Documentar şi antropologie - interviu cu Dumitru BUDRALA, director Astra Film Festival -

Publicat în Dilema Veche nr. 300 din 12 Noi 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În primul rînd am încercat să găsim cele mai bune filme pentru secţiunile competiţionale. La secţiunea "Europa" am urmărit tematicile, fenomenele sociale din Europa de Est şi din Vest. La cea studenţească am urmărit să fie din cît mai multe şcoli de film, cît mai multe stiluri. La selecţia finală trebuie ţinut cont ca în ansamblu să fie şi un program bun pentru toate gusturile de public care este prezent la festival. Dar, evident, calitatea filmelor primează. S-a mers pe ideea de filme antropologice sau documentare, ori pe o combinaţie între cele două? Care ar fi diferenţa? Documentarul de autor prezentat la Astra Film Festival " chiar şi producţiile, coproducţiile TV " s-a apropiat foarte mult de abordarea antropologică a subiectelor, unii autori făcînd acest lucru fără să fi fost instruiţi ca antropologi, doar urmărind un algoritm de abordare a subiectului, care prezintă o mentalitate, o viziune de viaţă din perspectiva personajului. Şi aici nu vorbesc de docudramele gen Discovery sau National Geographic, care " majoritatea " merg pe o anume reţetă, iar subiectul prezentat de multe ori nu are nici o bază reală, este doar un pretext de a face programul de o oră distractiv şi cu mult suspans, de a menţine televizoarele pe acel canal, prin asta generînd rating. Fiind un festival internaţional, nu putem prezenta doar filme antropologice. Cîteva exemple de filme foarte agreate de public… Sînt documentare, cum ar fi cel care tratează problema colaborării cu Securitatea, a grupului de scriitori saşi care au ajuns în puşcărie, Eginald Schlatner şi alţii din jurul lui, un film făcut de un autor austriac, care are efect de terapie la nivelul mentalului colectiv. Sînt traume, probleme, care dacă sînt puse pe ecran, se creează încă o ocazie de a vorbi, de a scoate la lumină, de a reformula adevărul. La fel a fost gustat din plin filmul despre Copşa Mică (producţie olandeză) sau Carmen îl întîlneşte pe Borat (producţie olandeză) sau cel despre migraţia în Italia, Spania. Aceste filme au nevoie de premieră în România într-un festival de film documentar. Cum apreciaţi publicul de anul acesta? Anul acesta am fost mulţumiţi să vedem roadele muncii prin atragerea unui public diversificat. Într-o ţară normală, proiectul festivalului ar fi evaluat şi prin felul în care a fost consumat produsul cultural prezentat, cînd se dă finanţare pentru o altă ediţie. În România, foarte puţini operatori culturali lucrează la acest capitol. Cei mai mulţi sînt depăşiţi de organizarea evenimentelor în sine, anunţă programul şi… Doamne ajută. Norocul de multe ori ajută, dar nu totdeauna. Pe lîngă publicul constant al festivalului Astra Film, studenţii din toată ţara şi din străinătate, din domeniul ştiinţelor sociale şi de la universităţi de film, am avut copii din şcolile primare, am reuşit să atragem public prin tematici specifice. S-a schimbat ceva în statutul internaţional al documentarului, în problematica abordată, în felul în care este tratată, în ultimul timp? Da, este o schimbare mare, care încă nu s-a finalizat. Pe de o parte, aparatura profesională este tot mai accesibilă pentru oricine. Sînt multe cursuri de filme. Şi asta înseamnă că producţia de film documentar nu mai aparţine unei elite, care a terminat o şcoală de film de cinci ani. Este un fenomen asemănător cu ceea ce s-a întîmplat la începutul secolului al XX-lea " alfabetizarea populaţiei în masă şi accesibilitatea scrisului, a literaturii, se ştie cîte talente a adus la suprafaţă. Acum se întîmplă ceva asemănător în domeniul filmului. Un efect benefic, care se simte deja, se diversifică subiectele. Filmul ajunge să înregistreze şi să arate subiecte tot mai intime, mai inaccesibile prin producţii mari, complicate. O altă schimbare mare este reprezentată de ceea ce a început să aducă Internetul pentru documentar. Marea problemă a distribuţiei de documentar pare să aibă o alternativă, un forum: platforme cum ar fi VOD sau biblioteci digitale ale patrimoniului digital. "Internetizarea" televiziunilor iarăşi va favoriza genul documentarului. Dar în România, care este statutul documentarului? În România, nu a fost nici o schimbare la capitolul "politică culturală" pentru documentarul românesc. Însă sînt tot mai mulţi autori tineri care pur şi simplu fac documentar, şi acest lucru este benefic. pagină realizată de Iaromira POPOVICI

image png
Supraviețuire
Pentru că am aflat de pe Facebook că o pisică îngheață și moare de frig la -15 de grade.
image png
Autenticitatea, între parfum și mujdei
În psihologie, esența unei personalități este definită, în principiu, de cinci caracteristici centrale.
image png
Speranța
Speranţa este una dintre virtuţile teologice.
image png
Scriptura: arbore, spital, cer
Pentru că Dumnezeu însuși li se dezvăluie ca o carte care „nu se închide”.
image png
Inima casei
Acum, la facultate, împreună cu colegele mele, doctorande în arhitectură, Irina Scobiola și Silvia Costiuc, îi învățăm pe studenții noștri cum să proiecteze o locuință.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Sau că liliecii sînt, în unele privințe, niște creaturi de invidiat? Sau că bat sex e totuna cu bad sex?
image png
Moș Nicolae
Poveștile lor nu mi-au diminuat cu nimic credința în Moși.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Sărbătorile vin!”
Problema nu prea are legătură cu renul Rudolf și vorbește mai mult despre tine.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.

Adevarul.ro

image
Răzbunarea unui patron disperat că îl abandonează angajații. „Sunt sigur că o să-mi săriți în cap cu treaba asta”
Tot mai mulți antreprenori se plâng nu doar de faptul că își găsesc cu greu angajați, dar și că mulți dintre ei pleacă după doar câteva săptămâni și îi lasă baltă, fără preaviz și fără să suporte niciun fel de consecințe. Un patron crede că a găsit soluția la această problemă
image
Mircea Badea: „De ce să stea Simona Halep în România?! O viață ai, cu toată dragostea pentru țară”
Prezentatorul de la Antena 3 comentează decizia sportivei de se muta la Dubai.
image
Româncă gravidă în nouă luni, înjunghiată în Țara Galilor. Motivul pentru care agresorul, tot român, o urmărea de o lună
Andreea Pintili, o româncă de 29 de ani care locuiește în Țara Galilor, a fost înjunghiată de mai multe ori de un conațional care o urmărea și posta pe TikTok clipuri cu ea și cu copiii săi.

HIstoria.ro

image
Moartea lui Aurel Vlaicu. Concluziile anchetei
În cursul anchetei în cazul accidentului aeronautic în care și-a pierdut viața Aurel Vlaicu (31 august/13 septembrie 1913) s-au conturat două ipoteze, pe care locotenentul av. Gheorghe Negrescu le prezintă astfel:
image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.
image
Importanța stației NKVD de la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
În 1941, stația NKVD de la Londra era cea mai productivă din lume, comunicând Moscovei 7.867 de documente diplomatice și politice, 715 documente pe probleme militare, 127 referitoare la aspecte economice și 51 legate de activități sau operațiuni ale serviciilor de informații.