PRO TV transformă în aur tot ce atinge?
Iulian Comănescu, a cărui semnătură aţi putut-o întîlni şi în această pagină, şi-a lansat la Bookfest un foarte interesant volum, intitulat Cum să devii un nimeni, cu subtitlul "Mecanismele notorietăţii, branduri personale şi piaţa media din România" (apărut la Editura Humanitas). În această carte, Comănescu face, printre altele, o excelentă analiză a celui mai notoriu brand de la televiziunile noastre, Andreea Esca. El trece în revistă toate etapele transformării fostei prezentatoare a televiziunii de opoziţie SOTI, de la celebra frază "Bună seara, România, bună seara, Bucureşti!", cu care a început în 1995 emisia postului din Pache PROtopopescu, la PROdusul strategiilor americane de marketing pe care le-a pus în aplicare Adrian Sîrbu, la moda "tunsorii Esca" pe care se străduiau s-o copieze coafezele pentru clientele lor şi, în fine, la imaginea de astăzi, "ireproşabilă pînă la enervare" (după cum scrie autorul cărţii). "Andreea Esca este personificarea unui stil de branding personal agresiv, care la rîndul lui personifică un construct de business, postul şi grupul media care au consacrat-o" " observă Iulian Comănescu. Esca este efigia PRO TV " şi de aceea s-a pompat cel mai mult în imaginea ei ", dar nu e singura care a beneficiat de maşinăria de vedetizare rapidă marca PRO. Am mai scris despre star system-ul PRO, cea mai eficientă fabrică de vedete de la noi. La prima vedere, trustul media condus de Adrian Sîrbu transformă în aur tot ce atinge " sau, mă rog, în paiete care par de aur, numai bune să sclipească de să-ţi ia ochii sub lumina reflectoarelor. Apari pe sticlă la PRO TV " eşti automat vedetă; apari la alte televiziuni " poţi fi vedetă, dar cel mai des eşti una de rangul doi, dacă nu chiar doar un individ pe care-l vede lumea la televizor, fără să exerciţi vreo fascinaţie specială asupra publicului. Într-o vreme, mai toate vedetele de televiziune lucrau sau trecuseră la un moment dat pe la PRO TV, de la Divertişi, la Andrei Zaharescu şi Andreea Berecleanu, la Florin Călinescu sau la Cristina Ţopescu. Chiar şi guru-ul ziaristicii româneşti " Cristian Tudor Popescu " şi-a început aventura lui de atoateştiutor încruntat tot la PRO TV. Interesant e că, atunci cînd au ieşit de sub umbrela trustului lui Adrian Sîrbu, unele personaje şi-au pierdut destul de repede aura pe care-o aveau sub culorile PRO. Cele mai evidente cazuri sînt Florin Călinescu, Vacanţa Mare şi Teo Trandafir. Ca personaj de televiziune (nu discutăm despre actorul de teatru), Călinescu nu mai contează nici cît o ceapă degerată, în afara PRO TV. La fel şi cei de la Vacanţa Mare. Cu Teo însă, lucrurile se schimbă. Înainte să vină la postul din Pache Protopopescu, ea avea deja un public care o aprecia, iar acest public rezona cu inteligenţa ei. Fanii lui Teo nu erau din aceeaşi categorie cu fanii lui Măruţă, cel care a înlocuit-o. Odată ce a ajuns la PRO TV, traiectoria brandului ei a avut, într-o primă perioadă, o creştere spectaculoasă, dată de brandul postului. Apoi, cînd i-au fost îngrămădiţi în emisiune tot felul de manelişti şi de Mame Omida, faţă de care inteligenta Teo trebuia să-şi declare dragostea, lucrurile au început s-o ia la vale. Vechiul ei public nu o mai recunoştea, iar cel nou, cel care ar fi putut fi cîştigat cu manelişti, simţea că Teo aparţine de fapt unei alte lumi. Cu Măruţă nu s-a întîmplat aşa: el era aproape un nimeni cînd a venit la Sîrbu, nu avea o personalitate formată, aşa că a putut fi modelat mai uşor " şi de aici succesul pe care-l are acum. Cînd a plecat de la PRO, steaua lui Teo era deja apusă. Ea a fost un experiment eşuat de branding al PRO-ului: ca în cazul reacţiilor alchimice, ceea ce a rezultat a fost nu aur, ci o materie destul de urît mirositoare. În fine, cu bunele şi cu relele lui, star system-ul PRO aproape că mă face să fiu nostalgic astăzi, cînd cel care alimentează celelalte televiziuni cu vedete a ajuns să fie OTV.