. Mă uitam la mine: analizez de zece ani ce se vede la televizor şi nu obosesc să scriu, iarăşi şi iarăşi, despre tabloidizarea sau despre manipulările din programele TV, şi, cu toate acestea, discursul televizual de la noi continuă să se degradeze. În fond, de ce s-ar sinchisi cei din ditai caravana de lătrăturile unor potăi de pe marginea drumului? La ei, toată treaba ţine de bani, de mulţi bani, şi, aşa stînd lucrurile, de ce ar apleca urechea la nişte amărîţi care le vorbesc despre deontologie sau despre morală? Merg, desigur, înainte, pe drumul lor victorios, presărat cu bancnote.

Ei, uite că nu e chiar aşa. Se întîmplă ca alaiul pompos să se mai şi oprească, deranjat de hămăiala unui căţel. De fapt, nu zgomotul şi agitaţia umilului patruped îl deranjează, ci faptul că tot tămbălăul îi alungă un client, deci că va cîştiga cu un săculeţ de arginţi mai puţin. Cum banii sînt singurul lucru care interesează şi animă televiziunile, ei sînt şi călcîiul lui Ahile. Insensibile cînd le baţi obrazul sau le arăţi la ce stadiu de degradare au ajuns, televiziunile sar, în schimb, ca arse atunci cînd te atingi de banii lor.

Aşa s-a întîmplat recent: Antena 1 s-a trezit să dea în judecată un blog, www.paginademedia.ro. Blogul cică i-ar fi produs, prin două post-uri ale sale, prejudicii „depăşind suma de 500.000 EUR“.

Pentru cei care nu ştiu povestea, o redau aici pe scurt. Blogul lui Petrişor Obae a scris săptămîna trecută despre o mizerie din emisiunea Acces Direct, unde, printre altele, erau date imagini cu nişte beţişoare de urechi folosite. După cîteva zile, blogul a revenit cu un post cu audienţele record pe care le-a făcut acea ediţie a emisiunii, dar şi cu lista clienţilor care au avut spoturi publicitare şi, astfel, au „girat mizeria“. Erau 17 branduri. A doua zi, una dintre firme, Avon, a anunţat că-şi va retrage publicitatea din emisiunea respectivă. Una singură din 17... Dar chiar şi-aşa, se vede că lucrurile au contat, pentru că Antena 1 a anunţat că va da blogul în judecată. Dincolo de acţionarea propriu-zisă în justiţie, şefii de la Intact au fost atît de iritaţi, încît au redactat un comunicat oţărît, potrivit mai degrabă pentru un text de opinie: „Considerăm că acţiunile domnului Obae au un caracter de manipulare a opiniei publice şi a clienţilor care au relaţii comerciale cu Antena 1. Situaţia este agravată de atitudinea ostilă şi dezechilibrată pe care domnul Obae a manifestat-o în mod constant de-a lungul timpului faţă de postul nostru, comparativ cu alte televiziuni. Constatăm că acţiunile de defăimare şi manipulare prin mesajele publicate de domnul Obae au depăşit cu mult limita decenţei şi a opiniei jurnalistice echilibrate, fapt pentru care, în cursul zilei de mîine, domnul Obae va fi acţionat în judecată pentru prejudiciile produse, valoarea acestora depăşind suma de 500.000 EUR.“ Manipulare a opiniei publice? Pe blogul www.paginademedia.ro au fost prezentate faptele din emisiune, cifrele de audienţă şi lista clienţilor care au avut publicitate, nimic mai mult. E de-a dreptul amuzant că domnii de la Antena 1 acuză ei înşişi de manipulare şi că s-a „depăşit cu mult limita decenţei.“ Aşa cum ne-am obişnuit deja, hoţul strigă „Hoţii!“

Acuzaţiile sînt, deci, atît de ridicole, încît Petrişor Obae chiar nu are de ce să-şi facă probleme. Astfel stînd lucrurile, toată povestea nu poate decît să ne bucure. Iată că Goliat începe să dea semne de slăbiciune, după cîteva pietre bine ţintite ale lui David. Colosul Intact a pornit la luptă cu un umil blog, şi, prin asta, se dovedeşte deja învins.