Ziua cînd domeniile (.com, .ro, .orice) au murit

Publicat în Dilema Veche nr. 589 din 28 mai - 3 iunie 2015
The Economist – bastionul capitalismului bun jpeg

Prin februarie 2014, Facebook anunţa lansarea unei aplicaţii de ştiri, pe nume Paper, ca fiind viitorul publishing-ului digital. Cu o şmecherie (spuneţi-i hack, dacă vreţi, dar nu e o mare scofală), am reuşit să o instalez, deşi nu era disponibilă decît pentru user-ii americani de iPhone. Am folosit-o cu spor pînă acum cîteva săptămîni, cînd m-am trezit brusc fără ea: iOS mi-o „mîncase“, ca urmare a cine ştie cărei directive obscure din App Store. M-am strîmbat, am instalat Facebook-ul clasic, împreună cu Messages (în Paper puteai schimba şi mesaje) şi mi-am văzut de treabă, cu un oarecare dispreţ pentru vechea interfaţă.

Acum, ştiu de ce am rămas fără Paper: Facebook a lansat Instant Articles, un tool care permite publisher-ilor electronici să îşi pună conţinutul direct pe reţeaua socială, într-un aranjament comod şi spectaculos, gîndit special pentru telefonul mobil.

De fapt, Instant Articles face ce făcea răposatul meu Paper, dar mai bine. Puteţi vedea intrînd pe pagina Instant Articles ce şi cum, dar numai prin aplicaţia Facebook de iPhone; în calculator, pe browser-ul de iPhone şi, deocamdată, pe Android, vezi ceea ce-ţi dă acelaşi Facebook dacă postezi un link la un articol oarecare, iar click-ul te trimite în site-ul publicaţiei.

Prin contrast, varianta din aplicaţia de iPhone arată ca un site în site, măcar la fel de spectaculos ca lucrurile care se văd în aplicaţiile şi site-urile mobile ale New York Times, National Geographic sau The Atlantic. Aceste superbrand-uri media, împreună cu The Guardian, BBC News, Spiegel, Bild şi Buzzfeed, reprezintă lista de publisher-i cu care Facebook a încheiat, în primul pas, parteneriate pentru postarea de texte direct în platformă. Pozele şi video-urile care pot fi mărite, hărţile cu comentariu audio, elementele contextuale pe care le oferă reţeaua sînt printre facilităţile create pentru publisher-i de reţeaua socială. Şi totul cu o încărcare foarte rapidă, despre care studiile arată că e foarte pe gustul utilizatorilor.

Înţelepciunea sau obida comună a vechilor brand-uri media suna, pînă acum, cam în felul: „Facebook ne ia conţinutul şi implicit banii, fiindcă, spre deosebire de noi, vinde cu spor reclame, dar în propria platformă. În schimb, ne creşte traficul, dar numai dacă plătim din ce în ce mai mult, fiindcă paginile noastre de Facebook sînt afişate la un procent din ce în ce mai mic dintre cei cărora le-au dat like.“ Instant Articles lasă, în schimb, mult mai mult control şi mult mai mulţi bani la publisher-i: sută la sută din reclamă, facilităţi de design care permit asemănarea cu site-ul sursă şi statistici la care autorii conţinutului au acces, dar permit şi contabilizarea alături de restul traficului produs online de aceştia.

Dar, în fine, ce importanţă are un proiect experimental, disponibil doar pe iPhone şi numai pentru o mînă de publisher-i? Mobilul e o platformă din ce în ce mai folosită pentru consumul online, iar presa, orice-ar mai însemna ea, se consumă tot mai mult pe Facebook. Din acest motiv, proiectul e unul deschizător de drumuri.

Asemănarea cu Paper nu e întîmplătoare. TechCrunch relatează că project manager-ul şi designerul acestei aplicaţii au fost relocaţi de Facebook la Instant Articles. Există însă şi o diferenţă importantă: Paper era (şi poate va mai fi, fiindcă Facebook anunţă că va fi dezvoltată în continuare) o aplicaţie din clasa curator, adică o colecţie de trimiteri-link-uri realizată de un factor în ultimă instanţă uman. Spre deosebire de aşa-numitele agregatoare, nu prea ai cum să-ţi selectezi singur conţinutul. Cu Instant Articles se poate: chiar dacă articolele propriu-zise vor fi postate de publisher-i, ele vă vor veni în newsfeed numai în măsura în care aţi dat like unor postări anterioare sau paginilor acestora, la fel ca în cazul oricăror postări. Iar lista de brand-uri media care au acces la noua facilitate, deocamdată, nu include decît un „neserios“ de dată recentă, adică Buzzfeed, regele testelor, al aşa-numitelor „listicles“ şi în general al conţinutului uşurel, conceput special pentru viralizare. Secţiunea de Trending din Paper e, prin comparaţie, plină de gunoi jurnalistic, iar aceea de foto nu e, neapărat, mama imaginii artistice.

Bineînţeles, o listă atît de respectabilă de publisher-i poate fi doar o mutare de PR din partea Facebook. Nu e clar cine va mai veni alături de NY Times şi The Guardian în viitor şi e la fel de neclar dacă nu cumva publicaţii mai slabe nu vor trebui să plătească la Facebook pentru oferirea facilităţii. Pînă la urmă, în noul model de distribuţie, Facebook oferă o platformă şi unelte de publishing şi, deocamdată, nu prea cere nimic. Obţine, cel mult, trafic şi interacţiune.

Titlul acestui articol e, evident, o exagerare. Publicaţiile vor mai continua o bună bucată de vreme să facă bani din .com-urile şi chiar din .ro-urile lor, chiar dacă vor livra conţinut şi pe alte canale, de pildă cel de care vorbim. Oferta Facebook spune însă ceva despre viitor. Nu e clar, deocamdată, dacă media zisă legacy primeşte din partea gigantului de Internet gura de oxigen de care, la urma urmei, avea mare nevoie. Sau dacă, dimpotrivă, Instant Articles nu e încă un tip de prizonierat cu care business-ul digital umileşte, din nou, business-ul numit conţinut.

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.