Integrarea la firul ierbii

Teodora COSTA
Publicat în Dilema Veche nr. 294 din 2 Oct 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Problema integrării copiilor romi şi a copiilor cu cerinţe educative speciale (CES) în şcolile de masă a dus la o extindere a fenomenului de violenţă în spaţiul şcolar. De regulă există clase cu mai mulţi copii cu dificultăţi de învăţare (nu sînt obligatoriu romi, pot fi copii proveniţi din centre de plasament, copii cu situaţie materială precară, cu familii destrămate etc). Poate că ar fi mai bine dacă am renunţa la ipocrizia de a spune că toţi au aceleaşi şanse. Nu, nu au toţi aceleaşi şanse, în zadar tot susţinem această teorie corectă politic. Ca dascăl trebuie să te descurci cu materialul "pus la dispoziţie". Problema nu e numai faptul că aceşti copii n-au din start bagajul minim de cunoştinţe pentru a fi integraţi într-un colectiv şcolar, dar n-au deprinderi sociale, nu ştiu să se joace, nu ştiu să respecte un program, nu rezistă fizic patru ore în şcoală (în clasa I îşi luau ghiozdanul în spate la fiecare pauză crezînd că vor pleca acasă). Deşi la nivel de minister se tot atrage atenţia să nu se formeze clase cu copii predominant de etnie romă sau copii cu CES, cred că ar fi un avantaj pentru aceştia să participe la un program care să le permită asimilarea în ritm mai lent a unor cunoştinţe de bază. Într-o clasă normală cu 20, 25 sau 30 de elevi se vor pierde, pentru că nu ai timp fizic să te ocupi prea mult de ei, să le acorzi atenţie, să foloseşti programa adaptată la nivelul lor. Avantajul integrării într-o clasă obişnuită este că s-ar putea să se dezbare, prin imitaţie, de apucături. Dar practica demonstrează că agitaţia şi violenţa unui copil cu probleme se vor transmite la cei buni. "Integrarea" presupune să mergi, în procesul educativ, cu două, trei sau mai multe viteze: una pentru copiii dezavantajaţi social, alta pentru cei care mai au ceva cunoştinţe " dar nu suficiente ", alta pentru cei mediocri şi abia la urmă îi laşi pe cei performanţi. Care să fie priorităţile? Cum dozezi "pilula amară" a învăţării, astfel ca fiecare individ să se vindece de neştiinţă? Segregarea se produce în momentul cînd un astfel de copil nu poate să se integreze în colectivitate " de obicei vine cu un comportament deviant " iar copiii îl izolează sau îi răspund cu aceeaşi monedă. De aici nenumărate acte de violenţă pe care trebuie să le gestionezi cu răbdare şi tact. Dar sînt situaţii cînd părinţii vin la şcoală indignaţi că un elev-problemă le-a bătut copilul şi doreşte transferul în altă clasă sau altă şcoală. Cu cine mai rămîi în colectiv? Nu tot cu romii şi cu cei avînd probleme de comportament? Dacă tu ştii, ca dascăl, să îi aperi pe elevi de suspiciunile părinţilor şi să-i integrezi pe toţi în colectiv, nu vei avea probleme cu migraţia. Dacă la şedinţe le prezinţi şi latura pozitivă a unui copil, părinţii se vor mai schimba. Dar nu poţi să-l aperi la nesfîrşit, dacă violenţa se repetă. Sînt copii care nu pot să asimileze, la vîrsta şcolarităţii, ceea ce alţii pot. Îi chinuim degeaba cu un pix în mînă patru sau opt ani de zile, poate, pentru că nu vor face nimic folositor. De ce nu-i canalizăm chiar şi mai de mici spre o meserie, pentru că mulţi au numai astfel de înclinaţii şi îi observi cum stau cu drag să împletească, să meşterească, să aranjeze, să cureţe ceva. La ce bun să-i "îndopi" cu exerciţii şi texte literare, cînd ei nu deschid o carte acasă şi nu vor deschide niciodată? Facem propagandă antidiscriminare în şcoli, dar cîţi dintre noi ne-am construi o casă lîngă un cartier de ţigani? Avem forme fără fond şi aici: vorbim despre integrare, nediscriminare etc., la nivel parlamentar. În lumea reală este altceva. Mă întrebaţi: "E posibilă integrarea unor copii veniţi la şcoală mai tîrziu (romi sau ne-romi) într-o clasă deja formată, într-un colectiv care deja a avansat cu anumite cunoştinţe?". Trebuie să fie posibilă! Faci program individualizat pentru ei şi-i şcoleşti în afara orelor. Mergi la cursuri de formare unde eşti instruit despre educaţia integrată, te mai dumireşti puţin cu nişte metode, dar nu prea ai pe cine să le aplici. Simţi că s-au pierdut cunoştinţe esenţiale şi că elevul nu va fi capabil să recupereze tot. Deci vei merge şi la clasă tot cu mai multe viteze. Dar se naşte o stare de confuzie: ai la dispoziţie doar patru calificative pentru a-i diferenţia. Între "foarte bine" şi "suficient" e un mare gol de cunoştinţe. Între FB-ul la purtare al unui copil binecrescut şi B-ul ce i-l acorzi unuia care ţi-a făcut probleme un an întreg se cască un gol care nu va fi umplut nici de programele guvernamentale, nici de rechizitele sau bursele acordate (tot celor indisciplinaţi, tot celor cărora mereu cer şi mereu li se dă). Îi integrezi şi apoi trebuie să le explici părinţilor de ce nu poţi să faci mare lucru, atunci cînd aceştia îi bat sau îi scuipă copilul. Teodora Costa este institutoare la Şcoala Generală "Aron Densusianu", Haţeg.

image png
Supraviețuire
Pentru că am aflat de pe Facebook că o pisică îngheață și moare de frig la -15 de grade.
image png
Autenticitatea, între parfum și mujdei
În psihologie, esența unei personalități este definită, în principiu, de cinci caracteristici centrale.
image png
Speranța
Speranţa este una dintre virtuţile teologice.
image png
Scriptura: arbore, spital, cer
Pentru că Dumnezeu însuși li se dezvăluie ca o carte care „nu se închide”.
image png
Inima casei
Acum, la facultate, împreună cu colegele mele, doctorande în arhitectură, Irina Scobiola și Silvia Costiuc, îi învățăm pe studenții noștri cum să proiecteze o locuință.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Sau că liliecii sînt, în unele privințe, niște creaturi de invidiat? Sau că bat sex e totuna cu bad sex?
image png
Moș Nicolae
Poveștile lor nu mi-au diminuat cu nimic credința în Moși.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Sărbătorile vin!”
Problema nu prea are legătură cu renul Rudolf și vorbește mai mult despre tine.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.

Adevarul.ro

image
Fiara de plastic. Povestea Daciei „Lăstun“ Maxi, un Fiat 500 al românilor, care nu a mai ieșit pe poartă
Dacia 500 „Lăstun“ ar fi trebuit să fie pentru români cam ce a fost Fiat 500 pentru italieni, Renault 5 pentru francezi, WV pentru germani. O mașină din gama mini, mai degrabă pentru tineret. O maşină de oraş, potrivită pentru transportul urban. A fost ideea și dorința lui Nicolae Ceaușescu
image
SPECIAL Elvira Popescu: de la actriță la contesă, devenită „Notre Dame du Théâtre“ FOTO/VIDEO
Cum a ajuns o româncă din București să devină o actriță contesă mai cunoscută în Franța decât celebra Greta Garbo.
image
Lista celor mai periculoase alimente din lume. Cinci alimente la care nu te-ai aștepta să fie incluse
În întreaga lume, există anumite alimente periculoase care pot provoca de la intoxicații alimentare ușoare până la deces, în cazuri extreme.

HIstoria.ro

image
Un posibil caz de braconaj arheologic în Moldova, în secolul al XVII-lea
Un posibil caz de braconaj asupra unui tumul din Moldova istorică este consemnat într-un document de la 1635, notează arheologul Vasile Diaconu, pe pagina sa de Facebook.
image
Moartea lui Aurel Vlaicu. Concluziile anchetei
În cursul anchetei în cazul accidentului aeronautic în care și-a pierdut viața Aurel Vlaicu (31 august/13 septembrie 1913) s-au conturat două ipoteze, pe care locotenentul av. Gheorghe Negrescu le prezintă astfel:
image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.