O altă lume

Publicat în Dilema Veche nr. 558 din 23-29 octombrie 2014
O altă lume jpeg

Ştirea că economia chineză a depăşit-o pe cea americană ca mărime a fost îndelung vehiculată în media românească şi nu numai. Lumea priveşte aceste evoluţii, ca parte a unui concurs, şi chibiţează, situîndu-se asemenea suporterilor unei întreceri sportive, de o parte sau de alta. Se comentează în fel şi chip. Cei care iubesc China pentru orientarea politică pe care o consideră comunistă, nu uită să bată obrazul celorlalţi în semn că, iată, timpul le-a dat dreptate şi socialismul aplicat în mod corect poate fi victorios. Pe de altă parte există părerea, a celeilalte galerii, conform căreia China nu va reuşi şi că, într-un termen mai scurt sau mai lung, se va prăbuşi sub propria-i mărime care se sprijină pe picioarele de lut ale comunismului. În context, demonstraţiile din Hong Kong pică bine, uitîndu-se că, de fapt, nu sînt decît nemulţumiri ale unei elite care se află, de multe sute de ani, în contact direct cu cultura occidentală. De fapt, a mai aprecia azi China ca fiind o putere organizată şi condusă pe principiile comunismului este o mare eroare. Dacă ţara se află pe o direcţie economică, asta se datorează nu comunismului, ci unui determinism economic, cultural şi politic mult mai complex. De aceea, vom evita dezbaterea despre economie şi rezultate economice, punînd accentul pe dimensiunea culturală a celor două modele, cel occidental şi cel oriental. Spunem asta pentru că fundalul pe care se desfăşoară această cursă este constituit din două modele, două moduri de a fi, două culturi profund diferite.

Plecăm de la premisa că evoluţiile de tip social, adică amprenta pe care o lasă omul în jurul său, în raport cu natura şi cu ceilalţi oameni, sînt profund diferite de la un popor la altul, fiind determinate în mod fundamental de spaţiul geografic şi de climă, de poziţia în raport de ştiinţă şi cunoaştere, de modul în care evoluează conştiinţa individuală şi colectivă, de poziţia individului, de raportarea sa la sine, la lume şi la cosmos. Religia şi trăirile mitice şi mistice sînt determinante pentru cultura şi civilizaţia unui popor. Cînd discutăm despre cele două modele, vom evita să tranşăm concluzii despre superioritatea sau inferioritatea unuia sau altuia. Pariul cu istoria, în paradigma căruia am pornit această dezbatere, este unul mult mai complicat şi nu se cîştigă pe parcursul unei generaţii sau alteia, ci pe sute sau mii de ani. Pînă la urmă, este vorba despre atingerea fericirii umane, adică a unui echilibru pozitiv (perceput sub forma plăcerii de a trăi – aşa cum se exprimă Freud) în raport cu lumea (cu „celălalt“), cu tine însuţi (cu „eul“ lăuntric) şi cu universul, cu echilibrul lumii fizice înconjurătoare. Lumea occidentală vine spre acest ţel dintr-o direcţie, şi lumea orientală din altă direcţie. Sistemul referenţial de apreciere a stării de fericire complex. Dacă discutăm, de exemplu, despre durata şi calitatea vieţii, este evident că lumea occidentală pare a cîştiga pariul; după cum, dacă discutăm despre echilibru interior şi plăcere, atunci lumea orientală ne poate învăţa multe. Problema este aceeaşi, întrebările sînt aceleaşi, numai labirintul căutărilor este diferit. Cînd omul modern militează împotriva discriminărilor de rasă nu greşeşte. Indiferent cărei rase sau culturi aparţinem, am cucerit pămîntul împreună şi avem un destin comun, al conştiinţei în raport cu lumea şi cu semenii noştri. (Pentru o analiză complexă asupra devenirii umane, care pune bazele unui nou darwinism social, recomandăm Eduard O. Wilson, Cucerirea socială a pămîntului, Humanitas, 2013.) Spuneam că omul este rezultatul unei evoluţii de mii şi mii de ani. Chiar şi în plan social, nimic nu este întîmplător, chiar dacă pentru noi, oamenii, selecţia naturală a lăsat locul, cu timpul, educaţiei. „Selecţia naturală a selecţionat astfel instinctele sociale, care la rîndul lor au dezvoltat comportamente şi au favorizat dispoziţii etice…“ (Dominique Lecourt, Dicţionar de istoria şi filozofia ştiinţelor, Editura Polirom, 2005, p. 426). O anume anvergură de tip social a unui spaţiu geografic nu este un fapt întîmplător, ci rodul unor evoluţii complexe.

Acestea fiind spuse, trebuie să continuăm prin a dezbate pe scurt trăsăturile definitorii, caracteristice fiecărui mod de existenţă şi civilizaţie. Noi, occidentalii, am construit o economie dinamică şi flexibilă de tip „cîştig – cîştig“. Odată cu apariţia capitalismului şi a monedei de hîrtie, profitul şi economia nu mai pot fi gîndite ca bucăţi de tort de mărime constantă pe care se bate toată lumea. Avînd la baza sa bancnota, economia seamănă mai mult cu o masă bogată, din ce în ce mai bogată, pregătită să satisfacă interese, gusturi şi nevoi umane din ce în ce mai sofisticate. Banul şi economia susţin şi inaugurează libertatea economică şi libertatea politică. Organizarea socială bazată pe moneda de hîrtie devine din ce în ce mai complexă, produs al unei fiinţe umane tot mai complexe. Nu imediat, dar nici foarte tîrziu, omul occidental îşi va cere drepturile şi libertăţile, conştient de unicitatea sa ca fiinţă îndumnezeită pe suprafaţa pămîntului. Epoca bancnotei şi capitalismul, în general, vor încununa şi exacerba individualismul ca atitudine şi mod de a fi al omului, ca fiinţă socială. Lumea monedei de hîrtie şi capitalismul vor elimina multe dintre fricile ancestrale ale conştientului şi subconştientului uman. Omul modern, occidental este un om raţional (în sensul atribuit de Descartes: „Bunul-simţ este lucrul cel mai bine distribuit în lume.(…). În această chestiune, nu este posibil ca toţi să se înşele; mai degrabă aceasta arată că puterea de a judeca bine şi de a distinge ce-i adevărat de ce este fals, ceea ce propriu-zis numim „bunul-simţ“ sau raţiune, există în mod firesc la toţi oamenii…“ – Discurs asupra metodei, Editura Mondero, 1999, p. 7). Elasticitatea lumii economice permite planul de afaceri şi acţiunea umană în economie, visul oricărui om ce doreşte să-şi fie sieşi stăpîn. Banii de hîrtie validează sau invalidează activităţile imaginate de om. Randamentele economiei reale fiind cele care dictează, pînă la urmă, prin fluctuaţiile lor, iniţiativa privată. Prin existenţa capitalismului, lupta cu raritatea capătă noi dimensiuni, iar optimul economic este un echilibru pe care toată lumea îl caută, îl calculează şi-l doreşte. Prin bancnotă, calculul economic capătă dimensiuni uluitoare. Banul de hîrtie împinge civilizaţia umană occidentală ca pe un zid al morţii în care doar acceleraţia este permisă. Stagnarea sau privirea înapoi nu sînt permise. Bancnota poate inventa, prin acţiunea umană, economie. Ea este provocarea iniţială şi răspunsul final. La noi, totul depinde de inventivitatea umană şi de randamentele activităţilor economice. Bancnota şi capitalismul vor inaugura epoca în care distribuţia veniturilor şi a averilor va căpăta valenţe populare. Capitalismul sparge cutumele în societate, iar organizarea socială, politica, vor impune caracterul popular al producţiei şi repartiţiei. Capitalismul va cere şi va oferi. Dar cel mai important lucru cîştigat este demnitatea umană. Conştiinţa muncii şi a egalităţii de şanse în faţa legii va da naştere lumii mult visate, a accesului egal la bunuri şi la consum, dar şi la educaţie şi participare politică. Omul secolului XX şi XXI este un om conştient şi profund neliniştit în legătură cu apărarea unor valori care altădată nu puteau fi imaginate. În lumea capitalismului şi a monedei de hîrtie, se protestează pentru forma de ambalare în pungi de plastic nedegradabile a cumpărăturilor în supermarket, în timp ce în altă parte a planetei, în Orient, grupuri şi grupuri de maimuţe cu chip uman (ne gîndim la aceşti oameni din Coreea de Nord), merg în paşi de dans, la propriu, către secţiile de votare, pentru a-şi vota, în procent de 99,98%, un lider dement, pus acolo, nu se ştie exact cum, să exercite o funcţie pe viaţă. Prin banii de hîrtie şi bancnotă, averea şi nivelul de trai devin fenomene populare, cu larg acces la ele a unor mase largi de oameni. Distincţia dintre bogaţi şi săraci va exista, dar nu va mai fi un dat pentru totdeauna. Dinamica lumii banului se va baza tocmai pe această capacitate a lui de a migra fără restricţii de la persoană la persoană, de la o naţie la alta. Dacă moneda de aur şi argint a fost o monedă a elitelor (construite pe criterii de familie sau religie), bancnota şi capitalismul egalizează oamenii şi-i pune în faţa depăşirii limitelor lor naturale. La chemarea banului, oamenii răspund pozitiv pentru că banul îi plasează în poziţia de fiinţe cu interese satisfăcute. Chiar dacă aceasta nu înseamnă întotdeauna fericirea, pentru noi, occidentalii, este cu siguranţă baza fericirii sau a oricărui demers spre fericire. Explozia politică, economică, demografică şi civilizaţională, pe care bancnota şi capitalismul o provoacă şi o susţin, este unică în istoria omenirii. Proprietatea privată ne este specifică de cînd ne ştim, democraţia ne-au oferit-o grecii, iar gîndirea şi organizarea socială raţională ne vin în linia Romei. Nimic nu este întîmplător, totul este acumulare şi evoluţie.

Orientul şi Occidentul, în toată dezbaterea despre economie şi despre bani, nu au un limbaj comun. Dacă ne plasăm în paradigma occidentală, China nu va depăşi niciodată America pentru că nu are valori, iar dacă ne plasăm în paradigma orientală, atunci America nu va depăşi niciodată China pentru că… nu are valori… (evident altele). Sîntem atît de diferiţi pentru că „orientalii încă nu ştiu că spiritul, sau omul ca atare, este liber în sine; deoarece nu ştiu nici nu sînt liberi; ei ştiu că doar un singur om este liber, dar tocmai de aceea asemenea libertate este numai bun plac, sălbăticie, întunecime a patimii sau uneori îndulcire, domesticire a ei, deci tot hazard al naturii sau bun plac“ (G.F. Hegel, Prelegeri de filozofie a istoriei, Humanitas, 1997, p. 20). Numai plecînd de aici vom putea înţelege de ce numai lumea occidentală poate să dezvolte aceste uimitoare metode de folosinţă a banului, de ce tehnicismul şi performanţa ştiinţifică au ca punct de plecare doar raţionalitatea conştiinţei, şi nu confuzia conştiinţei. Numai aşa vom înţelege de ce doar creştinismul a putut admite, pînă la urmă, şi a permis Reforma lui Martin Luther, şi de ce, pe această bază, a eliberării definitive a omului în raport cu lumea materială, am reuşit azi să ajungem la performanţe deosebite de cunoaştere şi civilizaţie.

Stînd pe această bază culturală profund diferită, China pare să-şi inventeze un nou cadru social, o altă organizare faţă de tot ceea ce cunoaştem. Este prea devreme să spunem dacă acest model ne este inferior sau superior. Judecata noastră poate fi părtinitoare şi, oricum, validarea sau invalidarea o va oferi tot istoria. Cert este că acolo se întîmplă ceva diferit de tot ceea ce ştim pînă azi. Înainte de a ne grăbi cu verdictele şi aprecierile pozitive sau negative, ar trebui să studiem situaţia cu mai multă atenţie. Acolo nu este vorba despre capitalism sau socialism, în accepţiunea clasică a termenilor, ci mai degrabă despre un capitalism colectivist, o lume care caută expansiunea şi dezvoltarea, dar care nu se bazează pe valorile tipic occidentale enumerate mai sus. Este vorba despre un capitalism oriental, adică o lume care caută rentabilitatea şi competiţia, fără a se baza pe un om liber, ci pe mase largi de oameni, care trăiesc în mod natural în afara valorilor umane de tip occidental. Sînt mult diferiţi de noi şi lumea lor este mult diferită de lumea noastră. Nu ştim dacă noul model este clar conturat, chiar dacă i-am dat un nume, şi nu ştim dacă va rezista timpurilor. Cert este că lumea orientală construieşte social altfel decît noi, pentru simplul motiv că este diferită de noi. 

Dorel Dumitru Chiriţescu este profesor de economie la Universitatea „Constantin Brâncuşi“ din Tîrgu-Jiu. În 2010 a publicat cartea A treia Romă. Despre capitalism, America şi criza din 2007, Editura Academică „Brâncuşi“. 

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.