Unde cade vălul islamic al Turciei

Publicat în Dilema Veche nr. 360 din 6 - 12 ianuarie 2011
Unde cade vălul islamic al Turciei jpeg

În vremurile comunismului, învăţam că turcii erau un popor de asupritori. Învăţam şi eram programaţi să gîndim în termeni negativi despre „acei păgîni“ care ne-au prigonit atîta amar de vreme, dar cu care, totuşi, ne-am bătut tot timpul neînfricaţi şi în faţa cărora – povesteau pe larg şi ilustrau cu poze manualele şcolare – am reuşit să ne dovedim întreaga noastră vitejie. După Revoluţie, Turcia a devenit, tot în mentalitatea generală, un rai comercial. În primul rînd, era văzută ca un soi de bazar imens, un depozit de mărfuri descoperit de cei ageri la minte, care făceau săptămînal naveta la Istanbul sau Edirne, că era mai aproape, întorcîndu-se de acolo cu pixuri, blugi sau unde făceau bişniţă cu rulmenţi. 

Mai apoi, după Turcia asupritoare şi cea comercială, a apărut şi Turcia turistică. Ofertele agenţiilor de turism curgeau gîrlă, iar românii, săturaţi de vacanţele autohtone, începeau să descopere exotismul foştilor asupritori. Nu vestigiile istorice ademeneau, ci preţurile şi luxul. Hoarde de turişti au dat astfel năvala, iar spre finele anilor ’90, în vocabularul turcilor apăruseră primele texte de agăţat în româneşte. „Ce mai faci?“, „Bine“, „Bine venit“ s-au transformat rapid în „Hagi“, „Iubesc la Romania“ „Romania, frate meu“. De altfel, cele mai multe etichete puse de turci românilor se referă ori la Ceauşescu (din ce în ce mai rare, totuşi), ori la Hagi. 

Ce etichete poartă însă azi turcii, înlăuntrul graniţelor dornice (sau nu) de a se deschide Europei, şi cîte Turcii există de fapt în ţara întinsă pe două continente? Pe scurt, cum arată Turcia profundă între laic şi Islam? 

Alcool doar la etaj Căutarea Turciei profunde avea să treacă atît prin zonele comerciale şi prin cele turistice din sud (întreaga coastă a Mării Mediterane) cît şi înspre zonele estice, înspre graniţa cu Siria şi Iran – zone care, dacă nu sînt omise de ghidurile turistice, sînt cel puţin trecute la capitolul „mai bine nu“, din cauza problemelor ridicate de populaţia kurdă. După aproape şase-şapte ore de condus intens din Bucureşti, ajungi spre orele amiezei în fosta capitală (1365-1453) a Imperiului Otoman, Edirne, oraş avanpost al islamismului în Turcia. 

O tradiţie locală e campionatul anual de Yagli Gires – luptele turceşti. Legenda spune că acestea ar fi reminiscenţe ale antrenamentelor foştilor soldaţi otomani. Azi, campionatul, care începe cu parada celor 1000 de luptători, defilînd pe acorduri de muzică ţigănească, este mai mult o atracţie turistică. 

Iar turiştii sînt bine primiţi. Mirosurile aromate şi senzaţia de huzur îţi pătrund simţurile, în timp ce baţi străduţele vechi, garnisite cu cîrciumioare şi localuri pline de incofundabila aromă de mangal (care ţi se piteşte în nări şi nu te mai părăseşte întreaga Turcie). Vorbind de localuri, iniţial te poţi decide cu greu unde să te aşezi. Pentru că, pe strada principală cel puţin, stau înşirate unul lîngă altul, toate îmbietoare, luminoase şi pitoreşti. Au însă şi un mic cusur, care poate fi un criteriu serios în a renunţa la ele: pe nicăieri nu se serveşte alcool. 

Dacă totuşi simţi nevoia ca, pe lîngă o Haşlama (ciorbă de oaie), Kebab sau Çoban Kavurma (miel prăjit cu ardei, roşii şi usturoi) să strecori prietenos şi un fir alcoolic (bere sau raki, căci vinurile în Turcia sînt extrem de scumpe şi nu mereu la înălţimea preţului), trebuie să părăseşti strada principală, să te afunzi prin vreo uliţă întunecoasă şi puţin populată, să găseşti, în cele din urmă, un restaurant pitit, unde se serveşte alcool, dar doar la etaj, cît mai departe adică de ochii lumii. Nici aici nu poţi fi însă pe deplin mulţumit: pentru că, mai europeni ca europenii, turcii interzic fumatul peste tot, şi mai ales în spaţiile închise. 

Primul pas în Turcia, prin Edirne, pe străduţe şi uliţe, deşi aflat la graniţa cu Europa, ne-a îndemnat să ne reglăm conduita pentru o ţară islamică. Aici, la început de călătorie, îţi dai seama că, deşi tradiţiile au tangenţă mare cu modernitatea, cu greu poţi spune că mentalităţile se împletesc.

Turcia turistică 

Din Edirne porneşti spre Canakkale, adîncindu-te înspre partea asiatică. Drumurile în Turcia sînt impecabile, autostrăzile largi – bine îngrijite (de multe ori vezi echipe de muncitori pregătiţi 24 de ore din 24 să remedieze vreo fisură care ar putea apărea în asfalt, fisuri semnalate de echipe care se plimbă cît e ziua de mare, să cerceteze porţiunile arondate), toate bibilite în cel mai mic detaliu. Accesul se plăteşte, elegant, cu carduri, la automate. Totul e facil, logic şi civilizat. 

Abia spre intrarea în Izmir, de fapt cam la 40 de km depărtare de oraş, începe un ambuteiaj colosal. O nebunie de nedescris, în care comportamentul şoferilor te duce cu gîndul la traficul din Napoli. Bară la bară, şoferii se bagă în faţa ta, fără semnalizări, fără acea minimă privire umilă şi rugătoare de „hai, nene, lasă-mă şi pe mine“. Dar nu e vorba de nesimţire. Mentalitatea de aici e că şoferul din spate trebuie să-l păzească şi să fie atent la manevrele celui din faţă. 

Ceea ce nu a fost totuşi cazul nostru. În ambuteiaj, cum mergi, cum frînezi, la un moment dat, şoferul din spate a frînat cu sete taman în bara de protecţie a maşinii noastre. Un ghinion care însă a provocat un prim contact cu viaţa de dincolo de turism: poliţia. În general, poliţia în Turcia e foarte amabilă cu turiştii. Însă un pont: deşi poate vă dă ghes să ciripiţi din amabilitate în turceşte cu ei, vorbiţi doar engleză – limbă pe care, după toate aparenţele, nu o stăpînesc şi care pare a intimida forţele de ordine. (Un alt sfat: întreaga Turcie e împînzită de radare, iar conform legii, detectorul de radare e strict interzis, amenda pentru posesia unui asemenea aparat ajungînd pînă la 1000 de dolari.) 

Pentru procesul-verbal am fost escortaţi cu girofarul pînă la cel mai apropiat sediu. Aici, într-o clădire albastră, a început o birocraţie fără sfîrşit. Formulare îngălbenite de vreme, abia găsite, completate cu greu, xeroxate – şi mai greu. După care, în biroul unde adăstam deja de o oră, au început să se perinde mai mulţi gradaţi, fiecare dînd cu semnătura. Cireaşa de pe tort a fost ştampila. Cum pe fiecare birou tronau cîteva rozete pline cu ştampile, găsirea celei potrivite a durat cam cît a durat întreaga tevatură cu procesul-verbal. 

Singura consolare era că în tot acest timp toţi poliţiştii erau de o amabilitate plină de compasiune, şi ne repetau la răstimpuri, arătînd liniştitor către noi: „cusur ioc“. Adică nu era vina noastră. Spre noapte, după toată agitaţia, după un drum lung şi obositor, am ajuns, în sfîrşit, la malul mării. În Pamucak, un complex turistic retras, discret, vizitat în special de turişti nemţi, cu căsuţe şi palmieri pe plajă, într-o linişte ireală, doar cu spartul valurilor în urechi, am avut o oarecare ezitare dacă să mai căutăm Turcia profundă. Am dat însă ghes primului imbold şi ne-am avîntat ziua următoare mai adînc, înspre Asia.

Dincolo de paradis 

Pamucak e într-adevăr o staţiune atipică. Pentru că majoritatea staţiunilor de pe litoral au căzut victime glamorului. Sînt strălucitoare, ţipătoare, agresive, opulente. Cum mergi pe coastă spre Antalya, şi dincolo de ea, vezi o reală „victorie a socialismului“, hoteluri-bloc, înalte, urîte, betoane care ştirbesc cu mult frumuseţea naturală a locurilor. Turismul agresiv a „îmbolnăvit“ cumva coasta, transformînd-o într-un loc exclusiv de făcut bani – ceea ce n-ar deranja, dacă disperarea goanei după aur n-ar fi lăsat urme atît de adînci în peisaj (deşi legislaţia interzice orice iniţiativă imobiliară care ar strica natura). Complexe turistice megalomane şi kitschioase, hoteluri aurite, cu peşti enormi pe post de intrare, sau palmieri împopoţonaţi cu tot soiul de brizbizuri aruncă asupra staţiunilor de pe litoralul turcesc o umbră nu tocmai favorabilă. Cu toate acestea, turismul a crescut enorm, iar cei mai fideli consumatori sînt ruşii, urmaţi îndeaproape de est-europeni, mari doritori de all inclusive. 

Antalya, una dintre cele mai vestite şi vînate staţiuni, e şi centrul coastei. Plină-ochi de hoteluri şi oferte, ascunde totuşi, departe de lucirile turistice, locuri şi oameni care se încăpăţînează încă să rămînă fideli timpurilor trecute. 

Prin centrul vechi, oraşul se restrînge parcă în sine, din faţa modernităţii, labirintic şi îngust, se plimbă pe străduţe pietruite, se răsfaţă la terase mici, umbrite, retrase, şi-şi trage sufletul pe la cîte o masă liniştită, ascultînd trubaduri neosteniţi, care – din cîte avea să ne spună un cîrciumar bătrîn – cîntă cu dor despre Turcia de altădată. Dar Turcia arhaică este încă departe. După Antalya, urmează altă zonă a litoralului, plină de betoane, blocuri ireale, înalte şi slabe – o fabrică de bani, fără trubaduri.

După Kis Kalessi 

Anual în Turcia sudică se inaugurează zeci de hoteluri. Avînd o poziţionare perfectă, vestigii istorice, climă care permite extinderea sezonului, investiţiile în turism par a fi cele mai sigure. Iar investiţiile sînt sprijinite din plin de Guvern, prin Ministerul Turismului. Pentru că, prin dezvoltarea acerbă a turismului, se susţine atît producţia internă (agricultura în primul rînd) cît şi o rată scăzută a şomajului. Aici, în sud, Europa se simte ca la ea acasă. Se mănîncă de la kebab la spaghete milaneze, se fumează, chiar dacă e interzis, se bea oriunde şi se poartă orice fel de îmbrăcăminte. Ce se petrece însă dincolo de zona turistică? 

Ultima staţiune a coincis parcă şi finalului de sezon. Spre Kis Kalessi (Castelul Fecioarei), popasul de dinaintea Turciei autentice, am ajuns pe un drum străjuit de o parte şi de alta de plantaţii de bananieri şi măslini, care coborau în valuri înspre mare. Micile cîrciumi de pe drum sînt fermecătoare în peisaj, n-au însă prea multe de oferit: salate cu suc de rodii, supă de năut şi, din cînd în cînd, peşte. Cam ce se găteşte rapid, în bucătăriile oamenilor zonei. Vorbind de mîncare, în Kis Kalessi specificul locului, brenduit de altfel de un ghid britanic, este tantumi – un fel de sandviş în lipie, cu carne friptă de miel şi foarte mult pătrunjel. 

Kis Kalessi este ultima staţiune unde m-am simţit ca în Europa. 

„În Antiohia întîia oară ucenicii s-au numit creştini“  (Faptele Apostolilor 11, 26) 

Depărtîndu-te de coastă, spre est, treci prin Adana, locul celebrului kebab picant ce îi poartă numele, al patrulea mare oraş al Turciei (după Istanbul, Ankara şi Izmir), un oraş în plină expansiune industrială, cu o populaţie de peste două milioane de locuitori. Primul popas, făcut la un ockac basi – tradus mot-à-mot prin „cu capul la cuptor“ – mi-a produs o primă impresie de Islam: în local nu erau femei. Stînd laolaltă pe o băncuţă lungă, printre mulţii turci veniţi să mănînce frigărui cu ficat şi ardei iute, am simţit o altă Turcie, o Turcie care pune femeia într-un loc, bărbatul într-altul. Un exemplu, la suprafaţă, e şi faptul că, în restaurant, bărbatul este servit primul; femeia e tratată cu indiferenţă, lăsată în grija însoţitorului său masculin. Iar încercările mele de a intra în discuţia complezentă („Sînteţi turişti?“, „De unde veniţi?“) erau privite scurt şi muteşte, după care conversaţia era reluată cu partenerii reali de discuţie. Adică cu bărbaţii. 

Ceea ce avea să se tot petreacă de acum încolo, cu cît înaintam spre estul Turciei. Şi nu doar asta: cu cît laşi mai în urmă raiul turistic, cu atît mai mult începe Islamul să-şi facă simţită prezenţa. În Antakia deja apare vălul la femei. Numărul turiştilor scade, iar portretul lui Atatürk e din ce în ce mai rar prin magazine sau hoteluri. Cît priveşte oraşul, pe vremuri cel mai important centru al fostei civilizaţii elene, fosta Antiohia, Antakia de azi abia mai are cîte ceva din gloria ei consemnată. Străbătut de rîul Orontos, oraşul e descris în unele ghiduri ca o combinaţie de bulevarde largi, art-deco-ul coloniei franceze (1918-1938), şi străduţele oraşului arab, vechi şi îngust. Din toată imaginea fastului a rămas azi doar bazarul. Unul imens şi colorat. Cele cîteva case art-deco au fost modificate, au dispărut sau au fost înlocuite de clădirile noi-standard, care împînzesc teritoriul turcesc. Cutii de beton, nefinisate, contrastante maniei pentru detaliu pe care o depistezi în locurile turistice. Lăsată în voia sorţii e şi natura. De unde, în locurile turistice vezi palmieri peste tot, îngrijiţi pînă la împodobire, aici sînt uscaţi, trişti, năpădiţi de buruieni. Peste tot e o atmosferă care pare a spune: dacă turism nu e, nimic nu e. Pentru ei înşişi, turcii nu par a se sinchisi prea mult. Blocurile nu sînt finisate, nu sînt vopsite, iar parterul e în mare parte plin de moloz. De multe ori, peste grămezile de moloz tronează şi cîte o sofa de sufragerie, pe care turcoaice grase, îmbrăcate în şalvari, cu batice în cap şi conduri în picioare, stau la taclale, „la portiţă“. 

Totuşi, locul e plin de farmec. De un suav sentiment oriental. Din atitudinea comercianţilor dispare slugărnicia peste care dai în zonele de litoral. Asta am, asta cumperi, dacă vrei bine, dacă nu, nu. Deşi locurile sînt pline de istorie, turişti sînt rari şi, în cea mai mare parte, arabi. Nu vezi decît foarte rar cîte un european, iar Antakia e primul loc unde nici Ceauşescu, nici Hagi n-au ajuns înaintea ta. Au ajuns însă creştinii. Centrul crucial al creştinismului timpuriu, locul unde a trăit Sf. Petru, între 47-54 d. Chr., Antiohia a rivalizat cu Constantinopolul. Prima biserică creştină se bănuieşte a fi chiar Peştera Sf. Petru (Sen Piyer Kilisesi), aflată în nord-estul centrului oraşului. – „În Antiohia întîia oară ucenicii s-au numit creştini.“ (Faptele Apostolilor 11, 26) 

Situl e însă prost întreţinut, iar turiştilor li se permite accesul nelimitat (foarte mulţi se pozează stînd în diferite poziţii pe piatra sfîntă, bănuită a fi fost locul de unde propovăduia Sf. Petru). Peste tot se comercializează mătănii, magneţi şi produse din ulei de dafin, cu aromă de dafin, în formă de dafin. Pentru că la 8 km de Antakia, chiar spre graniţa cu Siria, se află fostul Dafnis (actualul Harbyiye). Legenda spune că aici a trăit Dafnis, cea transformată de Apolo într-un dafin, din frunzele căruia zeul şi-a împletit cununa. Tot aici a fost construit şi un templu închinat lui Apolo, unde Antoniu s-ar fi căsătorit cu Cleopatra. Azi, toate astea nu mai există, există însă mărturii ale opulenţei clădirilor din zonă, mozaicuri aflate în Muzeul Hatay, gazda a peste 50 de mozaicuri romane, unul dintre cele mai importante muzee din lume. (Istanbulul face presiuni de a-i fi cedate comorile, dar Antakia rezistă, nedorind să se despartă de una dintre cele mai mari atracţii ale sale.) 

De altfel, o anumită subtilă şi nedeclarată luptă pentru turişti am sesizat-o şi în căutarea oraşului Harbyiye. Un oraş îngrijit şi cochet, mult mai aerisit şi mai primitor pentru turiştii veniţi să viziteze Antakia, decît însăşi Antakia. Dar, deşi se află la doar cîţiva kilometri, îl găseşti cu mare greutate: indicatoare nu există, iar locuitorii din Antakia îţi dau indicaţii contradictorii.

Şanliurfa, oraşul kurd 

Părăsim Antakia, trecem (cum mulţi alţii o fac) în goană pe lîngă Gaziantep (Măritul Antep) şi depăşim controversatul Baraj Atatürk – centrul ambiţiosului proiect GAP care, prin dezvoltarea a 18 baraje hidroelectrice şi sutele de kilometri de tuneluri şi canale în bazinul Tigru-Eufrat, a provocat mînia Siriei, obligată să stea la mîna Turciei, dacă nu vrea să i se „închidă“ robinetul. 

După cîteva ore de mers cu maşina, într-un peisaj arid, în decorul căruia cămile trec domol pe marginea autostrăzii, precum la noi cirezi de vaci pe drumurile judeţene, ajungem în Şanliurfa. 

Oraş controversat, scenă a luptelor pentru independenţa kurzilor, capitală kurdă prin excelenţă, Urfa a căpătat onorificul Şanli (Sfîntul) pentru rezistenţa dusă contra Franţei, care vroia să o includă în Siria. Azi e un oraş mare, mai mult liniştit din punct de vedere politic, cu zumzăitul specific de oraş turcesc. 

Hotelurile seamănă între ele. Camerele sînt mici, dotate cu strictul necesar. Nelipsite de aer condiţionat şi Internet, sînt însă lipsite în totalitate de cabine de duş. Ţuţuroiul şi furtunul, direct pe gresie, fără cadă sau o cît de mică îngrădire – firescul unei băi turceşti. La fel de firească e şi improvizaţia pentru că, dacă ţeava de duş e înnodată cu batiste, la set vine WC-ul cu cordonul priponit zdravăn cu o sfoară de bazin. Preţurile pentru o cameră variază, de la 40 la 100 de lire turceşti, iar dacă stai mai multe nopţi, trebuie să negociezi: surpriza poate fi un tîrg deosebit de avantajos, mai ales că în Urfa nu sînt mulţi turişti. Tocmai de aceea negocierea pare a merge mai mult la hoteluri, decît în bazar. 

Celebrul bazar nu pare diferit de alte bazaruri turceşti. Cu cît pătrunzi însă mai adînc în labirintul de străduţe, descoperi o viaţă fascinantă care se desfăşoară în faţa ta, în timp real, printre magherniţe, ateliere de blănărie, pielărie, croitorie sau tinichigerie. Sînt străduţe pline de meseriaşi, care îşi petrec zilele acolo, modelează, pictează, cos, taie, dar şi mănîncă, dorm, socializează, trăiesc în cel mai mic detaliu. Paralel cu aceste străduţe – interfaţa: dughenele care comercializează obiectele făurite în atelierele din spate. Tot timpul printre tarabele de mirodenii şi dughenele unde se vinde kebab (cel mai sănătos fast food, după cum îl laudă turcii), şerpuiesc şi vînzătorii de ceai, cu tăvi pline cu pahare, care îşi anunţă prezenţa bătînd cu lingurile în tavă. Toţi par a trăi într-o simbioză perfectă. 

Femeile sînt excluse din peisajul comercial. Sînt doar cumpărătoare, iar strada le supune parcă unui drastic cod vestimentar. Dacă în Antakia fusta lungă şi un batic pe cap erau de ajuns, aici femeile sînt acoperite în întregime, iar bărbaţii poartă şalvari largi şi fesuri sau turbane. Ca turist, eşti obligat să adopţi un cod vestimentar asemănător, mai ales în cazul femeilor, care trebuie să se acopere cît mai mult, cu haine cît mai largi şi mai închise la culoare. 

În Şanliurfa turiştii sînt rari, românii – vorba turcului: ioc. Totuşi, locuri turistice există, vizitate mai ales de pelerini musulmani. Peştera lui Avraam (conform Coranului, Urfa e locul de naştere al profetului Avraam) este un complex turistic veşnic plin de vizitatori de tot soiul. Prin grădinile de o frumuseţe rară vezi oameni care se închină, alţii au trăiri mistice în mijlocul ierbii, alţii beau ceai sau meditează. Nimeni nu uită însă să hrănească „sfinţii crapi“ – probabil cei mai răsfăţaţi crapi din lume, peşti care plutesc cu indolenţă prin bazinele şerpuitoare din curtea moscheiei Halil ur Rahman, construită în 1211. Sînt peşti protejaţi prin lege, iar legenda spune că, dacă vezi printre hrăpăreţii crapi şi unul alb, vei ajunge cu siguranţă în rai. 

Colinele cetăţii sînt accesibile pentru doar 3 lire turceşti. De sus, Şanliurfa apare în toată splendoarea sa, un oraş străvechi, bine păstrat, cu clădiri tradiţionale în culori nisipoase, cu terase largi şi un amalgam de culoare care curg dintr-unul într-altul. În timpul unei chemări la rugăciune din miezul zilei, am văzut culoarele cum se umpleau de o mulţime de bărbaţi apăruţi deodată, din toate părţile (unii purtînd covoraşe de rugăciune), curgînd înspre moschei. 

În Urfa, tradiţia islamică e mai prezentă ca în oricare alt oraş vizitat. Poza lui Atatürk dispare cu desăvîrşire, fiind înlocuită cu pasaje din Coran, iar oamenii sînt conservatori pînă în măduva oaselor. Nu se fumează, nu se bea, se merge la rugăciune şi se păstrează timpul pe loc. Totuşi, deşi unele terase sau locuri publice încă mai păstrează segregarea între familii şi oameni singuri, locurile fiind împărţite, iar păstrarea tradiţiilor (precum sira gecesi, o tradiţie locală, un fel de şezătoare pentru bărbaţi) e încă preţuită, la lăsarea întunericului totul pare a se schimba. 

Alcool, după cum am spus, nu găseşti nici în restaurant, nici în supermarket. Dacă totuşi insişti să bei (sperînd să nu pari alcoolic), o vînzătoare îţi poate indica, încet, şoptit, ruşinoasă, un butic de unde poţi să-ţi procuri mult rîvnitul alcool. Găsim buticul şi încercăm să-l convingem pe vînzător să vorbească cu băieţii de la o terasă apropiată să ne lase să bem o bere, în timp ce comandăm şi ceva de mîncare. „Ioc“ – ne-a răspuns, cu o dezaprobare fermă din cap, dîndu-ne însă pe sub mînă o carte de vizită, spre un local unde să putem şi bea, şi mînca. 

Lăsîndu-ne momiţi de conspiraţie, ajungem într-un fel de hrubă întunecată, unde sîntem bine primiţi de cîţiva chelneri amabili şi conduşi la o masă. În hrubă nu era nimeni, doar cîteva felinare la a căror lumină chioară încercam să descifrăm ceva de pe meniu, hotărînd în cele din urmă să ne lăsăm pe mîna chelnerului. După aproximativ o jumătate de oră, hruba a început să se umple. Oameni îmbrăcaţi la costum, grupuri mixte, dar şi – absolut surprinzător – femei singure, care, odată aşezate la masă, îşi scoteau vălul islamic, comandau bere şi alune, savurînd cîte o ţigară (aprinsă, galanton, de către chelner). Nimeni nu le privea ciudat, din contră, totul părea normal şi acceptat, şi am avut impresia că la mijloc este vorba de o înţelegere tacită: Europa poate exista şi în aceste părţi, însă doar după lăsarea întunericului.

Spre Istanbul, prin Capadochia 

Plecînd din deşerticul şi kurdul Urfa, unde căldura mă făcea să privesc cu ochi din ce în ce mai răi faptul că trebuia să port cele mai largi şi cele mai acoperitoare vestimente negre pe care le aveam, am ajuns pe înaltul podiş Capadochia, „Tărîmul caselor frumoase“. De la 37º, în cîteva ore, am trecut în plină iarnă şi ninsoare. 

Regiunea e de o frumuseţe stranie. Cu milioane de ani în urmă, muntele Erciyes, care străjuieşte întreaga regiune, a erupt inundînd zona cu un torent de lavă ce s-a prelins pe sute de kilometri. După erupţie au venit ploi, apoi îngheţul – transformări care au creat un peisaj nepămîntesc. Oamenii au descoperit rapid că solul era mai fertil aici ca în alte părţi, iar roca, stîncile, conurile şi coloanele fantastice au proprietăţi magice: fiind moale, uşor de modelat, se întăreşte în contactul cu aerul, transformîndu-se în materie perfectă pentru construcţii de case, clădiri şi chiar oraşe subterane. 

În Capadochia, Turcia se transformă încă o dată. Deşi puternic turistică, zona diferă enorm de turismul de pe litoral. Aici, majoritatea turiştilor sînt americani sau europeni vestici, francezi şi mulţi nemţi. Circuite religioase au loc tot timpul, zona fiind împînzită de biserici săpate peste tot, în piatră. Descoperite, pînă în prezent, sînt în jur de 3000 de biserici, dar numărul creşte încă, descoperirile continuă în vastul sit arheologic. 

Şi tocmai datorită importanţei sitului, care înseamnă întreaga regiune, aici nici nu s-a abuzat de construcţii megalitice, iar cele cîteva hoteluri şi pensiuni sînt cochete, elegante şi, în acelaşi timp, tradiţionale. 

Dar e vorba de o cu totul altă viziune – dacă vorbim de tradiţie. Venind dinspre Urfa kurdă şi tradiţionalistă, contrastul Capadochia sare imediat în atenţie: stînd într-o cîrciumă pitorească, mîncînd bucate tradiţionale, simţind din plin Turcia, la un pahar de Yeni Raki, îţi dai seama că te afli de fapt în centrul unei ţări islamice, care prin politica recentă pare a pune din nou accentul pe religie, iar oamenii, cel puţin cei din sud-est, par a încuviinţa o asemenea decizie; te afli aşadar în mijlocul Islamului, bei alcool, după o zi în care ai vizitat biserici creştine şi locurile pe care primii creştini le foloseau ca refugiu pentru credinţa lor. Şi zîmbeşti, confuz. 

„Credinţa stă în inimă“ – ne-a spus, la plecare, proprietarul pensiunii la care am tras. Blînd, cu zîmbetul luminos şi simplu, omul de 63 de ani, care împreună cu familia şi numai cu familia ţine una dintre cele mai frumoase pensiuni la care am stat, mai zice că, dacă inima e bună, şi credinţa e la fel. 

Şi ajungem cu aceste cuvinte în Istanbul, ultimul popas înainte de revenirea în Europa. Oraşul neschimbat şi zumzăitor, plin de turişti somnambuli, de terase aglomerate, de opere de artă bizare şi bazare în care nebunia vieţii fierbe în orice secundă, ne dă drumul cu greu înapoi spre ţară. La graniţă, grănicerul ne mulţumeşte că am venit în ţara lui, se minunează că am ajuns pînă în Urfa şi ne spune să revenim. Zîmbeşte şi ne lasă să trecem. 

La graniţa cu Bulgaria, cîteva babe bulgăroaice tăbară pe noi, rugîndu-ne să le trecem şi lor vreo 20 de cartuşe de ţigări luate din Duty Free, pe paşapoartele noastre. Vinieta de 5 euro nu se găseşte că e criză, luaţi de 10. Maşina deja hurducăie primejdios pe drumul european. Îţi aminteşti cu jind de autostrăzile cu patru benzi, impecabile, pe care le-ai părăsit, şi te gîndeşti că, deşi valul islamic se lasă peste Turcia, Turcia e probabil, în multe alte privinţe, mult mai europeană ca multe alte ţări ale Uniunii.

Vechea dilema cum protejezi bateriile auto in timpul sezonului rece jpg
Vechea dilemă: cum protejezi bateriile auto în timpul sezonului rece?
Iarna reprezintă, fără îndoială, sezonul cel mai solicitant pentru bateriile auto. Temperaturile scăzute, drumurile scurte care nu oferă bateriei suficient timp să se încarce și utilizarea intensă a sistemelor de încălzire pun o presiune suplimentară asupra alternatorului și asupra acumulatorului.
DilemaVeche (2) (2) jpg
Descoperă cele mai apreciate idei de cadouri pentru bărbați în 2024
Atât în preajma sărbătorilor, cât și atunci când au loc aniversările bărbaților din viața noastră, alegerea cadoului se poate dovedi complicată. Acest ghid te va ajuta să optezi pentru cel mai potrivit dar în 2024 pentru reprezentanții sexului masculin.
De ce sunt folosite aparate sous vide in bucatarii profesionale jpg
De ce sunt folosite aparate sous vide în bucătării profesionale?
Tehnica de gătit sous vide (din franceză, „sub vid”) este o metodă inovatoare, ce presupune ambalarea alimentelor, în special a cărnii, într-un pachet vidat și gătirea acestora la o temperatură controlată, mult sub cea obișnuită, pentru o perioadă îndelungată de timp.
Adaptogenii  aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții jpg
Adaptogenii: aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții
Adaptogenii sunt substanțe provenite din plante, care au rolul de a reduce efectele stresului asupra corpului și minții, îmbunătățind răspunsul organismului în situații tensionate.
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece jpg
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece
Sezonul rece poate aduce o serie de cheltuieli neașteptate, de la costurile crescute pentru încălzire și electricitate, până la cheltuielile pentru îmbrăcămintea de iarnă și vacanțe sau concedii.
dilemaveche ro jpg
GHID despre alegerea metodelor de plată la cazino! Ce NU știe toată lumea?
Când te pregătești să joci la cazino online, alegerea metodei de plată este un pas crucial care poate influența întregul tău parcurs.
featured image (4) jpg
Mituri și realități despre relația femeilor cu jocurile de noroc
Primele cazinouri terestre au apărut într-o perioadă în care bărbații erau figurile dominante în societate, având parte de educație și implicit fiind cei care, în mod tradițional, asigurau și gestionau partea financiară a familiei.
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură jpg
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură
Agricultura devine și în România un domeniu complex și competitiv, astfel că rentabilitatea fermelor este o necesitate pentru a supraviețui pe piață și a avea succes.
P90178 png
Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP): Un candidat multidimensional pentru cercetare
Peptida Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP), o neuropeptidă endogenă, a prezentat un interes crescut pentru cercetători pentru rolul său potențial în diverse procese fiziologice.
avocat png
Avocatura: De la oratorii Romei la stâlpii statului de drept modern
Profesia de avocat este una dintre cele mai vechi și respectate ocupații din istoria umanității. De-a lungul timpului, avocații au jucat un rol esențial în menținerea ordinii și aplicarea justiției, contribuind la protejarea drepturilor și libertăților individuale.
DilemaVeche (2) (1) jpg
Cum se reflectă identitatea culturală în preferințele pentru anumite arome
Preferințele pentru anumite arome sunt mult mai mult decât o simplă chestiune de gust. Ele reprezintă o expresie a identității culturale, influențată de istorie, geografie, ritualuri și schimburi interculturale.
creditIMG 0862 JPG
123Credit.ro își continuă expansiunea în România prin deschiderea unor noi birouri în Cluj, Baia Mare, Sibiu și Suceava
București, 10 Septembrie 2024 – 123Credit.ro, un jucător important pe piața brokerajului de credite din România, și prima companie din domeniu care a dezvoltat fluxuri full digitale de aplicare la credite, își continuă expansiunea națională prin deschiderea unor noi birouri fizice.
Ghidul începătorului la cazinouri online jpg
Ghidul începătorului la cazinouri online
Chiar dacă activitatea pe care o poți desfășura într-un cazinou online nu este foarte complicată, nu puține sunt persoanele care au nevoie de o mână de ajutor. Prin urmare, ghidurile sunt mereu bine-venite!
christin hume Hcfwew744z4 unsplash (2) jpg
Cum să îți alegi partenerii potriviți pentru crearea unui shop online
Lansarea unui shop online este un pas important în dezvoltarea unui business modern. Să ai parteneri potriviți alături în acest proces este esențial pentru succesul proiectului tău.
Importanta magneziului in sarcina si alaptare jpg
Importanța magneziului în sarcină și alăptare
Magneziul este unul dintre cele mai importante elemente pentru organism, în special pentru femei, având un rol fundamental în anumite etape ale vieții, cum ar fi sarcina și alăptarea.
credit online dv (1) jpg
Credit online sau obținut direct din sucursală? Avantajele IFN-urilor și Internetului
Într-o lume în care tehnologia digitală avansează rapid, obținerea unui credit online a devenit o opțiune din ce în ce mai populară în rândul celor care au nevoie de finanțare rapidă și convenabilă.
tima miroshnichenko 8376170 jpg
Cum să te pregătești pentru sezonul răcelilor: Produse și sfaturi
Toamna e aici, iar copiii se întorc la școală sau grădiniță, după vacanța de vară. Asta înseamnă că șansele de a răci cresc considerabil.
kristian egelund t1sTHYjSN10 unsplash (2) jpg
Cum să îți încălzești corect glezna pentru a preveni entorsele
Entorsele de gleznă sunt leziuni ale ligamentelor care stabilizează articulația gleznei, cauzate de întinderi, rupturi parțiale sau totale ale acestora
barbora polednova VRK4bIBHo1E unsplash (2) jpg
Ce trebuie să știi despre recuperarea după o fractură de gleznă
Fracturile de gleznă sunt printre cele mai frecvente cauze ale durerii de gleznă. Tratamentul poate implica imobilizarea zonei gleznei cu ajutorul unui ghips.
pexels towfiqu barbhuiya 3440682 11349880 (2) jpg
Când este necesară implantarea protezei de genunchi și care sunt etapele operației
Implantarea protezei de genunchi sau protezarea genunchiului este o procedură chirurgicală complexă, destinată pacienților cu afecțiuni severe ale articulației genunchiului, în special celor cu gonartroză avansată la care tratamentele medicamentoase sau fizioterapeutice nu au dat rezultate.
antonika chanel RJCslxmvBcs unsplash jpg
Ce presupune recuperarea după operația de blefaroplastie
Impactul acestei intervenții asupra aspectului estetic al pacientului este unul major, reducând în mod semnificativ semnele îmbătrânirii.
jelle 1dEZeW1GoOI unsplash 16x9 png
Cum să montezi șindrila bituminoasă: Instrucțiuni pas cu pas
Procesul de montare a unei table de acoperiș noi poate fi o sarcină dificilă, însă utilizarea șindrilei bituminoase poate face procesul mult mai ușor și mai eficient. În acest articol, vom oferi instrucțiuni detaliate, pas cu pas, pentru montarea șindrilei bituminoase pe acoperișul tău:
pexels cottonbro 3927233 jpg
3 idei de cadouri pe care le poți oferi în funcție de perioadele specifice ale anului
Cadourile bine alese pot avea un impact semnificativ asupra relațiilor de muncă, fie că sunt destinate angajaților sau partenerilor de afaceri.
parfum1 jpg
Rolul parfumului în cultura pop
Oamenii din Occident cred că fenomenul pe care îl definim astăzi drept „cultură pop” a existat aproape întotdeauna. Aceasta se referă la produse culturale pentru artă, muzică, modă, film, dans, televiziune, radio, literatură, animație, sport, etc

Parteneri

image png
Florin Piersic, devastat după moartea lui Gabriel Cotabiță: „Te voi iubi mereu, omule!”
Moartea lui Gabriel Cotabiță i-a afectat pe toți cunoscuții săi. Nume mari din Români plâng plecarea lui, printre care și maestrul Florin Piersic. Ce mesaj dureros și plin de emoție a transmis actorul în memoria unuia dintre cei mai renumiți artiști români trecuți în neființă.
Dorin Recean FOTO Facebook jpg
Dorin Recean îndeamnă moldovenii cu cetățenie română să voteze la alegeri: România este un partener foarte important
Prim-ministrul Dorin Recean îndeamnă moldovenii cu cetățenie română să voteze la alegerile prezidențiale din România, subliniind că „România este un partener foarte important pentru Republica Moldova”, care a ajutat-o întotdeauna.
Gabriel Cotabiţă fb jpg
Mihai Trăistariu povestește ce nu știa publicul despre sănătatea lui Gabriel Cotabiță: „În primăvară a venit salvarea și l-a luat”
Mihai Trăistariu spune însă că au existat semne că are probleme mai grave decât lăsa să se înțeleagă.
zodii care vor avea o iarna fericita jpg
Trei zodii care intră în decembrie cu dreptul. Prima lună de iarnă se anunță una de vis pentru acești nativi
Prima lună de iarnă se apropie cu pași repezi, iar unele zodii vor păși în luna decembrie cu dreptul. Astrele se vor alinia perfect în perioada următoare pentru acești nativi. În timp ce unii au noroc pe plan financiar, alții se îndrăgostesc, şi ceilalți vor fi promovați la locul de muncă. Potrivit
dnipro mp4 thumbnail png
De ce ar fi lansat Putin o rachetă goală la Dnipro. „Oreșnik” nu a provocat explozii sau distrugeri la sol
Racheta rusească Oreșnik, care a atacat Dnipro, a fost lansată probabil fără focos. Scopul liderului de la Kremlin ar fi intimidarea Ucrainei și Occidentului, susține publicația BILD.
vot diaspora FOTO MAE jpg
Peste 127.000 de români din diaspora au votat la alegerile prezidențiale 2024. Situația la ora 16.00
Peste 123.000 de români din diaspora s-au prezentat până acum la urne, în a doua zi a primului tur al alegerilor prezidenţiale 2024, potrivit situației centralizate după ora 16.00. Cu tot cu opțiunile exprimate prin corespondență, numărul votanților a trecut de 127.000.
banner morți 23 noiembrie png
3 florin piersic 1 jpg jpeg
„Te voi iubi mereu, Omule!”. Florin Piersic, mesaj tulburător la aflarea morții lui Gabriel Cotabiță: N-ai fost „doar un simplu trecător”
Maestrul Florin Piersic a transmis un mesaj public, la scurt timp după aflarea veștii morții artistului Gabriel Cotabiță. „Vei continuă să trăiești in inima mea. Te voi iubi mereu, Omule!”, a spus actorul.
pitic  jpg
Un pitic de grădină făcut din ecstasy i-a lăsat interziși pe polițiști. „Din când în când dăm peste ceva special”
Recent polițiștii antidrog din Olanda au făcut o descoperire care i-a uimit chiar și pe ei. În timpul unor perchziții, le-a atars atenția un anumit obiect: un pitic de grădină. S-au întrebat