Pe marginea audienţelor
Publicul televiziunilor este conservator, iar condiţia telespectatorului e una eminamente pasivă. Cînd se aşază în fotoliu şi deschide televizorul, omul îşi doreşte în general confort, divertisment şi solicitare minimă. În nici un caz nu vrea să fie pus să gîndească sau să facă ceva anume.
Anul acesta, Revelionul de la TVR 1, care a încercat să vină cu o noutate faţă de ceea ce era publicul obişnuit să primească în noaptea respectivă, a avut o audienţă foarte mică: 369.000 de telespectatori pe minut, la nivel naţional – iar TVR 1 a fost pe locul şapte, în urma Pro TV, Antena 1, Etno TV, Kanal D, Naţional TV şi Prima TV. Selecţia naţională a piesei ce urmează să reprezinte România la ediţia din acest an a Eurovision a fost o opţiune total neinspirată din partea TVR. În primul rînd, era ceva cu totul neobişnuit pentru noaptea de Revelion, apoi cine stă în momentele acelea să urmărească cea mai bună piesă şi să mai şi voteze prin SMS? Telespectatorul român a vrut, după cum arată audienţele, ceea ce a fost obişnuit să primească, de cîţiva ani încoace: divertisment ieftin garnisit cu manelişti. Pro TV şi Antena 1, posturile care au venit cu această formulă, au mers la sigur: 1.133.000 de telespectatori pe minut, la nivel naţional (Pro TV) şi 1.004.000 (Antena 1). În această situaţie, ar trebui să ne bucurăm că un canal care a oferit muzică aşa-zis populară, dar nu manele – Etno TV – s-a clasat pe locul al treilea în noaptea de Revelion: 254.000 de telespectatori pe minut.
Antena 1 a pierdut însă foarte mult anul trecut, la capitolul audienţe. Cel mai important post al trustului Intact a avut, în 2010, o medie de 447.000 de telespectatori pe minut, în prime-time, cu 87.000 mai puţini decît în 2009. După cum spuneam la început, telespectatorul nu agreează schimbările, iar cei de la Antena 1 s-au bîlbîit, schimbînd anul trecut de două ori prezentatorul principalei emisiuni de ştiri, Observator. În timpul acesta, Pro TV, care a defilat cu veşnicele lui vedete, în frunte cu Andreea Esca, a condus detaşat în topul audienţelor anului 2010: 716.000 de telespectatori din mediul urban pe minut, în prime time, şi 550.000 de telespectatori la nivel naţional, toată ziua.
Din analiza audienţelor anului 2010 mai putem vedea că publicul este atras din ce în ce mai mult de emisiunile de propagandă anti-Băsescu, cum sînt cele de la Antena 3. Aceasta trebuie să fie o consecinţă a măsurilor impopulare luate de guvernanţi şi a vremurilor grele prin care trecem. Pur şi simplu, telespectatorii au căutat să se mai „răcorească“, ascultînd înjurăturile pe bandă rulantă proferate de Mircea Badea sau de Mihai Gâdea şi invitaţii săi, aşa că Antena 3 a avut o medie de 215.000 de telespectatori din mediul urban, în intervalul orar 19-24. Postul s-a plasat astfel pe locul patru, după Pro TV, Antena 1 şi TVR 1, cu două poziţii înaintea Realităţii TV. Televiziunea lui Vântu a avut însă o audienţă bună la nivel naţional, luînd în calcul toată ziua: 226.000 de telespectatori pe minut şi locul trei în top. Prin urmare, dacă au vrut să vadă rapid ce se mai întîmplă sau cum e vremea, oamenii au căutat cu precădere Realitatea TV, pentru ca apoi, seara, să se uite în gura agitatorilor voiculescieni, cu satisfacţia că bine le-o mai zic ăstora.
Bineînţeles că audienţele nu spun mare lucru despre valoarea programelor sau despre calitatea actului jurnalistic, însă în unele cazuri, cum este cel al TVR 2, ele dau seama de faptul că lucrurile nu merg deloc bine cu postul respectiv. TVR 2 beneficiază de acoperirea naţională şi de brandul televiziunii publice, dar se află pe locul al paisprezecelea şi în topul audienţelor urbane din prime time, şi în cel al audienţelor naţionale – cu mult în spatele unor posturi modeste, cum sînt Kanal D, Naţional TV sau Antena 2. Din păcate, TVR 2 se află de cîţiva ani buni în derivă şi e (alături de catastrofalele TVR 3 sau TVR Info) o excelentă ilustrare a felului în care unii pot să-şi bată joc de banul public.