"Creativităţi" pe lîngă
Ştiţi cine sînt "creativii", nu? Sînt băieţii doldora de idei care lucrează în industria publicităţii. În general, sînt nişte tipi cool, care nu se despart nici în ruptul capului de converşii şi de produsele Apple care-i fac să fie cool şi suferă de sindromul Răducioiu. La fotbalist, sindromul se manifesta prin uitarea limbii române şi înlocuirea cuvintelor neaoşe cu cele italiene, după numai cîteva luni de stat în Peninsulă; la creativi, atmosfera corporate în care locuiesc îi face să fie îndrăgostiţi iremediabil de cuvintele englezeşti şi să-şi asezoneze vorbirea cu ele. Aşa încît, chiar cînd se duc la piaţă, în Matache, ei fac shopping şi cumpără pătrunjelul de la a nice guy de prin countryside. Dar nu cum arată sau cum se comportă îi face pe creativi să fie numiţi astfel, ci, desigur, activitatea creatoare din cadrul agenţiei lor de publicitate. Ce creează aceşti băieţi simpatici? Păi, multe lucruri demne de admiraţia noastră. De exemplu, fac un spot video în care vedem un cap tăiat cum zace pe podea şi se chinuie să ajungă la nişte pufuleţi din apropiere. În acest timp, încearcă să-şi ghideze corpul, care se plimbă bezmetic prin cameră şi se loveşte de obiecte. La un moment dat, intră un amic şi-l întreabă ce face. Capul îi răspunde că tocmai curăţa o portocală şi... În fine, între cei doi se iscă un dialog, timp în care corpul fără cap cade peste pervaz şi se aude de jos cum pică pe o maşină, căreia îi porneşte alarma. Lucrurile acestea funny, numai bune să-ţi trezească pofta de mîncare, se încheie cu întrebarea capului de pe podea: "Poţi să-mi dai un pufulete?". Reclama e la pufuleţii "Gusto". O ultimă scenă a clipului ni-l arată pe amic stînd pe canapea şi îndesînd pufuleţi în gura capului (pe care-l ţine tandru în poală). Altfel, omul nici nu se gîndeşte să guste din ei. Ce înţelegem din această reclamă? Că avem de-a face cu hrană pentru capete tăiate, nu pentru inşi întregi. Un mesaj profund " neînţeles însă de CNA, care a interzis difuzarea clipului înainte de ora 22. Ai zice că pufuleţii sînt pentru toată lumea şi în special pentru copii, iar exilarea spotului în tronsonul orar dedicat băuturilor spirtoase îi aduce prejudicii produsului. Dar te înşeli, cu siguranţă, pentru că ţestele tăiate se pare că au apreciat spotul. Creativii nu numai că sînt artişti, dar ştiu să şi aprecieze un lucru bine făcut. Iar un spot cum e cel care face reclamă la pufuleţii "Gusto", aşa cool şi inteligent cum e el, nu a putut să nu fie remarcat şi aplaudat de breaslă. Recent, Festivalul cretivităţii publicitare româneşti "Ad’Or" a premiat acest clip cu bronz. Mă rog, cu "bronze", căci v-am spus că domnii creativi nu se simt în apele lor cînd e să folosească vorbe de-astea româneşti, pe care poate să le spună orice neica nimeni de pe-aici. Premiile Festivalului "Ad’Or" au fost, prin urmare, "Gold", "Silver" şi "Bronze". Gold-ul nu s-a acordat, aşa că lupta s-a dus pentru celelalte două poziţii. O altă campanie premiată a fost cea a postului The Money Channel, cea cu "afacereza": clipul cu taximetristul care întreabă "First time in Romania?" a luat "Silver", cel cu dama de companie care anunţă că "feedback is fifty" a fost recompensat cu "Bronze". Ce ne spun aceste spoturi? "Uită-te la The Money Channel să înveţi să te exprimi elevat, ca noi, cu